[nat & win xp] internet delen werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Goed; ik wil internet delen mbv van nat (wingate ed. vallen dus af)

Nu heb ik winroute firewall erop gezet, maar als deze aanstaat kun ik niet emailen (ping stijgt van 20ms naar 700ms). Tevens heeft deze een firewall wat ik niet wil en vpn tunnels (ik zoek zoeiets als de oude winroute lite/pro

dus een NAT deel, DHCP deel en een DNS forwarder ik krijg maar weinig results met google. Zijn er uberhaupt simpele programma's dit dit doen?

IK wil dus geen proxy achtige achtiveiten. FAQs gelezen maar staat ook nix in muv winroute

if broken it is, fix it you should

• elgringo
schop

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

XP kan het allemaal zelf, ik heb een tijd lang internet via m'n netwerk gedeeld, dat was toen nog via een 10Mbit pcikaartje met 4 poorts hub en NIC erop.
Toen ik ook 100Mbit erbij had, werd het wat lastiger, ik moest gaan bridgen met als nadeel dat de traagste NIC de snelheid van de bridge bepaalt.
Het is zelfs mogelijk om een usb adslmodem te sharen op deze manier.
Overigens is een losse (modem)router/gateway een stuk makkelijker, dan heb je geen 'server' meer nodig om je netwerk toegankelijk te houden :)
Winroute (oudere versie) heb ik ook geprobeerd, dat programma vond ik veel te eigenwijs en stabiel was het niet, laat staan transparant :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• elgringo
En dat bridgen.

Ik heb dat gedaan en dan kan ik niet meer op internet komen.
Ik heb 2 lans; intern en extern. Deze gooi in in een brug verbinding en hoe moet ik dat verder doen? Is er ergens een handleiding?

• elgringo
schop

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hoi schop :) :)

Bridgen doe je om meerdere netwerken internet toegang te geven, dus minimaal 1 moet al toegang hebben tot internet.
Je 'bridget' dus het netwerk zonder internet met het netwerk dat al wel internet heeft.
De laatste kan bijv. een gesharede netwerkverbinding zijn.

Als je in totaal maar 2 netwerken hebt, dan kun je ook het netwerk dat al internet heeft sharen met het netwerk zonder internet.
Dit doe je met de share wizard of via de advanced tab van het netwerk dat internet verbinding heeft.
Ik heb destijds een bridge gebruikt omdat ik in totaal 3 netwerken van internet wilde voorzien, waarvan eentje een usb adslmodem was.

Hoe is je netwerk momenteel opgebouwd, heb je een ethernetkaart met adslmodem erop en een extra netwerkkaart voor andere pc's :?

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 26-01-2005 18:11 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• elgringo
Netwerk is opgebouwd met een hoofd pc deze zit met een nic op het adsl modem en heeft een 2de nic naar een 2de pc (hier komt later een switch en een 3de pc tussen).

de adsl nic heet extern en die naar pc 2 heet intern.

extern is niet gedeeld, als ik nu een bridge maak met nic1 en nic2 heeft de hoofd pc geen inet meer; laat staan pc2. Als ik dan een ipconfig doe krijg ik ook nog de bridge erbij (met een ip).

Wat ik nu afvraag is:
-het ip van de bridge verbinding; waarvoor bestaat deze en wat moet ik hiermee
-hoe zorg ik dat eextern normaal blijft functioneren op de hoofdpc
-hoe zorg ik dat pc2 met nat op inet komt; doet die bridge dat (althans, kan hij dit doen)
-en moet extern gedeeld worden voordat intern mbv een bridge op het inet van extern kan?

EDIT:

router is geen optie, reden is niet echt van belang; maar het komt er kort op neer dat er a controle gehouden moet worden op de verbinding en b er geen geld voor over is

[ Voor 11% gewijzigd door elgringo op 26-01-2005 19:03 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De nic met het modem sharen is op dit moment het eenvoudigst, schakel de bridge maar ff uit of verbind gewoon niets met de bridge, dan is hij 'disconnected'.
XP ziet de bridge als een component waar hij contact mee maakt, dit kan alleen met een IP adres.
Bij mij werkte de bridge in eerste instantie ook niet, totdat ik een paar extra instellingen van de bridge had toegevoegd, want standaard is alles uitgeschakeld.
Als je snel klaar wilt zijn stel je bij het IP in dat hij die automatisch krijgt (dhcp).
Bij de 2e netwerkkaart doe je dit ook, dan hoef je het minste in te stellen.

