Toon posts:

[ADSL] Stoort regelmatig

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!
Ten einde raad kom ik maar even op Tweakers vragen of mensen mij kunnen helpen.
Ik heb de volgende opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lebens4/Beardies/opstelling.JPG
En af en toe valt het internet gewoon weg, zo om het half uur zoiets, en dan is het lampje op mn multi pc modem effe oranje aan het knipperen en dan zoekt ie weer effe de buitenlijn.
Ik heb een nieuw kopje op de draad gezet waar hij bij de Multi PC Modem er in moet, alles los gehaald en opnieuw aangesloten, stekkers in en uit getrokken, gezocht op internet naar problemen maar niks mocht baten. Er zijn vier computers (3 laptops en 1 desktop) aangesloten op de multi pc modem. Ik vond wel drivers voor mn netwerk kaart maar die kon ik verdomme niet downloaden omdat er een foutop die site zat. Ook zorg ik ervoor dat Adaware af en toe draait mdaar dta mag niet baten.
Wat wel opvallend is dat de telefoon lijn stoort, je kan er wel mee bellen maar je hoort hem soms tekeer gaan (kraken).
Ik heb XS4all en ADSL Lite.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Heb je al KPN gevraagd om een line check, en dan moet je dat laten doen wanneer je lijn down is.
Dan gewoon down laten tot dat KPN terugbeld.
Misschien dat dat helpt, of een andere modem testen?

Verwijderd

Probeer de op de splitter de dsl lijn en pots lijn andersom aan te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die line check heb ik niet gedaan, kan ik eens doen. Moet je dan een email sturennaar Mxstream? Want ik weet er spijtig genoeg weinig van af! De lijn is helaas maar af en toe down, nu bijvoorbeeld doet ie het wel.

Owja wat ik vergeten was te zeggen, vroeger toen ik de telefoon niet had aangesloten op de splitter en maar een computer op de modem had aangesloten had ik nergens problemen mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 13:35 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 13:20:
Hallo!
En af en toe valt het internet gewoon weg, zo om het half uur zoiets, en dan is het lampje op mn multi pc modem effe oranje aan het knipperen en dan zoekt ie weer effe de buitenlijn.
Kun je later ook e.v.t terug vinden in je system log van je modem (als je 510 speedtouch hebt)

Dit is zichtbaar in je modem. basic-> system log. (gebeurt het ook als je telefoon niet is aangelsoten?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-02 17:02

Swerfer

Hmm...

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 13:33:
Owja wat ik vergeten was te zeggen, vroeger toen ik de telefoon niet had aangesloten op de splitter en maar een computer op de modem had aangesloten had ik nergens problemen mee.
Het zou kunnen zijn dat je defecte splitter hebt. Probeer eens een tijdje zonder telefoon op de splitter...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 13:33:
Dat van die line check heb ik niet gedaan, kan ik eens doen. Moet je dan een email sturennaar Mxstream? Want ik weet er spijtig genoeg weinig van af! De lijn is helaas maar af en toe down, nu bijvoorbeeld doet ie het wel.

Klachten op ADSL moeten via je internet provider ingediend worden.

Is het probleem weer over als je de telefoon niet aangesloten hebt op de splitter?
En als je een ander soort toestel op de splitter aansluit?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm die telefoon is een oud ding misschien ligt het daar aan...
ik zal hem eens uittrekken en/of er geen telefoon op aansluiten.
Ik heb wel eens de draad uit de telefoon getrokken maar toen stoorde hij nog dacht ik...
Gelukkig ken ik wel mensen die bij XS4all werken en heb ik enkelen wel eens persoonlijk gezien.

Nog meer tips zijn altijd welkom! _/-\o_

Verwijderd

Goede tips zijn hier al gegeven.

Probeer het inderdaad eens tijdje zonder splitter, kijken of hij dan uitvalt?
't klinkt eerlijk gezegd alsof de splitter zijn beste tijd heeft gehad (ook met ruis in de telefoon)

Verwijderd

Topicstarter
Zonder splitter,
ik neem aan dat je telefoon bedoelt he?

Verwijderd

Heb je wel een recente driver? Ik meen me iets te herinneren dat mensen met een oude (win98) driver onder XP dat soort problemen hadden. Ik geloof dat het met Alcatel modems gebeurde.
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 13:52:
Zonder splitter,
ik neem aan dat je telefoon bedoelt he?
Hij bedoelt je splitter ertussen uithalen, waardoor je direct aangesloten staat. Je hebt dan uiteraard ff geen telefoon meer. Gewoon om je splitter te testen.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 14:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 13:57:
Heb je wel een recente driver? Ik meen me iets te herinneren dat mensen met een oude (win98) driver onder XP dat soort problemen hadden. Ik geloof dat het met Alcatel modems gebeurde.
dat betrof voornamelijk de USB modellen, dat is dit niet als ik zo de omschrijving lees.
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 13:57:
Hij bedoelt je splitter ertussen uithalen, waardoor je direct aangesloten staat. Je hebt dan uiteraard ff geen telefoon meer. Gewoon om je splitter te testen.
precies :)

Verwijderd

Topicstarter
Huh en dan kan je gewoon wel nog op ADSl ook al is die splitter er tussen uit?
Ai moet effe kijken of dat lukt wnt die splitter staat op een andere kamer en die draad is niet lang genoeg meer.
Ik ga zeker enkele trucs uithalen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 13:23:
Probeer de op de splitter de dsl lijn en pots lijn andersom aan te sluiten.
Ik zou dit ook proberen, als je zo'n grijze vierkante splitter hebt zit er meestal aan 1 kant DSL/LINE en aan de andere kant PHONE.

