[PC RTS] Darwinia

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
Darwinia
Darwinia is het best te omschrijven als een zeer onorthodoxe Real Time Strategy (RTS) game. De game speelt zich af in een cyberspace achtige omgeving die sterk doet denken aan Tron. De gameplay bestaat grotendeels uit het elimineren van virussen, het innemen van diverse gebouwen en het produceren van grondstoffen (althans in de demo).

Het geheel is uiterst stijlvol vormgegeven, de meeste objecten zijn kunstmatig extra 'pixelig' gemaakt om het geheel een beetje een ouderwetse cyberspace look te geven. Zie onderstaande screenshots.

Op dit moment is alleen een demo beschikbaar, het volledige spel zal pas ergens in maart uitkomen (gedistribueerd via het internet).

Screenshots
Afbeeldingslocatie: http://img122.exs.cx/img122/4173/image72my.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img122.exs.cx/img122/9858/image117zf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://count.completelyfreehosting.com/SA/image9.jpg

Demo
De demo is slechts 11 megabyte dus zelfs mensen die veroordeeld zijn tot een 56k modem kunnen het nog in redelijke tijd binnentrekken. :)

Mirror 1 (3dgamers)
Mirror 2 (FileShack)
Mirror 3 (ggmania)

Link officiele website

Ik snap er geen hol van :?
Hoewel de game beschikt over tooltips en een (beperkte) ingame help heeft, zal ik toch hier even een en ander uitleggen. Ik zou persoonlijk het eerst gewoon even proberen te spelen en dit pas gaan lezen als je ergens vastloopt (ik heb het zelf ook uitgevogeld).

0. Camera besturing
Gebruik WASD om je camera te verplaatsen. Met je scrollwheel beheers je de hoogte van de camera.

1. Task Manager
Houd ALT ingedrukt en je krijgt de zogenaamde Task Manager te zien. Beweeg je muis nu naar links om naar je Research overzicht te gaan of beweeg je muis naar rechts om je Objectives te bekijken. Klik op een objective om uitleg te krijgen.

2. Bouwen van eenheden
Houd ALT weer ingedrukt om de Task Manager te voorschijn te halen. Op dit scherm kun je met je muis een figuur tekenen. Door bepaalde figuren te tekenen kun je een eenheid maken, waarna je kunt klikken in de buurt van een Control Point om hem te spawnen.

Als je de game begint zie je als het goed is een grote hoepel met daarnaast het eerste Control Point waar je je units kan spawnen.

Squads zijn je soldaten, bewapend met lasers en granaten. Je kunt ze ook uitrusten met raketwerpers en gebruiken om alles vernietigende airstrikes in te roepen. Je maakt deze door een driehoek te tekenen, beginnende bij het bovenste punt en met de klok mee. Klik daarna in de buurt van een CP om hem op de wereld te plaatsen.

Engineers gebruik je om gebouwen in te nemen en souls te oogsten. Souls zien eruit als rode kristallen en ontstaan wanneer een virus is vernietigd. Je maakt deze door een n te tekenen, beginnende linksonder en met de klok mee. Klik daarna in de buurt van een CP om hem op de wereld te plaatsen.

Officers gebruik je als herder voor je Darwinians (zien er uit als groene mannetjes). Je maakt deze door een V te tekenen, beginnende linksboven en tegen de klok in. Wanneer je dit hebt gedaan moet je een Darwinian aanklikken en deze zal dan een Officer worden (te zien aan de metershoge vlag die hij meezeult).

3.Vernietigen van units
Met Control+C vernietig je de huidige unit. Dat is vaak nodig omdat je een zeer beperkt aantal units kan hebben.

4. Besturing
Klik op een unit om hem te selecteren. Door links te klikken laat je hem naar de aangewezen plek lopen, met rechts klikken laat je hem schieten. Om een squad granaten/airstrike beacons/raketten te laten schieten klik je links terwijl je aan het schieten bent. Mensen die de klassieker Cannon Fodder hebben gespeeld komt dit ongetwijfeld bekend voor. :)

5. Darwinians
Meteen bij het begin van de game heb je beschikking over een Incubator. Als je wat virussen hebt uitgeroeid kan je een Engineer de achtergebleven souls laten oogsten. De Engineer zal deze retourneren naar een Incubator. Zodra de Incubator souls heeft zal hij automatisch Darwinians gaan produceren, deze zien er uit als groene harkepoppetjes en worden gebruikt voor het vergaren van resources (in dit spel zgn. ruwe polygonen) en ze dienen ook als werkers voor diverse andere gebouwen.

