9-pin usb aansluiting moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 648 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik zoek me helemaal rot naar een manier om een 9-pins usb-aansluiting op het moederbord te benutten. Ik heb een MSI KM4M-V moederbord met daarop 2 9-pins USB aansluitingen. Daar moeten volgens mij op elke aansluiting 2 usb poorten aan te sluiten zijn. Overal vind ik echter 5 pins kabels voor 1 poort.

Klopt het dat er een 9-pins kabel is die 2 poorten per aansluiting kan leveren? En zijn er winkels die die dingen verkopen? Ik kan ze niet vinden en ik ben toch heel wat websites afgeweest. Ook google helpt me niet verder, behalve dan van die 5-pins dingen, maar daar heb ik niet zoveel aan.

Look behind you! A three headed monkey!

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
(jarig!)
Ik weet' t niet zeker, maar is dat ene draadje niet gewoon een aarde?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

http://www.3dnews.ru/documents/3617/msi-usb2-bracket.jpg

Zo 1 bedoel je?
Gewoon ff MSI bellen, of op een beurs kijken. Liggen ze per zee-container :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

er zitten inderdaad 9 pinnetjes op maar er worden er maar 8 (2x4) gebruikt. het 9e pinnetje is alleen om aan te geven hoe een connector erop moet met 10 pinnetjes 'aan elkaar' (dus een stekker met 2 USB-poorten). Die 5-pins dingen zijn dus gewoon hetzelfde, hierbij wordt er 1 niet gebruikt.

edit
voorbeelden (op jouw mobo kan het anders zijn!!!)
Afbeeldingslocatie: http://www.usbman.com/Guides/A1_small.GIF

Afbeeldingslocatie: http://www.usbman.com/Guides/B1.GIF

Afbeeldingslocatie: http://www.usbman.com/Guides/C1_small.GIF

Afbeeldingslocatie: http://www.usbman.com/Guides/D1_small.GIF

Zoals je kunt zien zijn er dus altijd 8 pinnetjes daadwerkelijk in gebruik, de rest is eigenlijk buiten gebruik (en ligt dus aan ground)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 20:37 ]

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ok, dus ik kan gewoon een paar van die 5-pins aansluitingetjes kopen en die erin prikken?

Verwijderd

MrScratch schreef op zondag 23 januari 2005 @ 20:57:
Ok, dus ik kan gewoon een paar van die 5-pins aansluitingetjes kopen en die erin prikken?
Ja, als je er maar op let welke in welke moet (ik neem aan dat ze niet aan elkaar zitten aangezien de pinaansluitingen zoals je ziet per mobo kunnen verschillen). In principe hoef je er dus eigenlijk ook maar 4 aan te sluiten, de 5e kan eventueel aan gnd.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ik heb even het boekje erbij gepakt en het ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
1 2     VCC   VCC
3 4     USB0- USB1-
5 6     USB0+ USB1+
7 8     GND   GND
910     Niks  USBOC

Als ik dus even net doe alsof ik er verstand van heb, zou ik zeggen dat VCC gelijk is aan +5Volt, dan lijkt hij namelijk precies op die 1e paar schemaatjes, behalve dat ik geen idee heb wat die USBOC is.

De 2e aansluiting is overigens precies het zelfde, dus volgens mij moeten er max 4 5-pins kabels gewoon inpassen, waarbij beide kabels gelijk tegen elkaar aan komen en dus de 5e pin aan dezelfde kan zitten, waarbij de 1 dan in de USBOC komt en de ander in het niks.

Slaat dit ergens op?

• lamko
  • Laatst online: 20-10-2024
klopt vcc is gelijk aan 5v
usb0c hoef je niet aan te sluiten
het gaat om vcc d- d+ en de ground

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

op USBOC moet je NIETS aansluiten (ook niet aan GND gooien)

Verwijderd

USB0C is vrij nutteloos, hoef je niet aan te sluiten, bij sommige kabels zit hij aan een isolatie vast, het heeft een soort van shield functie. Ongeveer dezelfde manier van een 80-pins IDE kabel (40 shield, met daartussen 40 data).

