Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Papst] Nieuwe fans maken herrie

Pagina: 1
Acties:

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-11 19:15
Beste Tweakers,

Ik heb zaterdag bij PCL-Computers in Den Haag 2 nieuwe papst fans gekocht
namelijk de 80mm 8412 N/2GLE en de 92 mm 3412 N/2GL. :) 42 euro..
Nou maken fans zo'n herrie dat ik mijn oude Cooler Master fans heb terug geplaatst.
Als ik met mijn finger de 80mm fan handmatig draai vol ik dat hij ergens tegen een lager ofzo aanloopt.
En de 92mm fan bromt gewoon, maar loopt niet aan.
Nou heb ik beiden fans op 5 volt gezet maar dan verplaatsen ze minder lucht dan mijn Cooler Master fans.
Is er nou iets mis met deze fans of hoort dat zo?

Alvast Bedankt

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Dat brommen van de 92mm heb ik ook meegemaakt, eigenlijk niets verder mee gedaan, zou wel moeten. Bij mij loopt de 92mm op 9V en dan is het wel acceptabel. Maar voor zulke prijzige fans verwacht je "stilte".

JayGTeam (213177)

• HyperDevil
Zeker ik schrok me rot toen ik mijn pc aanzette, ik wou eigenlijk een beetje airflow creeren.
Want mijn pc is compleet gekoeld door zalman, CPU de 7700 de VGA HP koeler en de HDD koelers.
Nu is mijn pc van ongeveer 5 meter ver niet te horen.
Maar ik wou de temp nog wat lager gooien maar niet ten kostte van mijn stilte, dus ik kocht Papst.
Waarom is maakt die papst meer herrie dan die Cooler Master?

[ Voor 14% gewijzigd door HyperDevil op 24-01-2005 00:13 ]

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 14:54
Ik heb één 80 mm en twee 120 mm fannetjes van Papst in mijn systeem zitten en die kun je niet horen (op 5 Volt). Ik ben dus bang dat je net foute fannetjes hebt en ik zou er dan ook mee terug gaan naar de winkel. Zoiets hoef je van Papst niet te accepteren voor dat bedrag.

Nog één vraagje: heb je de fannetjes op een fan-controller aangesloten of gewoon geklooid met je molex-connectoren. Bij mij veroorzaakt de eerste optie namelijk een raar geluid.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Vergeet niet dat Papst meer dan 50 modellen fans per afmeting heeft. Kijk dus eerst op de site naar de specificaties voor je naar de winkel gaat!

• HyperDevil
Ik heb beide fans op mijn mobo aangesloten.
Daarbij heb ik ook de papst site geraadpleegt en mijn fan zou het stilste in de serie zijn 21 db maar dan wel de minste luchtverplaatsing. >:)
Dus ik dacht dan koop ik die omdat hij zo stil is, dus NOT :(

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 11:34
Dat broem geluid van die 92mm Papst heb ik ook, dit is niet normaal?

Hij loopt nu op 7 volt, en dan is ie onhoorbaar bij de rest :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• HyperDevil
Bij mij op 7 volt verplaatst hij bijna geen lucht en hetzelfde heb ik met de 80mm fan.

• Ottie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 10:44
Ik zou eerst doen wat theborg zegt goed nakijken welk model fan je hebt en ook controleren of het klopt met wat je in de winkel wilde kopen.

Er zijn zoveel varianten van Papst en de meeste zijn niet eens zoveel stiller. Maar de meeset mensen denken Papst dus die maakt geen herrie.

--[SPECS]--

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-10 11:57
Maakt niet veel uit, ik heb ook net 2 60mm papst fans gekocht, en had ze op m'n intel board aangesloten op de rear- & frontfan aansluitingen aangesloten, zette me pc aan en schrok me echt de apelazerus, wat een takkeherrie, ik heb dus gelijk maar even een converter gemaakt van wat oude kabeltjes om de fans op 7 volt te laten draaien, en dan hoor je ze nog een klein beetje, maar inderdaad voor die bedragen verwacht je stille fans, want dit grapje koste toch wel 18 euro per stuk!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Allemaal leuk en aardig, maar als je fans van verschillende merken naast elkaar gaat leggen dan kom je er achter dat Papst altijd tot de top behoord als je kijkt naar het aantal dB/CFM. En in de prijs zit niet alleen het aantal dB maar ook de kwaliteit/levensduur. Als je Papst fan meer herrie maakt dan bijv. je oude fan dan kun je er bijna vanuit gaan dat de Papst fan ook meer lucht verplaatst.

