[XP] Gefrustreerd over SP2 bestandsuitvoeringsbeveiliging

Pagina: 1
Acties:

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In het begin vond ik Windows XP Service pack 2 (toch als trouwe microsoft fanboy) een mooie uitvinding. Windows een stuk veiliger, imho ook sneller, en betrouwbaar. In de tijd dat ik er tot nu toe mee heb gewerkt, zijn er een aantal zaken die mij steeds verder tegen de borst zijn gaan stuiten:

Zo word ik bijvoorbeeld doodziek van die gele balk bovenin IE, die zit te janken als ik een download automagisch wil laten starten, dat ik alles moet bevestigen.

Ander voorbeeld. Kreeg net van iemand een mailtje met een mp3. Dus ik dat mailtje openen en het mp3tje dat erbij zat openen en luisteren. Mooi niet, ik kan al niet op een normale manier de bijlage openen, vanwege een of andere blokkering:
Afbeeldingslocatie: http://img188.exs.cx/img188/3663/toegang6oe.jpg

Dus dan maar via doorsturen, en vanaf daar het bestand opslaan. Krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: http://img188.exs.cx/img188/9962/kankersp25ap.jpg

Dan klik ik op die helptekst:
Is er een manier om bestanden te openen die zijn geblokkeerd?

Als u zeker weet dat u dit bestand kunt vertrouwen en het wilt openen, volgt u de onderstaande instructies.

1. Sla het bestand op de computer op.
2. Klik op Start, klik vervolgens op Deze computer en navigeer naar het bestand dat u hebt opgeslagen.
3. Klik met de rechtermuisknop op het bestand dat u hebt opgeslagen en klik vervolgens op Eigenschappen.
4. Klik op Blokkering opheffen onder aan het dialoogvenster.
Het idiote is juist dat dit mp3'tje nog niet opgeslagen IS! Dat wilde ik nou juist gaan doen...

Een zip-bestand (net gedownload):
Afbeeldingslocatie: http://img188.exs.cx/img188/5512/sp2grrr0ro.jpg

Moet ik nou echt voor ieder bestand wat ik download, de blokkering gaan opheffen (om een bestand met een dubbelklik te mogen openen). En kan je dat niet uitzetten? Daar word ik dus zo moe van :*)

Andere dingen: ik ervaar dat beveiligingscentrum als uitermate irritant, zeker wanneer het iedere keer met die rotballonnetjes tevoren springt. Gelukkig kun je die uitschakelen, net als die vervloekte firewall (die niet eens goed werkt).
Ik zo met total commander een ftp sessie starten. Keurig geconnect met ftp. Na een seconde of 10 na verbinding komt Windows Firewall eens opdagen: zo van 'mag dit'? Daar is ie misschien een beetje laat mee, heb al een megabyte overgedragen :O.

Het enige positieve aan service pack 2 is dat het WLan gedeelte een stuk beter werkt dan in service pack 1, voor de rest heb ik het voordeel nog niet echt kunnen ontdekken.

Dus eigenlijk een vraag van mij aan jullie: hoe gaan jullie om met die (af en toe toch wel belachelijke) 'veiligheidsverbeteringen' in het nieuwste service pack uit redmond, en is er toevallig een manier om dit er allemaal uit te slopen/uit te schakelen, zonder naar sp1 terug te moeten of een ander programma te moeten gebruiken. Want ik word van de manier hoe het nu gaat in sp2 werkelijk waar kotsmisselijk :Y)

offtopic:
hehe, dat lucht op

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-04 05:49
Een leuke Linux Distro zoeken misschien?
Ik werd er ook moe van en draai nu grotendeels met linux.
Alleen af en toe wat gamen in Windows en voor de rest niet meer.
Maar als je een echte Windows fan bent dan weet ik het ook niet.

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

geen last van.

ik gebruik geen IE dus krijg die pop-up meldingen ook niet :) [FF: heeft ook wel een pop-up blokker]

Firewall gewoon aan staan maar krijg nooi melding van progsels die willn connecten met de internet oid.

ik vind het helemaal niet zo storend als jij het zegt. En inderdaad als je niet blij bent met windows ga dan over op iets anders.

[ Voor 5% gewijzigd door loodgieter op 24-01-2005 00:18 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vind het eigenlijk allemaal wel meevallen. Dat met die geblokkeerde zip bestanden heb ik trouwens nog nooit gehad. Weet je zeker dat je niet ergens hebt ingesteld dat ie alles 'extra' moet beveiligen oid? :P

Verder kun je es proberen om firefox als browser te gebruiken. Ik gebruik hem al een tijdje en het bevalt net zo goed en soms beter dan IE.

[edit] ok, ik heb ff met IE een zip bestand gedownload en als ik de properties oproep staat er idd iets over 'unblock'. Maar ook zonder te unblocken kan ik het zipje gewoon openen met winrar :?