Volgens jouw tekening zijn dan je telefoon en modem verkeerdom aangesloten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:31:
[...]

Ik zou dit ook proberen, als je zo'n grijze vierkante splitter hebt zit er meestal aan 1 kant DSL/LINE en aan de andere kant PHONE.

Volgens jouw tekening zijn dan je telefoon en modem verkeerdom aangesloten.
Ha, wilde ik net zeggen. Er zijn vast uitzonderingen, maar ze moeten bijna altijd andersom inderdaad.

Verwijderd

Topicstarter
daar zeg je me wat wasa
maar dan zou ik helemaal niet kunnen internetten toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:51:
daar zeg je me wat wasa
jawel hoor. Verbinding is verbinding. "De voornamelijkste functie van een splitter is ervoor zorgen dat de modem en de telefoon(s) elkaar niet in de weg zitten op de telefoonlijn. Indien u geen splitter gebruikt of ze foutief installeert, gaat u storing horen bij het telefoneren en gaat de internet-verbinding uitvallen als u telefoneert."
"Een reeds aanwezige telefoonlijn wordt door een splitter gesplitst in twee banden: een voor de telefoongesprekken en een voor de internetverbinding."

Splitter die geeft adsl en telefonie elk andere tonen; een eigen frequentie, zogezegd. Als je dat verkeerd hebt ingedeeld maak je wellicht gebruik van tonen die eigenlijk voor telefoon zijn bedoeld. Denk ik. Maar dat is een beetje speculatie en logisch nadenken.
Oftewel, dat je internet door een nauwe verbinding wordt gedouwd en dat te veel storing geeft. Kun je zien als je inlogt in je modem en dan bij diagnostics ofzo gaat kijken.
In elk geval is het normaal dat je modem elk halfuur opnieuw opstart als je last hebt van een slechte verbinding (veel 'ruis'). Dat heb ik ook, al heb ik mn ruis elders.
Ik zou eerst die stekker van die foon en die stekker van dat modem ff omwisselen van ingang. Daar hoef je helemaal geen kabels voor te verleggen; gewoon stekkertje van modem in de ingang waar nu het stekkertje van de telefoon in zit en vice versa.
Dan kijken of je probleem verholpen is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 15:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:51:
daar zeg je me wat wasa
Dat zou niet mogen nee, controller eerst even wat er op je splitter staat.
Staat erop PHONE MODEM LINE, zorg dan dat je het zo aansluit:

MODEM > je modem
LINE > je inkomende/buitenlijn (de lijn van KPN die dus vanuit de straat naar binnen komt)
PHONE > je telefoontoestel

De benamingen kunnen per merk splitter verschillen zo zie je ook vaak ipv MODEM: ADSL, DSL,CPE etc
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:13:
[...]

jawel hoor. Verbinding is verbinding. "De voornamelijkste functie van een splitter is ervoor zorgen dat de modem en de telefoon(s) elkaar niet in de weg zitten op de telefoonlijn. Indien u geen splitter gebruikt of ze foutief installeert, gaat u storing horen bij het telefoneren en gaat de internet-verbinding uitvallen als u telefoneert."
"Een reeds aanwezige telefoonlijn wordt door een splitter gesplitst in twee banden: een voor de telefoongesprekken en een voor de internetverbinding."

Splitter die geeft adsl en telefonie elk andere tonen; een eigen frequentie, zogezegd. Als je dat verkeerd hebt ingedeeld maak je wellicht gebruik van tonen die eigenlijk voor telefoon zijn bedoeld. Denk ik. Maar dat is een beetje speculatie en logisch nadenken.
Oftewel, dat je internet door een nauwe verbinding wordt gedouwd en dat te veel storing geeft. Kun je zien als je inlogt in je modem en dan bij diagnostics ofzo gaat kijken.
In elk geval is het normaal dat je modem elk halfuur opnieuw opstart als je last hebt van een slechte verbinding (veel 'ruis'). Dat heb ik ook, al heb ik mn ruis elders.
Ik zou eerst die stekker van die foon en die stekker van dat modem ff omwisselen van ingang. Daar hoef je helemaal geen kabels voor te verleggen; gewoon stekkertje van modem in de ingang waar nu het stekkertje van de telefoon in zit en vice versa.
Dan kijken of je probleem verholpen is.
Een splitter zorgt dat een bepaade frequentie naar de ene aansluiting gaat en de andere frequentie naar de andere aansluiting vd splitter.

Sluit je je telefoon aan op de modemaansluiting dan werkt hij gewoon ( ik denk omdat het frequentiebereik van een telefoon veel groter is), sluit je je modem op de telefoonaansluiting aan dan hoort hij het niet te doen.

