[95] Windows op portable installeren met disketten

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• asilnevs
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11-2021
Ik wil op mijn oude laptop (80486 DX2, 66MHz, 340Mb harddisk, 8Mb intern geheugen, floppy drive, geen CD-rom drive) windows 95 installeren. Omdat er geen CD-rom drive op zit wil ik dus alles vanaf diskettes installeren.Ik heb een set van 30 diskettes (WIN95_SETUP, WIN95_DSK01 ...29).Vooreerst heb ik DOS 6.22 geinstalleerd. Daarna begin ik vanuit DOS met DSK01 INSTALL.EXE te starten. Een tijd nadien vraagt hij DISK 2 en dan 3. Op een gegeven moment moet je kiezen wat voor een installatie je wil: typical, portable,custom... . Ik kies er 1 tje uit en hij vraagt dan naar de SETUP DISK. Ik steek er deze dan in en druk nogmaals op ENTER en weer komt dezelfde melding: "Setup cannot read the windows 95 Setup disk. Make sure the disk is inserted in the device and the drive door is closed."
Ik geraak hier op geen enkele mogelijkheid voorbij. Ik heb al eens alle files van die 30 diskettes op de harddisk gecopieerd en dan weer SETUP.EXE gestart maar dit geeft hetzelfde probleem. Ik heb al serieus op het internet gezocht en begrijp dat veel mensen dit probleem hebben. Maar ik vind eigenlijk nergens een oplossing. Heeft er iemand wel een oplossing hiervoor of toch suggesties wat ik nog kan proberen. Ik overweeg om een keer alle diskettes op een ZIP drive te zetten en deze met de parallelle poort te verbinden en dan zo SETUP.EXE te starten maar hier geloof ik eigenlijk ook niet in of denkt er iemand van wel. Ik heb ook al een ander set van diskettes gebruikt maar ook zonder resultaat.Dit was een set van 1.7M disketten. Ik heb deze set eerst op mijn desktop alle CAB files uiteen gehaald en in 1 map gezet en dan met diskettes op mijn portable gecopieerd. Maar ook dit gaf hetzelfde probleem. Kan er iemand mij helpen?
Mvg
Jef

Jef

Verwijderd

Volgens mij staat er gewoon een corrupt bestand op die diskette.

• asilnevs
Dat zou ik toch raar vinden want ik heb met 2 verschillende windows paketten ( 1tje met 30 disketten en een ander met 14 disketten) dit allemaal uitgeprobeerd.

Jef

Verwijderd

Himem.sys in je config.sys gezet?
edit
schijf is leeg waar je op probeert te installeren? Geen autoexec.bat of config.sys?
/edit

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 11:34 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja kan naturlijk ook overwegen om de hd van je laptop in een "normale" pc te stoppen en dan de hele install van een cd naar die hd te kopieren. is ~100mb dacht ik dus dat moet wel kunnen

Iperf

• asilnevs
Dit staat in de config.sys:
DEVICE=C:\DOS\SETVER.EXE
DEVICE=C:\DOS\HIMEM.SYS
DOS=HIGH
COUNTRY=032,,C:\DOS\COUNTRY.SYS
DEVICE=C:\DOS\DISPLAY.SYS CON=(EGA,,1)
FILES=30

Jef

Verwijderd

attrib -r autoexec.bat
attrib -r config.sys.
(beste is om ze weg te halen, of hernoemen)

• asilnevs
Clipperd, langs de ene kant vraag je of HIMEM in de config zit en langs de andere kant vraag je of de harde schijf leeg is. Dit kan ik niet goed volgen.

Jef

• asilnevs
Ik heb die 2 files verwijderd, de PC terug opgestart (met opstartdiskette) en win 95 terug beginnen installeren maar ik krijg weer die melding (setup disk). Dus dit helpt niets. Ik ga die 2 files ook terugzetten nu.

Jef

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:22
En een null-modem kabeltje is out of the question ?

Zo heb ik het toen op mn oude laptop gekregen, heb je 2 com connectortjes en draadjes kan je er zo 1 inelkaar solderen :)

of was het nou via ltp naja, het is iig makkelijker dan die diskettes

Maakt soms wel eens een foto ...

• asilnevs
Is het dan niet eerst de moeite om via een ZIP drive (parallelle poort) te proberen?