[ Voor 27% gewijzigd door Palomar op 24-01-2005 00:19 ]

• spone
  • Niet online
Om mezelf maar eventjes te quoten ;)
zonder naar sp1 terug te moeten of een ander programma te moeten gebruiken.
Ben inderdaad fan van Windows (misschien omdat linux me gewoon té erg tegenvalt, en die op desktop niet eens wil booten, zie ander topic), maar liefde kent zn grenzen...
Kan er iemand mij misschien vertellen hoe ik van die 'goedbedoelde' noob-beveiligingen afkom?
Want ik weet ook wel dat ik geen exe, pif, scr en vbs bestanden uit een mailtje moet openen. :+

@palomar's edit: tuurlijk kan ik de bestanden wel openen als ik de blokkering niet weghaal. Maar dan moet ik voor iedere keer dat ik die file open, eerst nog een keer op openen drukken, terwijl ik al heb aangegeven dat ik dat wil. Bovendien, wat heeft dat voor nut? Als het slecht is onderschept mn virusscan em toch?

edit: in combinatie met winrar heb je er idd geen last van, maar je neemt een executable, dan moet je éérst een melding wegklikken voor je verder kunt:
Afbeeldingslocatie: http://img185.exs.cx/img185/245/warning3jy.jpg
Er staat weliswaar een vinkje maar ik denk dat dat ook weer gevolgen heeft voor internet explorer, dat hij zomaar bestanden gaat openen wanneer er iets gedownload wordt (kan iedereen me nog volgen? ;))

[ Voor 65% gewijzigd door spone op 24-01-2005 00:43 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Inderdaad, heb ook al eens een zoektocht ondernomen, maar als iemand een registry key of wat dan ook heeft om die bestandsmarkeringen van SP2 uit te zetten (gedownloade bestanden), ik hoor het graag :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• spone
  • Niet online
Volgens mij heb je dat toch ook als je alternatieve browsers gebruikt, wat ik in principe niet wil doen...

edit: niet dus :/

[ Voor 10% gewijzigd door spone op 24-01-2005 00:46 ]

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dan zet je Security Center toch uit? Is een service, kan je in 10 seconden uitzetten dan ben je van al die ellende af.

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
spone schreef op maandag 24 januari 2005 @ 00:00:
Dus eigenlijk een vraag van mij aan jullie: hoe gaan jullie om met die (af en toe toch wel belachelijke) 'veiligheidsverbeteringen' in het nieuwste service pack uit redmond, en is er toevallig een manier om dit er allemaal uit te slopen/uit te schakelen, zonder naar sp1 terug te moeten of een ander programma te moeten gebruiken. Want ik word van de manier hoe het nu gaat in sp2 werkelijk waar kotsmisselijk :Y)
sjah, veel dingen heb ik me ook idd aan geërgerd. Drivers die niet wouden, pc deed niet wat ie moest doen - het was een regelrechte ramp. Laat staan die mega irritante meldingen van Windows, zoals je aangeeft in TS. Echter na een tijdje had ik de juiste instellingen gevonden voor Windows met SP2 zodoende dat ik ermee kon werken - en normaal :)

Dit heb ik aangepast door (start → run → gpedit.msc *werkt alleen in XP Prof) flink zitten te prutsen in "Group Policy", waardoor ik gewoon 50% heb uitgezet.
En natuurlijk hou je er af en toe nog een melding aan over, maar ik denk niet dat er iets anders opzit dan andere programma's te gebruiken :P
  • Internet Explorer → Opera, Netscape, Mozilla, Firefox
  • Outlook → Mozilla Thunderbird
  • Firewall → ZoneAlarm, Sygate Personal Firewall
Zou zeggen; give it a try...
maar goed dat ben ik :9

je zal daarna inzien, dat SP2 best wel meevalt - mits je die vervelende meldingen niet meer hebt...

offtopic:
zo, eerst pitten :O

[ Voor 4% gewijzigd door rlkz op 24-01-2005 01:50 ]

I browse with Vivaldi

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:26
Van die waarschuwingen in outlook kun je makkelijk afkomen :) :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/email.png

tvw

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 13:07

mutsje

Certified Prutser

Misschien moet je je eerst eens wat meer gaan verdiepen hoe je Service Pack 2 kunt configureren en finetunen alvorens hier een klaagtopic te gaan openen. Veel in SP2 is geintroduceerd omdat 75% van de gebruikers van Windows XP klakkeloos overal OK op klikken etc en dus tjokvol virussen en mailwear zitten op den duur. Zoals je in de reacties hebt kunnen lezen liggen veel van jou frustraties ten grondslag aan het niet tunen van jou Service Pack 2.

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

Heb je niets aan [rml][ XP] Exe files niet meer beveiligen[/rml]? Als ik het goed begrijp gaat dat over hetzelfde probleem als het jouwe...

United we stand, and divided we fall

Pagina: 1