[fc3] "chmod -R 777 /" als root

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

• Gromba
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 19:43

Gromba

Tijdreiziger @ 1sec/sec

Topicstarter
Hallo,

Door een foutje en mijn nietnadekendheid heb ik "chmod -R 777" vanuit de / uitgevoerd, wat als gevolg heeft gehad dat alle mappen de rechten 777 hebben.
Hierdoor werkt praktisch niets meer en ik kan niet eens meer verbinden via SSH.
Om het allemaal handmatig terug te zetten zou ik nog 4 jaarwisselingen nodig hebben.
Zoals de titel al zegt, gebruik ik Fedora Core 3.

Is er een manier waardoor ik dit 'automatisch' weer terug kan doen (zonder een hele re-install)?

Gromba.nl

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
pwd

kan gebeuren, maar dit is wel heel stom

heb je een standaard install of heb je zelf al zaken geinstalleerd?

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Gromba

Gromba

Tijdreiziger @ 1sec/sec

Topicstarter
vries335 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:28:
heb je een standaard install of heb je zelf al zaken geinstalleerd?
Jip, daardoor kijk ik vreselijk op tegen een re-install

Gromba.nl

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Dit lijkt me niet mogelijk zonder een reinstall, wel erg spijtig. Dit is de wederzijde van de kracht van GNU/Linux, door onkunde kan er een heleboel mis gaan.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

heel mischien kan je een script schrijven wat met behulp van file alle bestanden scanned op type. En alles wat geen executable lijkt te te zijn weer op 644 te zetten. Echter je houdt er wel een systeem aan over wat zo lek is als een mandje met schietgaten erin denk ik

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
TrailBlazer schreef op zondag 23 januari 2005 @ 18:21:
heel mischien kan je een script schrijven
Je zou een ander systeem (fc3) kunnen scannen. (find / -ls) en de output neem je als input voor je eigen systeem. De niet gevonden files zou je dan met de hand kunnen doen.

Maar toch.. waarschijnlijk is een reinstall toch sneller, succes!

But I thought YOU did the backups...

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit soort fouten zijn in NOS eerder voorbijgekomen. Wil je een goed werkend systeem waarbij je niet telkens tegen rare problemen oploopt raad ik je aan om een herinstallatie te doen. En inderdaad; bedenk in het vervolg even wat je gaat doen voordat je su'd naar root; maar dat had je inmiddels ook vast bedacht ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Gromba

Gromba

Tijdreiziger @ 1sec/sec

Topicstarter
Insanergy schreef op zondag 23 januari 2005 @ 21:13:
[...]Maar toch.. waarschijnlijk is een reinstall toch sneller, succes!
Zou ik dit dan, zonder compleet opnieuw te formatteren/partitioneren kunnen doen? *hoopt*

Gromba.nl

Verwijderd

Zou ik dit dan, zonder compleet opnieuw te formatteren/partitioneren kunnen doen? *hoopt*
zoals Trailblazer en Insanergy al aangeven, zou je hiervoor hoogstwaarschijnlijk zelf een script moeten schrijven. Er is echter een hele grote kans dat je ook daarna nog veel problemen met je systeem zult hebben.

Trailblazers idee lijkt me nog een kleine kans van slagen te hebben:
Je zou een ander systeem (fc3) kunnen scannen. (find / -ls) en de output neem je als input voor je eigen systeem. De niet gevonden files zou je dan met de hand kunnen doen.
Dit werkt waarschijnlijk het best als je hiervoor een recente backup van je eigen systeem gebruikt. Eventuele daarna geïnstalleerde software moet je dan wel herinstalleren.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 01:32:
[...]

Trailblazers idee lijkt me nog een kleine kans van slagen te hebben:

[...]

.
wat wel een heeel groot risico is is als een dir 777 heeft je er files uit kan wissen ondanks dat je er geen rechten op hebt. Klinkt raar maar probeer maar eens

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:23

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
en nog leuker; al je stickybits ed zijn ook weg, duidelijk een reinstall. back je configfiles up, data ergens heenpoten en reinstallen, iets anders een een complete waste of time.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.