Toon posts:

[proftpd] Users meerdere directorys buiten hun home

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruik maar niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden so here i go:

Heb sinds kort proftpd draaien en begin het beetje bij beetje te snappen maar 1 ding kom ik maar niet uit!

de users die inloggen komt standaard in zijn home directory dus laten we zeggen pietje
dan komt pietje in
/home/pietje
hij is daar jailed (chroot)
maar nu wil ik pietje ook rechten geven tot andere direcotrys zoals /mnt/hde of iets in die richting maar ik heb werkelijk geen flauw idee hoe dat voor elkaar te krijgen.

Heb zelfs nog op www.proftpd.org gekeken maar daar kan ik ook niet bepaald een geod antwoord krijgen.
So could you guys help me out here :D

thnx in advance

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-02 17:55

Robtimus

me Robtimus no like you

Uit mijn eigen proftpd.conf:
# To cause every FTP user to be "jailed" (chrooted) into their home
# directory, uncomment this line.
DefaultRoot ~
Dus op zoek naar die regel, en commenten

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een andere oplossing is zoiets:

mkdir /home/pietje/hde
mount -o bind /mnt/hde /home/pietje/hde

Op die manier heb je geen symlinks nodig (valt ook weer ergens in te stellen of dat mag), en kan hij ook niet op andere plaatsen komen die per ongeluk niet afgeschermd zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door GlowMouse op 23-01-2005 19:12 . Reden: hoi LinuX-TUX ]

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Wat had je zelf al geprobeerd? Al een keer een logicalsym-link gemaakt?( waar die logical vandaan kwam :? ... tijd om me vriendin maar weer op te zoeken :7 ) Werkte die?
Ik heb het in een vaag vaag verleden ook voor elkaar gekregen, ondanks het een ranzige oplossing was, werkte het wel.

Gewoon even man mount doen en opzoeken wat je zoal kan met de "bind" functie. Als ik eraan terug denk vind ik het nog steeds een vieze work around :r

Zou toch nog zo'n ln'etje eerder proberen als ik jouw was.

edit:
SPUIT 11 .... tik es niet zo snel GlowMouse :P

edit:
EDIT 3 alweer:
Heb zelfs nog op www.proftpd.org gekeken maar daar kan ik ook niet bepaald een geod antwoord krijgen.
So could you guys help me out here
Als ik jouw was zou ik deze even bookmarken http://proftpd.linux.co.u...ide/linked/userguide.html en deze doorlezen http://proftpd.linux.co.u...nked/chroot-symlinks.html
Succes :Y)
Filesystem Tricks

A typical scenario is one where "DefaultRoot ~" is used to restrict users to their home directories, and where the administrator would like to have a shared upload directory, say /var/ftp/incoming, in each user's home directory. Symbolic links would normally be used to provide an arrangement like this. As mentioned above, though, when chroot(2) is used (which is what the DefaultRoot directive does), symlinks that point outside the new root (the user's home directory in this case) will not work. To get around this apparent limitation, it is possible on modern operating systems to mount directories at several locations in the filesystem.

[ Voor 72% gewijzigd door LinuX-TUX op 23-01-2005 19:03 . Reden: Tja, da's logischhhhh ]

Verwijderd

Topicstarter
mensen alvast bedankt voor jullie reacties, ik ga er morgen eens aand8 insteken en ik laat het even weten hoe het verlopen is.

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-02 15:24
wat je ook kan doen is bij de default root:

code:
1
DefaultRoot ~ users,!staff

dat mensen die in de groep users zitten gechrooted worden.. en de staff gewoon alles mag doen. Dat werkt bij mij perfect :)

Verwijderd

Topicstarter
ga dat hier zo even uittesten !

maar wat ik gelezen heb is dat symlinks niet werken zodrag je jailend (chroot) ben in je home directory !
dus het enige wat hier aan gedaan kan worden is door gebruik te maken van de bind optie ... right ?

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-02 15:24
die optie van mij werkt hier ook perfect... dus die zou je ook eventueel kunnen uitproberen :P

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 10:36:
ga dat hier zo even uittesten !

maar wat ik gelezen heb is dat symlinks niet werken zodrag je jailend (chroot) ben in je home directory !
dus het enige wat hier aan gedaan kan worden is door gebruik te maken van de bind optie ... right ?
Of pure-ftpd installeren, als je niet beslist gebonden bent aan proftpd. Pure-ftpd heeft een optie "virtual chroot", waarbij de user een symlink naar buiten zijn chroot mag volgen, waar hij dan vervolgens weer ge-chroot wordt (let wel dat deze optie voor users met shell-access geen nut heeft : ).

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

@blaataaps: heeft die dan niet de beperking dat zodra de user, op welke manier dan ook, een link naar /etc in zijn homedir zet ook daar teogang toe kan krijgen? Voor de hand liggende situatie bijvoorbeeld door een .tar te uploaden en via een website-script uit te laten pakken?
Pagina: 1