Gegevens :
AC Ryan 550W Voeding
Asus 8N-SLI Deluxe Bord
Athlon 64 3500+ CPU (Newcastle, dus 130nm)
2x 1GB Corsair Value PC3200 (VS1GB400C3) = 2GB
Ati radeon X850 PE
2x Western Digital Raptor 36GB SATA in RAID 0 op de nVidea Controller
2x Maxtor DM10 (16mb) 250GB SATA in RAID 0 op de nVidea Controller
+2x 80 GB IDE Disks (WD en IBM)
Zalman CNPS7700-CU, Zalman VF700-CU, Zalman ZMNB47J Coolers.
DVD Brander + DVD Rom etc. etc. (niet belangrijk voor deze post)
ook even ter volledigheid, Hitte is geen probleem,
idle : CPU 28 graden, Video 33 graden, Northbridge 40 Graden, IDE HDD's 25 graden
stressed : CPU 40 graden, Video 45 graden, Northbridge 43 Graden, IDE HDD's 30 graden
(de temp voor de RAID arrays kan niet worden uitgelezen door Everest maar ik verwacht zeker geen rare temparaturen)
**** 1: Een tot nog toe nieuwe werkende geheugen configuratie :
2x 1GB Corsair Value PC3200 (2xVS1GB400C3) in Dual-Channel (dus 2GB) werkt.
Met settings op Auto "zeggen" CPU-Z en everest 3-3-3-8.
**** 2: Rapport :
Nu iets wat ik graag "in de groep" wil gooien.
Ik heb nu BIOS 1002 (Standaard) en de RAID 0 configuratie op de nVidea controller werkt prima, disks worden goed gedecteerd etc.
Nu het (vreemde) probleem :
Ik had de BIOS geflashed naar 1003 (official release), dat ging prima, na een reboot werkte alles goed.
Ik zette mijn pc uit (ik moest een keer naar bed toe

)
Ik zette mijn pc de volgende dag weer aan.
Toen begonnen de problemen.
Mijn Maxtor schijven werden niet meer gedecteerd door de BIOS.
Wat heb ik geprobeerd :
- Kabels controleren, zaten nog goed vast.
- Kabels omgewisseld met de kabels van de WD Raptor schijven, Raptors wekten nog dus de kabels zijn goed.
- 1 Maxtor schijf los gekoppeld
reboot, de andere wordt NIET gedecteerd.
reboot, nu wordt de andere Maxtor WEL gedecteerd
Dit nog een paar keer herhaalt, soms wel detectie, soms niet.
- De nog in het systeem zittende Maxtor op de andere poort gezet (die nu vrij was omdat ik 1 schijf had log gekoppeld)
Zelfde sitiuatie, soms wel detectie en soms niet.
Verschillende kombinaties geprobeerd, Raptors op andere poorten en de Maxtors ook, geen effect, de Raptors worden wel gezien en de Maxtors niet.
Weer 1 Maxtor los gekoppeld, weer verschillende poort combinaties gebruikt, zelfde vreemde issue, soms wel detectie en soms niet.
Nu begon ik aan mijn Maxtor schijven te twijfelen.
Dus :
Raptors eruit, Maxtors erin. WEL detectie.
1 Raptor en 1 Maxtor, WEL detectie.
Verschillende malen gereboot, ook pc uitgezet, even wachten, toen weer aan.
De situatie 1 Raptor + 1 Maxtor en 2 Maxtors werkt elke keer.
Heel vreemd dus, goed dacht ik, nog een test.
- 2 Raptors op de nVidea Controller.
- 2 Maxtors op de SI Controller.
Alle 4 schijven worden gedetecteerd.
Conclusie, Schijven zijn goed, kabels zijn goed, nVidea Controller defect met meer dan 2 SATA schijven of BIOS buggy ?
Voor de volledigheid BIOS ingegaan, RAID uitgezet voor de nVidea controller (je weet nooit)
En alle tests herhaald, zelfde resultaat.
- BIOS terug gezet naar 1002 (backup maken van de BIOS scheelt ellende)
(reboot)
- Nog steeds goede detectie.
- Pc uit.
- alle 4 de schijven weer op de nVidea controller.
- Pc aan, en je raad het al, alle 4 worden gedetecteerd op de nVidea controller,
Terug de BIOS in en nVidea RAID enabled voor alle 4 de SATA poorten,
(reboot)
- En nu ook de RAID configuratie werkt weer prima.
Goed, ik wist dat er een Beta BIOS 1004.01 was.
BIOS update gedaan, reboot (dus NIET de pc uit)
werkt gewoon prima, dit had ik dus ook met 1003.
Nu dan weer de pc UIT, even wachten, pc aan.
En ja hoor, weer hetzelfde probleem, de Maxtors worden niet gedetecteerd.
Zelfde testen weer gedaan (redundant dat weet ik maar toch gedaan om een volledig verslag te krijgen) probleem blijft met de nVidea controller.
Dus weer terug geflashed naar 1002 (dit doe ik liever niet TE vaak)
Nu dus weer met 1002 en geen enkel probleem.
Wat ik dus nu denk is dat BIOS 1003 en 1004.01 niet om kunnen gaan me meer dan 2 schijven op de nVidea controller.
heeft iemand anders ook zoiets meegemaakt ?
Ik kan zelf geen andere SATA schijven testen, ik heb er niet meer dan 4, en 4 is al veel dus de kans dat anderen deze issue krijgen is al veel kleiner dan als het zou voorkomen met 2 schijven.
**** 3 : Vragen
1) Ik zie dat iemand al Corsair XMS Pro 4000 512 MB DDR500 geprobeerd heeft (hoger dan 400MHz werkt dus), ik neem dan aan dat het terug gezet wordt naar 400 door het Bord ?
Als zie ik in de BIOS dat er zelfs tot 600MHz gegaan kan worden.
Nu dan de (domme) vraag (en aub geen afzeik replies, als iemand dit toevallig weet is het 1 regel typen, en ik niet te lui om zelf iets te doen, ik heb per slot van rekening ook mijn hele bevinding met de HDD's ook uitgetypt zodat anderen het kunnen lezen).
Als ik nu bijv. DDR2 geheugen zou plaatsen (voordat iemand bijdehand gaat doen over het verschil tussen DDR en DDR2, ik weet dus helemaal niet of DDR en DDR2 dezelfde dimensies heeft, ik heb nog nooit DDR2 geheugen gezien, daarom vraag ik het), is er dan een kans dat het werkt ?
Ik vraag dit omdat DDR400+ en DDR2 meer toekomst gericht is dan DDR400.
2) Overclocken gaat bij mij fout, zodra ik de CPU frequentie maar 1 MHz hoger zet gaat de Multiplier naar 5x, wat ik ook doe, zelfs als ik de Multiplier op 11x zet in de BIOS.
Op 10x zetten resulteerd in een POST failure.
Voordat ik ga klooien met settings, heeft iemand een optimale configuratie gevonden met een 3500+ Newcastle ?