Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,
Toen ik gisteren een bericht wilde sturen kreeg ik de melding dat ik mijn belkrediet op was (proximus pay&go), wat ik nogal eigenaardig vind aangezien ik er pas 50 EUR op gezet had.
Toen ik de klanten diest belden wisten zij mij te vertellen dat ik zaterdag om 13u30 voor een half uur naar een 0903-nummer had gebeld voor een waarde van 43EUR. Terwijl ik op dat moment zat te studeren, en mijn gsm naast mij lag.
Eigenaardig genoeg staat bij mijn laatst gebelde nummers ook deze nummer in.
Ik ben zeker dat ik dit nummer niet gebeld heb!(en ook niemand anders met mijn gsm) Heeft er nog iemand ooit iets gelijkaardigs meegemaakt en weet iemand misschien of ik dit geld terug kan krijgen?
Bij de dienst vertelden ze me dat ik dinsdag terug moest bellen, dan zouden ze meer weten.
Bedankt

Verwijderd

Dan zou ik gewoon wachten tot dinsdag :)

Verwijderd

Het gaat dus om een mobiele telefoon begrijp ik? Zo niet, dan kan het goed mogelijk zijn dat het spyware is (bijv SwitchDialer) die naar dure nummers zit te bellen.

Gaat het wel om een mobiel dan de vraag of je een sms-je heb gehad met de vraag of je een bepaald nummer wilde bellen en dat je dit ook hebt gedaan (niet specifiek een 0903-nummer bedoel ik) of ben je door iemand gebeld die je vroeg een bepaalde code in te tikken op je mobiel? In dit geval is het fraude waarbij gegevens van je sim zijn gestuurd naar *?* en die hebben daar een nieuwe sim van gemaakt zodat ze op jouw nummer kunnen bellen.

Verwijderd

Als hij in jouw telefoon bij laast gekozen nummer staat, is dat nummer daadwerkelijk (fysiek) vanaf jouw telefoon gebeld, bewust of onbewust (in je broekzak) doet er volgens mij verder niet meer toe, het lijkt me dan ook lastig om je geld terug te krijgen.

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je misschien een telefoon met bluetooth?
Er is pas een programma gereleased waarmee je dus bluetooth telefoons kan overnemen en naar een nummer kan laten bellen!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 12:32

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:54:
of ben je door iemand gebeld die je vroeg een bepaalde code in te tikken op je mobiel? In dit geval is het fraude waarbij gegevens van je sim zijn gestuurd
Bestaat dat sprookje nou nog steeds op internet?
Dat KAN helemaal niet. Die onzin hebben we 10 jaar geleden al meegemaakt. Bijzonder dat er nog steeds mensen zijn die geloven dat dit kan.
Er is pas een programma gereleased waarmee je dus bluetooth telefoons kan overnemen en naar een nummer kan laten bellen!
Dat zijn bugs in oude telefoons die een bluetooth exploit hadden. Dat programma is niet 'pas' gereleased, en bovendien zijn die bugs zijn al ruim een jaar geleden gedicht ...

Als het nummer in de telefoon in de laatst gebelde nummer staat, dan is er fysiek op de telefoon dat nummer ingetoetst, precies zoals mabit aangeeft. Dan is er dus geen sprake van fraude...

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pogostokje schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:59:

