Toon posts:

[XP/98] Krijg geen 5.1 geluid uit m'n nieuwe geluidskaart*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
geachte tweaker-leden,

afgelopen week heb ik een nieuwe geluidskaart aangeschaft die 5.1 ondersteund.
Na alles te hebben omgebouwd en getest bleek alles te werken ( via het meegeleverde programma)
Maar toen ik met Winamp ging luisteren bleek dat alleen de twee front speakers werkten en de bass.
Dus ik in Windows gezocht naar de instellingen van de geluidsopties. En het bleek dat alles
stond ingesteld op 5.1 en de juiste geluidskaart. Theoretisch gezien zou het dus gewoon moeten werken. In Winamp staat ook alles op de juiste geluidskaart aangeschreven.

Nou zou ik m'ngod nie weten hoe het komt dat het niet werkt. Wat wel is: omdat het een oude computer is ( 500 Mhz pentium 3) hebben we 98 en XP naast elkaar staan zodat je bij het opstarten kunt kiezen. Maar in beide Windows staat alles juist op de 5.1 set, dus dit kan het probleem niet zijn. Bovendien werkt het ook niet op PowerCinema, dus ik kan ook geen dvd kijken met 5.1 geluid

weten jullie het?

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-04 13:39
kan je even je spec van je systeem even posten. tis denk ik geen software instelling zoiets als omgeving = kamer of grot oid kijk es of je zo iets kan vinden.

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

Verwijderd

Topicstarter
diehard889 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:34:
kan je even je spec van je systeem even posten. tis denk ik geen software instelling zoiets als omgeving = kamer of grot oid kijk es of je zo iets kan vinden.
k kan niets posten vanaf hier..
de oude computer staat op zolder en zit geen internet op en geen netwerk.

Het is ook niets van kamer of grot. Alles staat op neutraal, hij ondersteunt gewoon geen 5.1.
Op het testprogramma werkt hij wel, maar zodra je het op iets anders wilt proberen werkt het allemaal niet.

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 22:13
Winamp gaat standaard over 2 speakers van je 5.1 set.
Er zijn plug-ins voor winamp die dat wel voor je kunnen doen, check www.winamp.com.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Jij luistert in winamp denk ik naar een stereo mp3tje, en dat zegt het eigenlijk al, dat is maar 2-kanaals.

Kijk bij de opties van je geluidskaart voor een upmix functie, dan zal ie wel alle kanalen gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
NOVA_TheCrew schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:39:
Winamp gaat standaard over 2 speakers van je 5.1 set.
Er zijn plug-ins voor winamp die dat wel voor je kunnen doen, check www.winamp.com.
ok thnx! zal ik zo even downloaden,

maar het probleem ligt me ook bij het DVD afspeelprogramma ( powerdvd) en ook bij spellen etc. werkt het niet.
Dus is er een of andere driver etc. voor windows te vinden waardoor hij hem over alle speakers gooit?

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 19:40
Je moet wel bij audio instellingen bij powerdvd, 6 channels kiezen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-01-2005 16:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
STIMPPYYY schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:43:
Je moet wel bij audio instellingen bij powerdvd, 6 channels kiezen ;)
zou ook nog eens kunnen. Bij de DVD's die ik getest heb staan er twee soorten audio's in.
Een sterio en een 5.1 surround geluid. Ik selecteer dan die tweede, maar het is dus nog noodzakelijk om hem op 6 kanaals te zetten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:44:
[...]

zou ook nog eens kunnen. Bij de DVD's die ik getest heb staan er twee soorten audio's in.
Een sterio en een 5.1 surround geluid. Ik selecteer dan die tweede, maar het is dus nog noodzakelijk om hem op 6 kanaals te zetten?
Ja! Je software moet het ook weten. Trouwens. Voor winamp: Zet directsound aan en maak een buffer voor je geluidskaart. "Create Primary buffer" ff een vinkje ervoor zetten en het moet werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 16:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:47:
[...]

Ja! Je software moet het ook weten. Trouwens. Voor winamp: Zet directsound aan en maak een buffer voor je geluidskaart. "Create Primary buffer" ff een vinkje ervoor zetten en het moet werken.
zal ik dadelijk doen. Heb nu ook een 5 Channels output gedownload op www.winamp.com
maakt dit uit voor het kwaliteitsgeluid van winamp?

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het nu effe proberen..
hoop dat het lukt!

iig geval bedankt voor jullie hulp, ik zal posten of het allemaal gewerkt heeft..

Verwijderd

Topicstarter
hij werkt !!

er was een functie van de Geluidskaart, zat nogal diep verstopt.
Maar de geluidskaart stuurde een 2.1 geluid weg, en dat moest dus 5.1 worden.
Nog bedankt !!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een titel edit zodat het OS in je topic titel staat - probeer hier ook zelf op te letten aub :)
Pagina: 1