Tevens hoort een dsl-lijn NOOIT weg te vallen, doet hij dit wel dan is er iets MIS :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:20:
Tevens hoort een dsl-lijn NOOIT weg te vallen, doet hij dit wel dan is er iets MIS :P
Die van mij valt ook vaak weg (zelfde proces als TS), maar dat komt doordat mijn telefoonlijn maar met 1 draadje aan mijn IS/RA-punt is bevestigd.(foto)

Verwijderd

Uhmmm uit die foto haal ik niet veel sputnik :D

Er moeten altijd 2 aders naar je splitter (meestal rood en blauw moeten onder de 2 linkse schroefjes worden gezet) , dan vanuit je splitter naar het modem en je telefoontoestellen

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 15:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wacht eens, in dat plastic kopje heb ik alle vier draden gepropt.
Ik weet wel dat er maar twee nodig zijn, zou dit het probleem zijn.
Maar dan nog mensen eerder is dit nooit voorgekomen!

Was ook vergeten te vragen of het ook door software kan komen? Een huisgenoot van mij gebruikt namelijk Kazaa (ik raadde het haar af maar ja).

En is er ook nieuwere firmware/drivers te downen
Ik kijk namelijk in mn 10.0.0.138 en zie

Product Name = SpeedTouch 510
Vendor Name = THOMSON
Software Version = 4.2.3.0.0

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 16:19 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:14:
Wacht eens, in dat plastic kopje heb ik alle vier draden gepropt.
Ik weet wel dat er maar twee nodig zijn, zou dit het probleem zijn.
Maar dan nog mensen eerder is dit nooit voorgekomen!

Was ook vergeten te vragen of het ook door software kan komen? Een huisgenoot van mij gebruikt namelijk Kazaa (ik raadde het haar af maar ja).

En is er ook nieuwere firmware/drivers te downen
Ik kijk namelijk in mn 10.0.0.138 en zie

Product Name = SpeedTouch 510
Vendor Name = THOMSON
Software Version = 4.2.3.0.0
Als je ADSL ledje gaat knipperen als je verbinding wegvalt, dan ligt het niet aan de software.
Echter, dit probleem speelt wel vaker, en in 90% van de gevallen ligt het dan aan een verkeerd aangesloten splitter en/of te lange bekabeling.

Waar is je ISRA punt, waar is je splitter in het huis, en waar staat het modem?
En welke draden heb je waar op de splitter zitten?
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:20:
[...]

Dat zou niet mogen nee, controller eerst even wat er op je splitter staat.
[..]
Natuurlijk 'mag' dat wel. Het zal in de meeste gevallen alleen niet correct werken.
Alleen internetten lukt dan zeker wel.

Overigens leek het mij vrij duidelijk dat er iets mis was. :P

[ Voor 20% gewijzigd door r0b op 23-01-2005 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
ISRA punt? Dat is dat ding waar je een telefoonstekker in moet duwen he? Die ligt in de kamer naast me...Dan heb ik in diezelfde kamer de splitter geplaatst (deze is goed aangesloten), en de twee draden uit die splitter gaan naar mn kamer.
De eene naar de telefoon en de ander naar het modem. En deze splitst het voor vier computers.

Precies zeker iets mis, want vroeger toen ik 1 computer aangesloten had kon ik naar hartelust downloaden!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 16:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:14:
't zou kunnen dat het modem over de zeik gaat van het aantal verbindingen wat naar buiten wordt gelegd. vraag haar eens kazaa een week uit te laten, en analyseer.

• quexy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-02 17:46

quexy

/quit

Wat is de afstand van het ISRA punt tot je splitter? Dit mag maximaal 1,5 meter wezen.. daarna wordt je signaal kut

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie hier het volgende en dit gaat over de ethernetkaarten die we hebben:

Physical Interface 1
Mode = forwarding
Auto Negotiation = Yes
Type = 10BaseTFD

Physical Interface 3
Mode = forwarding
Auto Negotiation = Yes
Type = 100BaseTFD

zo te zien staat haar kaart op 100 half duplex en moet dat tien zijn...of toch niet?

de afstand is trouwens wel goe dmaar als mijn huisgenootje van de kamer naast me terug komt zal ik het nogmaals bekijken want bij haar ligt de splitter

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 16:53 ]

• r0b

r0b

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:26:
ISRA punt? Dat is dat ding waar je een telefoonstekker in moet duwen he? Die ligt in de kamer naast me...Dan heb ik in diezelfde kamer de splitter geplaatst (deze is goed aangesloten), en de twee draden uit die splitter gaan naar mn kamer.
De eene naar de telefoon en de ander naar het modem. En deze splitst het voor vier computers.

Precies zeker iets mis, want vroeger toen ik 1 computer aangesloten had kon ik naar hartelust downloaden!
Hoeveel meter is de afstand tussen ISRA <> splitter en splitter <> modem?
Deze moet namelijk zo kort mogelijk zijn.

Verder heb je een multi-pc modem, dus het modem ergens anders (dichterbij) plaatsen is altijd een optie. (moet je alleen langere netwerkkabels nemen richting de pc's)

100hd of 10fd maakt niet zoveel uit. Als je op het controlpanel van het modem komt, dan is dit goed.
Het multi-pc modem heeft gewoon auto-sensing aanstaan, en dat is goed.
Daar schuilt dit probleem niet denk ik zo. :)

[ Voor 29% gewijzigd door r0b op 23-01-2005 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
nu zeg ik je wel dat dit moedm hier altijd heeft gestaan
ik nam in april internet en heb tot eind grote vakantie nooit problemen gehad
toen kwamen er nieuwe huisgenoten en met hen wilde ik wel internet delen
dus toen zijn zij er ook gebruik van gaan maken en toen heb ik ook mn telefoon aangesloten
en toen begon het pas
ISRA <> splitter is ongeveer 1,5 tot meter (niet veel) en splitter <> modem 10 meter
maar ik heb geen zin allemaal nieuwe bekabeling voor niks aan te gaan leggen want we hebben sinds kort alles goed en wel aangesloten.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:01:
[...]
ISRA <> splitter is ongeveer 1,5 tot meter (niet veel) en splitter <> modem 10 meter
[...]
10 meter tussen je modem en de splitter is gewoonweg te lang, elke helpdeskmedewerker zal je adviseren het modem terug te plaatsen.
Daarnaast lijkt het alsof je de telefoon en de modem op dezelfde kabel gebruikt over verschillende paren... dat maakt de situatie er zeker niet beter op.

