Krakende Marantz PM-80 Versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Topicstarter
Heb eerst even gezocht, maar vond niet direct een duidelijk antwoord, dan maar nieuwe topic.

Ik heb vandaag voor een spotprijsje een Marantz set gekocht (CD, Tuner, AMP & Casette) maar er was één nadeel aan verbonden, de versterker kraakt. Nou ja, moet te herstellen zijn denk ik?

Voor ik het ga laten herstellen, misschien eerst eens vragen of er iets is dat ik zelf kan proberen. Ik heb hem eens opengesmeten, is helemaal niet stoffig ofzo vanbinnen, daar ligt het niet aan. Alle kabeltjes zitten nog goed vast, geen teken van iets dat kapot gegaan is vanbinnen ofzo.

Het probleem is dus dat hij altijd kraakt, zowel op speakers als op koptelefoon (en op elke source). Dus het ligt niet aan de in/uitgangen. Het kraken maakt de muziek redelijk onverstaanbaar, tenzij op hogere volumes kan je de tonen beetje volgen.

Als er nood is aan een foto van de binnenkant, zeg het maar even.
Iemand van de 'techneuten' ;) die weet wat er mis zou kunnen zijn?

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Ik denk dat het niet heel makkelijk is op te lossen. Je kan proberen of het minder wordt wanneer je aan de instellingen zit, zoals volume, balance, bass, treble. Dan is het een kwestie van met contactspray de boel te smeren.

Het kan ook nog aan kapotte elcos liggen. Alle elcos vervangen is een optie.

Als je toevallig een scope en functiegenerator heb, dan kan je wel opzoeken waar het probleem ligt. Met beetje knutselen kan je dat ook met je geluidskaart voor elkaar krijgen. Beste zou zijn als je een schema van de versterker hebt.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Dat met die instellingen heb ik al geprobeerd, ik had namelijk vroeger een PM-54 met hetzelde probleem en als je wat aan het volume kwam was dat weg. Hier lukt dat niet.

Een scope en functiegenerator heb ik niet nee. Schema kan ik wel even proberen te vinden, is nog een redelijk bekende versterker dus moet wel te vinden zijn.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Moest het van pas komen, hier staat nog iemand met hetzelfde probleem ongeveer, maar mijn frans is te beperkt om de oplossing te snappen :/ http://www.google.be/sear...arantz+PM-80+schema&hl=nl

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09-2025
Dat elco verhaal klinkt inderdaad wel aannemelijk.
Al alle elco's eens goed bekeken of er gene verkleurd zijn/bol staan?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 17:51
Wat gebeurd er als je aan de verschillende knoppen draait/erop drukt? Verandert het kraken dan?

Ik heb een Pioneer met een wat nukkige ingangkeuze selectieknop. die moet ik af en toe eens heen en weer draaien om hem goed te laten werken.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Raymond schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:30:
Wat gebeurd er als je aan de verschillende knoppen draait/erop drukt? Verandert het kraken dan?
Yep, dus als ik Bass harder zet hoor je basskraken, volume luider kraken, enz...
Op het eerste zicht zie ik geen elco's die van kleurverandering of opblazen hebben ondergaan...

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 17:51
Heb je ook een source direct knop?

Verwijderd

TomSwinnen schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:33:
[...]

Yep, dus als ik Bass harder zet hoor je basskraken, volume luider kraken, enz...
Op het eerste zicht zie ik geen elco's die van kleurverandering of opblazen hebben ondergaan...
Hij bedoelt of TIJDENS het draaien het kraken ineens erg veranderd. Maar het lijkt erop dat dit niet het geval is en het een continu probleem is.

Gebruik je overgens niet perongeluk de phono ingang? Dit is namelijk vaak een actieve ingang, en wanneer je daar een signaal opzet kan het goed misgaan. En probeer idd eens source direct. Veranderd de storing dan?

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Allemaal al geprobeerd. Source direct enzo. Geen effect.
Ik ben wel slim genoeg om de phono ingang niet te proberen hoor ;)

[ Voor 6% gewijzigd door TomSwinnen op 23-01-2005 16:56 ]

Verwijderd

Ik gok dat het probleem vlak na je sourceselect knop zit. Wanneer sourcedirect aanstaat gaat het signaal daarna direct naar de volumeknop, en daarna naar de koptelefoonuitgang en eindversterker trap. Ik zou dus proberen uit te zoeken welke componenten er tussen de sourceselect en de koptelefoon uitgang zitten. Dit is wel wat werk maar denk ik je enige optie.