6. Officer besturing
Darwinians kunnen niet automatisch hun weg vinden naar een fabriek/mijn, hiervoor moet je een Officer maken (zie sectie 2). Wanneer je een Officer hebt, geef dan met rechtsklikken een move order voor alle Darwinians. Je kan een soort van pad maken door de ene Officer naar de andere laten te wijzen of je kan de Officer gebruiken als herder voor een grote kluit Darwinians.
Afbeeldingslocatie: http://count.completelyfreehosting.com/SA/officers.jpg

7. Overnemen van een gebied
Het overnemen van een gebied geschied door het verwijderen van alle virussen met je squad waarna je een Engineer het Control Point laat overnemen (ziet er uit als een gebouw met een antenne). Daarna zijn alle gebouwen in het gebied klaar voor gebruik. Bij sommige gebouwen moet je dus nog wel zorgen dat ze voldoende werklui (Darwinians) hebben voordat ze functionerend zijn.

Great minds think in parallel gutters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:38
Net even gedownload, het tron gevoel krijg je idd met die portjes en de polygonen omgeving. Desondanks heeft het wel sfeer, iets wat in de huidige spelletjes markt ver te zoeken is. (met titels als doom3 weer uitgesloten)

Misschien is het wel weer het retro gevoel dat me trekt, morgen weer op verder onderzoek uit, vind het er erg grappig uitzien :Y) Alleen zo klein, hoop dat het aan de demo ligt

[ Voor 9% gewijzigd door LinuX-TUX op 23-01-2005 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count
Verdorie, heb ik al die zut voor niks getyped :)

In de guide staat trouwens dat je als je op een researchbalk je rechtermuisknop vasthoudt dat het dan instant geresearched is. Maar ik krijg dit niet voor elkaar. Doe ik iets fout of hebben ze het eruit gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mag
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10-2020

Mag

zijn die groene dingetjes je units?

heeeel erg vaag spel (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spruit_elf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 01:09

Spruit_elf

Intentionally left blank

wel grappig, het lijkt eerst heel vreemd allemaal mar als je het eenmaal doorhebt dan is de besturing eigenlijk heel intuitief. jammer dat het eigenlijjk best makkerlijk is en maar 1 lvl

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas werkt het niet op m'n laptop (het genereerd gelijk een fatale fout)..Jammer maar helaas...Wat ik er zo over lees is het een erg innoverende RTS met een strak verhaal en goede tactics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:58
Ik ben hem nu een tijdje aan het spelen en het is echt verrekte leuk. Weer eens totaal anders. Sfeer is goed, geluiden zijn cool echt leuk spel :)

maar ik ga weer verder spelen ;P

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count
mrcactus schreef op zondag 23 januari 2005 @ 16:19:
wel grappig, het lijkt eerst heel vreemd allemaal mar als je het eenmaal doorhebt dan is de besturing eigenlijk heel intuitief. jammer dat het eigenlijjk best makkerlijk is en maar 1 lvl
Vooral aan de moeilijkheid mogen ze inderdaad nog wel wat sleutelen. Airstrikes zijn echt absurd sterk en je squads kun je oneindig laten respawnen.

Maar ik denk dat de volledige versie behoorlijk anders en uitgebreider zal zijn qua gameplay. In de demo verzamel je immers resources (primitives), het lijkt mij logisch dat je die dan weer gaat gebruiken om een base te bouwen maar dat was in de demo niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

24uurs kickjuh! Niemand anders dit spel geprobeerd, het is namelijk echt de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:18
Ik heb het spel geprobeerd.

Het deed me zeker aan vroeger denken, kwa controls.
In het begin was me alles een beetje onduidelijk, maar na 10 min 'uitvinden' zat ik er al een beetje in.

Uitleg van 'Count' uitgeprint, gelezen in bed (tja ik had het laat gemaakt en ik moest volgende dag vroeg beginnen)
Volgende dag gespeeld, spel redelijk onder de knie nu, best wel verslavend :D
Alleen je hebt alleen niet zo heel veel optie's in de demo, hopelijk wordt dat in het volledig spel anders.

