Sinds eergisteren doet mijn PC opeens raar: binnen een halfuur na opstarten bevriest het beeld en kan ik niets meer doen. Een soft-reset werkt dan niet meer, alleen een power-down en dan weer opnieuw opstarten helpt. Maarja, dan kan ik weer 5 minuten tot een half uur werken tot hij plotseling weer vastloopt. Vastlopen doet ie zowel idle als stressed, dus het is vrij vaag.
Configuratie:
- ECS K7VTA3/KT333
- Athlon XP 2400+
- 512MB Dane-Elec PC2700 RAM (1 reepje)
- Zalman 300W voeding
- nVidia 32MB Rage videokaart
- Realtek 10/100 netwerkkaart.
- IBM 20 GB HDD
- DVD-speler
- Floppydrive
Op deze PC draait Windows XP, maar het moet haast wel een hardware probleem zijn. De vraag is alleen, welke hardware? Temperaturen lijken normaal te blijven: CPU wordt 42 á 43 graden.
Ik heb ook geprobeerd Memtest te draaien, maar daarbij ook geen succes. Deze hangt na een willekeurige periode binnen een halfuur. Soms na 2 minuten, soms na 25 minuten. Ik krijg geen foutmeldingen, maar hij doet gewoon niks meer. De tijd stopt te lopen, maar het 'plusje' linksbovenin van "Memtest + v1.50" blijft wel knipperen, net als een liggend streepje onderin het scherm. Wat dit betekent weet ik niet.
Het lijkt mij haast dat mijn moederbord aan het overlijden is, of kan het ook wat anders zijn?
Edit: Oja, ik heb de laatste tijd (half jaar) niets aan de hardware veranderd, het ding niet versleept, of iets anders geks gedaan eigenlijk. Zou het gewoon ouderdom zijn (maar zo oud is ie ook weer niet)?
Configuratie:
- ECS K7VTA3/KT333
- Athlon XP 2400+
- 512MB Dane-Elec PC2700 RAM (1 reepje)
- Zalman 300W voeding
- nVidia 32MB Rage videokaart
- Realtek 10/100 netwerkkaart.
- IBM 20 GB HDD
- DVD-speler
- Floppydrive
Op deze PC draait Windows XP, maar het moet haast wel een hardware probleem zijn. De vraag is alleen, welke hardware? Temperaturen lijken normaal te blijven: CPU wordt 42 á 43 graden.
Ik heb ook geprobeerd Memtest te draaien, maar daarbij ook geen succes. Deze hangt na een willekeurige periode binnen een halfuur. Soms na 2 minuten, soms na 25 minuten. Ik krijg geen foutmeldingen, maar hij doet gewoon niks meer. De tijd stopt te lopen, maar het 'plusje' linksbovenin van "Memtest + v1.50" blijft wel knipperen, net als een liggend streepje onderin het scherm. Wat dit betekent weet ik niet.
Het lijkt mij haast dat mijn moederbord aan het overlijden is, of kan het ook wat anders zijn?
Edit: Oja, ik heb de laatste tijd (half jaar) niets aan de hardware veranderd, het ding niet versleept, of iets anders geks gedaan eigenlijk. Zou het gewoon ouderdom zijn (maar zo oud is ie ook weer niet)?
[ Voor 9% gewijzigd door Garyu op 24-01-2005 00:43 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future