Vergeet niet dat er constant mensen bijkomen met ADSL, de kans dat je lijnkwaliteit wat achteruit gaat is gewoon aanwezig, zonder duidelijke reden. Jouw kant zo goed mogelijk doen is de enige garantie dat het probleem niet bij jou ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor het bericht
Ik gebruik zeker niet dezelfde kabel voor modem en telefoon...
Ja terugplaatsen kan maar hij heeft vroeger altijd op deze plek gestaan en nooit problemen gegeven.

Ik heb hier een stuk uit mn system log van mn modem misschiend at jullie me kunnen adviseren:

21:48:13
PPP link up (PPPoA_1) [mijn outside IP]

PPP PAP Authenticate Ack received

PPP PAP Authenticate Request sent

21:47:59
xDSL linestate up (downstream: 1120 kbit/s, upstream: 352 kbit/s)

21:47:17
PPP link down (PPPoA_1) [mijn outside IP]

xDSL linestate down

21:42:32
PPP link up (PPPoA_1) [mijn outside IP]

PPP PAP Authenticate Ack received

PPP PAP Authenticate Request sent

21:42:20
xDSL linestate up (downstream: 1120 kbit/s, upstream: 352 kbit/s)

21:41:38
PPP link down (PPPoA_1) [mijn outside IP]

Verwijderd

sinds dat ik overgestap ben op een ethernet modem heb ik hier ook af en toe last van. modem resetten en hij doet het weer. Bij mij heeft het voor die tijd (usb-modem) altijd goed gedaan. Het enigste verschil is dat ik toen ethernet kabel gebruikte en van de 8 draden 2 aan 2 had verbonden dus 4 kreeg. Die kabel heb ik nu gebruikt voor uit mn modem naar pc's. Omdat ik nog 4-aardig had liggen gaat die nu van mijn splitter naar PC. Ik ben dus van plan om dit weer te vervangen omdat het miss daaraan ligt, dus 8 -ardig van splitter naar modem, maar dan gewoon draden samen binden tot 4-aardig lijn..
Maar graag zou ik hier ook trug lezen wat jou bij jou nou het probleem is geweest.

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:13:
Thanks voor het bericht
Ik gebruik zeker niet dezelfde kabel voor modem en telefoon...
Ja terugplaatsen kan maar hij heeft vroeger altijd op deze plek gestaan en nooit problemen gegeven.
[...]
Dit is dus gewoon koppigheid, 10 meter kabel is gewoon fors.
Soms werkt het, soms niet. Jij zit er tussenin, vandaar de wisselende verbinding.

Het is duidelijk een probleem tussen jouw modem, en de centrale. De rest is allemaal niet relevant. Die 10m kabel is duidelijk relevant.
Kun je aangeven welk type kabel je daarvoor hebt gebruikt?

• r0b

r0b

xDSL linestate down
Dit betekent dat het ADSL signaal inderdaad wegvalt.

Ik snap uberhaupt dat mensen zoiets hebben bij een multi-pc modem, aangezien een (hoge kwaliteit) telefoonlijn theoretisch tot maximaal 10m kan, en een doodgewone UTP kabel haalt al 100m.

Overigens kan het best dat dit een tijd goed gegaan is en nu (met een snelheidsverhoging in zicht) er een aantal dingen veranderd zijn in de ADSL centrale waardoor de output power (het signaal dat hij uitzendt) wat verlaagd is.

Dat betekent sowieso dat het al kiele-kiele was, en nu dus dat hij wegvalt.

Dichterbij dus dat modem, en die 10m maar overbruggen met UTP CAT5 kabels (wat goed wil)

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:16:
sinds dat ik overgestap ben op een ethernet modem heb ik hier ook af en toe last van. modem resetten en hij doet het weer. Bij mij heeft het voor die tijd (usb-modem) altijd goed gedaan. Het enigste verschil is dat ik toen ethernet kabel gebruikte en van de 8 draden 2 aan 2 had verbonden dus 4 kreeg. Die kabel heb ik nu gebruikt voor uit mn modem naar pc's. Omdat ik nog 4-aardig had liggen gaat die nu van mijn splitter naar PC. Ik ben dus van plan om dit weer te vervangen omdat het miss daaraan ligt, dus 8 -ardig van splitter naar modem, maar dan gewoon draden samen binden tot 4-aardig lijn..
Maar graag zou ik hier ook trug lezen wat jou bij jou nou het probleem is geweest.
Hoe lang is bij jou de afstand tussen het ISRA punt en het modem?
(ISRA is het punt waar de lijn binnenkomt)

Verwijderd

Het ISRA-punt is waar de kpn-kabel vanuit de straat het huis ingaat, dit is meetstal een doos of dopje in de meterkast... echter komt ook vaak de grondkabel en een wandcontactdoosje in de muur uit (dit kun je zien aan het type kabel, dit is vaak een dikkere kabel met met folie)
quexy schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:46:
Wat is de afstand van het ISRA punt tot je splitter? Dit mag maximaal 1,5 meter wezen.. daarna wordt je signaal kut
Lengte mag veel langer als 1,5 meter zijn hoor, je moet alleen zorgen dat je GOEDE bekabeling gebruikt en GOEDE verbindingen :P

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 17:26 ]

Verwijderd

waar de lijn binnekomt naar splitter is zon standaart zwart kabeltje, dus denk zon metertje, dan van splitter naar modem schat ik op zon kleine 10 meter. en vervolgens van modem naar mn pc is kleine 3 meter

• r0b

r0b

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:21:
[...]

