Toon posts:

[P4P800S-X]Na upgrade boot systeem niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor het eerst in mijn leven begon ik met een eigen pc te bouwen. Ik kocht een nieuwe behuizing met een 350W-voeding en een nieuw moederbord (ASUS P4P800S-X). De overige onderdelen wou ik uit mijn huidige PC halen, waaronder ook een Pentium 4 processor.
Eenmaal ik alles in elkaar gestoken had en wou testen, gebeurde het volgende :
- geen video-signaal
- geen POST beeps
- CPU-coolerfan draait en kastfan actief
- zolang de kabel van de HD in het IDE-slot van het moederbord zit, werkt de harde schijf niet (koppel je de kabel los, hoor je de harde beginnen draaien). Hetzelfde gebeurt met de CD-Rom die op de andere IDE interface aangesloten is (CD-Rom functioneert niet behalve wanneer de kabel van het moederbord wordt losgekoppeld)
- harddisk led blijft continu branden (wanneer hd gelinkt is aan IDE)
- power off knop of reset knop functioneren niet
Kortom : de PC start niet op, ik krijg er zelfs geen videosignaal uit.

Nu komt het : ik plaats mijn Pentium4 cpu opnieuw in mijn oude PC, en ... daar gebeurt nu net hetzelfde. Geen videosignaal meer, HD en CD-Rom geblokkeerd wanneer gelinkt aan het moederbord, etc. Ook deze PC krijg ik niet meer aan de praat.

Mijn analyse zou dus zijn : ergens is mijn CPU defect geraakt, en daarom lukt het niet meer. Maar is dat wel zo ? Vooral de HD en CD-Rom die eigenaardig doen, doet me twijfelen. Kan een defecte CPU dergelijke stoornissen teweeg brengen ? Is het feit dat er zelfs geen videosignaal uit te halen valt een voldoende bewijs dat de CPU dood is ?

Dank voor jullie suggesties en ideeën.
Filip

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-07 22:06
Ja jouw CPU is dood. Hetzelfde had ik ook. Haal je de ide kabels los (van harde-schijf en cd stations) dan spinnen ze op en kan je het laatje van de cd stations ook open en dicht doen. Wat voor VGA heb je? 1tje met een fan erop? Als die niet draait nog een reden dat je CPU dood is. Bij mij bleef de case-fan en de cpu-cooler wel draaien maar de fan van de VGA ging niet aan.

Cpu bij de winkel ff laten testen. Ze kregen er geen leven meer in, nieuwe meegekregen en probleem was verholpen...

Verwijderd

Kun je je nog voor de geest halen hoe dit misschien is gebeurd? Heb je de processor op wat voor manier dan beschadigd tijdens het plaatsen? Of heb je misschien met de koeler iets te veel kracht op de processor gezet? Computeronderdelen zijn nogal lichtgevoelig dus voorzichtheid is zeker geboden :).

offtopic:
Overigens, waarom zou je alleen het moederbord en de behuizing vervangen? Had dat veel nut? Als je verder alle onderdelen hetzelfde houdt lijkt me dat nogal nutteloos?

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik had ook een aantal van deze symptomen, maar toen bleek mijn mobo defect. Ik zou ze dus op z'n minst allebei eens laten testen... (CPU & mobo)

offtopic:
Titel mag imo wel wat duidelijker... ;)

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
"Clear CMOS" wil ook nog weleens helpen.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Standaardvraag bij CPU wisseltrucs: Zijn alle pinnetjes nog recht en aanwezig?

Verder kan het nooit kwaad voor een topic om in ieder geval je oude moederboord en de CPU bij naam te noemen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 23-01-2005 13:29 ]

{signature}

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Maakt jou achterkant van je mainbord niet toevallig contact met het metaal van de kast? Misschien wel door een niet gebruikt schroegplugje. Je zal niet de eerste zijn.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de reacties.
De verschillende suggestie (clear CMOS, contact moederbord met de kast, enz) lijken mij niet van toepassing vermits in 2 verschillende PC's de effecten dezelfde zijn bij het plaatsen van de (hoogstwaarschijnlijk) defecte CPU.

