Wat RAID 1 vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik wil een RAID 1 gaan maken voor een aantal belangrijke gegevens (die ik ook backup) maar die ook 24/7 beschikbaar moeten zijn. Nu moet ik nog een simpel raid kaartje hebben, ik heb er een gezien van 20 euro: Silicon Image IDE-RAID PCI Card ( SIL-0680 ). Dit is geen hardware raid maar werkt met drivers, maar dat is geen probleem.
Mocht een van de 2 harde schijven kapot gaan, hoe kan ik dan de gegeven bekijken? Kan ik hem dan gewoon direct op een IDE poort doen en moet het dan werken?
En werkt dit kaartje standaard onder linux of moet ik daar nog drivers voor installeren? Ik kan in ieder geval geen linux drivers vinden.

alvast bedankt

Verwijderd

Kapotte schijf > Raid array verwijderen > schijf eruit > opstarten :P

edit:

ff gegoogled: Linux ondersteunt de kaart officieel niet maar er zijn kernels die hem wel ondersteunen

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 17:15 ]

• Y0ur1
  • Niet online
Is er een kaart die sowieso werkt? Dan koop ik wel een andere.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-03 22:27
Onder Linux kun je de kaart ook gewoon als IDE controller gebruiken en het RAID-gedeelte aan Linux overlaten. Zoek maar eens op 'software raid'.

^ Wat hij zegt.

• Y0ur1
  • Niet online
Bij nader inzien ga ik voor software raid :) Als het niet al te ingewikkeld is met installeren en restoren als het mis gaat.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Z-Dragon schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:23:
Onder Linux kun je de kaart ook gewoon als IDE controller gebruiken en het RAID-gedeelte aan Linux overlaten. Zoek maar eens op 'software raid'.
Ook windows kan dat

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Y0ur1
  • Niet online
ja ok maar ik wil dit onder linuxs gaan doen :)

• Y0ur1
  • Niet online
Nog een vraagje: Kan ik ook heel linux op 2 schijven laten draaien die dus allebei identiek zijn kwa data (RAID 1)?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[google=linux raid howto] :)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:25

Jimbolino

troep.com

Toevallig heb ik gisteren ook een Silicon Image IDE-RAID PCI Card ( SIL-0680 )
of iets wat erop lijkt uitgetest

Raid1 werkt perfect: als je een schijf eruit trekt blijft alles gewoon werken en kun je gewoon bij de gegevens.
Alleen bij het opstarten geeft ie een waarschuwing, maar boot daarna gewoon door.

De enige redenen voor een duurdere kaart zijn misschien:
- hot-swap ondersteuning (erg handig als de server 24/7 moet zijn)
- hardwarematige rebuild (geen drivers nodig die bepalen wanneer er gerebuild moet worden)

Ik zou ook zeker niet voor software raid gaan aangezien je dan afhankelijk bent van het OS...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Y0ur1
  • Niet online
Jimbolino schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 14:54:
Toevallig heb ik gisteren ook een Silicon Image IDE-RAID PCI Card ( SIL-0680 )
of iets wat erop lijkt uitgetest

Raid1 werkt perfect: als je een schijf eruit trekt blijft alles gewoon werken en kun je gewoon bij de gegevens.
Alleen bij het opstarten geeft ie een waarschuwing, maar boot daarna gewoon door.

De enige redenen voor een duurdere kaart zijn misschien:
- hot-swap ondersteuning (erg handig als de server 24/7 moet zijn)
- hardwarematige rebuild (geen drivers nodig die bepalen wanneer er gerebuild moet worden)

Ik zou ook zeker niet voor software raid gaan aangezien je dan afhankelijk bent van het OS...
Maarja als ik er een ext3 bestandssysteem van maak kan ik het sowieso alleen maar op linux gebruiken. Heb je deze kaart onder linux getest?

[ Voor 3% gewijzigd door Y0ur1 op 25-01-2005 14:59 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:25

Jimbolino

troep.com

Y0ur1 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 14:59:
[...]
Maarja als ik er een ext3 bestandssysteem van maak kan ik het sowieso alleen maar op linux gebruiken. Heb je deze kaart onder linux getest?
ja, alleen tijdens setup vond hij 4 schijven ipv 1 array
kortom de raid-bios van die kaart is alleen maar aansturing voor de windows drivers...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1