[Fedora Linux] configuratiebestanden

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-02 19:54

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik ben na enige jaren weer eens bezig met Linux. Ik merk nu weer dat het voor een linux beginner als ik lastig blijft om de zaak te configureren. nu biedt Fedora natuurlijk allerlei leuke grafische tools, maar ik wil de zaak gewoon net als vroeger in DOS handmatig kunnen configureren. Ook handig wanneer ik met SSH ingelogd ben.

Het is echter lastig om te achterhalen waar de belengrijke bestanden staan, zeker als je DOS gewend bent.

Bestaat er een overzicht waar dit beschreven is? Ik bedoel dan met name de plek waar applicaties geinstalleerd staan en waar de verschillende configuratiebestanden zich bevinden. De Linux logica dus.

Zou me erg op weg helpen denk ik... :)

[ Voor 4% gewijzigd door klaaz op 23-01-2005 13:15 ]

Verwijderd

Vrijwel alle configurate bestanden voor programmas staan als een verborgen bestand (of directory) in je home directory. 'ls -a' om ze weer te geven.
Applicatie binaries kunnen op verschillenden plekken staan o.a. /bin, /usr/bin, /usr/local/bin, /sbin etc, je zou ze ook op een willekeurige locatie neer kunnen zetten.

Misschien moet je dit ook eens doorlezen: http://www.freeos.com/articles/3102/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 13:46 ]

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Klaaz schreef op zondag 23 januari 2005 @ 13:15:
Het is echter lastig om te achterhalen waar de belengrijke bestanden staan, zeker als je DOS gewend bent.
Filesystem Hierarchy Standard

Systeem-brede configuratiebestanden staan doorgaans in /etc en user-specifieke bestanden in ~/.programmanaam. Verder beschrijven de meeste daemons en programma's in hun man-page precies welke configuratiebestanden ze gebruiken en waar die staan.

Verwijderd

Kijk ook eens in /etc/sysconfig/ volgens mij is dat RH/Fedora specifiek. Dit zijn de bestanden die meestal door de grafische tools worden aangepast.

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Yep:

de Globale dingen staan in /etc/sysconfig
Veel applicatie configuratiebestanden staan gewoon in /etc.
En uiteraard is /var/log/ the place to be.

En in command-prompt mode kun je ook nog wat grafische dingen gebruiken zoals:

system-config-securitylevel
system-config-printers-tui (dacht ik)
system-config-network

Doe anders eens slocate system-config .... Dan kun je al die tooltjes vinden. Let op: voor sommige is echter WEL een grafisch schil nodig. Ze hebben niet allemaal een TUI versie dus.

Verwijderd

Doe anders eens slocate system-config
Of in je terminal (ervan uitgaande dat je bash als shell gebruikt): type "system-" en druk de tab-toets tweemaal in. Je krijgt dan een overzicht van alle programma's (nou ja alle prog's in je $PATH dan) die daarmee beginnen.

(als ik het me goed herinner kan tcsh dit ook, maar moet je dan ctrl-D gebruiken...?)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 01:43 ]

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-02 19:54

klaaz

it's me!

Topicstarter
Kijk daar kan ik in ieder geval mee verder! Thanks all!! :)
Pagina: 1