Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows Mobile Smartphone vs. Symbian

Pagina: 1
Acties:
  • 2.291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik heb al het e.e.a. gelezen op het forum hier, en ook al flink wat gegoogelt, wat o.a. de volgende interressante review voorbracht. Shootout: Windows Mobile Smartphone vs. Symbian

Maar ik kan al met al niet echt een goede vergelijking vinden tussen beide mobiele OS.
De review geeft antwoord op een aantal vragen, maar ik wil meer weten. Zoals:

Zijn de daadwerkelijke functies meer afhankelijk van de telefoon, of van het OS ?

Als je geld teveel hebt (of goed kunt zoeken op het internet), voor welk OS is dan meer/betere/leukere/innovatievere/etc. software te vinden?
En dan bedoel ik alles van routeplanners tot spelletjes.

Welk OS is stabieler? (of applicaties voor welk OS )

Welk OS (is het OS-afhankelijk ?) gaat beter met de batterij om ?

Als er nog meer mensen zijn die vragen hebben in dezelfde richting, post ze maar gewoon erbij. Als degene die ervaring hebben met deze OS nog iets anders willen vermelden, waarom de een beter/anders dan de ander zou zijn, ga gerust je gang. Maar het blijft natuurlijk persoonlijk, dus geen flames of ononderbouwde argumenten B)

Geen inspiratie

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:18
Ik heb de afweging ook gemaakt, maar voor mij gaf het feit dat MS Mobile meuk veel meer informatie uit mijn Outlook Contacts & Calendar Items synchroniseert de doorslag.

En ik moet zeggen dat ik na bijna 2 jaar, 2 toestellen (eerst een SPV Classic, nu een SPV E-200) en de volgende week de 2e verlenging van m'n Orange abo nog steeds heel tevreden ben.

Ik ga voor de volledigheid nog wel even kijken wat ik van een GSM-enabled PDA vind, maar ik weet nu al 99% zeker dat ik volgende week maandag met de verlenging van m'n abo een C500 ga halen.

Overigens gebruik ik verder niet heel veel apps, heb ook een aparte MP3 speler, maar voor mij is TTM toch echt wel een killer app.

Moet wel zeggen dat het batterijgebruik schrikbarend is, vergeleken met mijn 6310 die ik 1 x per week op kon laden.

En met TTM moet je het ding permanent aan de lader hebben..

[ Voor 13% gewijzigd door StevenK op 23-01-2005 10:51 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Mario58
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-10 09:55
Als symbian gebruiker (sinds 1 jaar op P900) ben ik heel tevreden, maar dat geeft geen enkele objectieve informatie over het verschil tussen beide OS-en. Misschien dat mensen die beide systemen gebruiken er meer over kunnen zeggen.
Ook zou ik meer over het verschil in snelheid willen weten. Ik vind in dat opzicht de P900 iets tegenvallen.

Voor de volledigheid: ik gebruik Wayfinder, Aqua-calendar, SMan en Opera het meest. Zowel apart als naast elkaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Mario58 op 23-01-2005 10:55 ]

Internetlinks voor op je iPhone: i.gigengack.nl en voor de smartphone/pda: xs.gigengack.nl.

• robert-630
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
martijn12345 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 10:46:

...

Als je geld teveel hebt (of goed kunt zoeken op het internet), voor welk OS is dan meer/betere/leukere/innovatievere/etc. software te vinden?
En dan bedoel ik alles van routeplanners tot spelletjes.

...
Ik weet niet of ze kwalitief beter zijn (gok op wel, als zijnde WM-gebruiker :P ) maar ik heb op internet gelezen dat er meer applicaties voor WM Smartphones zijn ontworpen..

Als je een indruk wilt krijgen, kijk gewoon is op de welbekende site van Handango.com. Ik weet niet of ze ook Symbian software hebben, zo ja; dan kan je het een en ander nog beter vergelijken.

Een puntje nog wel, de huidige versies van WM (2002/2003) komen qua inhoud (aantal applicaties) nog niet volledig over. Ik mis soms functies die een normale telefoon wel heeft. Bijv. gprs-data-teller. (ja, dit gebruik je niet vaak, als je het al gebruikt; maar ik wilde het juist een keer opmeten, en dan ben je aan 3d party software onderhevig... (dus €/$!) als er geen freeware van te vinden is. Ook een stopwatch is niet standaard te vinden... Nog een laatste puntje... met WM 2002 (geen idee of het ook met WM2003&2d edition) ook het geval is, in outlook kan je maar 1 account instellen op je gsm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-11 20:31
Enkel naar het OS kijkend is Symbian stabieler dan MS.
Maar ja een keer een reset is niet erg.
Echter MS is beter gekoppeld aan de pc varianten: outlook, agenda.