Dat zijn bugs in oude telefoons die een bluetooth exploit hadden. Dat programma is niet 'pas' gereleased, en bovendien zijn die bugs zijn al ruim een jaar geleden gedicht ...
Dan heb jij het vast over een ander programma dan ik maar dat maakt niet uit.
Ik hou het erop dat als je zeker weet dat niemand aan jou telefoon gezetten heeft er toch echt via bluetooth iets gedaan mee moet zijn!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:49:
Terwijl ik op dat moment zat te studeren, en mijn gsm naast mij lag.
Eigenaardig genoeg staat bij mijn laatst gebelde nummers ook deze nummer in.
Ik ben zeker dat ik dit nummer niet gebeld heb!(en ook niemand anders met mijn gsm) Bedankt
als het nummer bij de laast gekozen nummers staan, dan is het toch wel vrijwel zeker dat er naar dat nummer gebeld is vanaf de telefoon.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:54:
Gaat het wel om een mobiel dan de vraag of je een sms-je heb gehad met de vraag of je een bepaald nummer wilde bellen en dat je dit ook hebt gedaan (niet specifiek een 0903-nummer bedoel ik) of ben je door iemand gebeld die je vroeg een bepaalde code in te tikken op je mobiel? In dit geval is het fraude waarbij gegevens van je sim zijn gestuurd naar *?* en die hebben daar een nieuwe sim van gemaakt zodat ze op jouw nummer kunnen bellen.
dat is een hoax! oftewel een NEPwaarschuwing!
Momenteel is er een bende actief die u belt op uw GSM en zich voordoet als iemand van de provider waar u bij bent aangesloten. Men vraagt u tijdens dit gesprek om 09# of #09 in te toetsen ter controle van uw toestel. DOE DIT NIET EN VERBREEK ONMIDDELLIJK DE VERBINDING. Deze bende beschikt over apparatuur om via deze ingetoetste code het nummer van uw SIM-kaart te lezen en nieuwe kaarten aan te maken met uw nummer. Hierdoor kan men op grote schaal fraude plegen op uw kosten. Maak dit bericht s.v.p. bekend aan
personen die in het bezit zijn van een GSM-toestel.
bron : www.nepwaarschuwing.nl

je kan het best tot dinsdag wachten en hopelijk krijg je daar meer info, en als het nummer ook op jou telefoon staat als: "laatst gekozen nummers" (oid) dan heb je -iets- verkeerd gedaan! :X

bleutooth-hack? 8)7 zet die verbinding uit, dan gaat je accu ook langer mee! ;)

Verwijderd

Topicstarter
bluetooth had ik ook al aan gedacht, ik heb een nokia 6230, maar het is echt uit te sluiten dat ik de nummer zelf gebeld heb hoor, ik zat op die moment te studeren en mijn gsm lag naast mij zoals ik al zei.
En dan nog, hoe groot ik de kans dat ik 'per ongeluk' een bestaand 0903-nummer intoets.
En ik denk ook dat ik rond kwart voor twee nog op mijn gsm gezien heb hoe laat het was, terwijl ik dus op dat moment volop aan het bellen zou zijn.

Verwijderd

[quote]willy1986 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:08:
[...]
dat is een hoax! oftewel een NEPwaarschuwing!
[...]
Ohw ok, vond het al zo vreemd dat het kon 8)7

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

spuit 11 :(

@TS, welk nummer is er exact gebeld?

[ Voor 163% gewijzigd door LuCarD op 23-01-2005 15:13 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• tymiek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11 08:43

tymiek

drinkjedrankje slikjeslokje

[...]

Dat KAN helemaal niet. Die onzin hebben we 10 jaar geleden al meegemaakt. Bijzonder dat er nog steeds mensen zijn die geloven dat dit kan.
Dit kan wel alleen op een andere manier dan gedacht. Als ze je een code laten intypen van **21*0909noemmaariets# bijvoorbeeld naar een 0909 nummer en dan bellen indrukt, dan bellen ze jou op, is de doorschakeling op je telefoon actief betaal jij voor het gesprek van de doorschakeling. (het 0909 tarief dus)

Alleen moet je wel er dom zijn om zo'n lange code met het nummer er al in te vertrouwen...en bij de TS is dit ook niet van toepassing lijkt me zo, maar het is dus niet altijd een hoax

Iets met een snelle pc/ssd etc geen zin meer om alles op te schrijven :o

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad geen enkele nummer gebeld of code ingegoven of wat dan ook.
PS: denken jullie dat ik, als ik dinsdag terug naar de klanten dienst bel, beter kan zeggen dat de nummer niet in mijn gsm staat dan?
@LuCarD:
0903-36061

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:25

Smarron

The bend

Is dus geen onzin. Maand of 2-3 geleden werd dit zelfs op TV uitgezonden (Ik meen bij Netwerk op NL2). Een werknemer van de Britse geheime dienst heeft zelf een programma ontworpen die via openstaande BT-verbinden op telefoons in kan breken en via die telefoon SMS-jes kan versturen en zelfs gesprekken voeren op kosten van de gedupeerde zonder dat deze het doorheeft.