Jef

Verwijderd

Staat er op de Setup diskette niet Setup.exe? Volgens mij moet je die starten om Win95 te installeren.
Wat ik me herinner van de Dos periode is dat Install.exe gebruikt werd voor Dos programma's en dat je Setup.exe moest gebruiken voor Windows.
Of anders is dit misschien iets (uit de Setup.txt van m'n Win95 cd):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
-  Als u tijdens Setup problemen ondervindt, zoals een onverwachte
   beëindiging van Setup of foutberichten die niet van toepassing
   zijn, kunt u proberen de omvang van uw permanente wisselbestand te
   vergroten. In het algemeen moet de omvang van uw permanente
   wisselbestand plus de hoeveelheid RAM in uw computer ten minste
   14MB zijn voor een succesvolle voltooiing van Setup. Probeer Setup
   opnieuw uit te voeren nadat u de omvang van uw wisselbestand hebt
   gewijzigd.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 12:35 ]

Verwijderd

Clipperd, langs de ene kant vraag je of HIMEM in de config zit en langs de andere kant vraag je of de harde schijf leeg is. Dit kan ik niet goed volgen.
Ik neem aan dat je van flop boot. Op die flop moet wel weer config.sys staan. Op je schijf, waar je het gaat installeren niet. Boot je van een flop? of van een schijf? Beste is om van het floppy te booten. En ja, ik ben soms vaag :P

• asilnevs
Op disk1 staat SETUP.EXE en op SETUP Disk staat OEMSETUP.EXE .
Als ik OEMSETUP.EXE start dan gaat hij vanalles beginnen zoeken en dan stopt hij ergens met een melding van: device driver not find (BANANA) of zoiets. Hierbij gebeurt er nog minder dan met SETUP.EXE

Jef

• asilnevs
Clipperd, ik heb al beide manieren geprobeerd:
1) lege harde schijf en van floppy starten
2) DOS 6.22 op harde schijf geinstalleerd en dan computer herstart
Dit geeft allemaal exact dezelfde melding dat hij dus de SETUP disk nodig heeft

Jef

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Je kunt een werkende cd-rom-versie van de installatie-dir (dus een win95-cd-rom en daarvan de win95-directory) inpakken met bijvoorbeeld ARJ (daarmee kan je makkelijk over meerdere diskettes inpakken). Dan deze directorie uitpakken op je laptop en daarvan setup.exe gebruiken. Het is wat werk (35 diskettes...) maar het *zou* moeten werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Kuhlie op 23-01-2005 12:35 . Reden: uitgelegd wat ik met cd-rom-versie bedoel... ]

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wacht eens even, staat er op de diskette zelf (etiket) iets van Windows '95 Upgrade? Naar mijn weten is er van de diskette versie van Winows '95 alleen een Upgrade.
Zou best eens kunnen dat het vraagt naar een setup diskette van Windows 3.1x (voor controle oid, alhoewel het eigelijk niet eens mag installeren zonder een vorige versie)?

Windows '95 Upgrade bestaat uit 13 diskette's.

Maar idd, setup van CD-ROM versie van Windows '95 op de HDD zetten 'zonder' OS werkt ook prima :)

[ Voor 22% gewijzigd door Vinnie op 23-01-2005 12:42 ]

C:\>_

• asilnevs
La Muis, ik heb slechts 8 Mb RAM geheugen, kan ik het wisselbestand dan naar 14 Mb brengen? Hoe gaat dit in zijn werk? Ik ken enkel basis commandos in DOS en ik vrees dat dit te veel wordt voor mij 8)7

Jef

Verwijderd

Raar probleempje. Misschien sys.com op je flop zetten. En als ie dan vraagt om de setup-disk, doe je bootflop erin. Of sys je setupdisk. Zet sys.com erop. Boot daarvanaf.
Misschien wil ie de system-bestanden op je schijf zetten, dus de mbr even aanpassen. Misschien kan je setup draaien met een switch

• asilnevs
Ik heb uiteindelijk met een ZIP drive (parallel poort) alle bestanden uit de "win95" map van een windows95 CD versie op de portable gezet en de installatie van harde schijf gestart.
Nu ging alles vlotjes. Op het moment dat hij vroeger achter die SETUP disk vroeg vraagt hij nu de serialnummer.
In elk geval iedereen bedankt voor de suggesties.
Jef O-)

Jef

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Klein vraagje heb je voor die zip drive eigenlijk nog een driver nodig om hem onder dos tebenaderen.
Heb namelijk nog een oud toshiba laptopje met ongeveer dezelfde specs als jouw en zat dus met het zelfde probleem. Maar aan een zipdrive kan ik nog wel komen dus dan ik hem mischien weer nieuw leven inblazen. (heb ook nog een pcmcia netwerk adapter etc)

Omdat ik zelf toch wel aardig nieuwsgierig geworden was heb maar eventjes rond gekeken en het volgende gevonden.
Mischien nog wel intresant voor mensen die nog eens zoiets willen proberen ik ga het iig binnenkort eens proberen.

[ Voor 29% gewijzigd door Schapie op 02-02-2005 23:27 ]

No signature found

• asilnevs
Ik had de software onder Win 3.11 geinstalleerd en zo binnengehaald. Via de setup disk die bij de ZIP drive normaal zit kan je ook onder DOS installeren.
Jef

Jef

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

http://www.iomega.com/software/zipdrivers.html#6
Where is Guest (guest.exe, guest95, etc…)?

There are three versions of the Guest software - the Guest version used to assign a drive letter in DOS, the Guest version used to assign a drive letter in Windows and the Guest version used to assign a drive letter on a Mac.
Je hebt alleen deze nodig http://download.iomega.com/english/dosdrvr.exe

Dit draait vanaf dos v5 en hoger.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Pagina: 1