Doordat Symbian dat niet is mist deze wat opties in de agenda.

Voor beiden zijn denk ik evenveel programma's aanwezig dat is het probleem niet.
Alles aanschaffen lukt toch niet.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• tijmeng
  • Laatst online: 29-11 20:33

tijmeng

Panasonic 7J

ben zelf een symbian gebruiker en ik moet zeggen dat er echt zeer veel voor deze OS is te vinden. alleen synchonisatie is wat lastiger. ik vindt symbian leker stabiel draaien en de telefoons vind ik over het algemeen iets mooier.

• Mario58
Het kan zijn dat niet alle opties aanwezig zijn, maar ik heb geen enkel probleem met het synchroniseren van m'n P900 (Symbiantelefoon) met Outlook. Met de synchronisatie worden de agenda, contactpersonen, notities en taken meegenomen, zowel op de pc als op de P900 wordt alles vernieuwd. E-mail kan ook, maar deze optie heb ik uitgezet.

Internetlinks voor op je iPhone: i.gigengack.nl en voor de smartphone/pda: xs.gigengack.nl.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot dusver. Er zijn nog een aantal andere vragen die mij te binnen zijn geschoten.

Welke van de 2 ziet er grafisch beter uit/ biedt grafisch meer opties ?

Zijn er hele specifieke marktonderdelen waar het ene OS (of de software voor...) duidelijk voorligt op de andere?
- Ik lees al dat WM mogelijkerwijs iets beter/makkelijker te synchroniseren is met de gebruikelijke appl. op de pc.
- Na nog wat meer lezen heb ik het idee (correct me if I'm wrong) dat ook op het gebied van games (goed daar koop je het niet voor, maar aangezien ik redelijk wat tijd in de trein doorbreng, geen onbelangrijk detail) het WM platform iets verder is. Zag dat de old time classic Age Of Empires zelfs in mobiele variant te spelen is. Dat is toch echt een spel wat het mobiel gamen een stap verder brengt voor zover ik weet. Ik heb alleen nog ervaring met Java games op mijn mobiel. Ontdanks dat hier aardige dingen tussen zitten, staat het in geen verhouding tot Age Of Empires.Of heeft ook de concurrent vergelijkbare games te bieden?

Welk OS raden jullie bijvoorbeeld aan als je:
- wat aan fotobewerking (voor zover mogelijk) zou willen doen
- je speeltje wilt gebruiken voor het kijken van een filmpje of het luisteren van muziek

Ik heb een aantal websites die ik graag volg. (tweakers frontpage nieuws, fok.nl, etc. etc.) bieden beide OS programma's aan die bijv. iedere ochtend deze sites kunnen downloaden en in het apparaat zetten. Zodat ik ook zonder internet verbinding de nieuwste ontwikkelingen kan lezen ? Of iets anders in die strekking ?

Geen inspiratie

• StevenK
Mario58 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:20:
Het kan zijn dat niet alle opties aanwezig zijn, maar ik heb geen enkel probleem met het synchroniseren van m'n P900 (Symbiantelefoon) met Outlook. Met de synchronisatie worden de agenda, contactpersonen, notities en taken meegenomen, zowel op de pc als op de P900 wordt alles vernieuwd. E-mail kan ook, maar deze optie heb ik uitgezet.
Belangrijkste wat ik mis, zijn de notes van zowel de appointments als de contacts, omdat ik die veel gebruik.

• Mario58
StevenK schreef op zondag 23 januari 2005 @ 22:44:
[...]

Belangrijkste wat ik mis, zijn de notes van zowel de appointments als de contacts, omdat ik die veel gebruik.
Okee Steven, je bent inderdaad nog veeleisender dan ik. Beide zaken gebruik ik niet. Ik verwacht wel op korte termijn een uitbreiding met dit soort opties. En natuurlijk wifi op de smartphone... :)

• Dennis
  • Laatst online: 29-11 19:52
Ik heb zowel een Symbian Series 60 (3650) gehad en heb nu een SPV E200. De reden dat ik destijds van die 3650 afwilde is omdat ik niet kon synchroniseren met Outlook. Daarbij moet ik wel zeggen, als je een datakabel hebt gaat het waarschijnlijk perfect, maar via bluetooth werkt het dus ruk. Anyway, bij de E200 kreeg je een docking station + datakabel meegeleverd dus dat werkt mooi. Ik denk dat als PC Suite werkend te krijgen is (hetzij met kabel of via bluetooth) dat je ongeveer dezelfde gegevens kunt synchroniseren als via ActiveSync. Het mooie van het laatste is natuurlijk dat hij direct synchroniseert zodra je verbinding maakt en zodra er iets in Outlook wijzigt hij dit direct automatisch op de telefoon doorvoert.