Ik dacht dat de HD en CD-Rom failures wanneer gekoppeld aan het moederbord hèt bewijs konden zijn van een defecte CPU. Enkel Westereen reageerde hierop en zei dat hij dit ook reeds meemaakte.
En inderdaad, ik heb misschien wat teveel kracht gezet op de koeler bij het plaatsen. Misschien is dat de oorzaak.

Filip
Modbreak:Wij tweakers doen elkaar constant de groeten, dus is je naam onder iedere post zetten nogal overbodig en wordt als storend ervaren. Gebruik daar anders gewoon je sig voor ofzo... ;)

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 23-01-2005 14:31 ]

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:15
Volgensmij hoort je mobo gewoon piepjes te geven als er geen proc in zit. Worden de post piepjes niet weggestuurd over je geluidskaart ipv je interne speaker? Verder over je HD's en cdrom. Het is normaal dat ze bij poweron opspinnen tenzij de ide-kabel er verkeerdom in zit. (Kapot mobo zou die suggestie ook kunnen wekken).

Probeer voor de grap is je mobo te booten zonder geheugen, proc en vidkaart. Als ie piept. Proc erbij, weer testen, vidkaart erbij, weer testen, geheugen erbij. Verder is die P4 redelijk robuust als het om oververhitting gaat, dus de enige manier om hem te mollen is crunchen. Koeler niet goed genoeg bevestigen zou hem nog door de boot heen moeten krijgen ondanks de geproduceerde warmte.

[ Voor 20% gewijzigd door Terror op 23-01-2005 14:04 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• phil3548
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-08 11:30
@filip7

Hier exact hetzelfde probleem met een pc van een collega die er plotseling tijdens het werken mee opgehouden is.
Zie ook mijn posting hier:
***SPAM***

Bij deze pc werkt echter de power on/off wel.

Alleen draait de ventilator van de videokaart wel, wat bij Westereen niet het geval was.

Ik heb nu een nieuw moederbord besteld,maar misschien is de processor wel kapot.

Wordt vervolgd

Phil
Modbreak:Dat is een totaal ander probleem, graag niet spammen, ook niet binnen het forum :o

Verder staat in de GoT Huisregels duidelijk dat wij Tweakers elkaar constant de groeten doen dus je dat niet onder iedere post hoort te doen. Wil je toch zoiets, zet het dan in je sig, daar is dat ding tenslotte voor ;)

[ Voor 41% gewijzigd door dion_b op 23-01-2005 14:30 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even titelfix gedaan, want "Heel eigenaardig..." is nogal nietszeggend. Zie ook de GoT Huisregels voor tips mbt een goede titel.

Oslik blyat! Oslik!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 13:54:
De verschillende suggestie (clear CMOS, contact moederbord met de kast, enz) lijken mij niet van toepassing vermits in 2 verschillende PC's de effecten dezelfde zijn bij het plaatsen van de (hoogstwaarschijnlijk) defecte CPU.
Heb je het wel geprobeerd? Want wat jou lijkt trekt je PC zich niks van aan, en het probleem zal zich (hoogstwaarschijnlijk) niet vanzelf oplossen ;)
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 13:54:
En inderdaad, ik heb misschien wat teveel kracht gezet op de koeler bij het plaatsen. Misschien is dat de oorzaak.
Als je IHS er nog op zit zul je een P4 niet makkelijk op die manier om zeep helpen.

• phil3548
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-08 11:30
Sorry Mod.

Maar volgens mij is het probleem precies hetzelfde als bij mij.
Alleen is het op een andere manier gebeurd.
De foutmeldingen zijn hetzelfde.

Verwijderd

Topicstarter
KILLorBE schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:42:
[...]

Heb je het wel geprobeerd? Want wat jou lijkt trekt je PC zich niks van aan, en het probleem zal zich (hoogstwaarschijnlijk) niet vanzelf oplossen ;)
Ja hoor, ik had dit geprobeerd. CMOS gereset met de jumpers + batterij verwijderd. Ook het hele moederbord er opnieuw uitgehaald + opnieuw geïnstalleerd. Niets helpt.
Pagina: 1