Toon posts:

dvd video (schijn) beveiligen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Toen we met school vorige zomer met heel de 5de klas naar rome zijn geweest, heb ik ongeveer een uur durende "film" gemaakt. Die heb ik nu bewerkt en al op dvd staan en wil ik die voor een kleine winstmarge verkopen. Er is heel veel animo bij ons op school voor die film en gelijk toen ik de film aankondigde gingen mensen al afspraken met elkaar maken dat ze 'm wilde kopieren. Nu wil ik dat, als het ff kan in ieder geval wat moeilijker maken door een soort van beveiliging erop te zetten. Ik weet dat alles heel simpel te kopieren is met een dvd rip programma, maar het grote deel van de mensen heeft er totaal geen verstand van en stoppen met proberen te kopieren als ze een foutmelding krijgen in een standaard fik programma. Ik heb al gezocht hier op GOT, maar zelfs een schijn beveiling werd als onmogelijk bestempeld. Ook op google etc kon ik er niks bruikbaar tussen uit halen.

Nu sprak ik laatst een klasgenoot en zei dat er wel een programma is die het laatste stukje van de film verwijdert zodat de cd niet meer in de computer gelezen kan worden. Hij wist alleen niet de naam van dat programma oid.

Ook heb ik een andere methode langs zien komen op GOT, namelijk een klein puntje op de cd met een hete naald zetten zodat ie niet gelezen kan worden in de computer. Ik weet niet hoe dat in zijn werk gaat en wat ik precies moet doen.

Als allerlaatste kan je natuurlijk een onschuldig virusje op de dvd zetten die uitgelezen wordt wanneer de dvd in een computer driver wordt gestopt. Ik wil geen schadelijk virus neerzetten, maar gewoon eentje die mensen afschrikt doordat een groot rood scherm van norton verschijnt. Gewoon vermelden op het doosje dat er een of ander eng virus op zit en klaar. De vraag is: welk virus is zo onschuldig en kan op een dvd zodat de film nog gewoon werkt op een stand alone.

De dvd hoeft alleen maar af te spelen zijn op een stand alone speler en niet perse op de computer. Hopelijk weten jullie Gotters een oplossing voor dit probleem.

Groetjes Jasper

• ruudboon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 09:40

Verwijderd

Ok, als het de grote fabrikanten met budgetten van miljoenen dollars niet lukt om een DVD te beveiligen, waar begin je dan aan?
Je kunt een hoop lopen modderen met virusjes en onafspeelbare stukjes.
De mensen die het kraken hebben er een halfuurtje werk aan om dat te verwijderen en gewoon niet mee te kopieeren.
De mensen die hem netjes kopen hebben er altijd last van.

Je doet er toch niets aan. Je kunt je klasgenoten hooguit op hun verantwoordelijkheid aanspreken, een stukje toevoegen waarin staat dat jij ook kosten maakt en zij het perse voor niets willen hebben.
Je kunt er ook een leuk boekwerkje bijmaken; dat is alleen zwart-wit te kopieeren.
Bijvoorbeeld iets op A3 of A2 formaat, netjes gevouwen enzo, of met een aantal verschillende pagina's, of met een foto als kaft (bij de fotograaf, echt fotopapier, 11ct/stuk) - dus niet makkelijk te scannen en te dupliceren.
je ziet dan vaak dat mensen graag het origineel willen hebben, omdat dat iets extra's heeft boven de kopie.

Of nog een truuk:
Ik neem aan dat je ze gewoon gaat branden. Als het er niet heel veel zijn, en je brandt ze op bestelling, wacht dan in elk geval even met het uitleveren van de bestellingen, en neem op elke DVD/CD in de eerste minuut van de film onder in beeld op "Deze film werd met veel liefde en aandacht speciaal samangesteld en gebrand voor ... <naam van degene die de DVD bestelde>".
Mensen vinden het NIET leuk om hun naam in een kopie terug te zien.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 13:59 ]

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
zijn er ook gratis programma's om dat te doen? Heb er een paar bekeken, maar ze zijn niet zomaar te downloaden :P Er zijn wel programma's om audio cd's te beveiligen..zodat ze helemaal niet in de pc te lezen zijn. Deze zijn gratis. Zou mooi zijn als er een dergelijk programma is voor dvd-video.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

Topicstarter
@mGerben

Bedankt voor je reactie, maar zoals ik al zei, ik doel vooral op het onwettende deel van klas 5. Er zijn er maar weinig die de moeite nemen om zich er een klein beetje in te verdiepen. Dus een foutmelding en stopt met branden in de standaard fik programma's ben ik al heel blij.

