[Showcase] Mijn 1e fotoschiet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, nieuw op het forum en nieuw met fotograveren = fotograferen :). 4tal foto's geschoten op kamp westerbork en eentje in de franse ardennen. Graag (opbouwende) kritiek.

#1 het einde van de transporttrein en de nagemaakte wachtpost:
Afbeeldingslocatie: http://dentheman.speedlinq.nl/Westerbork1.jpg
#2 in het bos bij westerbork
Afbeeldingslocatie: http://dentheman.speedlinq.nl/Westerbork2.jpg
#3 de schotels naast westerbork:
Afbeeldingslocatie: http://dentheman.speedlinq.nl/Westerbork3.jpg
#4 het andere eind van de transportrails
Afbeeldingslocatie: http://dentheman.speedlinq.nl/Westerbork4.jpg
#5 geschoten in de franse ardennen
Afbeeldingslocatie: http://dentheman.speedlinq.nl/virton.jpg

Ik ben in het bezit van een Canon ixus 40 en heb deze handmatig ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
netjes hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja netjes hoor. ik heb geen woorden voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

de 2e foto steekt vind ik met kop en schouders boven de rest uit, de overige foto's zijn niet zo bijzonder vind ik, in foto 2 is het licht tussen de bomen mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 23:16
1, 2 en 3 vind ik het beste;

Foto 3 vind ik echter iets te donker (vooral op de voorgrond), en ik zou mezelf misschien nog iets meer naar rechts gepositioneerd hebben.
De eerste heeft wel iets speciaals vind ik.
De tweede vind ik mooi omwille van het licht

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is de 2e met die bomen niet te licht van boven? Dat vond ik zelf namelijk wel... Ik denk dat daar trouwens weinig aan de doen is. Ik vond zelf de lichtstralen tussen de bomen wel mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Ik vind foto #1 raar om naar te kijken, die "uitsteeksels" (stukken rails?) zijn dezelfde kleur als de achtergrond, en hebben dezelfde soort "effect textuur". Daardoor lijken de rails doorzichtig haha!

Het doet me gewoon wel wat, erg mooie foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 vind ik ook het mooist.

de zwart-wit foto's zijn naar mijn idee te grijs. is natuurlijk een smaak-verschil maar persoonlijk denk ik dat de foto's mooier zijn als het contrast wat groter is, dus meer zwart en meer wit. Vooral ook omdat ik denk dat de foto's iets minder 'romantisch' worden op het moment dat je het contrast vergroot. Denk dat dat beter past bij de lading van de foto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geheel met Mephistopheles (moeilijke naam :P ) eens. Meer contrast erin om ze wat harder te maken. Dat mag ook best in een omgeving als Westerbork. Foto 1 vind ik compositioneel niet goed. Je had de rails en de toren beter kunnen scheiden en de toren beter op een derde kunnen zetten. Daarnaast vind ik de omgeving op de foto niet spannend genoeg. Stapje naar achter en meer tele gebruiken om de compositie krapper te maken.

Foto 2 is erg netjes, kan ook bijna niet stuk. Vind de compositie aan de rechterkant iets te krap (tak) en aan de linkerkant te ruim of te krap (dat hangt af van wat er verder nog stond).

Foto 3 is ietsje te donker naar mijn mening. Wel erg mooie kleuren en oog voor lijnen.

Foto 5 moet je eruit halen. Snap niet wat je wilt zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mooie Foto`s moet ik zeggen
behalve misschien dan nr 5

Van de twee zwart-wit foto`s vind ik de eerste te mat ( hoewel de compositie en het onderwerp wel goed is )
De tweede zwart wit foto heeft een wat mooiere lichtspeling.

Van de kleuren foto`s vind ik de schotels het beste , scherp en goeie kleuren .
Had alleen misschien wat meer licht op de voorgrond kunnen gebruiken.

