Toon posts:

LM_Sensors geeft geen output

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Ik heb vanmiddag een 2.6.10 kernel gecompileerd met I2C ondersteuning. Alle benodigde modules heb ik mee gecompileerd en de software geinstalleerd. Het moederbord is een A7V8X-X en heeft de VT8235 chipset.

Ik heb de map /sys aangemaakt op mijn systeem en de onderstaande regel opgenomen in fstab:
none /sys sysfs defaults 0 0
Deze directory bevat een aantal mappen en dergelijke dus dat werkt goed. Vervolgens heb ik de volgende modules geladen, namenlijk:

i2c-isa
i2c-viapro
i2c-sensor
i2c-dev
i2c-core

Wanneer ik nu het volgende commando uitvoer: sensors krijg ik de volgende output:
No sensors found!
Wanneer ik nu eeprom laad krijg ik de volgende output:
eeprom-i2c-0-50
Adapter: SMBus Via Pro adapter at e800
Memory type: DDR SDRAM DIMM
Memory size (MB): 512
Daar heb ik weinig aan. Heeft iemand een idee hoe ik het kan maken?

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:45
Probeer eens 'sensors-detect', als root.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Verwijderd

Topicstarter
Dat sensors-detect heb ik al geprobeerd, maar het zegt dat ik dan nodes aan moet maken in /dev dat heb ik toen gedaan. Vervolgens wilde het ook niet werken. Volgens mij hoeft sensors-detect ook niet voor een kernel gelijk of hoger dan 2.6, volgens de QUICKSTART.
* Verify you are running a 2.4 kernel, 2.4.10 or later.
If you are running a 2.5/2.6 kernel, the ONLY thing you need to
do is 'make user' and 'make user_install'. Do NOT follow the rest
of these instructions.
bron: http://www2.lm-sensors.nu/~lm78/cvs/lm_sensors2/QUICKSTART

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 23:50 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:23
Voor zover ik kan zien mis je ondersteuning voor je sensor chip. Een veelgebruikte chip is de Winbond W83781D, ik weet alleen niet welke zich op jou moederbord bevindt. Misschien dat je dat kunt vinden op internet. De ondersteuning voor chips kun je ook vinden onder i2c.

Volgens Motherboard Monitor is het een ITE8712F, maar in sensors.conf vind ik niets over die chip in sensors.conf staat hij aangeduid als it8712. Je moet in de kernel CONFIG_SENSORS_IT87 nog meebakken.

edit:
Ondertussen is m'n bericht al 3x aangepast :P.

@Gondor: Ik zie het ja :). Maar werkt dat ook als je de module nog niet meegebakken hebt? Ik bedoel, het programma detecteert wel dat hij de w83781d nodig heeft, maar ik had hem al wel meegebakken als module.

[ Voor 62% gewijzigd door Jaap-Jan op 24-01-2005 00:16 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:45
Je kan 'sensors-detect' ook gebruiken om achter te komen welke modules je nodig hebt.

Ik heb een 2.6.8 kernel en die sensors-detect heeft mij goed geholpen. Gewoon gebruiken voor info. Hoef je niet op internet te zoeken ;)

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Verwijderd

Topicstarter
it8712-isa-0290
Adapter: ISA adapter
VCore 1: +1.70 V (min = +4.08 V, max = +4.08 V) ALARM
VCore 2: +0.00 V (min = +4.08 V, max = +4.08 V) ALARM
+3.3V: +6.62 V (min = +8.16 V, max = +8.16 V) ALARM
+5V: +4.92 V (min = +6.85 V, max = +6.85 V) ALARM
+12V: +12.16 V (min = +16.32 V, max = +16.32 V) ALARM
-12V: -27.36 V (min = +3.93 V, max = +3.93 V) ALARM
-5V: -13.64 V (min = +4.03 V, max = +4.03 V) ALARM
Stdby: +5.08 V (min = +6.85 V, max = +6.85 V) ALARM
VBat: +4.08 V
fan1: 3792 RPM (min = 0 RPM, div = 2)
fan2: 0 RPM (min = 0 RPM, div = 2)
fan3: 0 RPM (min = 0 RPM, div = 2)
M/B Temp: +46 C (low = -1 C, high = -1 C) sensor = thermistor
CPU Temp: +40 C (low = -1 C, high = -1 C) sensor = thermistor
Temp3: -1 C (low = -1 C, high = -1 C) sensor = disabled ALARM
Ik heb alleen het vermoeden dat die M/B en CPU temp omwisselt. Als ik een cpuburn-in test doe loopt de temperatuur, heel traag, op. Na een paar minuten is die 49 graden. Misschien heeft iemand hier nog een idee over ?In ieder geval bedankt voor de tip om de IT87 te gebruiken.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:23
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 00:16:
[...]

Ik heb alleen het vermoeden dat die M/B en CPU temp omwisselt. Als ik een cpuburn-in test doe loopt de temperatuur, heel traag, op. Na een paar minuten is die 49 graden. Misschien heeft iemand hier nog een idee over ?In ieder geval bedankt voor de tip om de IT87 te gebruiken.
Je kunt je sensors.conf aanpassen, zorg dan dat bij de volgende regels de tekst omgedraaid wordt:
code:
1
2
    label temp1       "M/B Temp"
    label temp2       "CPU Temp"
Zorg er wel voor dat je deze tekst aanpast voor de goede chip. Chips worden in sensors.conf aangegeven als
code:
1
chip "it87-*" "it8712-*"

Het lijkt er gewoon op dat die labels zijn omgedraaid, want de site die ik net noemde geeft aan dat temp1 de cpu- temperatuur is en temp2 de case temperatuur. Je ziet alleen ook genoeg voorbeelden waarbij het andersom is, dus daar is geen standaard voor.

Hoe krijg je trouwens die output? Misschien stomme vraag, maar ik kijk alleen naar phpsysinfo ;).

[ Voor 27% gewijzigd door Jaap-Jan op 24-01-2005 00:31 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Je krijgt de output door het commando sensors uit te voeren op de commandline :-).

Alleen die voltages zijn ook niet goed, -27.36 lijkt me niet een goede waarde. Daar moet ik nog even naar kijken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 11:27 ]

Pagina: 1