Ik verkoop mijn film voor 3 euro, ook omdat de dvdtjes maar 30 cent de stuk zijn en ook omdat ik ook gewoon geen forse winst kan maken op vaak vrienden. Dus die boekjes, lijsten en dergelijke komen imo iets te commercieel over. Ik wil ze niet het gevoel geven dat ik hun vraag misbruik door fors te verdienen. Ik weet het, ik ben een slechte handelaar, maar het gaat er vooral bij mij om dat ze bij mij die film komen halen en niet iemand anders een kleine winstmarge haalt aan mijn werk.

Oh ja die link die die andere gaf, is voor bedrijven en daar betaal je wrschijnlijk 1000enden euri's voor. Is er niet een simpeler iets?

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-03 22:51
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:57:
@mGerben

Bedankt voor je reactie, maar zoals ik al zei, ik doel vooral op het onwettende deel van klas 5. Er zijn er maar weinig die de moeite nemen om zich er een klein beetje in te verdiepen. Dus een foutmelding en stopt met branden in de standaard fik programma's ben ik al heel blij.

Ik verkoop mijn film voor 3 euro, ook omdat de dvdtjes maar 30 cent de stuk zijn en ook omdat ik ook gewoon geen forse winst kan maken op vaak vrienden. Dus die boekjes, lijsten en dergelijke komen imo iets te commercieel over. Ik wil ze niet het gevoel geven dat ik hun vraag misbruik door fors te verdienen. Ik weet het, ik ben een slechte handelaar, maar het gaat er vooral bij mij om dat ze bij mij die film komen halen en niet iemand anders een kleine winstmarge haalt aan mijn werk.

Oh ja die link die die andere gaf, is voor bedrijven en daar betaal je wrschijnlijk 1000enden euri's voor. Is er niet een simpeler iets?
Je prijs verlagen naar 1 euro zodat het de moeite niet is voor hun

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-03 14:13

Nik

Ik vind dat "intro met naam" stukje van mGerben wel héél goed bedacht! Dat zou je natuurlijk ten eerste al kunnen doen, én iets van een introductietekst maken dat er geen copiën van gemaakt morgen worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur ofzo :P

Geld dat Nederlandse copyright dan ook, dat je iemand aan kan klagen als hij / zij dan een kopie van je dvd maakt? :*)

Verwijderd

Topicstarter
gideon82 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:59:
[...]

Je prijs verlagen naar 1 euro zodat het de moeite niet is voor hun
Ja, dan is het voor mij ook niet meer de moeite :P

Verwijderd

Topicstarter
proller schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:03:
Ik vind dat "intro met naam" stukje van mGerben wel héél goed bedacht! Dat zou je natuurlijk ten eerste al kunnen doen, én iets van een introductietekst maken dat er geen copiën van gemaakt morgen worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur ofzo :P

Geld dat Nederlandse copyright dan ook, dat je iemand aan kan klagen als hij / zij dan een kopie van je dvd maakt? :*)
Dat van mGerben is wel leuk maar heeel veel werk. En nee, volgens mij geld dat copyright niet op eigen product, omdat ik de film niet heb geregistreed ofzo..

• Nik
  • Laatst online: 08-03 14:13

Nik

Ik dacht dat op alles wat iemand maakt dat daar copyright op zit?

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
proller schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:15:
Ik dacht dat op alles wat iemand maakt dat daar copyright op zit?
Nope, alleen als je copyright aanvraagt, en dat kost geld.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-03 11:01

r0b

Copyright heb je niet, auteursrecht weer wel. :)

Ik kan er zo even geen quote van vinden, maar als je zoekt op 'auteursrecht' op GoT kan je genoeg vinden. :)

Overigens zou ik zo 1-2-3 geen beveiliging weten, maar een naam er in zetten lijkt me voor een klas haalbaar, en het is er niet 1-2-3 er uit te halen.

Succes. :)

Verwijderd

sjukke schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:18:
[...]

Nope, alleen als je copyright aanvraagt, en dat kost geld.
Copyright niet, maar er zit zowieso auteursrecht op. Als jij dan kan bewijzen dat jij het effectief gemaakt hebt, dan telt dat net zo goed.