Dus eerst de bridge uitschakelen of disconnecten, dan de nic met het modem delen met de andere netwerkkaart, die een internetverbinding moet krijgen.
Delen doe je met de 'advanced' tab bij properties van de nic.
Hier zie je ook een settings knop staan, die heb je nodig om bijv. pop3 voor email en ftp in te schakelen voor de 2e pc.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/highend/Lan13.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 26-01-2005 19:34 ]

• elgringo
Speedy-Andre schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 19:29:
De nic met het modem sharen is op dit moment het eenvoudigst, schakel de bridge maar ff uit of verbind gewoon niets met de bridge, dan is hij 'disconnected'.
XP ziet de bridge als een component waar hij contact mee maakt, dit kan alleen met een IP adres.
Bij mij werkte de bridge in eerste instantie ook niet, totdat ik een paar extra instellingen van de bridge had toegevoegd, want standaard is alles uitgeschakeld.
Als je snel klaar wilt zijn stel je bij het IP in dat hij die automatisch krijgt (dhcp).
Bij de 2e netwerkkaart doe je dit ook, dan hoef je het minste in te stellen.

Dus eerst de bridge uitschakelen of disconnecten, dan de nic met het modem delen met de andere netwerkkaart, die een internetverbinding moet krijgen.
Delen doe je met de 'advanced' tab bij properties van de nic.
Hier zie je ook een settings knop staan, die heb je nodig om bijv. pop3 voor email en ftp in te schakelen voor de 2e pc.

[afbeelding]
Dus je deelt je inet-nic en vervolgens ga je de bridge inschakelen? De 2de nic (intern) wat voor ip moet deze kirjgen: statisch of mbv dhcp) en pc2 dan?
Waarom heb je voor pop3 en ftp extra settings nodig?
En is dit gewoon NAT?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

elgringo schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:47:
[...]

Dus je deelt je inet-nic en vervolgens ga je de bridge inschakelen? De 2de nic (intern) wat voor ip moet deze kirjgen: statisch of mbv dhcp) en pc2 dan?
Waarom heb je voor pop3 en ftp extra settings nodig?
En is dit gewoon NAT?
De bridge gebruik je niet, alleen de nic met internet hoef je te sharen.
Nat staat voor Network Address Translation, iets dat XP al verzorgt, echter internet moet je zelf instellen, bijv. door te sharen.
De settings voor de gesharede verbinding zijn extra functies, die standaard niet zijn ingeschakeld.
Je kunt zo wel internetten met de 2e pc, maar niet je mail ophalen met outlook, dus als je dat wilt dan stel je dat in bij settings :7

• elgringo
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 11:18:
[...]

De bridge gebruik je niet, alleen de nic met internet hoef je te sharen.
Nat staat voor Network Address Translation, iets dat XP al verzorgt, echter internet moet je zelf instellen, bijv. door te sharen.
De settings voor de gesharede verbinding zijn extra functies, die standaard niet zijn ingeschakeld.
Je kunt zo wel internetten met de 2e pc, maar niet je mail ophalen met outlook, dus als je dat wilt dan stel je dat in bij settings :7
Die nat wordt toch door de bridge verzorgt?
en inet delen gaat gewoon bij gevanceerd, delen en dan moet het werken?

Hoe zit dat dan met de 4 ip: interne nic, externe nic, bridge en nic van pc 2. extern wordt vergekregen van adsl provider. Ik neem aan dat windows geen dhcp server heeft?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

XP heeft weldegelijk een dhcp server, ik gebruikte hem toen ik een bridge in werking had, zodat ik niet alles (gateway, ip, dns enz) hoefde in te stellen.
Dat je nu 4 IP's hebt is logisch, 2 van een nic, 1 van de bridge en een van de aangemelde pc.
Internet delen moet genoeg zijn om de 2e pc aan het internetten te krijgen en zeker als je de IP uitdeelt met de dhcp server van XP.
Ik zou in deze setup dus niets verbinden via de bridge, want bijna alles gaat al via de 2e nic naar de 2e pc en zeker als je file/printer sharing gebruikt (staat standaard aan).

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-01-2005 22:04 ]

• elgringo
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 22:02:
XP heeft weldegelijk een dhcp server, ik gebruikte hem toen ik een bridge in werking had, zodat ik niet alles (gateway, ip, dns enz) hoefde in te stellen.
Dat je nu 4 IP's hebt is logisch, 2 van een nic, 1 van de bridge en een van de aangemelde pc.
Internet delen moet genoeg zijn om de 2e pc aan het internetten te krijgen en zeker als je de IP uitdeelt met de dhcp server van XP.
Ik zou in deze setup dus niets verbinden via de bridge, want bijna alles gaat al via de 2e nic naar de 2e pc en zeker als je file/printer sharing gebruikt (staat standaard aan).
Wat ik uit dit verhaal begrijp is dat het internet delen (dus zodat er een handje onder komt) genoeg moet zijn om NAT in win xp te activeren? Als dit het geval waarom zit uberhaupt deze bridge functie erin?