De batterijduur van de 3650 was aanzienlijk beter dan die van de SPV E200 want ik moet hem sinds er een SD kaartje inzit toch wel dagelijks in de oplader hebben. De stelling van StevenK dat TomTom Mobile een killer app is onderschrijf ik honderd procent. Donderdag tijdens de huisartsenstaking stond ik bij de verkeerde dokter voor de deur en kon de dokter aan de telefoon alleen het adres van de juiste dokter geven. Ik het intypen op mijn SPV en ik wist gelijk waar het was (nee je hebt daar geen GPS receiver voor nodig). Overigens is TTM voor zowel Series 60 (Symbian) als voor Windows Mobile verkrijgbaar, dus behalve als je voor een P910 gaat kun je het op beide platformen gebruiken.

Qua snelheid denk ik dat het niveau ongeveer even hoog ligt. Toch vind ik de SPV prettiger werken dan de 3650 en het apparaat ziet er ook een stuk minder plastic uit. Het toetsenbord werkt uiteraard ook prettiger. Ik denk dat de batterijduur bij de SPV C500 ongetwijfeld veel beter is, maar het gemis van de joystick en het inwendig moeten vervangen van het SD kaartje doen mij toch twijfelen of ik ooit mijn E200 zou inruilen voor de SPV C500. Ik heb destijds mijn huidige telefoontje genomen bij een verlenging, in die tijd was dat nog vrij prijzig. De reden voor mij was omdat ik via VPN over GPRS moet kunnen synchroniseren met Exchange. Momenteel heb ik dat nog niet voor elkaar gekregen maar ik heb er ook nog geen tijd en moeite in gestoken.

Als ik alles concludeer vind ik de Windows smartphone telefoon een stuk beter werken maar ik ben niet de gebruiker die er 3000 applicaties op zet. Wat trouwens in beide gevallen prima werkt!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 16:09
Ik heb zelf een 7610 die ik dagelijks gebruik, en mijn vader heeft een 6630. Ik moet zeggen dat de Symbian OS wel wat vooruitgang heeft geboekt, als ik kijk naar mijn vaders 6630, en naar een vriends 7650. De batterijduur is nog wel hetzelfde, vooral als je vaak bluetooth gebruikt, en veel spelletjes speelt. Maar ik denk dat dat het zelfde is op WM.

De 6630 is ook sneller dan de 7610, tenminste voor mijn gevoel. Het menu opent sneller, en het reageert ook sneller als er al wat applicaties draaien.

Beide toestellen zijn nog niet met Outlook gesyncd, aangezien ik (7610) een Mac gebruik en mijn vader daar de behoefte niet voor heeft. Hij heeft namelijk ook nog een PDA.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Zijn er niet meer mensen die mij kunnen helpen met het duidelijker uiteenzetten van de verschillen tussen beide OS ? Lijkt me toch dat meer mensen die zich nu in de steeds interessanter wordende smartphones /pda's met belfunctie gaan verdiepen, met dezelfde vragen lopen.

Geen inspiratie

• nils7
martijn12345 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 08:48:
Zijn er niet meer mensen die mij kunnen helpen met het duidelijker uiteenzetten van de verschillen tussen beide OS ? Lijkt me toch dat meer mensen die zich nu in de steeds interessanter wordende smartphones /pda's met belfunctie gaan verdiepen, met dezelfde vragen lopen.
Ik wil zelf binnenkort een artikel gaan schrijven om alle punten eens op te sommen.
Het wordt alleen lastig om dit per OS te doen en niet een telefoon erbij te betrekken.
Zo draaien windows applicaties op snellere processoren, waardoor ze sneller zouden moeten zijn maar het batterij niveau weer lager is.
Symbian heeft veel minder processor snelheid nodig en kan daardoor (met de hedendaagse) devices een stuk langer mee en ook killer apps als TomTom werken feilloos!

Het voordeel van windows is dat alle iconen bekend voorkomen als men een paar keer per dag een pc aanraakt. Echter dan nog zit het menu onlogisch in elkaar.
Series60 is daarentegen veel meer telefoon gerichter en is (met andere iconen) ook op zich niet lastig te begrijpen.