Lengte mag veel langer als 1,5 meter zijn hoor, je moet alleen zorgen dat je GOEDE bekabeling gebruikt en GOEDE verbindingen :P
ISRA <> splitter moet zo kort mogelijk zijn. Daarna mag het wel wat langer ja, maar mocht je problemen krijgen -> zo kort mogelijk aansluiten.

Dit niet alleen bij ADSL zo, ook bij kabel moet het modem zo dicht mogelijk op het AOP (Abonnee Overname Punt) staan.

Nickollo: Ook bij jouw is de lengte splitter <> modem te lang. Probeer dit korter te maken.

edit:
Waaa, er zitten 2 mensen in dit topic te posten met hetzelfde probleem? :X

[ Voor 20% gewijzigd door r0b op 23-01-2005 17:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
We lossen dit wel op!
Kabel is een ronde CAT 5. Er staat op Mantovani & Serassi (bedrijf wat ze maakt), UTP-FLEX 2X2X26, AWG - ISO/IEC. De kabel is vrij dun moet ik er wel bij zeggen. Hij is vieraardig en alle vier die draadjes heb ik en in het plasticje bij de splitter zitten en bij het plasticje wat in de modem zelf zit.

Let ook effe op mn system log wat ik in mn modem zie! Ik denk dat dat best belangrijk is want hier staat veel info in.

Ik denk dat we wel hetzelfde probleem hebben ja!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 17:31 ]

Verwijderd

r0b schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:26:
[...]

ISRA <> splitter moet zo kort mogelijk zijn. Daarna mag het wel wat langer ja, maar mocht je problemen krijgen -> zo kort mogelijk aansluiten.
Kabel van de ISRA>Splitter mag gerust enkele meters lang zijn, uiteraard is het net als met alles hoe korter hoe beter... meer als 10meter is geen probleem zolang de kabel en verbindingen maar goed zijn ;)

Verwijderd

en wat ik eerder zei, 8-aardig draad gebruiken en hiervan de draadjes 2 aan 2 maken, denkt iemand dat dit beter zou werken?

denk idd zelfde probleem maar vind wel fijn dat k nog iemand heb gevonden, moet toch van elkaar leren he :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 17:34 . Reden: drom ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar een UTP gebruiken tussen splitter en modem? Kan dit wel.
En eerlijk is eerlijk ik wil eigenlijk geen geld uitgeven (als het kan :) ) omdat ik nogal met het geld zit nowadays.

• r0b

r0b

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:30:
[...]

Kabel van de ISRA>Splitter mag gerust enkele meters lang zijn, uiteraard is het net als met alles hoe korter hoe beter... meer als 10meter is geen probleem zolang de kabel en verbindingen maar goed zijn ;)
ISRA <> splitter moet zo kort mogelijk zijn, no matter what.
Lees gerust de honderen topics hierover op door, bel iedere ADSL helpdesk en sla de installatie handleidingen van ieder modem maar door.

[ Voor 14% gewijzigd door r0b op 23-01-2005 17:35 ]

Verwijderd

r0b schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:33:
[...]

ISRA <> splitter moet zo kort mogelijk zijn, no matter what.
Lees gerust de honderen topics hierover op door, bel iedere ADSL helpdesk en sla de installatie handleidingen van ieder modem maar door.
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:30:
[...]

............. hoe korter hoe beter...............
Ik heb allang bevestigd dat je gelijk hebt dat hoe dichter bij hoe beter :P

En ik hoef geen helpdesk enz te bellen want ik ben zelf storingsmonteur voor oa BBned ;)

Verwijderd

Topicstarter
wasa jij zegt:
Het ISRA-punt is waar de kpn-kabel vanuit de straat het huis ingaat, dit is meetstal een doos of dopje in de meterkast... echter komt ook vaak de grondkabel en een wandcontactdoosje in de muur uit (dit kun je zien aan het type kabel, dit is vaak een dikkere kabel met met folie)

Wij wonen in een flat, ik heb heel het huis afgezocht en vond alleen zo'n ding in de muur met twee gaatjes

En als per 1 februari de snelheden omhoog gaan, kan het dan zijn dat wel alles weer goed werkt?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 17:44 ]

• r0b

r0b

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:37:
[...]

[...]

Ik heb allang bevestigd dat je gelijk hebt dat hoe dichter bij hoe beter :P

En ik hoef geen helpdesk enz te bellen want ik ben zelf storingsmonteur voor oa BBned ;)
Klopt, ik had je quote verkeerd gelezen en daar mijn reply op gebaseerd. Excuses. :)
Je zei "uiteraard is het net als met alles hoe korter hoe beter"
Ik las "uiteraard is het niet als met alles hoe korter hoe beter."