• Dupje
Misschien is de sourceselect knop wel rot?
Hadden ongeveer hetzelfde probleem hier met yamaha versterker, hij stoorde enorm bij gewoon luisteren.
Source Select knop vervangen en het probleem was opgelost.

[ Voor 11% gewijzigd door Dupje op 23-01-2005 17:11 ]

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Paar kliekjes van de binnekant:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~swinneke/versterker1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~swinneke/versterker2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~swinneke/versterker3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~swinneke/versterker4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~swinneke/versterker5.jpg

Misschien dat jullie hier wat wijzer van worden?
Dat van die Source Select zal ik morgen eens gaan proberen, vandaag gaat het nietmeer lukken denk ik.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
De source-direct knop zal niet stuk zijn hoor. Een schakelaar maakt kontakt, of niet. Je zegt dat je ook via de koptelefoon last hebt van kraken. Het probleem bevindt zich dus niet in de eindversterker. Ik zou eerst de volumepot eens even goed schoonmaken...

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Dupje
Barry|IA schreef op zondag 23 januari 2005 @ 18:20:
De source-direct knop zal niet stuk zijn hoor. Een schakelaar maakt kontakt, of niet. Je zegt dat je ook via de koptelefoon last hebt van kraken. Het probleem bevindt zich dus niet in de eindversterker. Ik zou eerst de volumepot eens even goed schoonmaken...
Slecht contact maken is ook héél goed mogelijk...

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:29

w00Dy

Make soap, not war

Barry|IA schreef op zondag 23 januari 2005 @ 18:20:
afwisselt contact en geen contact = kraken.

Bovendien zijn er heel wat versterkers op de markt waar een hoofdtelefoon uitgang gewoon doorgelust wordt van de eindtrap met daar een vermogensweerstand tussen.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
w00Dy schreef op zondag 23 januari 2005 @ 19:00:
[...]

afwisselt contact en geen contact = kraken.

Bovendien zijn er heel wat versterkers op de markt waar een hoofdtelefoon uitgang gewoon doorgelust wordt van de eindtrap met daar een vermogensweerstand tussen.
Dat heeft mijn PM-78 niet. En die scheelt niet zo veel met de PM-80. Ik geloof niet in dat contact wisselen. Eigenlijk kan alleen TomSwinnen dit aantonen door de processor bruggen er even uit te halen. Met een ''slecht contact'' zou je in dat geval dus geen gekraak horen, maar af en toe een stilte.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:29

w00Dy

Make soap, not war

Barry|IA schreef op zondag 23 januari 2005 @ 20:20:
[...]

Dat heeft mijn PM-78 niet. En die scheelt niet zo veel met de PM-80. Ik geloof niet in dat contact wisselen. Eigenlijk kan alleen TomSwinnen dit aantonen door de processor bruggen er even uit te halen. Met een ''slecht contact'' zou je in dat geval dus geen gekraak horen, maar af en toe een stilte.
Het geluid van slecht contact wordt even goed als gekraak herkend. Net omdat het zo snel afwisselt. Ooit model-treinen zien sputteren op hun spoor? Zelfde effect. Denk trouwens toch dat het zijn eindtrap is. Zeker weet je zoiets nooit, zeker niet aan de hand van enkele foto's en wat uitleg.

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:07
Mijn krakende versterker (volume knop) was na een paar druppels contact spray weer volledig kraak vrij. Ik kan je zeker aanraden even een busje te kopen en het te proberen.

at your service

Verwijderd

Het grote probleem met deze versterkers zijn de voorversterkers.
Op de foto te zien met het kleine rechtopstaande koelplaatje.
Dit is een stk3102iv die nergens meer te koop is , echter is hier wel een oplossing voor.
pootje 1 en 15 zijn de ingangen van de voorversterker , daar kan je kijken hoe het signaal binnenkomt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 21:14 ]

Pagina: 1