Kun je bijvoorbeeld doen door de DVD of een copie ervan in een verzegelde enveloppe aangetekend naar jezelf te sturen, en die dan niet te openen maar op een veilige plaats te leggen.

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024

Verwijderd

je gaat me toch niet vertellen dat jouw klas genoten een dvd die 3 euro kost gaan lopen kopieren dan zijn het echt diep en diep trieste mensen. :r

euhm ik zou gewoon kijken of je de dvd in een soort vaag formaat kan branden wat wel werkt in de standalone dvd maar wat in een pc een chrash veroorzaak.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-03 22:51
Denk niet dat de TS zijn vrienden wil gaan aanklagen voor het schenden van zijn auteursrecht dus denk dat de oplossing niet in die richting gaat..

Wat mrGerben zei is imo het beste alternatief. Dan weet je gelijk wie 'gelekt' heeft en zijn de dvd's persoonlijker ( ik doel op het special gemaakt voor NAAM idee )

edit: Je kan het ook sneaky doen door bv een bestandje op de cd te zetten met een nummer erin.. Bv dvd-1 , dvd-2 en thuis hou je een lijstje bij me dvd-1 -> japie dvd -2 -> pietje.. Enz.. Dat is niet echt extra veel werk voor jou denk ik en als jij de dvd dan bekijkt in je pc, open je het tekstbestandje en kan je zien 'wie' gelekt heeft

[ Voor 38% gewijzigd door mrFoce op 23-01-2005 15:56 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:52
als jij gewoon op een dag met 30x die DVD naar school komt en ze dan gewoon die dag verkoopt dan lijkt me er niet zoveel meer te kopieren toch?

Ik weet ook geen oplossingen anders..

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:48:
je gaat me toch niet vertellen dat jouw klas genoten een dvd die 3 euro kost gaan lopen kopieren dan zijn het echt diep en diep trieste mensen. :r

euhm ik zou gewoon kijken of je de dvd in een soort vaag formaat kan branden wat wel werkt in de standalone dvd maar wat in een pc een chrash veroorzaak.
Jaa dat doen ze. En waarom? Omdat dat makkelijker is voor iemand die mij niet zo goed kent en zijn/haar vriend heeft die dvd, dan is het makkelijker dat hij m ff kopieert voor dezelfde prijs.. Maar heeft iemand ervaring met het niet sluiten van de dvd zodat ie moeilijker gekopieert kan worden op een computer.. maar gewoon spint in de dvd speler?

Verwijderd

Topicstarter
Ramon de Jesus schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:55:
als jij gewoon op een dag met 30x die DVD naar school komt en ze dan gewoon die dag verkoopt dan lijkt me er niet zoveel meer te kopieren toch?

Ik weet ook geen oplossingen anders..
Ja dat denk ik ook dat het zoiets wordt.. want mensen kopen m sneller als m meteen kunnen hebben

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-02 18:47
Dit is een beetje het probleem dat de platenmaatschappijen ook hebben :)
Als je zelf al je films en muziek altijd netjes in de winkel koopt, heb ik niets gezegd, maar als dat niet zo is, vind ik het een beetje hypocriet om je eigen werk zo proberen te beveiligen. Ik begrijp dat het wat werk gekost heeft om de DVD samen te stellen, maar dat heb je toch ook voor jezelf gedaan of niet? Ik zou me er niet te druk over gaan maken om te gaan controlen wie je "beveiliging" gaat kraken.

Verwijderd

Topicstarter
djeejdjeej schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:21:
Dit is een beetje het probleem dat de platenmaatschappijen ook hebben :)
Als je zelf al je films en muziek altijd netjes in de winkel koopt, heb ik niets gezegd, maar als dat niet zo is, vind ik het een beetje hypocriet om je eigen werk zo proberen te beveiligen. Ik begrijp dat het wat werk gekost heeft om de DVD samen te stellen, maar dat heb je toch ook voor jezelf gedaan of niet? Ik zou me er niet te druk over gaan maken om te gaan controlen wie je "beveiliging" gaat kraken.
Nee klopt ook, het boeit me ook niet wie m gekraakt hebben, ik zal ze ook niet anders aankijken ofzo, maar het was leuk geweest als je het aanbod van die dvdtjes een beetje kan beperken tot bij mij. Ik zelf heb ook velen auteursrechten geschonden (bewust en onbewust), klopt, en als iemand anders die film had gemaakt had ik mss ook wel gekopieerd, maar het is mijn handelsgeest die spreekt:P Het zou wel slim zijn als er een soort van anti kopieer beveiliging opzat. Ik had die film ook voor mezelf gemaakt, maar daarom vraag ik er ook maar 3 euro voor..