In zakelijke toepassingen is Windows sneller en makkelijker toegepast: meestal binnen brijven gebruiken ze dan een OS van dezelfde maker, vind de systeembeheerder makkelijker.

Kortom het verschilt elkaar niet veel, misschien dat je het kan rangschikken in PC(gericht):windows en telefoon(gericht):symbian.
De windowssmartphone is dan misschien meer een verlengstuk van je pc en de symbiansmartphone is meer een onafhankelijk iets.

[ Voor 5% gewijzigd door nils7 op 25-01-2005 09:20 ]

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-11 00:36
nils7 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 09:16:
Het voordeel van windows is dat alle iconen bekend voorkomen als men een paar keer per dag een pc aanraakt. Echter dan nog zit het menu onlogisch in elkaar.
Series60 is daarentegen veel meer telefoon gerichter en is (met andere iconen) ook op zich niet lastig te begrijpen.
Op symbian kan je iig themes installeren, dus als je het leuk vind kan je zo een windows theme nemen.

Voorbeeldje van symbian themes:
Afbeeldingslocatie: http://shop.my-symbian.com/include/pictures/299342/ki_skins.gif
In zakelijke toepassingen is Windows sneller en makkelijker toegepast: meestal binnen brijven gebruiken ze dan een OS van dezelfde maker, vind de systeembeheerder makkelijker.
Ik zie niet zo in wat een windows telefoon nou zoveel makelijker maakt in dit opzicht. Mijn 6600 Synced net zo goed met outlook. Als ik m'n pc aanzet verbindt de telefoon automatisch en gaat hij syncen (via bluetooth).

[ Voor 28% gewijzigd door riotrick op 25-01-2005 09:27 ]

Facebook :: Twitter :: PSN

• StevenK
nils7 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 09:16:
Da's wel heel erg subjectief. Ik vind dat in mijn E200 er aan het menu helemaal niets onlogisch is.

Kul argument. Telefoons worden maar in heel weinig situaties op zakelijke gronden gekocht.
Kortom het verschilt elkaar niet veel, misschien dat je het kan rangschikken in PC(gericht):windows en telefoon(gericht):symbian.
De windowssmartphone is dan misschien meer een verlengstuk van je pc en de symbiansmartphone is meer een onafhankelijk iets.
Ik denk dat je daar heel goed zit: een MS Smartphone sluit beter aan bij Outlook; vandaar ook dat de PIM functies, zoals ik hierboven al aangaf, uitgebreider zijn.

• nils7
StevenK schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 09:32:
[...]

Da's wel heel erg subjectief. Ik vind dat in mijn E200 er aan het menu helemaal niets onlogisch is.

[...]

Kul argument. Telefoons worden maar in heel weinig situaties op zakelijke gronden gekocht.
Dat het subjectief is geeft alleen maar aan hoe lastig het is om weer te geven wat nu goed en minder goed is van het verschil tussen beide OS'en.

Ik denk dat smartphone en PDA-phones wel voornamelijk zakelijke gronden verkocht worden. Ik ken al wat bedrijven die met smartphones werken om het feit dat ze een OS draaien en in een netwerk te koppelen zijn: vanuit het veld synchroniseren met het netwerk en communicatie en toepassen van het eigen (kantoor) netwerk op de smartphone/pda, met windows is dit (voor een systeembeheerder) makkelijker toe te passen dan Palm of Symbian.
riotrick schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 09:24:
[...]

Op symbian kan je iig themes installeren, dus als je het leuk vind kan je zo een windows theme nemen.
Dat weet ik, en datzelfde geldt ook voor de windowssmartphones maar er zijn zat mensen (voorbeeldje is nu Tracker zie ik) die dat niet weten + de herkenning bij het voor het eerst aanzetten is wat makkelijker dan eerst dingen te moeten toepassen.