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jawel: Darwinia is gold!

http://www.darwinia.co.uk/news/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:58
hebben zij even pech dat ik net WOW:CE heb aangeschaft :Y)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Toevallig dat ik vanmorgen de demo eens heb geprobeerd na m'n nieuwsronde en moet zeggen dat het vreselijk verslavend is :D
Niets verbluffende graphics en soepele animaties, de game heeft gewoon lekkere gameplay en daar doe ik het voor :]

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:31
heb t spel zelf niet geprobeerd(mac :/ :P ) maar ik moet zeggen dat de graphics geniaal zijn, echt de soort waar ik van hou, heel sfeervol en innovatief. deed me ook aan tron 2.0 denken maar dat is toch weer heel anders dan dit

geinige is dat dit spel door 3 gozers is gemaakt die allemaal ergens anders wonen. nostalgie zoals de gamestudios vroeger in de garage met 1 hooguit 2 man die een game maken :D

[ Voor 29% gewijzigd door bolleh op 17-02-2005 16:10 ]

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:43
GRRRR, rotspel.. :9

Voor ik het door had was het 20:00 uur en was de supermarkt gesloten waardoor ik geen boodschappen meer kon doen...

Vervloekt zijt gij schepper van dezen kostelijk ende vermakend spel !!!!!!!! _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Occy74 op 17-02-2005 23:38 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:30
Ik zit er sterk over te denken om het te kopen :P

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...En vanaf nu te bestellen! Heb net mijn order geplaatst. €40, is te doen.

Zuur verhaal trouwens, de uitgever van Uplink in de USA en Canada is over de kop, en Introversion kan fluiten naar enkele tienduizenden € in royalties. Aangezien het gewoon garage-developers zijn en niet zo'n hut als EA achter zich hebben, is dat wel een gevoelige klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
Ja, ik heb 'm inmiddels ook besteld. Ik kreeg gisteren een mailtje dat ze het spel opgestuurd hebben, dus ik hoop hem morgen (stiekem hoop ik nog op vandaag) te hebben :)

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

\o/
Ik heb hem binnen. Maar ik zit al in het tweede level vast :/
Ik moet nu 200 van die Darwinians verzamelen onder een boompje, maar ik heb er nu maar 50. Nu zit ik op een eilandje met een zooi van die Darwinians, maar hoe krijg ik die op een ander eiland? Via een schoteltje transferren lukt niet namelijk.

Hier een screenshot van de situatie. Bij de pijltjes staan mn Darwinians, ze moeten naar de grote boom in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt ze wel via een schotel transferen, je moet alleen rekening houden dat zo'n verbinding in eerste instantie 1 richtings verkeer is, moeten ze er andersom doorheen, dan moet je die verbinding ook leggen, dus om een 2 richtings verkeer te maken moet je beide schotels op elkaar richten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count
In de demo konden engineers ook over het water/lava zweven, misschien dat je zo naar een ander eiland kan en daar een control point kan overnemen. Als je dat lukt kun je squads spawnen op dat eiland en dan zo verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 12:17:
je kunt ze wel via een schotel transferen, je moet alleen rekening houden dat zo'n verbinding in eerste instantie 1 richtings verkeer is, moeten ze er andersom doorheen, dan moet je die verbinding ook leggen, dus om een 2 richtings verkeer te maken moet je beide schotels op elkaar richten
Ahhh, dat was het probleem inderdaad :) :)
Thx _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 19:53
bang, dikke schop...

zalig spel! eindelijk eens een spel voor linux met een goede gameplay! de grafics zijn niet zo denderend, maar echt waar het spel zelf maakt veel goed, heb de demo helemaal uitgespeeld, een aanrader voor iedereen die graag gamed (en van dit soort spellen houd :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkov
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat zijn die artifact achtige objecen die af en toe verschijnen en dan weer opstijgen in de lucht? Goudkleurig zijn ze, geen souls oid.

screenshot:
http://www.darwinia.co.uk/screenshots/image19.jpg
Daar staan er ook 2 op. Net boven het midden staat een Darwinian met zo'n ding en verder naar links en iets naar beneden nog een. Links bovenin zie je ze ook oipstijgen trouwens.

[ Voor 51% gewijzigd door Harkov op 21-06-2005 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkov
  • Niet online
kick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

alle souls die jij niet meer opvangt, gaan volgens mij zo weg. die komen dan uiteindelijk in de collector terecht (kom je ook wel weer ergens tegen in het spel). daar worden de souls weer gerecycled ofzo.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:43

drice

Loading...

Dat zijn souls die door mede-darwinians zijn "begraven". Deze kun je ook niet meer terughalen met je engineer.