• corbasse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:58
Ik heb zelf ook onlangs 2 Papsts gekocht. Eerst draadje aangesloten maar nog niet gemonteerd want de hele kast lag nog open (ja, ik ben lui). Totaal geruisloos.
Tot ik ze in de kast zette, want toen maakten ze plotseling een pokkeherrie. Zodra ze een paar cm van een obstakel zijn verwijderd veroorzaken ze blijkbaar nogal wat turbulentie. Als je creatief met ducts, ophangingen e.d. gaat werken zou je dat weg moeten krijgen.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

wil je iig stille papst fans en 12cm neem dan deze

Papst 4412F/2GLL - 120 x 120 x 25 mm.

:Y) :P en die zijn echt stil :P zo stil dat we uiteindelijk hebben besloten om die fans niet op 5 of 7V te laten draaien :P :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
ist ook niet handig als je fans in de rubbers hangt, want ik neem niet aan dat ze perfect uitgebalanceerd zijn, dat betekend dus dat ze altijd trillen als ze draaien. vervolgens gebruiken ze je kast als klankkast en heb je HERRIE

• HyperDevil
Beide papstfans zijn niet perfect uitgebalanceerd want als je ze handmatig draait lopen ze gewoon aan.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

HyperDevil schreef op maandag 24 januari 2005 @ 17:28:
Beide papstfans zijn niet perfect uitgebalanceerd want als je ze handmatig draait lopen ze gewoon aan.
Dan zou ik ze even gaan ruilen. :)

• Bas_zip
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-06 11:41
HyperDevil schreef op maandag 24 januari 2005 @ 00:04:
Beste Tweakers,

Ik heb zaterdag bij PCL-Computers in Den Haag 2 nieuwe papst fans gekocht
namelijk de 80mm 8412 N/2GLE en de 92 mm 3412 N/2GL. :) 42 euro..
Nou maken fans zo'n herrie dat ik mijn oude Cooler Master fans heb terug geplaatst.
Als ik met mijn finger de 80mm fan handmatig draai vol ik dat hij ergens tegen een lager ofzo aanloopt.
En de 92mm fan bromt gewoon, maar loopt niet aan.
Nou heb ik beiden fans op 5 volt gezet maar dan verplaatsen ze minder lucht dan mijn Cooler Master fans.
Is er nou iets mis met deze fans of hoort dat zo?

Alvast Bedankt
Hmmz zag ik nou gister een advertentie van jou bij vraag en aanbod voor deze fans :)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik vind dit een beetje een rare veronderstelling:
"Voor dit geldt verwacht je stilte"

Laat het duidelijk zijn dat Papst tientallen verschillende typen fan's heeft. Sommige zijn inderdaad echt fluisterstil maar sommige maken echt zeer veel "herrie."

Het is verstandig om te kijken wat de specificaties zijn van de fans. Want om blindelings voor Papst te kiezen als je een stille PC wil is niet verstandig.

Het kan best zijn dat je een "fout" model hebt (een fabricage fout bedoel ik) dus je kan er best terug mee naar de winkel om te kijken of je een ander (model) mee naar huis kan krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Kawaii op 24-01-2005 20:26 ]

• Bravoman10001
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-10 10:04
heb je de schroevjes niet te strak aangedraait.
heb zelf ook een 120mm fan van papst (23db) en is onhoorbaar, maar als je de schroeven te strak aandraait krijg je inderdaad een rare brom.
probeer eens de schroevjes iets losser te zetten. dit hielp bij mij in ieder geval.
succes

• DoDo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10
Rubberen ringetjes teussen kast en fan kunnen ook helpen
Pagina: 1