Ik ben wel van mening dat Windows makkelijker (en beter) met een computer communiceert, active sync werkt veel beter dan pcsuite. (Heb met beide ervaring). Aansluiten en klaar.
Zelfs met een datakabel bij symbian devices wil het nog wel eens moeite kosten om hem aan de praat te krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door nils7 op 25-01-2005 10:58 ]

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Kijk,alweer wat reacties. Zo word het steeds duidelijker. Ik begin wel het idee te krijgen dat je met alle 2 de systemen heel veel kunt. Alleen zul je moeite moeten doen om het e.e.a. uit te vogelen. persoonlijk vind ik dat nooit een probleem, leer je alleen maar van. Heb dit ook al met mijn huidige telefoon, een SE k500i. Opzich simpel en goedkoop toestel, maar als je je er echt in verdiept en veel zoekt op internet, is het eigenlijk ongelofelijk wat je daar al allemaal mee kunt (MSN'en, spelletjes, emailen, ook zijn er al met al ook beste een wapsites die de moeite waard zijn. Ik ammuseer me nog steeds met nieuwe software ervoor, en ben nog niet uitgekeken op de mogelijkheden die Orange World biedt. Dit brengt mij ook tot dit topic, ik ammusseer me dusdanig, dat ik meer wil om mee te spelen. En dan kom ik dus uit bij een smartphone met OS.

Zouden jullie eens wat bekende of onbekende programma's willen noemen, waarvan je zegt. Dat is nu echt leuk/handig/vernuftig/etc. etc. Iets wat mogelijkheden biedt waarvan je echt zegt 'SOWEE'. Dit had ik met mijn K500i toen ik GPRS met WV aan de gang kreeg en de hele dag onbeperkt kon MSN'en. Of het nu echt nuttig en handig is, dat is te betwisten, maar het is absoluut leuk dat het kan (en ik gebruik het veel tijdens saaie lange treinritten). Dus waarmee heb je nu echt het idee WOW, ik haal alles eruit wat erin zit. Nou ja, jullie snappen mijn punt wel :D . mij persoonlijk lijkt het feit dat je het heuse Age of Empires op je mobiel kunt spelen bijvoorbeeld een WOW moment. Maar ben erg benieuwd naar wat jullie allemaal voor elkaar hebben gekregen. Ook een link naar meer info hierover is erg welkom.

[ Voor 2% gewijzigd door martijn12345 op 25-01-2005 15:51 . Reden: typvoutje ]

Geen inspiratie

• StevenK
ow ja, nog een punt, waarvan ik overigens niet weet hoe dat bij Symbian zit, is dat een Windows Mobile altijd een application-lock heeft, waardoor je alleen gesign-de applicaties kunt draaien.

De meeste free apps zijn echter niet gesign-ed.

Deze application-lock zit erin om te voorkomen dat MS/fabrikan van phone de schuld krijgt van het vastlopen door slechte apps.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Dat is wel interessant. Maar wie ontwikkeld er free-ware voor een OS dat deze freeware vervolgens niet slikt? Of worden die applicaties niet specefiek voor WM geschreven ?

Wat voor systeem is het nu eigenlijk? Is het gewoon een 32-bit versie (zwaar uitgekleed weliswaar) van windows XP ? Zover uitgekleed dat hij werkt met een 150+ MHz cpu en een beetje geheugen ? Of is het echt heel iets anders ?

En hoe zit dit met Symbian ?

Geen inspiratie

• AvWijk
  • Laatst online: 11-11 14:42
Windows Mobile 2003 is een variant van Windows CE 4.2.1, dat zn roots heeft bij een zeer uitgeklede versie van Windows 95'. Het OS is geheel 32-bits :) Freeware heb je zowel voor Symbian als Windows Mobile, da's natuurlijk geen probleem. Een Symbiankenner ben ik helaas niet maar volgens mij stamt het af van EPOC, een besturingssysteem dat je aantreft op de wat oudere organisers, zoals de PSION.

Wat mij betreft: ik ga 100% voor Windows Mobile. De synchronisatiemogelijkheden zijn heel erg prettig en vooral de laatste generatie toestellen (Smartphones) zijn heel erg stabiel. De SPV C500 en SDA hebben beiden een erg goede batterijtijd, lekker snel en stabiel en zien er ook nog eens erg mooi uit. Dat valt niet te zeggen over de meeste Symbiantoestellen, en dan met name de Nokia's. Plus: de hardware is minder. Echt goede kwaliteit DivX @ 2 MB/s zal je er nooit mee kunnen halen. Dit trekt mijn Mio Smartphone volledig, 200Mhz xScale CPU! Heb je het over Pocket PC Phones zoals de MDA Compact (ook in bezit :9~ ) dan hebben deze toestellen alweer wat meer RAM en snellere CPU's. Een P910i killer is het in ieder geval wel :)

Tussen haakjes, die link van ZDnet is wel heel slecht, een P900 kun je sowieso niet vergelijken met een tragere en beperktere SPV e200!, dat zijn beide 2 totaal verschillende toestellen! Een match tussen bijvoorbeeld de Nokia 7610 en de SPV c500, als je kijkt naar de tegenwoordige toestellen, zou beter zijn geweest.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Een bescheiden schopje :)

