Toon posts:

[K8V SE DX] promise controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus in men pc 2HD's zitten, alle 2 ATA.
1 is 80GB Maxtor met 8mb cache
andere is 40GB WDC met 2 mb cache.

Nu wil ik deze op die promise controller krijgen die op mijn mobo zitten..
Ik heb al zitten kijken en er zit daar maar 1 toegang dus..een RAID. Ik heb wel al verstaan na een tijdje lezen dat ik 2 schijven aan die ene poort kan hange, maar hoe? :?
Ik zou ook willen weten ofdat dan eigenlijk wel echte RAID's zijn, en of ik best 0,1,of 0+1 gebruik. Btw mijn Maxtor 80GB daarit het besturingssysteem (win XP).
Heeft hier ook al iemand problemen mee gehad?
Ik heb al veel zitten zoeken en lezen, maar de een zegt dat het goed is die promise controller en de ander zegt blijf bij die VIA.

Ik zou eigenlijk wel op die promise moeten overschakelen want zo kan ik die ungelockte PCI/AGP omzijlen en kan ik hard gaan OC'en >:)

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 16:18

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

als ik het goed begrijp wil je de onboard promise gebruiken van je mobo en daar een raid van maken met een 40 en 80GB waar al data op staan ???

ik denk dat dat niet gaat lukken he

40 en 80GB op ene RAID

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je geen JBOD config ervan maken? Dan kun je gewoon schijven van verschillende groottes eraan hangen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:52:
Ik zou eigenlijk wel op die promise moeten overschakelen want zo kan ik die ungelockte PCI/AGP omzijlen en kan ik hard gaan OC'en >:)
Wat bedoel je precies? Zeg je nu dat de Promise controller onafhankelijk is van de HTT/FSB instelling? Trouwens, de K8V SE Deluxe kan gewoon PCI/AGP locken dus daarvoor hoef je niet over te schakelen.

Verwijderd

Hi,

De onboard Promise Controller is in te stellen via het BIOS (meestal CTRL-P of zo). In het normale BIOS geef je aan of je deze IDE-poort wilt gebruiken in normal mode (dus gewoon IDE) of RAID-mode.

Sluit de twee schijven aan op de IDE-poort (dus gewoon master-slave). In het bios van de RAID-controller moet je nu deze 2 schijven ook zien. Let wel op : Het beste kun je twee of meerdere schijven van dezelfde grootte gebruiken aangezien RAID altijd de kleinste disk neemt. Dus je hebt nu 1x 80 Gb en 1x 40 GB dan zal de controller maar een RAID-set aanmaken van 40 GB. Bedenk ook dat als je dit gaat maken alle gegevens van de schijven verloren zullen gaan. RAID 0 heeft twee of meerdere schijven nodig en is niet fout-tolerant, dwz als er 1 schijf defect gaat is alle data weg. Bij RAID1 (min 2 schijven) wordt er een kopie gemaakt, dus de data wordt naar beide schijven geschreven. Bij uitval van 1 schijf heb je nog steeds een draaiend systeem. Daarentegen is RAID 0 sneller dan RAID 1.

Ik zou twee nieuwe schijven nemen en deze in een raid 1 set zetten dan ben je altijd verzekerd van een goede backup.

Greetzz
VIPER
:)

Verwijderd

Topicstarter
oK bedankt voor alle info jongens :)
Zo te zien is het wel moeilijker als ik had gedacht.
Ja het was de bedoeling dat er geen data verloren zou gaan, maar aan jullie replies te zien kan dat niet? :? Bedankt voor de uitleg over die raid's Viper! :) Maar euh, moest ik nu RAID 0+1 nemen wil dat dan gewoon zeggen dat 1 schijf RAID 0 is en de andere RAID 1?

Aja en Dani, hoe kan ik PCI/AGP aankrijgen? is dat via een nieuwe BIOS ofzo?
Moest dat lukken zou ik die optie nemen want het heeft geen zin dan om al die moeite via die promise controller te doen :) .

bedannkt,
fearo^

Verwijderd

Hi Fearo;

Echt moeilijk is het niet maar je moet ff weten wat je doet. Je kan nooit 1 schijf raid0 maken en de ander raid1. Je hebt altijd minimaal 2 disks nodig. Raid 0+1 is eigenlijk Raid10 en daar heb je minimaal 4 disks voor nodig. Raid 10 = 2 sets disken in raid0 en daaroverheen nog eens een raid1, maar dus in jouw geval niet mogelijk.

aangezien je dus zoals je zegt maar 1 IDE-controller hebt welke ook als raid-config kan dienen zou ik het volgende doen :

1. Beide schijven formatteren, data veiligstellen
2. 1 disk set RAID 1 maken via de Promise Controller

Ga je nu XP installeren dan moet je bij de installatie F6 intoetsen voor de driver die XP nodig heeft om de schijven te herkennen. Deze driver zet je op een diskette.

Je hebt dan nu een raid1 set; dus mirroring; dus je hebt zeg maar 1 totale werkschijf van 40 Gb waar je xp op zet. Voor xp ruim zat maar voor je data wordt het dus een probleem.

Je kan ook de 40 gb vervangen door een 80 gb dan heb je totaal 80gb raid1,met behoud van data.

8)
Viper

• keken
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:15
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:11:
[...]

Wat bedoel je precies? Zeg je nu dat de Promise controller onafhankelijk is van de HTT/FSB instelling? Trouwens, de K8V SE Deluxe kan gewoon PCI/AGP locken dus daarvoor hoef je niet over te schakelen.
Beetje offtopic:
Ik weet niet waar je deze informatie vandaan hebt maar dit is niet waar, aangezien de asus k8v serie gebruik maakt van de VIA K8T800 chipset beschikt deze NIET over PCI/AGP lock.

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-08 23:47
kwou net zeggen....

anders wou ik het wel weten }) :9~

Verwijderd

Topicstarter
Dani, kunt ge eens vertellen hoe je die locks volgens jou kunt aanzetten?
Pagina: 1