Ga door zou ik zeggen :)

[ Voor 4% gewijzigd door enchion op 23-01-2005 21:46 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Ga zo door, maar schrijf fotograferen wel zoals het hoort >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luminous
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 14:00
zou ik mogen vragen wat je instellingen waren bij foto #2?
Vindt 't namelijk een zeer mooie foto en heb ook een ixus 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er verassend mooi uit voor je eerste fotoshoot.
bij foto 2 schijnen de zonnestralen prachtig door de bomen, daarom vind ik hem de beste van de reeks.
de andere zijn nogal gewoontjes vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ziet er erg mooi uit :) Vooral die 2e vind ik echt mooi gelukt. En nummer 3 is ook mooi, met het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bij foto 2 heb ik het toestel op handmatig ingesteld. Wat ik aangepast heb is de iso waarde op 400. Verder niets eigenlijk :P Ik snap nix van iso-waarden, contrast brengen in foto's of iets. Ik goochel gewoon wat met de instellingen :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
hoe lager het iso getal, hoe minder "gevoelig" de film (of hier de sensor), dus is er meer licht nodig om dezelfde belichting te krijgen.

lager iso getal betekent normaliter ook minder ruis, dus vuistregel is steeds het getal zo laag mogelijk te houden.

iso optrekken is nuttig indien scherptediepte vereist is en er minder licht aanwezig is om onscherpte te voorkomen.

iso naar beneden brengen is nuttig indien minder scherptediepte is gewenst bij veel licht (anders snel aan max sluitertijd)
Dit legt redelijk kort uit wat je iso doet en waarvoor je het gebruikt. Dus eigenlijk was je iso 400 vrij zinloos denk ik het heeft waarschijnljk een hoop ruis toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ziet er goed uit ! :)

ik vind vooral nummer 2 heel erg mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 18:47

janklp

FortyTwo Capital

Foto 1 O+ Wat een emotie straal die uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Mooie foto's hoor _O_ Vooral nummers 2,3,4 zijn zeer geslaagd!
Inderdaad had je foto 2 beter op iso 200 of liever 100 kunnen nemen, alleen krijg je dan al snel last van beweging op je opnamen, tenzij je een statief gebruikt. Het licht was dan wel wat minder fel geweest aan de bovenkant van de bomen, en de omgeving ietsje natuurlijker gekleurd (minder overbelicht). Maar al met al een mooie foto serie, vooral gezien het je 1e is. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik schiet zonder statief, lijkt me nogal raar, onwijs statief met een ixus 40 erboven op hahaha :) Dat ziet er waarschijnlijk hetzelfde uit als een lantaarnpaal met een gloeilamp bovenop. Al met al bedankt voor de reacties, en ik hoop snel mijn 2e fotoschiet te kunnen plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-09 09:50
hoe noem je zo'n effect als op foto 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

1. Ik was iets naar rechts gaan staan zodat de toren niet achter de rails stond, maar ongeveer op 1/3 van de breedte van de foto vanaf de rechterkant.
2. Mooie foto. Iets van de onderkant afcroppen nog.
3. Ook hier weer een deel van de onderkant afcroppen zodat het hek en hoge gras wegvalt. Hier had je bij het maken wellicht al rekening mee kunnen houden. Wordt 't echt een mooie foto van want de rest is erg goed; kleuren en compositie.
4. Aardig symmetrisch, maar ik vind 't niet heel bijzonder.
5. Rijp voor de prullenbak IMO. Dat hoge riet had er niet op gehoeven, en zeker niet in die hoeveelheid. Wederom een stuk van de onderkant afcroppen is een optie, maar dan blijft er een erg brede foto over. Het kan wel als je wilt.

Al met al een zeer geslaagde eerste shoot hoor! Je kunt nog een hoop leren wat betreft compositie en nabewerking, maar dat komt allemaal wel als je maar genoeg oefent. Neem eens wat online fotografie cursusjes door. Erg leerzaam! Keep it up!

[ Voor 5% gewijzigd door FaceDown op 27-01-2005 23:25 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
waar staan online cursusjes? stuur ff private msg of mail het ff door! Thanks!
Pagina: 1