Geen inspiratie

• robert-630
  • Niet online
Bij deze kan ik mededelen dat lang niet alle Windows Smartphone's voorzien zijn van een applicatie-lock. Ik heb zelf een (unbranded) MPx200 los gekocht en mijn vrees was dan ook dat er zoiets op zou kunnen zitten, maar dat is dus niet het geval. Orange en waarschijnlijk andere providers laten soms wel de fabrikant van een smartphone een applicatie-lock in bouwen, dit is het geval bij SPV-toestellen (ik weet niet of dat bij elke zo is, dat kan jezelf wel nagaan) die zijn er dan langs een omweg weer af te halen via een officiele orange internet site met instructies. Het is zo dat Orange zo goed als niks laat uittesten om het van een '''laat ik zeggen'' certificaat te voorzien. Het makkelijkste is dus een unbranded toestel te kopen (onafhankelijk van de provider te koop en zonder aangepaste software van de provider) De SDA is een voorbeeld van hoe een provider (T-mobile) de software heeft (laten) veranderen kijk maar een naar het homescreen (venster).

Ik weet trouwens niet of er wel ''branded'' versies in NL van mijn telefoon zijn uitgebracht, in de USA wel degelijk in ieder geval. :|

Ik zat ook altijd te tweaken met mijn vorige telefoon (was op den duur wel een beetje uitgetweakerd,'' nieuw werkwoord'' !) maar aan een WM smartphone heb je een goeie, er is genoeg mee te ''spelen'' niet zozeer met de software (besturingssysteem/OS), je kan die wel veranderen natuurlijk maar meer wat betreft de 'software op de foon' en vele 'instellingen'. Ik weet niet hoe dat bij Symbian zit.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Echt goede kwaliteit DivX @ 2 MB/s zal je er nooit mee kunnen halen. Dit trekt mijn Mio Smartphone volledig
ALsof dat ook nuttig is op een schermpje van 172x*** pixels. Ik kijk ook wel eens films op m'n nokia 6600 (vloeiend,DivX). Weliswaar geen 2MB/sec (Waar haal je de opslagruimte vandaan om zo'n film kwijt te kunnen? Zelfs een normale film op de PC is geen 2MB per seconde..)

Filmpje van een uur wordt 72 GB... :z

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 28-01-2005 00:23 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• 404error
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 21:45

404error

Page Not Found

Een C500 heeft ook geen application lock meer en ook op de oudere modellen is hij binnen 2 minuten (via Orange zelf) uit te schakelen. Ik ben een zeer tevreden C500 gebruiker!

De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik heb eens wat over het internet gezworven, en er zijn idd voor beide OS erg veel software en games beschikbaar. De keus wordt niet echt makkelijker. Ik heb ook zitten denken om gewoon mijn SE k500i te houden, prima toestel voor alles wat telefoneren te maken heeft. En er een PDA ding bij nemen. Voordeel van een smartphone : alles in 1. Nadeel van smartphone. Je telefoon is zo groot, in sommige topics lees ik dat als je van alles aan het doen bent dit ten koste gaat van de telefoneer kwaliteit zeg maar. Ook is het fijn om een telefoon te hebben die toch in ieder geval een dag of 4 meegaat voordat hij weer opgeladen moet worden.
Wat zijn jullie aanbevelingen? Volgens mij is een PDA ook flink goedkoper als een een vergelijkbaar apparaat met belfuncties.

Geen inspiratie

• robert-630
  • Niet online
Ik heb sinds ik deze telefoon heb nog nooit meet een lege accu gezeten.

:? Hoe dat komt?
:Y) Ik hang hem elke avond aan mijn pc, via de usb poort. Hij synct dan alles voor je automatisch (eenmalig in stellen) je kan gelijk met je phone een beetje tweaken via de windows verkenner e.d. en als laatste punt hij laad supersnel je accu weer helemaal vol. Je kan hem ook aan de oplader hangen natuurlijk, maar ik heb een hekel aan troep en berg continu dan ook dat ding op. Zo'n usb kabel (bijgeleverd ;) ) ligt er toch en je klikt hem er natuurlijk zo in (vergeleken bij een datakabel van motorola voor normale gsm's). Zo heb ik dus nooit een lege accu, en het type accu zal het wel aankunnen, daar dit toestel voor deze mogelijkheden gemaakt is natuurlijk!

