Toon posts:

2x Raptor 74GB + derde opslag schijf en dvd-brander vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zelf een systeempje in elkaar aan het knutselen om mee te gaan gamen, en was van plan om 2 WD 74GB Raptor´s in een RAID 0 te gaan zetten en daarnaast nog een schijfje met veel opslagruimte te gebruiken om mp3´s en dergelijke op te zetten.

Nu is mijn vraag, als je die Raptor´s nou in een RAID 0 zet, moet je die andere harde schijf die ik als opslag ga gebruiken ook met die 2 WD Raptor´s die in en RAID 0 staan gaan ´verbinden´ dmv RAID of behoor je die dan als een ´gewone´ harde schijf te installeren ?

Nog ff wat over cd-rw en dvd-branders enz, wat is nou het verschil tussen branders met alleen een min (-) of alleen een plus (+) of branders die beide hebben (+/-) ? Bijvoorbeeld DVD-RW, DVD+RW of een DVD+/-RW ?

C-ya

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je 3e schijf ook een zelfde raptor is kun je die met zijn 3en in 1 raid array zetten.
Maar gezien je die puur voor opslag wil gaan gebruiken zou ik die gewoon niet aan een raid array toewijzen.

zie RAID FAQ voor de mogelijkheden.

Het verschil tussen de branders is dat een - enkel -R(W) kan schrijven, een + enkel +r(W) kan schrijven en een +/- zowel + als - kan schrijven.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Je bent niet verplicht alles in RAID 0 te zetten als 2 schijven dat wel zijn hoor ;)

Het maakt voor Windows XP niks uit of er nou 30 losse schijven zijn en nog eens 30 RAID 0 partities, ik heb zelf ook 2 Raid 0 partities (2x36GB 10Krpm + 2x36GB 15Krpm) en één losse 15Krpm bootschijf.
Hetgeen wat je wel moet doen is de schijven Dynamisch maken zodat ze op hun snelst werken en anders kan je ook geen RAID 0 partities maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Whaaa ? De schijven dynamisch maken ? Explain please ... :?

En over die branders ... bedoel je nou met ´een dvd-r(w) schrijft enkel -r(w)´ dat de dvd-r(w) enkel -r(w) cd-tjes kan schrijven of is dat een soort schrijfmethode van die dingen zelf ?

C-ya

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 17:47 ]

• cyrax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-01 15:28
Invite,

Het schiet niet echt op met je systeem he?

Hier Your Opinion Pleazz ... was je ook al bezig.... :)

(en C-ya mag je achterwege laten, tweakers hoeven elkaar niet steeds te groeten)

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:42:
En over die branders ... bedoel je nou met ´een dvd-r(w) schrijft enkel -r(w)´ dat de dvd-r(w) enkel -r(w) cd-tjes kan schrijven of is dat een soort schrijfmethode van die dingen zelf ?
Als ik het goed begrijp bedoel je het branden van Cd's op een dvd brander? Bij cd's bestaat er NIET zoals bij dvd's een plus en min systeem, elke dvd brander (plus of min of beide) kan dan ook gewoon cd's branden.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

Topicstarter
Nee mijn fout sorry bedoelde ipv cd-tjes natuurlijk dvd-tjes branden, want ik wilde weten wat dat systeem van + en - nou inhoud.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 11:29:
Nee mijn fout sorry bedoelde ipv cd-tjes natuurlijk dvd-tjes branden, want ik wilde weten wat dat systeem van + en - nou inhoud.
Kort door de bocht is het gewoon de manier van schrijven naar die gevallen.
Als consument merk je er eigenlijk niets meer van en bijna alle branders kunnen tegenwoordige +RW en -RW schrijven (soms ook DVDRAM, maar dat is vrijwel dood).

het enige waarin je verschil kunt merken is dat sommige standalone spelers het niet zo goed doen met + en andere weer niet met - maar dat is gewoon een kwestie van proberen.

Daarnaast zit (zat) er nog wat verschil in prijs van de media, ik weet neit of dat nu nog steeds zo is na die *in mijn ogen* belachelijke heffingen.

Verwijderd

Vergelijk het met toendertijd Video2000, Betamax en S-VHS: het zijn verschillende standaarden. De ene speler leest het ene wel, maar het andere niet, en vice-versa. Dit is hoofdzakelijk van toepassing op stand-alone DVD-spelers. Zoek uit wat je stand-alone DVD-speler leest, en gebruik dat.

Verder, over RAID: lees anders de RAID-FAQ eens. Wat jij nu gaat doen is van 3 harde schijfen 2 maken. 2 zet je in RAID0, je raptors bijvoorbeeld, en daar maak je partities op (of één grote), en je losse schijf laat je gewoon voor wat hij is, en daar maak je ook partities op.

Ik heb bijvoorbeeld 2*RAPTOR36 in RAID0 staan, met één grote partitie met windows en programma's d'r op. Daarnaast heb ik een Seagate 7200.7 160GB met MP3 en Films d'r op, en een Maxtor DM10 200GB met anime en ISO's erop. De Seagate en Maxtor zijn beide ook als één grote partitie gepartitioneert.

In m'n nVidia BIOS kan ik ook instellen welke poorten ik RAID wil hebben, en welke ik "gewoon" wil hebben. SATA3&4 heb ik ingesteld als RAID, daar hangen de RAPTORS aan, en SATA 1&2, en de IDE poorten staan ingesteld als "gewoon". Daar hangen de andere 2 schijfen aan, en de DVD +/-R brander en DVD-ROM lezer.
Pagina: 1