[SATA] soms niet herkend tijdens opstarten pc

Pagina: 1
Acties:

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-03 22:51
Mijn vraag is als volgt.. Ik heb zo'n 4 weken geleden een Maxtor Sata drive gekocht ( 300 GB ),

Wat er gebeurd is dit, als ik bv de computer opstart ( nadat die uit heb gestaan, dus niet opnieuw opstarten ) dan herkend die soms mijn sata niet tijdens de boot. ( bijna elke keer is het raak. Maar echt alleen als ik hem opstart, niet als de computer al een tijd aanstaat en ik 'restart' bijvoorbeeld )

Wat ik nu doe om dit te verhelpen is gewoon de power knop weer indrukken ( harde reset dus )en kijken of die het dan wel doet. Meestal als ik dit process 1 a 2 keer herhaal wordt de drive herkend en kan ik zonder problemen de schrijf gebruiken in bv windows xp.

Iemand misschien een idee wat dit kan zijn, aangezien ik er niet uitkom ( heb google/got ) afgezocht maar niets relevants kunnen vinden.
Heb de Sata kabeltjes nagekeken en hier is ook niets mis mee... Zou dit komen doordat ik een (slechte) voeding heb ( q-tec 550 ), ik heb echt geen idee namelijk. Voor meer specs zie mij signature.
Bios is ook geupdate naar laatste versie en het komt ook voor dat de schijf het 'gewoon' in 1 keer doet..

Mvg
Gideon

[ Voor 7% gewijzigd door mrFoce op 23-01-2005 19:12 ]

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:43
Dit klinkt mij min of meer een beetje bekend in mijn oren. Ik vermoed dat je ook een sata stroom aansluiting gebruikt en geen standaard molex. Nog waarschijnlijker is dat als je de sata connector gebruikt dat van die "indruk" connectors zijn. Waar het op neer komt is dat je ff moet controleren of hij wel goed spanning krijgt...

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• Fridge-RaideR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-12-2018

Fridge-RaideR

Raiding fridges is a livin ;)

ik heb dit ook... molex --> sata stroom kabeltjes... zelfde probleem...soms boot ie helemaal nie meer.. moet ik kabeltjes aanduwen :?

• Daugobelion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05-2021
Hier is vrees ik niks aan te doen.

Ik heb een file server in elkaar gezet. Maar dan met 4 300Gb in RAID 5.
Ook deze schijven werden niet herkend. Toen heb ik ook firmware erin gezet. En toen werden ze wel herkend.

Na een software-matige restart worden idd de schijven niet herkend. Je kan veranderen en checken wat je wilt, maar er komt niets uit. Ik ben van plan de schijven terug te brengen, want zo kunnen we niet werken.

Ik heb iedereen ingelicht en gevraagd voor een oplossing, maar noody's home (Maxtor, LSI, Asus, Promise)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:06

The Third Man

The Third Jellyfish

Het zou de voeding inderdaad kunnen zijn, maar je kan het beter checken met de SMART status van de schijf, die vermeldt ook de 'Spin Up Time' en als die lager is dan 50 wil dat zeggen dat de schijf abnormaal lang bezig is met opspinnen en de SATA controller dus denkt dat er niks aan hem hangt.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-03 22:51
Lekkere Kwal schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:06:
Het zou de voeding inderdaad kunnen zijn, maar je kan het beter checken met de SMART status van de schijf, die vermeldt ook de 'Spin Up Time' en als die lager is dan 50 wil dat zeggen dat de schijf abnormaal lang bezig is met opspinnen en de SATA controller dus denkt dat er niks aan hem hangt.
Smart al vaak nagekeken, helemaal niets mee aan de hand.. Ik vermoed zelf dat om de een of andere reden de 'schijf' geen stroom krijgt.. Maar ik vind het raar dat dit probleem niet altijd voorkomt, waarom doet de schijf het bijvoorbeeld wel als ik een paar keer 'reset'. ( op zich is het alleen maar een irritant probleem en voor mij geen reden om de schijf terug te brengen, maar ben benieuwd hoe het nou komt )..

Misschien toch maar een 600w voeding koping van een A merk binnenkort, of zal dat helemaal geen oplossing bieden

edit: SMART status schijf -> Afbeeldingslocatie: http://img172.exs.cx/img172/3303/image19ul.th.jpg

niets mis mee dus

[ Voor 11% gewijzigd door mrFoce op 24-01-2005 18:01 ]

Pagina: 1