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ok, dus 2x4 aansluitingen gebruiken en de 9 en de 10 laten we met rust. Nu op zoek naar webwinkels die die kabels verkopen. :-)

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://shop.alternate.nl/prodpic/200x200/g/gzzs04.jpg

Ik neem aan dat dit wel gaat werken op mijn moederbord? het zijn 5-pins aansluitingen, waar naar ik aanneem 1 loze aansluiting op zit?

Verwijderd

Die kun je idd gewoon gebruiken. Ompolen kun je ook nog doen door het plastic lipje meteen naald of fijne schroevendraaier opzij te buigen. De 5e aansluiting is de ground van de afscherming.

Verwijderd

Het is niet altijd aan te raden die 5e pin aan te sluiten (ook niet aan ground) omdat die soms met het chassis van de usb-aanslutingen is verbonden. Zou ik er dus voor de zekerheid dan maar even afknippen of draadje wat er aan zit verwijderen.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
het 10e pootje is vaak zelfs dicht (net als bij sommige ide connectors)
dit soort dingen worden gedaan om het per ongeluk wisselen van stekkers te voorkomen. zo heeft bijvoorbeeld je audio connector, en ook je fire-wire stekker ook 10 pootjes. wisselen van dat soort dingen is niet echt best voor je Mb. 8)7

Verwijderd

Het is niet altijd aan te raden die 5e pin aan te sluiten (ook niet aan ground) omdat die soms met het chassis van de usb-aanslutingen is verbonden.
Chassis = ground ;)
en afscherming moet wel aangesloten zijn op je chassis/ground wil het enig nut hebben...

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ik kick het topic maar even omdat hier alle info instaat.

Ik wilde dus een 9-pins moederbord aansluiting op een MSI KM4M-V moederbord gebruiken. Hiervoor heb ik op aanraden eerder in het topic 5-aderige USB-plugjes gekocht. Deze zouden moeten passen.

Ik heb nu dus mijn casemod zover dat ik toeben aan het aansluiten van de usb-kabels intern. Het is dus een vijfaderige. Maar wat is nu wat op de kabel? Kan ik gewoon wat proberen en als het niet werkt omdraaien of fik ik dan mijn moederbord door?

Kabel is als volgt:

1: rood
2: wit
3: groen
4: zwart
5: Ook zwart, maar een dikker kabeltje dan de andere 4.

Om even in herinnering te brengen het moboaansluiting ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
1 2     VCC   VCC
3 4     USB0- USB1-
5 6     USB0+ USB1+
7 8     GND   GND
910     Niks  USBOC

Suggesties zijn zeer welkom.

[ Voor 14% gewijzigd door MrScratch op 25-02-2005 23:04 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

rood = 5V
wit = data -
groen = data +
zwart = ground

zo moet het gaan werken.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

waarom niet gewoon even achter zo'n msi usb bracket aan ? trouwens bij mijn oude bordje zat die er standaard gewoon bij :)

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Bij mijn bordje zat hij er helaas niet bij :( Ik heb me toendertijd rotgezocht naar die dingen, maar niet kunnen vinden. Bovenstaande kabeltjes wel en deze gingen ook werken. Met de zeer overtuigde reactie van Terw_dan durf ik het wel aan om te proberen. Ik gooi het kabeltje met rood op de 1 en zwart op de 7 en dan valt de 5e pin vanzelf buiten spel, want de 9 is leeg.

Ik ga het morgen testen, mijn bakje staat nu als een gek Gentoo te compilen, dus ik kan hem even niet uitzetten.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

tja wellicht nu een beetje laat dan maarre.. in je mobo boekje staat standaard wat er bij geleverd wordt. helaas blijven vaak een boel dingen achter bij de compjoeter toko. Ik had met dit nieuwe systeem ook al bonje (kon niet zelf bouwen ivm pc prive) omdat er 2 brackets niet geleverd waren. jaaaa meneer blalalalal, nou ja boekkie erbij en toen kwamen ze spontaan uit het magazijn te voorschijn :)

afin nu wat laat dan voor jou, maar ik heb ervan geleerd alles direct volledig te tjekken op compleetheid.

suc6 met je "tweak"
Pagina: 1