Dit heb ik overigens gedaan -> resultaat pc2 kan niet op internet. Alles statisch ingesteld intern nic hoofd pc: 192.168.12.200 subnet 255.255.255.0
nic pc2: 192.168.12.1 gateway/dns 192.168.12.200 subnet 255.255.255.0 -> geen resultaat

En waar kan ik deze dhcp server vinden en instellen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De 2e pc moet ook de weg weten naar de dns server (van je provider), dit is waarschijnlijk nog niet ingesteld bij de nic van pc2 en op de 2e nic van de 'internetpc'.
Als je de 2e pc instelt op 'obtain an ip address automaticly' (bij tcp/ip) dan start XP vanzelf de dhcp server en zou je wel internet op moeten kunnen, omdat door de dhcp alle gegevens al bekend zijn, zoals dns server e.d.
Je kunt ook 'obtain .... ' invullen bij de 2e nic, dan moet het zeker goed werken ....

• elgringo
Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 00:03:
De 2e pc moet ook de weg weten naar de dns server (van je provider), dit is waarschijnlijk nog niet ingesteld bij de nic van pc2 en op de 2e nic van de 'internetpc'.
Als je de 2e pc instelt op 'obtain an ip address automaticly' (bij tcp/ip) dan start XP vanzelf de dhcp server en zou je wel internet op moeten kunnen, omdat door de dhcp alle gegevens al bekend zijn, zoals dns server e.d.
Je kunt ook 'obtain .... ' invullen bij de 2e nic, dan moet het zeker goed werken ....
dus dhcp bij nic van 2de pc en van interne nic van hoofd pc? En waordt ie dat automagisch ook dhcp server, dus dat hoef je nergens meer in te stellen?

En waar kun je die dhcp server instellen van win xp?

Hoe zit dat met dns forwarding, kan windows dat ook?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als de dhcp eenmaal werkt, dan heb je meteen dns forwarding en kun je internetten.
Je kunt de dhcp server ook zelf starten, als het niet vanzelf gebeurt.
Rechter muisknop op 'my computer' (desktop), dan Manage, dit opent Computer Management.
Bij services onder Services and Applications zie je de dhcpserver staan (DHCP client) als het goed is.
Je kunt deze service handmatig starten of automatisch.

• elgringo
Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 20:50:
Als de dhcp eenmaal werkt, dan heb je meteen dns forwarding en kun je internetten.
Je kunt de dhcp server ook zelf starten, als het niet vanzelf gebeurt.
Rechter muisknop op 'my computer' (desktop), dan Manage, dit opent Computer Management.
Bij services onder Services and Applications zie je de dhcpserver staan (DHCP client) als het goed is.
Je kunt deze service handmatig starten of automatisch.
ok en hoe zit dat met die bridge en delen; ik moet en inet delen en een bridge, of wat?
en de interne nic een statisch op dynamisch ip?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

elgringo schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 19:18:
[...]

ok en hoe zit dat met die bridge en delen; ik moet en inet delen en een bridge, of wat?
en de interne nic een statisch op dynamisch ip?
Volgens mij lees je de antwoorden niet al te goed :/
Dhcp betekent automatisch 'dynamisch IP' omdat de dhcp server IP's uitdeelt en dus zelf bepaalt welk IP een nic krijgt.
Over de bridge heb ik al tig keer gezegd: gebruik hem niet als er maar 2 nic's in je pc zitten, want dan heeft een bridge niet zoveel zin.
Ik begon over de bridge omdat ik zelf met meer dan 2 nic's in 1 pc heb gewerkt ....

• elgringo
Speedy-Andre schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 19:35:
[...]

Volgens mij lees je de antwoorden niet al te goed :/
Dhcp betekent automatisch 'dynamisch IP' omdat de dhcp server IP's uitdeelt en dus zelf bepaalt welk IP een nic krijgt.
Over de bridge heb ik al tig keer gezegd: gebruik hem niet als er maar 2 nic's in je pc zitten, want dan heeft een bridge niet zoveel zin.
Ik begon over de bridge omdat ik zelf met meer dan 2 nic's in 1 pc heb gewerkt ....
Ik lees de antwoorden wel; jij de vraag niet ;)
dhcp server deelt geen ips aan zichzelf uit ;)

Maar wie kan me dan vertellen wat die bridge doet?
Delen van de nic alleen werkt niet bij mij; zie op. externe nic delen en interne nic statisch werkt niet.

Hoe wel?

• elgringo
Heb geporbeerd te delen mbc ics dus dat er een handje onder komt -> pc1 had internet pc2 had geen verbinding

Toen ik die brug aan zetten habben beide geen verbinding meer

Kan iemand mij duidelijk vertellen hoe het moet?

Pagina: 1