• nils7
martijn12345 schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 15:42:
Ik heb eens wat over het internet gezworven, en er zijn idd voor beide OS erg veel software en games beschikbaar. De keus wordt niet echt makkelijker. Ik heb ook zitten denken om gewoon mijn SE k500i te houden, prima toestel voor alles wat telefoneren te maken heeft. En er een PDA ding bij nemen. Voordeel van een smartphone : alles in 1. Nadeel van smartphone. Je telefoon is zo groot, in sommige topics lees ik dat als je van alles aan het doen bent dit ten koste gaat van de telefoneer kwaliteit zeg maar. Ook is het fijn om een telefoon te hebben die toch in ieder geval een dag of 4 meegaat voordat hij weer opgeladen moet worden.
Wat zijn jullie aanbevelingen? Volgens mij is een PDA ook flink goedkoper als een een vergelijkbaar apparaat met belfuncties.
Eens eventjes leuk zaken verwerpen.

Huidige smartphones: Sendo X en Qtek 8020 zijn helemaal niet groot (6230 formaat).
En met deze kan je al redelijk wat doen.

Telefoneren met een smartphone is soms wel eens kwalitatief beter dan een normale telefoon.
Smartphones zijn het neusje van de zalm voor vele fabrikanten en staan aan de top-of-the-foodchain in telcowereld.
Je kan verwachten dat de meeste zaken in een smartphone gewoon goed tot zeergoed is.

Er zijn wel enkele smartphones die een paar dagen mee gaan maar elke avond laden (wanneer je slaapt) kan geen kwaad.

Volgens mij ben je met een T610 bijvoorbeeld + een redelijke PDA al gauw 800 euro kwijt wat je betaald voor 1 van de duurste smartphones. Waarschijnlijk moet je de pricewatch er eventjes bij pakken.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Okee, daar heb je idd ook gelijk in. Dus ik heb zojuist een smartphone besteld, gewoon om eens mee te spelen, is het niks, verkoop ik hem door. De motorola mpx200 (WM 2003 kun je daar zelf opzetten, standaard 2002) is momenteel voor een appel en een ei te koop, zeker in duitsland. Ik ga eens kijken hoe hij me bevalt.

Geen inspiratie

• robert-630
  • Niet online
Geweldige telefoon! Ik heb hem zelf ook, zoals ik in eerdere postings ook al aangaf hij voelt inhoudelijk een beetje incompleet aan, dit komt omdat er standaard weinig en kwalitatief slechtere software (programma's in dit geval) opzitten dan er voorhanden zijn (freeware). Hier moet Microsoft nog veel aandoen. De telefoon zelf is het best te beschrijven, (zoals iemand ooit is in het mpx200 topic zei): ''als een brok kwaliteit''. En ik deel die mening dan ook van harte. Het is een goede telfoon met veel extra's (helaas geen bt en cam) en hij is ook goed, waarin een telefoon goed hoort te zijn: ''bellen'' . Ook de fuctionaliteit om eenmaal iemand te gaan bellen - telefoon nr. opzoeken of een contactpersoon opzoeken - is subliem. Ik heb nog nooit zo'n goed systeem als dit daarvoor gezien. :)

• robert-630
  • Niet online
Geweldige telefoon! Ik heb hem zelf ook, zoals ik in eerdere postings ook al aangaf hij voelt inhoudelijk een beetje incompleet aan, dit komt omdat er standaard weinig en kwalitatief slechtere software (programma's in dit geval) opzitten dan er voorhanden zijn (freeware). Hier moet Microsoft nog veel aandoen. De telefoon zelf is het best te beschrijven, (zoals iemand ooit is in het mpx200 topic zei): ''als een brok kwaliteit''. En ik deel die mening dan ook van harte. Het is een goede telfoon met veel extra's (helaas geen bt en cam) en hij is ook goed, waarin een telefoon goed hoort te zijn: ''bellen'' . Ook de fuctionaliteit om eenmaal iemand te gaan bellen - telefoon nr. opzoeken of een contactpersoon opzoeken - is subliem. Ik heb nog nooit zo'n goed systeem als dit daarvoor gezien. :)

edit: vrijdag heb ik tig dozen met mpx200 telefoons bij de mediamarkt in a'dam zien liggen, hij zal daar wel goedkoop zijn of in de aanbieding komen (ik denk eigenlijk dat motorola niet onder de kostprijs van €200 kan gaan zitten :? ) Volgensmij was of is ie ook voor €200 te koop bij de belcompany om de hoek, je kreeg er eerst voor €200,- ook nog een sd-card met 128 mb bij volgensmij.