Weliswaar wel via een laptop + BT-verbinding. Dus de persoon zal op z'n minst in de buurt moeten zitten. Dit werd zelfs getest op een kamerlid van de PvdA en het werkte dus ook gewoon! Het programma is daarentegen niet op internet te vinden. De programmeur was ook niet herkenbaar.

Anyway, dit is niet van toepassing van de TS-er neem ik aan. Als het nummer in je telefoon staat, is dat nummer daadwerkelijk ingetoetst en gebeld. Pech denk ik voor je. Misschien de persoon naast je die ff grappig wilde zijn ??
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:22:
Ik heb inderdaad geen enkele nummer gebeld of code ingegoven of wat dan ook.
PS: denken jullie dat ik, als ik dinsdag terug naar de klanten dienst bel, beter kan zeggen dat de nummer niet in mijn gsm staat dan?
@LuCarD:
0903-36061
Ben je net zo goed aan het frauderen of niet? :/

[ Voor 15% gewijzigd door Smarron op 23-01-2005 15:23 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:01
Smarron, lees nou eerst eens!
Pogostokje heeft het helemaal niet over BT in jouw quote 8)7

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Smarron schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:22:
Is dus geen onzin. Maand of 2-3 geleden werd dit zelfs op TV uitgezonden (Ik meen bij Netwerk op NL2). Een werknemer van de Britse geheime dienst heeft zelf een programma ontworpen die via openstaande BT-verbinden.......

Knip
Dat is iets langer geleden op TV geweest, en was in November 2003 al bekent, Adam Laurie en Martin Herfurt hebben het e.e.a. ontdekt en Adam Laurie heeft het programma geschreven, en hij was ook duidelijk in beeld te zien (Adam Laurie).

Voor meer info: http://www.bluestumbler.org/ (o.a. BlueBug, Snarf, Backdoor Attack).

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

vassago schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:25:
Smarron, lees nou eerst eens!
Pogostokje heeft het helemaal niet over BT in jouw quote 8)7
Dank je. :)
Dat is natuurlijk net zo goed poging tot fraude. Maar dat gaat je zelfs niet lukken.
Aan de hand van de gegevens in het netwerk is namelijk precies te zijn vanaf waar en met welk toestel gebeld is. Al zou iemand een duplicaat SIM van jou hebben (hoogst onwaarschijnlijk) dan is exact na te gaan of het jouw toestel was en vanaf de plaats waar jij was. Aan de hand van deze gegevens is ook te zien of er een duplicaat SIM ergens aktief is geweest door de onregelmatige location updates, en wellicht zelfs of deze onmogelijk geografisch gescheiden zijn van elkaar (bv. binnen 10 minuten van Brussel naar Amsterdam ofzo).

Aangezien jij aangeeft dat het nummer in je telefoon aanwezig is weet je het antwoord op deze vragen al. Of je dat nou wel of niet tegen de klanten dienst (leuk woord) zegt, maakt dus niet uit. Daar komen ze vanzelf ook wel achter. ;)
Je zult de rekening gewoon moeten betalen. Als je voor jezelf weet dat je dit gesprek niet gevoerd hebt, check dan eens je familie ofzo. Zo'n 95% van alle 'fraude' gevallen zijn na enig zoekwerk te herleiden tot familie en vrienden kan ik je van dichtbij vertellen. ;)

Wat betreft de BT acties, dit is inderdaad ergens in 2003 al bekend geworden. Een redelijk aantal GSM's, waaronder een aantal populaire Nokia en SonyEricsson toestellen, bleken daar vatbaar voor te zijn. Dat was een serieus gevaar. Door middel van softwareupgrades zijn deze fouten uit de bluetooth implementatie gehaald. Het is mogelijk dat iemand met een oude GSM nog steeds vatbaar is (vergelijk het met het niet patchen van windows) maar nieuwere telefoons zijn niet meer vatbaar voor deze bluestumbling praktijken. Dit wil niet zeggen dat het nooit meer kan plaatsvinden natuurlijk... maar bluetooth is relatief oninteressant omdat je heel dicht bij de betreffende gsm moet zijn en scriptskiddies er weinig aan hebben. WiFi exploiten is veel populairder. ;)
Evengoed is er weer een lek ontdekt in de bluetooth implementatie bij enkele specifieke gsm modellen en, belangrijker, pda's. Daar heeft Netwerk een maand of 4 geleden aandacht aan besteed. Hierdoor was het onder andere mogelijk om doormiddel van een data verbinding richting het device low-level AT commando's (zoals je modems ook aanstuurt) te gebruiken die ook gebruikt kunnen worden voor het opzetten van een spraak verbinding. Op zich is dat niet gevaarlijk en zelfs volledig by design, maar in combinatie met een ander lek in ENKELE bluetooth apparaten waarbij de 2-weg authenticatie omgezet kon worden in een 1-weg, is dat natuurlijk minder leuk. Die lijst vulnarable telefoons bevat echter voornamlijk wat oudere modellen en zonder uitzondering met de eerste firmwares die allemaal al lang niet meer geleverd worden.

