Toon posts:

Maxtor ATA 66 omzetten naar ATA 100

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hier zijn twee links:

Procedure for changing from UDMA/66 to UDMA/100 on
DiamondMax 60 and DiamondMax VL 30 drives.
http://www.maxtor.com/products/diamondmax/techsupport/technicalprocedures/21009.html

Procedure for adjusting operating sound levels via the AMSET Program.
http://www.maxtor.com/products/diamondmax/techsupport/technicalprocedures/21007.html

Met deze twee links kan je het uiterste uit je Maxtor schijfje persen. Zelf heb ik de AMSET al op /fast staan en ik wil niet meer terug naar /quiet. Dan maar "meer" herrie maar ik kopier wel sneller en heb geen buffer underruns met branden meer als ik via de HD brand. De UDMA66to100 heb ik nog niet geprobeerd maar ben het wel van plan. Ga eerst uitzoeken hoe het zit met UDMA 100 op mijn KA-7 100.

CD-brander + CD-rom op IDE 1 (sup. ATA 66)
DVD-speler op IDE 2 (sup. ATA 66)
Maxtor HD op IDE 3 (sup. ATA 100)

Of dit kan weet ik niet, als iemand het antwoord weet dan hoor ik het graag.

Tweak ze >:) Ik zie ook graag benchmarks, ben benieuwd naar de snelheid winst >:)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ten eerste: "/fast" is niet de snelste mode, "/off" is het snelst omdat dan de acoustic management helemaal uitgezet wordt.
ten tweede: ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het niet "/quiet" maar "/silent"
je kan gewoon "amset" intypen om te kijken wat de opties zijn....

Verwijderd

Topicstarter
Met AMSET is het:

/off - Turns Acoustic Management off, the drive operates at normal acoustic levels
/quiet - Quietest seeks, the speed of the seek operation is reduced to its lowest level to provide the quietest operations, this level has the most impact on drive performance.
/fast - Fastest seeks, the speed of the seek operation is reduced to provide quieter operation with the least amount of impact on the drive performance

je kan gewoon "amset" intypen om te kijken wat de opties zijn....

Dat kan ook, maar je kan ook het document lezen die erbij zit RTFM >:)

Ik vind het niet errug als er kritiek wordt geleverd, maar dan wel kritiek wat ergens op slaat RTFM :(

Verwijderd

Op zaterdag 06 januari 2001 10:29 schreef AMADEUZ het volgende:
Met AMSET is het:

/off - Turns Acoustic Management off, the drive operates at normal acoustic levels
/quiet - Quietest seeks, the speed of the seek operation is reduced to its lowest level to provide the quietest operations, this level has the most impact on drive performance.
/fast - Fastest seeks, the speed of the seek operation is reduced to provide quieter operation with the least amount of impact on the drive performance

Ik vind het niet errug als er kritiek wordt geleverd, maar dan wel kritiek wat ergens op slaat RTFM :(
Denk toch dat jij beter moet lezen..
/off: helemaal geen acoustic manager -> SNELST
/quiet: "the speed of the seek operation is reduced to its lowest level" -> langzaamst
/fast: "the speed of the seek operation is reduced to provide quieter operation" -> middelste instelling.

Jij hebt dus gewoon niet goed gelezen..even nadenken voordat je "opbouwende" kritiek afdoet als onzin ok..

Verwijderd

Topicstarter
Met AMSET kan je de zoeksnelheid instellen. Als deze op /fast staat dan is deze toch sneller dan /off. Want bij off is de zoeksnelheid op de normale stand gezet en bij fast op de snelste stand.

Ik heb nu AMSET /fast en de UDMA upgrade toegepast.

Met SiSoft Sandra heb ik een benchmark gedaan betreffende de Maxtor schijf.

een EIDE 4GB heeft 3500 punten
een EIDE UDMA heeft 6500 punten
een EIDE UDMA33 heeft 8000 punten
een EIDE UDMA66 heeft 13000 punten
en de getweakte maxtor heeft 17975 punten

Verwijderd

Sisoft Sandra: 18500 ofzo :-)
Zonder welke tweak dan ook!
Met een Maxtor DiamondMAX40+ 15,3GB
:9

Verwijderd

Topicstarter
:) Lekker. Zelf heb ik DiamondMAX30VL

Verwijderd

Op zondag 07 januari 2001 16:20 schreef AMADEUZ het volgende:
Met AMSET kan je de zoeksnelheid instellen. Als deze op /fast staat dan is deze toch sneller dan /off. Want bij off is de zoeksnelheid op de normale stand gezet en bij fast op de snelste stand.