[ Voor 8% gewijzigd door robert-630 op 30-01-2005 18:24 ]

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
(offtopic) op duitse websites wordt hij voor 125,50 aangeboden... ben benieuwd wat mediamarkt ermee gaat doen.(/offtopic)

Geen inspiratie

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben een - tot nu toe - tevreden Symbiangebruiker op m'n Nokia 3650. Met Windows heb ik ervaring via PDA's, maar dat OS heeft heel veel overeenkomsten met de telefoon versie. Zeer storend is het installeren van applicaties, zoals de reviewer ook al noemt. Vooral omdat ook op je Windows-machine zelf in het software-lijstje je mobiele applicaties komen te staan. Dat wordt dus een oncontroleerbare chaos als je met meerdere PC's werkt en/of meerdere Windows Mobile apparaten.

Daarnaast is het zo dat als je non-Windows platforms gebruikt, dat je met Windows op je telefoon niet ver komt. Symbian kun je ook synchroniseren met je Apple en misschien zelfs met Linux/BSD (nog niet uitgezocht).

Als je geen modale gebruiker bent (veel tweakers vallen in die categorie) moet je m.i. oppassen met een Windows telefoon.

• 0xrubennft
  • Laatst online: 20-11 12:45
heb zelf verschillende Symbian telefoons gehad (7650, N-gage, 7610)
en ook een Windows Mobile telefoon (Spv)

Heb nu 2 verschillende telefoons, Namelijk de Nokia 6260 (symbian 7.0s) en de Mda Compact (Windows Mobile 2003 se)

En ik kan je zeggen, Windows mobile is veel beter.. 10x zoveel software te vinden, veel meer op te doen, synchronisatie is perfect, besturing fijn, veel, veel meer mogelijkheden dan een symbian-phone..

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Heb zelf de nokia 6600 en ben zeer tevreden over symbian, heb zelf jarenlang een pocketpc gehad. En moet zeggen dat ik meer tevreden ben over symbian, met name Opera browser werkt heerlijk (beter als de browser van mobile windows). Daarnaast werkt agile messenger super.

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

0xrubennft schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:07:
En ik kan je zeggen, Windows mobile is veel beter.. 10x zoveel software te vinden, veel meer op te doen, synchronisatie is perfect, besturing fijn, veel, veel meer mogelijkheden dan een symbian-phone..
Sorry dat ik met zo'n korte vraag om een uitgebreid antwoord vraag, maar wat 'kun je er veel meer op doen' en wat 'is er veel meer mogelijk'? Ik vraag me ook af wat voor software er voor windows mobile te krijgen is wat er niet voor symbian is. De vraag is een beetje krom, maar je snapt wat ik bedoel ;) (hoop ik)

[ Voor 12% gewijzigd door m277755 op 31-01-2005 01:22 ]

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Het probleem met windows mobile is dat er wel veel software te vinden is maar dat de qualiteit bedroefend is. Je hebt maar een paar software huizen die enigzins fatsoenlijke software maken.

• epoman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
0xrubennft schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:07:
[knip]

Noem eens 2 dingen die een Symbian telefoon niet kan en een WM-ding wel?

Ik weet dat Symbian problemen heeft met de koppeling tussen adresboek en agenda (of is dat inmiddels een keer opgelost?) en dat er een crappy wekker in zit, maar verder kan ik niet echt op grote gebreken komen. Ik heb bij een Symbian tenminste het gevoel dat 't ding ook daadwerkelijk doet wat ik wil onder alle omstandigheden.

WM heeft een volstrekt overbodige 'back' knop IMHO, daarnaast is taakbeheer ook niet alles.

[ Voor 33% gewijzigd door epoman op 01-02-2005 16:40 ]

Verwijderd

Ik heb een SPV Classic gehad en heb nu een N-Gage QD.
Oftewel Smartphone 2002 en Series 60.
Qua stabiliteit is Symbian zeker beter, wat dat betrefd is Windows gewoon Windows ;).
Qua vormgeving van 't OS verkies ik WM boven Symbian.
Functies die ze kunnen zijn volgesmij vrijwel 'tzelfde.
De reden waarom ik van WM op Symbian ben overgestapt is dat ik gek werd van dat mijn SPV Classic opeens zomaar ging laden en ik dus niks kon doen, wil je bellen, kan dat niet want dat kreng moet eerst een minuut iets "laden".

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 17:52 ]

Pagina: 1