:)

Overigens neem ik dan maar niet aan dat BBned storingmonteurs van dezelfde kwaliteit zijn als Cable1 installatiemonteurs? :+

TMTI: En hoe heb je het dan aangesloten bij het ISRA punt?
Verder denk ik niet dat het per 1 februari (nog steeds een gerucht iirc) beter zal worden.

Sowieso is het aan te raden om je installatie eens grondig te verbeteren.
Wellicht zal je upload snelheid ook nog wel omhoog gaan hierdoor, die heeft namelijk ook vaak te lijden bij zulke installaties.

[ Voor 15% gewijzigd door r0b op 23-01-2005 17:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:43:
wasa jij zegt:

Wij wonen in een flat, ik heb heel het huis afgezocht en vond alleen zo'n ding in de muur met twee gaatjes

En als per 1 februari de snelheden omhoog gaan, kan het dan zijn dat wel alles weer goed werkt?
Bij Flats is het anders omdat er meestal een hele dikke kabel in een algemene ruimte uitkomt en vanaf daar gaan ze naar de verschillende appartement.

Hierbij komt bijna altijd de lijn uit in de muur, deze kun je helaas niet herkennen aan de dikkere kabel omdat hiervoor een normale binnenkabel word gebruikt.

Je kunt heel makkelijk uitzoeken wat bij jou de hoofdaansluiting is, je maakt dan alles doosjes in de muur open, haalt dan alle kabels eraf zodat er niks meer parrallel zit.... dan kijk je op welke 2 draadjes je nog kiestoon hebt (of je meet met een multimeter waar er zon 50volt opstaat). Degene waar dit dus opstaat is de hoofdaansluiting. :9

Verwijderd

r0b schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:47:
[...]

Overigens neem ik dan maar niet aan dat BBned storingmonteurs van dezelfde kwaliteit zijn als Cable1 installatiemonteurs? :+
Helaas verschilt bij ons ook het kwaliteit onder monteurs, dit zal bij jullie ongetwijfeld ook voorkomen :'(

Alleen wij zijn gespecialiseerd in het verhelpen van storingen terwijl jullie voornamelijk installaties doen :)

PS

En ik heb al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel installaties van Cable1 moeten corrigeren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 17:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm wij hebben maar een kastje in de muur dus dat moet de hoofdaansluiting wel zijn...
Ik ga ook eens kijken of die kabel ingekort kan worden door het modem ergens anders te plaatsen

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:30:
Uhmmm uit die foto haal ik niet veel sputnik :D

Er moeten altijd 2 aders naar je splitter (meestal rood en blauw moeten onder de 2 linkse schroefjes worden gezet) , dan vanuit je splitter naar het modem en je telefoontoestellen
Ja. Maar er gaat 1 kabel die splitter in; uit de splitter komt de utp-kabel naar het modem.
Die ene kabel loopt omhoog, over de deurpost heen, de andere kant weer naar beneden, en op de grondt komen er een aantal draden uit. Alléén de rode (zie grotere foto) gaat dan in dat kastje wat je daar ziet. Die blauwe bungelt doelloos naar beneden, zoals je kunt zien. Wel, ik ben het nog eens nagelopen, maar dat is toch echt mijn telefoonlijn (adsl-lijn dus), dat ene rode draadje.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 18:27 ]

Verwijderd

Als je die rode draad los haalt, heb je dna geen telefoon en adsl meer?

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat het op te lossen valt...
morgen eerst effe bellen met KPN om de lijn te laten opschonen.

Maar kun je dus een UTP kabel plaatsen tussen je splitter en modem? Hoe werkt dat dan als ik vragen mag? Ben wel benieuwd.

Meer tips en mensen die dit probleem hebben/hadden zijn welkom!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 20:32 ]

Verwijderd

Je moet dan gewoon ipv die RJ45's (brede stekkers) er 2 RJ11's aanknijpen :P

Maar wat bedoel je eigenlijk met "kpn opbellen om de lijn op te laten schonen" ???

Verwijderd

Voordat je nu alles om gaat bouwen een opmerking, ik woon in Barendrecht (provider XS4all) en een collega in Zoetermeer (ook XS4all). We hebben sinds vanmiddag allebei problemen met onze internetverbinding. Super traag, verbinding valt soms weg. Dan weer wel verbinding maar bv MSN komt niet op. Zelfs de verbinding naar newszilla is rete traag. Je moet je dus afvragen of het aan jou ligt.

Edit : Zou KPN misschien bezig zijn met de aanstaande snelheidsverhoging :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 21:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 21:20:
Voordat je nu alles om gaat bouwen een opmerking, ik woon in Barendrecht (provider XS4all) en een collega in Zoetermeer (ook XS4all). We hebben sinds vanmiddag allebei problemen met onze internetverbinding. Super traag, verbinding valt soms weg. Dan weer wel verbinding maar bv MSN komt niet op. Zelfs de verbinding naar newszilla is rete traag. Je moet je dus afvragen of het aan jou ligt.

Edit : Zou KPN misschien bezig zijn met de aanstaande snelheidsverhoging :)
MSN heeft iig in heel Nederland problemen.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:12

DataGhost

iPL dev

TheGhostInc schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:09:
[...]