Nee. AMSET staat voor acoustic management dus: geluid..Off betekend meer geluid en meer performance. Lees nou eens goed wat er staat bij Fast: Fastest seeks, the speed of the seek operation is reduced to provide quieter operation with the least amount of impact on the drive performance
Let goed op de woorden: reduced en least. Het is een verwarende doc dat weet ik maar je ziet het echt verkeerd :)

Verwijderd

Topicstarter
DOM :+ Staat er wel ontzettend dubbelzinnig :) Zal ik van de week mijn HD weer effen op de 1ste IDE-poort zetten kan ik hem effen op OFF zetten. Kijken wat Sandra dan zegt.......:9

Verwijderd

18510 met ongetweakte nix instelbare
IBM HD dlta 30 gb :)

suc6 maar dan :?

Verwijderd

Maxtor Diamandmax 45+ 30.7Gb 7200rmp ata 100

ongetweakt
score : 19612 :P

ben benieuwd hoeveel dat dan wordt met amset op Off mode :)

En men Seagate 5400rpm ata 66 10.2 Gb
score : 14513 :P

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Ik heb met mijn diamondmax 45 30 gig ata 100 21312 >:)

nix aan gedaan.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-03 13:02
De Maxtor schijven staan toch al standaard op OFF, tenminste dat geeft die aan, OFF of niet herkend..

Ik heb hem op Fast gezet, zal kijke of het iets uitmaakt..

Verwijderd

Topicstarter

Met SiSoft Sandra heb ik een benchmark gedaan betreffende de Maxtor schijf.

een EIDE 4GB heeft 3500 punten
een EIDE UDMA heeft 6500 punten
een EIDE UDMA33 heeft 8000 punten
een EIDE UDMA66 heeft 13000 punten
en de getweakte maxtor heeft 17975 punten
Ik heb hem op AMSET /OFF gezet en daarna getest met sandrasoft en nu haal ik maar 15669 . Alles is het zelfde behalve de AMSET. AMSET /FAST - AMSET /OFF = 2306. Ik denk dat het wel duidelijk is welke setting sneller is >:)

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ik heb ook een Abit Ka7-100 moederbord , met de normale ide controller en met een ata100 controller van highpoint.

Nou heeft Maxtor dus dat amset programma , maar ook udmaupdt. Hiermee kun je ata100 aanzetten op je schijf ipv ata66. Aangezien de 2 programma's m'n maxtor niet herkennen moeten die op de normale ide controller gezet worden.
Nou is mijn vraag: is het dan nog wel mogelijk om ata100 aan te zetten aangezien de controller maar tot ata33 gaat? :?

Amset zal wel goed werken als de hd ff naar de andere controller wordt overgezet (neem ik tenminste aan, Amadeuz is het ook gelukt)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook een KA7-100. Je moet bij dit bord je HD op IDE 1 of 2 zetten anders herkent het programma de schijven inderdaad niet :)

IDE 3 en 4 zijn bestemt voor futureATA

gepikt van de ABIT-site:

2 channels of bus Master IDE ports supporting Ultra DMA 33/66/66 plus devices
http://www.abit.nl/english/product/motherboards/ka7-100.htm

• Speed24
  • Niet online
ohkee, ik ga het dalijk ff proberen, maar het is gewoon raar dat je op de udma33 controller je udma66 schijf op udma100 moet zetten ...

Amset werkt niet op m'n oude maxtor schijf, is maar goed ook, anders maakt ie nog meer herrie :)

Verwijderd

Topicstarter
Je moet die IDE 3 en 4 zien als een soort controler kaart die normaal in je PCI slot zit. En daarop herkent hij de schijf ook niet :(

• Speed24
  • Niet online
Die ide 3 en 4 worden ook niet aangeraden om te gebruiken als ide controller voor de cd-rom speler, alleen hd's

En linux heeft ook nogal problemen om de extra ide controllers te zien bij installatie :(

Verwijderd

Topicstarter
mmm was net van plan om Linux Mandrake er op te zetten :'(

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Mmmmmm, kun je ook een Maxtor 10Gb udma33 tweaken met zo'n tooltje.

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet......probeer het eens of zoek eens bij http://www.maxtor.com/

Ik heb linux er op staan en mijn HD zit op IDE 3 dus Linux herkend de schijf wel degelijk :)
Pagina: 1