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Een beetje chrtistelijk authorings pakket, kan gewoon een CSS based DVD maken voor zover ik weet.
Dan heb je net zulke goede/slechte beveiling als een DVD uit de winkel (welke dus met DVD Decrypter zo te rippen is, daar niet van :+)

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Tuurlijk, andere oplossingen zijn:
- Ultragoedkop maken zodat ze hem niet eens *willen* kopieeren
- 1 exemplaar meenemen, voorbestellingen opnemen en dan in 1x alles branden en leveren. Dan voorkom je dat de 1e die hem koopt meteen de rest van de klas voorziet.
- Je kunt ook een dure (met boekje enzo, en eventueel extra materiaal zoals een DVD-menu en een Making Of :-) ) en daarnaast een goedkope versie aanbieden. Op de dure verdien je wat meer, op de goedkope weinig; laat ze die dan maar kopieeren.
Als je aan voorbestellingen doet hoef je daar ook maar 1 voorbeeld van te maken; scheelt kosten.

Technische oplossingen zijn echt onmogelijk. Met een programma als DVDDecrypter merk je niet eens dat er een beveiliging op zit.

Dat met die tekst door het beeld is niet eens zo veel werk. Gewoon tekst instellen, en film renderen met als filename "Voor Pietje". Tekst aanpassen en weer renderen als "Voor Jantje". Het valt me tegen dat Hollywood dat niet doet met hun screeners (die regelmatig geript worden nog voor de film in de bioscoop is).

OFFTOPIC Over Copyright en Autheursrecht:
Copyright rust automatisch op elk auteursrechtelijk beschermd werk. Mensen mogen het gewoon niet kopieeren als het auteursrechtelijk beschermd is.
Jouw eigen werk is automatisch auteursrechtelijk beschermd omdat jij het gemaakt hebt.
Jij hebt alle rechten op je werk, en die hoef je niet eerst aan te vragen en je hoeft het ook niet naar jezelf te sturen.

Als je bescherming van de Buma/stemra wilt (als je wilt dat zij achter kopieerboeven aan gaan) moet je dat wel aanvragen. Volgens de wet heb je alle rechten dus al, maar moet je zelf de rechtzaken gaan regelen enzo.

Het naar jezelf sturen is een truuk om aan te tonen dat jij de oorspronkelijke maker bent en Pietje niet zegt "misschien heb IK het wel gemaakt en heb JIJ hem gekopieerd". Dit heb je natuurlijk alleen nodig als je je van tevoren wilt indekken. Iets dat je trouwens ook kunt aantonen doordat jij het ruwe materiaal hebt.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 11:43:
Dat met die tekst door het beeld is niet eens zo veel werk. Gewoon tekst instellen, en film renderen met als filename "Voor Pietje". Tekst aanpassen en weer renderen als "Voor Jantje". Het valt me tegen dat Hollywood dat niet doet met hun screeners (die regelmatig geript worden nog voor de film in de bioscoop is).
Dit gebeurt regelmatig met screeners, echter staat er dan 'for screening only' of 'property of studio X'.
Dat is ook de enige oplossing.
Als je een soort voorfilmpje doet met 'Deze DVD is van Pietje' kun je die zo wegrippen, als je als extra chapter AAN je mainmovie een stukje film met 'Voor Pietje' hebt, word het al moeilijker (dan zullen ze echt in de VOB's moeten snijden en re-authoren enzo.

Tijd voor een nieuwe sig..

• andreict
  • Laatst online: 12-12-2025
BvK P4 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:15:
[...]

zijn er ook gratis programma's om dat te doen? Heb er een paar bekeken, maar ze zijn niet zomaar te downloaden :P Er zijn wel programma's om audio cd's te beveiligen..zodat ze helemaal niet in de pc te lezen zijn. Deze zijn gratis. Zou mooi zijn als er een dergelijk programma is voor dvd-video.
ohoe heet da programma dan van die audio cd's?
Pagina: 1