Wordt in een van de levels uitgelegd

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

ehm ik snap even niet meer wat ik moet doen :? ik heb alle objectives compelte bij 1e gebied en meer dan 50 van die dingen door de gate gehaald :?

is er nog iets speciaals wat je moet doen om door te mogen?

you should not attack your enemy before fully understanding his potentials

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

Kijk in je task manager (scroll naar rechts)
Als alles completed is moet je zelf het level uitgaan en kun je door naar de volgende

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkov
  • Niet online
ah dat van die begraven darwinians heb ik even gemist dan :)
Ik vond het spel wel snel afgelopen trouwens. Het is niet echt dagen speelplezier oid.

[ Voor 43% gewijzigd door Harkov op 24-06-2005 16:08 ]

• napauleon
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-04-2021
ik moet nu ook 200 van die darwinias bevrijden, maar er zijn geen souls meer en ik zit pas aan 50. hoe kan ik ervoor zorgen dat er genoeg souls komen?

• GreatDictator
Niet, je moet de missie dan overnieuw doen. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 12:00
Ik ben hem nu ook aan het spelen. Vind het tot nu toe helemaal geweldig _/-\o_ (heb net voor het eerst in level Yard "Armour" kunnen gebruiken. Yard is een lastig level trouwens als je je armour niet tactisch neerzet (had er een aantal in de doorgang gezet, en dan blijven die mieren maar komen :/ )

Ik ben alleen nog aan het uitvinden wat nou de beste manier is om de vliegende beesten (die van die rare doorzichtige bollen droppen :? , en de spinnen te vernietigen. Volgens mij is de grenade, bij beide toch effectiever als de airstrike en de rocket.

Tips zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

StarWolf schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 10:28:
Ik ben hem nu ook aan het spelen. Vind het tot nu toe helemaal geweldig _/-\o_ (heb net voor het eerst in level Yard "Armour" kunnen gebruiken. Yard is een lastig level trouwens als je je armour niet tactisch neerzet (had er een aantal in de doorgang gezet, en dan blijven die mieren maar komen :/ )

Ik ben alleen nog aan het uitvinden wat nou de beste manier is om de vliegende beesten (die van die rare doorzichtige bollen droppen :? , en de spinnen te vernietigen. Volgens mij is de grenade, bij beide toch effectiever als de airstrike en de rocket.

Tips zijn welkom :)
die vliegende dingen kan je alleen raken als ze bij de grond zijn.
zodra ze omlaag komen een paar granaten er onder schieten, en je raakt ze.
bij spinnen moet je constant blijven bewegen.
zodra de spin springt, stuur je je squad aan de kant. dan loopt de spin nog 2 tellen verder en dan schiet je er een paar granaten naartoe. dan blijftie lang genoeg stilzitten om het te raken.

airstrike is veel te langzaam om een bewegend beest te raken.
die is veel beter voor die mierenhopen.
en de rocket, sja, die moet je eerst ff een extra leveltje upgraden voordattie een beetje nuttig is... het sloopt eerder je squad dan je vijand.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kreeg net in Steam bericht over de verkoop van dit spel, de video zag er erg gaaf uit. Ik ga de demo spelen als die bevalt zal ik hem bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoggyFreek
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 16:53

FoggyFreek

I'm a llama again!

Sterker nog, ik heb hem meteen maar in de pre purchase gegooid. Da's toch geen geld.. :D Erg gave game, heb een aantal maanden terug de demo al eens gespeeld. Old skool!

-- Altijd blijven prutsen --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*kickje

Wat krijg dit spel vreselijk weinig aandacht zeg. Het is imo een van de origineelste games van de laatste jaren.

Het hele concept is zo coherent en sterk uitgewerkt. Daarbovenop is het nog eens geweldig leuk ook. Brilliant spelletje!

Vraagje: is het mogelijk om Darwinians met een schotelantenne (of zo'n portal?) te verplaatsen. Of hoe verplaats ik ze anders van het ene eiland naar het andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05-2023
Het spel is ook niet echt makkelijk te krijgen. Je kan hem bijvoorbeeld niet normaal in de winkels kopen en je hebt een creditcard nodig. De demo vond ik wel leuk in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:48:
Vraagje: is het mogelijk om Darwinians met een schotelantenne (of zo'n portal?) te verplaatsen. Of hoe verplaats ik ze anders van het ene eiland naar het andere?
Schotel overnemen met een engineer. Daarna kun je hem op een andere schotel richten. Er ontstaat een stroom.
Daarna kun je je darwinians met die stroom transporteren

Pagina: 1