10 meter tussen je modem en de splitter is gewoonweg te lang, elke helpdeskmedewerker zal je adviseren het modem terug te plaatsen.
Daarnaast lijkt het alsof je de telefoon en de modem op dezelfde kabel gebruikt over verschillende paren... dat maakt de situatie er zeker niet beter op.

Vergeet niet dat er constant mensen bijkomen met ADSL, de kans dat je lijnkwaliteit wat achteruit gaat is gewoon aanwezig, zonder duidelijke reden. Jouw kant zo goed mogelijk doen is de enige garantie dat het probleem niet bij jou ligt.
bullshit, k heb een kabel van 30 meter van mijn kamer naar beneden, van daaruit gaat ie in de muur naar de meterkast (nog een verdieping lager, reken op 10-20 meter omdat het doord e muur gaat) waar de splitter ook zit
ik heb nu 4,4 mbit zonder problemen en volgens een calculator ding kan ik 7,5 mbit halen.....

mijn verbinding vliegt er wel soms uit ja, dan hebben we het over eens in de 3 maanden ofzo
en dat is snelheidsverhogingen meegerekend

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

ISRA punt? Dat is dat ding waar je een telefoonstekker in moet duwen he?
Nee dat is niet je isra punt.
Het isra punt is het punt waar de telefoonlijn het huis binnenkomt.
Te herkennen aan een klein kastje waar een dikke blauwe kabel binnenkomt.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

bij mij is dat een meter of 7 a 8 van ISRA naar splitter
Zou toch niets uit moeten maken dacht ik zo mijn verbinding is constant en stabiel.
Ik verwacht ook geen snelheidstoename als ik alles in de woonkamer zou plaatsen.
Moet er wel bijzeggen dat ik met isdn werk mischien dat het dan wat uitmaakt maar denk het niet.

computer voor alle werkzaamheden

• r0b

r0b

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:52:
[...]

Helaas verschilt bij ons ook het kwaliteit onder monteurs, dit zal bij jullie ongetwijfeld ook voorkomen :'(

Alleen wij zijn gespecialiseerd in het verhelpen van storingen terwijl jullie voornamelijk installaties doen :)

PS

En ik heb al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel installaties van Cable1 moeten corrigeren ;)
offtopic:
Ik werk (gelukkig) niet voor Cable1, deze verzorgt alleen de installaties aan huis bij onze klanten. :) (Versatel)

Verwijderd

Toen we hier een paar jaar geleden ADSL hadden ging de verbinding er ook steeds uit. Na een paar dagen hadden we de kpn maar gebeld zij wisten meteen waar de fout zat. In de wijkcentrale moest nog het een en ander gebeuren. Tot nu toe 24/7 internet (bijna dan :9 )

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 22:24 ]

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
DataGhost schreef op zondag 23 januari 2005 @ 21:37:
[...]

bullshit, k heb een kabel van 30 meter van mijn kamer naar beneden, van daaruit gaat ie in de muur naar de meterkast (nog een verdieping lager, reken op 10-20 meter omdat het doord e muur gaat) waar de splitter ook zit
ik heb nu 4,4 mbit zonder problemen en volgens een calculator ding kan ik 7,5 mbit halen.....

mijn verbinding vliegt er wel soms uit ja, dan hebben we het over eens in de 3 maanden ofzo
en dat is snelheidsverhogingen meegerekend
En omdat het bij jou wel goed werkt met te lange kabels, werkt het bij iedereen dus goed met te lange kabels .... Want iedereen gebruikt dezelfde kabels en dezelfde RJ-11 stekkers en heeft dezelfde storingsbronnen in de buurt staan ....

Omdat de situatie overal anders is, worden er maximale lengtes geadviseerd, dat wil dus niet zeggen dat het met langere kabels niet kan werken.

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Sinds gisterenmiddag heb ik ook wat problemen gehad met de verbinding. Gisteren duurde het enkele uren!!! Vandaag bleef het bij wat minuten. Dit na 2 jaar zonder problemen.

Heb ook een lange kabel van splitter naar modem. Provider is planet internet. Vraag me nu dus af of ze iets aan het doen zijn waardoor het signaal gewoon wat minder sterk wordt waardoor we steeds ADSL LINK DOWN krijgen op de modem.

Gisteren heb ik wel de modem op minder dan 1 meter afstand van de splitter gezet en toen werkte het alsnog niet. Het kan dus ook aan je ISP liggen. Moet ze maar eens gaan bellen om te vragen of ze wat meer weten.

Verwijderd

Topicstarter
Damn dat bericht van die gast uit Barneveld (weet zn naam niet meer) heb ik in ieder geval veel aan! Vanmorgen lag de verbidning er ook weer effe uit. Wat hijz egt is ookd at iemand in zoetermeer dit probleem heeft. Misschien eens effe op XS4all nieuwsgroepen snuffelen perhaps?

