[Advies] Snel systeempje (video/foto bewerking)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsidee
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 18:42
Ik wil een pctje samenstellen die vooral gebruikt gaat worden voor audio/video bewerking dus niet echt intensief gaming. Het is verder ook de bedoeling dat ik met dit pctje nog een tijdje vooruit kan. Mijn budget is ongeveer 1500 euro. De configuratie waar ik aan dacht is als volgt:
  • AMD Athlon 64 3500+ BOXED (Socket 939) *WINCHESTER*
  • Zalman CNPS7000B-AlCu (S 462 / 478 / 754 / 939 / 940)
  • Gigabyte GA-K8NF-9 (NVIDIA nForce4 4X MCPs)
  • GeIL 1024MB PC3200 Value Series Dual channel (CAS 2.5 7-4-4 )
  • Asus ATI Radeon EAX600PRO/TD 128MB DDR (PCI-Express)
  • Hercules Muse 5.1 DVD + Headset
  • Maxtor 250GB (DiamondMax Plus 10, 7200RPM, 16MB, SATA)
  • LG 16X IDE DVD GDR-8163RBB zwart OEM
  • LG DVD +-R/+-RW GSA-4160BA DD OEM
  • ALPS 3,5" diskdrive zwart
  • LG 17" L1730S TFT monitor (12ms)
  • Antec LifeStyle Sonata 380Watt
  • Logitech Cordless Desktop LX500
Kosten tot nu toe 1479,00 euro

Als iemand nog opmerking of aanvullingen weet zou ik dat graag horen. Verder zou ik willen vragen of iemand misschien compability problemen ziet (Dat had ik namelijk met mijn vorige moederbord en grafische kaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Dat ziet er perfect uit. Ik zie geen compatibiliteitsproblemen (wat een woord 8)7 ).
Het enige dat ik persoonlijk zou veranderen is de hdd. Ik zou voor 2 s-ata disks gaan in een raid opstelling. Dat levert toch weer wat performancewinst op aangezien de hdd zoiezo een bottleneck zal vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsidee
mmm.... 2 x Maxtor 160GB (DiamondMax Plus 9, 7200RPM, 8MB, SATA) in RAID 0 opstelling zou inderdaad wel wat snelheidswinst opleveren denk ik. bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De snelheid van je SATA harde schijven is standaard al snel genoeg. Met video-editing is het echter wel aan te raden om je Windows install + alle software op een primary schijf te gooien en een losse 2e HD te nemen alleen voor de videobestanden. Dit verhoogt de stabiliteit tijdens het editen aanzienlijk kan ik je uit ervaring vertellen.

Verder is een dual-monitor opstelling erg fijn met editen en is veel CPU power en RAM geheugen een pre. Welke software wil je eigenlijk gaan gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsidee
Dan bijvoorbeeld een kleinere 80 Gb voor systeem en dan 200 Gb voor editing ipv een grote 250 Gb. Kan ik dan niet net zo goed de 250Gb in partitie's opdelen?

Ik heb net nieuwe camera Sony TVR-355 (analoog-digital converter ingebouwd).
Daar is pinnacle studio bijgeleverd, heb het nog niet uit kunnen testen want mijn oude pctje is niet snel genoeg voor video editing, dus heb daar verder nog geen ervaring mee. Maar ik ben nog beetje aan het orienteren wat er verder precies beschikbaar is. Heb jij ergens goede ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 17:54
Ik zou voor 2 kleinere schijven (120/160GB Diamondmax 10 SATA 8MB) in RAID 0 en 1 grote (300GB Diamondmax 10 SATA 16MB) gaan. De laatste kan je dan voor videobewerking gebruiken.

Misschien ligt dit iets buiten je budget, dan zou je in de RAID opstelling iets goedkopere schijven kunnen gebruiken. Maar icm NCQ zijn de Diamondmax 10 schijven lekker snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartsidee schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:01:
Dan bijvoorbeeld een kleinere 80 Gb voor systeem en dan 200 Gb voor editing ipv een grote 250 Gb. Kan ik dan niet net zo goed de 250Gb in partitie's opdelen?
Beter van niet. Het gaat erom dat het fisiek 2 aparte schijven zijn, zodat tijdens het capturen de 2e HD zich alleen maar bezig hoeft te houden met de audio- en/of videostroom opslaan. Het werkt waarschijnlijk wel redelijk als je 1 HD opdeelt in verschillende partities, maar de kans op dropped frames en vastlopers is dan wel groter. Ik heb laatst nog een kwartiertje video bij iemand gecaptured op een modern, schoon systeem met 1 HD en daar liet ie toch een paar beeldjes vallen. Probeer dus voor de zekerheid 2 hard disks te nemen.
bartsidee schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:01:
Daar is pinnacle studio bijgeleverd, heb het nog niet uit kunnen testen want mijn oude pctje is niet snel genoeg voor video editing, dus heb daar verder nog geen ervaring mee. Maar ik ben nog beetje aan het orienteren wat er verder precies beschikbaar is. Heb jij ergens goede ervaringen mee?
Ik zelf werk met Adobe Premiere, heel fijn programma, kan een heleboel mee. Wel prijzig en moeilijk onder de knie te krijgen voor beginners. Pinnacle Studio is juist het tegenovergestelde, dus gericht op beginners en niet zo uitgebreid als Premiere.
Heb ook wel met Pinnacle Studio gewerkt, het programma is lekker simpel en doet wat het moet doen maar de stabiliteit was ver te zoeken. Veel vastlopers, bugs, etc. Op zoek naar oplossingen kwam ik erachter dat dit vaker het geval is met Studio. Houdt daar dus wel een beetje rekening mee. Er zijn natuurlijk nog meer alternatieven maar daar heb ik geen ervaringen mee.
Pagina: 1