Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aansluitingen autoradio

Pagina: 1
Acties:
  • 564 views sinds 30-01-2008

• Fuss!
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-11 21:13
In m'n oude volkswagen polo wil ik een autoradio aansluiten.
De Philips autoradio (22RC228/80) zelf is net iets recenter dan m'n auto maar er is geen manual meer over te vinden.
Ik beschik over 4 draden voor m'n luidsprekers (2 stuks dus) en 4 andere draden:
- Zwart
- Rood
- Bruin
- Grijs

De zwarte draad is zeker voor m'n antenne, er blijven dus nog 3 draden over.

De autoradio beschikt over een of andere connector met 5 pinnetjes met volgende specificaties (teruggevonden op de achterkant):

code:
1
2
3
4
5
_/ _     12V    RR-     RR+     RL-
                        FR-

(aarde)  Y+     FR+     FL-     FL-
                        RL+

Misschien niet erg duidelijk, maar 2 rijen van 5 tekens dus, met bovenaan een soort schakelaar/contact(?), dan een batterij van 12V, en de onderste rij begint met zo'n aarding-symbool waarop een Y met een streepje in het midden volgt, volgens mij is dit voor actieve versterking (?), wat dus bij mij niet van toepassing is. Verder heb ik nog een gat waar de zwarte kabel voor de antenne inkan.

Ik wil slechts 2 luidsprekers aansluiten, en wil gebruik maken van de verlichting en de digitale klok (die er waarschijnlijk wel inzit).

Ik denk dat ik:
1. De rode draad op 12V moet aansluiten
2. De bruine op dat massa/aarding-symbool
3. M'n 2 luidsprekers (zitten achteraan) aan moet sluiten op resp. RL- & FL-/RL+, en RR- & RR+/FR-.
4. De grijze draad moet aansluiten op _/ _, het teken van schakelaar/contact.

Kan iemand mijn vermoedens bevestigen of ontkrachten?

*edit: Ik heb geen idee in welk onderdeel deze topic het best thuishoort, Audio, Elektronica of Overige..

[ Voor 5% gewijzigd door Fuss! op 23-01-2005 20:04 ]

Verwijderd

Eigenlijk mag je hier alleen computer related dingen posten. Maar dat is verder niet aan mij.

Mischien is het te vinden met google? Anders denk ik dat het slim is om contact op te nemen met Philips. Zij zouden het wel moeten weten lijkt me?

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 12:40
Moet niet moeilijk zijn :)

Rood voor de 12v, en dan blijven er nog 2 over :)

• Fuss!
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-11 21:13
De manuals te vinden op google zijn allemaal te betalen, en op de site van Philips zelf vind ik ook niets terug.
Eens naar Philips mailen kan ik proberen, bedankt voor de tip.

Harry64: ja, maar waar sluit ik de andere 2 draden dan op aan?
En m'n klok mag natuurlijk niet uitvallen als ik de auto stilleg (anders moet ik telkens opnieuw de tijd instellen en is het nut van een klok natuurlijk volledig weg ;) )

[ Voor 41% gewijzigd door Fuss! op 23-01-2005 20:23 ]

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 12:40
Durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik denk dat de bruine voor de aarde is en de grijze iets met je contact te maken heeft. De radio van mijn ex-kadett had alleen de rode nodig voor de 12v en de zwarte voor de antenne en de rest gebruikte ik niet eens. En in me golf zit het net zo als bij alle nieuwere radios met een stekkerblokje.

[ Voor 6% gewijzigd door harry64 op 23-01-2005 20:27 ]

• Derek Vinyard
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-08-2022
er zitten waarschijnlijk 2 12volt aansluitingen op. Een geschakelde en een directe. De geschakelde is ervoor om je radio aan te laten gaan als je contact omdraait. De directe plus is voor het geheugen van de zenders te bewaren. Welke aan welke draad hoort weet ik zo niet, maar ff meten met contact aan en uit en je weet het.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

_/ _ = 12V via je contact. (Meten!)
12V = 12V altijd aan
RR- = Luidspreker Rear Right-
RR+ = Rear Right+
RL- = Luidspreker Rear Left -
FR- = Luidspreker Front Right -
(aarde) = Aarde
Y+ = Antenne
FR+ = Luidspreker Front Right +
FL- = Luidspreker Front Left -
FL- = Luidspreker Front left - (nog een?)
RL+ = Luidspreker Rear Left +

Kwestie van even meten welke draden wat zijn. Ground kun je gewoon met een ohmmeter naar een ongelakt deel van je chassis meten, 12V en 12V geschakeld via je contact kun je met een spanningsmeter meten.

Helaas past dit niet in CME omdat dit niet computer gerelateerd is. Ik kan hem wel naar Stuffis Generalis verplaatsen, maar daar kan je -nog- niet in. Hopelijk heb je genoeg aan bovenstaande informatie en als je goed meet zal het vast wel lukken. Succes.

[ Voor 6% gewijzigd door AcouSE op 23-01-2005 21:56 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.