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb ik de oorzaak van het probleem min of meer gevonden.
Als en de telefoon en de modem lijken te storen moet dit wel van de splitter af komen.
Verder als ik de hoorn opneem dan valt mn internet verbinding weg. En dat doet ie enkele malen.
Enige wat me nu nog dunkt is een andere telefoon testen. Maar als ik de draad uit mn telefoon trek dan lijkt ie toch nog steeds met hetzelfde probleem te zitten.
Ik heb net vier albums zonder problemen kunnen downloaden, maar nadat ik met de gsm naar mn vaste telefoon belde scheen hij er mee te stoppen...
Ik dacht meld het hele verhaal even want er zijn vast en zeker mensen benieuwd naar. De telefoon die ik heb is ontzettend oud. Dus daar zou het ook aan kunnen liggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 15:45 ]

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:43:
Als en de telefoon en de modem lijken te storen moet dit wel van de splitter af komen.
Verder als ik de hoorn opneem dan valt mn internet verbinding weg. En dat doet ie enkele malen.
Enige wat me nu nog dunkt is een andere telefoon testen. Maar als ik de draad uit mn telefoon trek dan lijkt ie toch nog steeds met hetzelfde probleem te zitten.
Ik heb net vier albums zonder problemen kunnen downloaden, maar nadat ik met de gsm naar mn vaste telefoon belde scheen hij er mee te stoppen...
Ik dacht meld het hele verhaal even want er zijn vast en zeker mensen benieuwd naar. De telefoon die ik heb is ontzettend oud. Dus daar zou het ook aan kunnen liggen.
Dat probleem ken ik, heb ik hier ook nog een tijd last van gehad. In België is het systeem zo dat je bij iedere telefoon een splitter moet zetten, maar dat liep dus goed mis. Nu zit er een splitter waar onze telefoon binnenkomt. Een telefoonkabel heeft 4 draadjes, 2 daarvan zijn nu voor het ADSL-signaal en de andere 2 voor telefoon. Zo werkt het tot nu toe perfect (op een slechte aansluiting aan de straat na, maar da's ondertussen ook in orde).
Ow ja, bij mij ook een meter of 15 tussen splitter en modem/router.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:43:
Kijk eerst eens of je splitter wel goed is aangesloten, ik ben namelijk nog geen splitter tegengekomen die je moet aansluiten zoals op jouw tekening staat (wil nog niet zeggen dat hij niet bestaat) ;)

Mocht hij goed zijn aangesloten zou ik toch een andere splitter proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen eindelijk heb ik vandaag een en ander kunnen nakijken!
De draad tussen de splitter (DSL uitgang) en mijn modem daar zat ongeveer zo'n stukje in:
V
dus die kabel had als het ware een knik er in zitten. Zou dat mogelijk de oorzaak zijn van dit helse probleem?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:38:
Mensen eindelijk heb ik vandaag een en ander kunnen nakijken!
De draad tussen de splitter (DSL uitgang) en mijn modem daar zat ongeveer zo'n stukje in:
V
dus die kabel had als het ware een knik er in zitten. Zou dat mogelijk de oorzaak zijn van dit helse probleem?
Ja :)

Verwijderd

Topicstarter
Toch bedankt voor de hulp amicen!

Verwijderd

VIC_TOR schreef op maandag 24 januari 2005 @ 03:41:
Sinds gisterenmiddag heb ik ook wat problemen gehad met de verbinding. Gisteren duurde het enkele uren!!! Vandaag bleef het bij wat minuten. Dit na 2 jaar zonder problemen.

Heb ook een lange kabel van splitter naar modem. Provider is planet internet. Vraag me nu dus af of ze iets aan het doen zijn waardoor het signaal gewoon wat minder sterk wordt waardoor we steeds ADSL LINK DOWN krijgen op de modem.

Gisteren heb ik wel de modem op minder dan 1 meter afstand van de splitter gezet en toen werkte het alsnog niet. Het kan dus ook aan je ISP liggen. Moet ze maar eens gaan bellen om te vragen of ze wat meer weten.
Ik heb de laatste paar dagen hetzelfde probleem. Ik gebruik een E-Tech ADSL router met 3 PC's erop aangesloten met een Planet Comfort abonnement. Heeft al die jaren prima gewerkt maar gisteren en een paar dagen terug viel de verbinding weg. Vreemd probleem en ik dacht dat het de router was. Na jouw bericht te hebben gelezen lijkt het dus op een probleem bij Planet Internet. Mocht je wat meer informatie hebben, laat het even weten hier!

Ps. ISRA -> Splitter 1 meter, Splitter -> ADSL modem/router 7 meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 14:18 ]

• r0b

r0b

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 14:17:
[...]
Ik heb de laatste paar dagen hetzelfde probleem. Ik gebruik een E-Tech ADSL router met 3 PC's erop aangesloten met een Planet Comfort abonnement. Heeft al die jaren prima gewerkt maar gisteren en een paar dagen terug viel de verbinding weg. Vreemd probleem en ik dacht dat het de router was. Na jouw bericht te hebben gelezen lijkt het dus op een probleem bij Planet Internet. Mocht je wat meer informatie hebben, laat het even weten hier!

Ps. ISRA -> Splitter 1 meter, Splitter -> ADSL modem/router 7 meter.
Toevallig is KPN momenteel ook met snelheidsverhogingen bezig.

Kijk eens op http://pcdb.bbned.nl/ hoe ver je van de centrale af zit.

Dit probleem kan natuurlijk ook veroorzaakt worden door de snelheidsverhoging (alhoewel je dan in principe een brief van KPN gehad zou moeten hebben).

Verwijderd

Er zijn al eerder snelheidsverhogingen geweest en daarbij werd inderdaad de verbinding verbroken. Echter, binnen een paar uur kon je dan gewoon weer verbinding maken en was de "storing" dus maar eenmalig. Deze keer is dat niet het geval aangezien het nou al twee keer is gebeurd en de snelheid nog gelijk is gebleven.
Pagina: 1