Verwijderd

die *dienst*nummerdatjewilbellen# om door te schakelen vind ik trouwens ook enorm dubieus.
Meer en meer idiote providers sturen tegenwoordig van die folders om (vooral via vaste telefoon) goeikoper te bellen als je je gesprekken laat omleiden via hun servers.

En dan heb je die oproepdoorschakeling bij mijn provider zelfs nodig om vanuit het buitenland te bellen en dat is een gehele soep. (Met Base in Belgie bellen van Vodefone Duitsland naar Vodafone Nederland heeft me 50 cent gekost voor 2 minuten, terwijl met Base van vodefone spanje naar vast Belgie voor 1 minuut 3 euro kost) --> volgens mij slaan ze daar gewoon een slag in.

* opgebeld worden door iemand die vraagt bepaalde nummers in de duwen en daardoor kan die op uw kosten bellen kan niet.
* *dienst*nummerdatjewilbellen# kan wel, maar meestal kunnen zulke dingen enkel door erkende providers verzocht worden en is er dus niet veel kans op fraude
* het zou niet de eerste keer zijn dat iemand door aliens ontvoerd worden, gebrainwashed (waardoor je denkt dat je studeerde), en teruggebracht, dit terwijl de aliens een interstellaire dure gsm-connectie opzetten om naar huis te bellen op jouw kosten.
* als het nummer bij uw laatst gebelde nummer staat, dan is er gebeld met die telefoon (en of het kan met bluetooth zou ik niet weten).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:52:

* het zou niet de eerste keer zijn dat iemand door aliens ontvoerd worden, gebrainwashed (waardoor je denkt dat je studeerde), en teruggebracht, dit terwijl de aliens een interstellaire dure gsm-connectie opzetten om naar huis te bellen op jouw kosten.
* als het nummer bij uw laatst gebelde nummer staat, dan is er gebeld met die telefoon (en of het kan met bluetooth zou ik niet weten).
:-) oké, grappig, maar ik zou dit echt niet liggen vertellen als het niet waar was hoor.
Wat ik de laatst nog wel gedaan heb is het programma 'puppetmaster' geïnstalleerd op mijn gsm. Als het dan toch aan niks anders kan liggen, zou dit programma misschien stiekem gebeld kunnen hebben?
En serieus, voor de laatste keer, ik was alleen thuis dus er heeft ook niemand anders gebeld met mijn gsm.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-11 14:42
is die 'puppetmaster' mss een minder legale versie?

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:07:
Wat ik de laatst nog wel gedaan heb is het programma 'puppetmaster' geïnstalleerd op mijn gsm.
Waar komt dit programma vandaan? Van de officiele site of ergens uit het warez circuit?
En heb je je gsm toestemming gegeven om java gebruik te kunnen laten maken van sms/phone?(=menu optie)

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

http://flarkportaal.herse...News&file=article&sid=907
What is PuppetMaster?

It's the program that turns your mobile phone with bluetooth capabilities into a universal remote controller for Windows!
geen id of er met dat puppetmaster te rotzooien is btw..

[ Voor 71% gewijzigd door woest85 op 23-01-2005 17:36 ]

[Signature]

Verwijderd

Topicstarter
programma komt van de officiële site en is nog shareware.
geen cracks ofzo geïnstalleerd.
En ik denk dat enkel netwerk toegang enabled was (dus via bleutooth veronderstel ik)
berichten en connectiviteit stond ingesteld op 'eerst vragen' een aangezien hij dat nooit gevraagt heeft...
Pagina: 1