[XP/2003] Ventilator beeldkaart uit na standby/hibernate

Pagina: 1
Acties:

• NetRipper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03 12:45
Ik heb een nogal vreemd probleem met mijn beeldkaart. Ik zal zo goed mogelijk proberen te omschrijven wat ik precies doe wanneer het probleem voorkomt en wat ik allemaal al geprobeerd heb. Ik ben ten einde raad en dat gebeurd niet vaak. Misschien dat jullie me kunnen helpen.

Probleem
Wanneer ik mijn systeem in standby zet, is er nog niets aan de hand. Wanneer ik daarna mijn systeem weer aan zet, komt het Windows scherm gewoon tevoorschijn en kan ik alles doen wat ik wil. Echter, het systeem is een heel stuk zachter (maakt minder geluid). Na wat speurwerk kwam ik erachter dat de ventilator van mijn beeldkaart niet meer draaide. Ik besloot mijn computer te herstarten, waarna het allemaal weer werkte.

Voeding uitgesloten
Na nog een paar keer op standby gegaan te zijn om het probleem te reproduceren (het lukte elke keer), dacht ik dat het de voeding zou zijn en dat het systeem het niet aan kon om alles in één keer op te starten en dat daarbij de fan van de beeldkaart uitviel. Echter, om dit na te gaan, heb ik ook geprobeerd te hibernaten. Het systeem start, na het hibernaten, gewoon op, en laad dan het bestand weer in het geheugen. Dit geeft het systeem de tijd om over de spanningspiek heen te komen. Het moment dat het grafische scherm weer initialiseerd, valt de ventilator nog steeds uit. De voeding heb ik hiermee uitgesloten.

Overige pogingen
Wat heb ik daarna nog geprobeerd:
- Windows XP integrated SP1
- Windows XP integrated SP2
- Windows Server 2003
- Nieuwste en 1 versie oudere drivers van de VIA chipset die ik heb (zowel AGP als Chipset)
- Nieuwste en een paar oudere drivers van de beeldkaart
- Nieuwste beta en laatste stabiele BIOS versies

Elk OS heb ik zowel kaal (zonder de drivers geinstalleerd te hebben) geprobeerd in standby te brengen en er weer uit te halen. Het probleem kwam elke keer weer voor.

Ik heb geprobeerd mijn systeem zo kaal mogelijk te maken (onboard LAN uit, onboard geluid uit, geluidskaart eruit, geen USB apparaten, brander afgesloten, extra hdd's afgesloten) om proberen uit te sluiten welke dat het een conflict is van het één of ander.

Ik kan me verder ook niets verzinnen van hardware veranderingen van voor het probleem ontstond, met nadat het probleem ontstond. Dat komt, omdat ik voorheen mijn systeem altijd 24/7 (relatief dan) aan hield. Aangezien ik nu een tweede systeem heb (servertje) die continue aan staat, gaat dit systeem snachts uit. Standby (STR) / hibernate zou dan erg fijn zijn.

Hardware
Mijn hardwareconfiguratie:
- Sweex 400 watt voeding
- Asus A7V333-X moederbord
- Athlon XP 2100+
- NVIDIA Geforce4 Ti 4600

Heeft iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen?

Alvast bedankt.

Github - Tikkie! - NED-Clan - Volvo EX30 SMSR Plus

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-03 13:00

Beercase

So soft!

Heb je de kaart er al uit gehad? Miss zit hij er niet helemaal goed in. Probeer de kaart ook eens in een andere pc. Kan aan het moederbord liggen, niet genoeg stroom na hybernate?

Hang loose, KiteSurfing for life!

• NetRipper
Arg druk ik op de verkeerde knop. Nog een keer.

Ik heb de kaart er al een keer uit gehad (ontdaan van stof). De kaart kan ik inderdaad nog wel in een ander systeem proberen. Hier heb ik de kans nog niet voor gehad.

Ik denk dat het niet aan de stroom ligt. Bij het resumen uit hibernaten is het systeem al opgestart en tijdens het inladen van het geheugen draait de ventilator. Op het moment dat het grafische deel van Windows start, gaat de ventilator uit.

Ik las net toevallig iets op GoT waarbij iemand een dergelijk probleem heeft. Bij hem startte de ventilator helemaal niet (vanaf het moment dat hij in windows kwam), dus niet alleen na standby/hibernate. Het werd bij hem opgelost met erg oude drivers (66.77). Even proberen.

• NetRipper
De oudere drivers (66.77) van nvidia helpen ook niet. Verder had ik ook nog geprobeerd om hardware acceleratie compleet uit te zetten. Ook dit mocht niet baten. *help*

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03 22:39
Misschien koelt hij alleen als het nodig is en koelt de kaart tijdens standby/hibernate af.
Als je hem nou eens na hem in standby te hebben gezet even stressed (niet te lang, anders
brand ie misschien door?). Slaat de koeling dan niet aan?

58x PV Enphase IQ8+, 16x PV SolarEdge, 2x PV los, 9x Marstek Venus E V3, Peugeot e-208

• NetRipper
Nee de koeling slaat dan niet aan. De eerste keer dat ik het merkte was dat ik een vastloper had tijdens een spel (na een hibernate). Toen ik mijn pc herstartte, kwam er opeens een hoop lawaai (relatief dan) vanaf. Toen ging ik het dus verder onderzoeken. Het bleek uiteindelijk de ventilator te zijn.
Overigens ga ik nu naar bed. Ik hoop dat ik nog wat andere suggesties krijg zodat ik morgenmiddag verder kan klooien. Ik ben al weken lang met dit probleem aan het vechten (niet continu, maargoed). Bedankt zo ver!

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03 22:39
Anders kun je misschien beter de koeler van je videokaart rechtstreeks op je voeding aansluiten.
(De koeler zit er meestal met een stekkertje aan vast)

58x PV Enphase IQ8+, 16x PV SolarEdge, 2x PV los, 9x Marstek Venus E V3, Peugeot e-208

• NetRipper
Het aansluiten van de koeler op de voeding is wel een mogelijkheid, maar niet echt netjes. Het zou wel een tijdelijke oplossing zijn, ja.

Een maat van mij attendeerde mij op een ander forum:
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=288

Hier wordt exact hetzelfde probleem beschreven. Het topic is vrij groot en er zijn dus (gelukkig) meerdere mensen met dit probleem. Een van de posts vertelde dat de 61.77 drivers het probleem voor hem/haar heeft opgelost. Dit werkt bij mij ook. Ik kan weer hibernaten. Het probleem blijft natuurlijk wel. Voor nieuwere spellen (en latere directX versies die uit zullen komen) moet ik toch de nieuwe drivers gebruiken.

Een verschil dat me opgevallen is. Bij het hibernaten wordt het geheugen weggeschreven naar de harde schijf, voordat de computer uit gaat. Met nieuwere drivers gaat hier de ventilator van de beeldkaart al uit. Met deze oudere driver blijft de ventilator aan staan.

Ik denk dat nieuwere drivers ondersteuning bieden voor kaarten die "dynamic fan control" hebben, dat het aan en uit aan de hand van de hoeveelheid stress op de kaart. Eens kijken of het helpt als ik contact opneem met Nvidia.

In ieder geval bedankt voor de reacties! Ik ben er nu zeker van dat het een driver bug is.

• Hermen86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
Na een herinstallatie kreeg ik hetzelfde probleem met een Geforce FX 5600 bij de standby, en de 61.77-driver heeft het opgelost. Bedankt!
Pagina: 1