Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 23:11:
Ik wilde vooral mystieke plaatjes maken, met schemer en mist.. En als het zou kunnen wat scherpe foto's van beetjes in macro stand of terwijl ze vliegen bijvoorbeeld.
Heeft iemand een foto voor mij als voorbeeld, ik heb foto's op de kodak site gezien, en daar vond ik de compressie juist absoluut niet zichtbaar, maar ik ben tenslotte ook nog maar een leek.
Voor de Canon S1 moet ik nog wel gaan werken dan, en die heeft geloof ik niet de ISO 800 optie, die misschien wel van pas komt in donkere kamers of donkere gebieden. Ook de flits moet goed instelbaar zijn, dat zijn echt de eigenschappen die de camera moet hebben. De minolta heeft voor mij te weinig bereik in de zin van: Diafragma gaat tot 3,7 geloof ik, en de macro-stand begint op 1,2M wat me niet echt bevalt. Verder vallen merken als Olympus en Fuji af, omdat deze XD picturecard gebruiken, wat mij erg veel secundaire kosten gaat opleveren om het zo maar te zeggen. Zijn er gebruikers ervaringen die mij kunnen vertellen over een camera die aan deze eisen voldoen?
Even een paar opmerkingen omtrent je wensen gebaseerd op mijn ervaringen met een DX6490:
- Alleen ISO100 en ISO200 zijn te gebruiken. Daarboven is de ruis te erg aanwezig.
- De flits is niet instelbaar qua sterkte: de camera flits of flitst niet.Er zit geen modus op voor invulflits (wel op de 7590; uit 't hoofd). Ik weet niet of je het irritant vindt of niet, maar je moet de flitser zelf omhoog doen met behulp van een knopje. Dat gaat niet automatisch!
- Staar je niet blind op het beschikbaar diafragma. Of je nu 2.8 of 3.7 hebt, maakt erg weinig uit. Alleen bij macro-fotografie kun je misschien het verschil zien.
- Ik heb geen ervaring met andere camera's, maar voor macro-fotografie ondervind ik vaak dat ik m'n onderwerp niet dichtbij genoeg kan halen. Kijk even hoe goed de Kodak scoort ten opzichte van andere ultrazooms.
- Als je foto's van dichtbij maakt, moet je al redelijk snel de macro-stand gebruiken. Kijk even naar de minimumafstand, ik dacht dat het zo'n 60cm was in groothoek (38mm) en veel meer in tele (380mm).
- In de praktijk is het een handig toestel, gezien z'n grote zoombereik. Door de grootte is de camera wel wat minder gemakkelijk mee te nemen (hij past niet in een jaszak bijvoorbeeld). Vind je dat een probleem?