Voor het eerst in mijn leven begon ik met een eigen pc te bouwen. Ik kocht een nieuwe behuizing met een 350W-voeding en een nieuw moederbord (ASUS P4P800S-X). De overige onderdelen wou ik uit mijn huidige PC halen, waaronder ook een Pentium 4 processor.
Eenmaal ik alles in elkaar gestoken had en wou testen, gebeurde het volgende :
- geen video-signaal
- geen POST beeps
- CPU-coolerfan draait en kastfan actief
- zolang de kabel van de HD in het IDE-slot van het moederbord zit, werkt de harde schijf niet (koppel je de kabel los, hoor je de harde beginnen draaien). Hetzelfde gebeurt met de CD-Rom die op de andere IDE interface aangesloten is (CD-Rom functioneert niet behalve wanneer de kabel van het moederbord wordt losgekoppeld)
- harddisk led blijft continu branden (wanneer hd gelinkt is aan IDE)
- power off knop of reset knop functioneren niet
Kortom : de PC start niet op, ik krijg er zelfs geen videosignaal uit.
Nu komt het : ik plaats mijn Pentium4 cpu opnieuw in mijn oude PC, en ... daar gebeurt nu net hetzelfde. Geen videosignaal meer, HD en CD-Rom geblokkeerd wanneer gelinkt aan het moederbord, etc. Ook deze PC krijg ik niet meer aan de praat.
Mijn analyse zou dus zijn : ergens is mijn CPU defect geraakt, en daarom lukt het niet meer. Maar is dat wel zo ? Vooral de HD en CD-Rom die eigenaardig doen, doet me twijfelen. Kan een defecte CPU dergelijke stoornissen teweeg brengen ? Is het feit dat er zelfs geen videosignaal uit te halen valt een voldoende bewijs dat de CPU dood is ?
Dank voor jullie suggesties en ideeën.
Filip
Eenmaal ik alles in elkaar gestoken had en wou testen, gebeurde het volgende :
- geen video-signaal
- geen POST beeps
- CPU-coolerfan draait en kastfan actief
- zolang de kabel van de HD in het IDE-slot van het moederbord zit, werkt de harde schijf niet (koppel je de kabel los, hoor je de harde beginnen draaien). Hetzelfde gebeurt met de CD-Rom die op de andere IDE interface aangesloten is (CD-Rom functioneert niet behalve wanneer de kabel van het moederbord wordt losgekoppeld)
- harddisk led blijft continu branden (wanneer hd gelinkt is aan IDE)
- power off knop of reset knop functioneren niet
Kortom : de PC start niet op, ik krijg er zelfs geen videosignaal uit.
Nu komt het : ik plaats mijn Pentium4 cpu opnieuw in mijn oude PC, en ... daar gebeurt nu net hetzelfde. Geen videosignaal meer, HD en CD-Rom geblokkeerd wanneer gelinkt aan het moederbord, etc. Ook deze PC krijg ik niet meer aan de praat.
Mijn analyse zou dus zijn : ergens is mijn CPU defect geraakt, en daarom lukt het niet meer. Maar is dat wel zo ? Vooral de HD en CD-Rom die eigenaardig doen, doet me twijfelen. Kan een defecte CPU dergelijke stoornissen teweeg brengen ? Is het feit dat er zelfs geen videosignaal uit te halen valt een voldoende bewijs dat de CPU dood is ?
Dank voor jullie suggesties en ideeën.
Filip