Ik ben al een aantal weken aan het kijken naar JSF. Ik kom van een asp.net omgeving. Volgens sun is dit geimplementeerd volgens het MVC principe: Je JSF is je view, je bean is je model maar waar in hemelsnaam is je controller?
Stel. Ik wil data tonen op het scherm.
in asp.net deed ik dat als volgt.
view: aspx file
controller: codebehind
model
Nu in JSF zou dit als volgend zijn
view: jsf file
model: bean
Nu zie ik hier dus geen controller. Ik heb eraan zitten te denken om eigenlijk twee beans te gebruiken: 1 voor je model en 1 voor je controller. Trouwens gebruiken jullie voor de model beans daar rechstreeks je domain model classes voor?
Waar moet ik op letten wanneer ik overschakel van asp.net naar jsf? (ervaring met plain old java is geen probleem)
Ik weet dat er ook een manier is om in jsf je page controller te maken door voor elk UI componentje je binding te specifieren in je bean. Alle tutorials gebruiken het model en controller echter wel door elkaar! Is het aan te raden om in JSF zo te werken: dus met een binding naar je UI component in je controller bean of ...
Graag wat tips hier om trent!
Stel. Ik wil data tonen op het scherm.
in asp.net deed ik dat als volgt.
view: aspx file
code:
1
| <asp:datagrid id="dgData"/> |
controller: codebehind
code:
1
2
3
4
| page_load(){
dgData = model.getDataTable();
dgData.dataBind();
} |
model
code:
1
2
3
| public DataTable getDataTable(){
return blabla;
} |
Nu in JSF zou dit als volgend zijn
view: jsf file
code:
1
| <datatable value=#{bean.data}> |
model: bean
code:
1
2
3
| public List getData(){
return blabla
} |
Nu zie ik hier dus geen controller. Ik heb eraan zitten te denken om eigenlijk twee beans te gebruiken: 1 voor je model en 1 voor je controller. Trouwens gebruiken jullie voor de model beans daar rechstreeks je domain model classes voor?
Waar moet ik op letten wanneer ik overschakel van asp.net naar jsf? (ervaring met plain old java is geen probleem)
Ik weet dat er ook een manier is om in jsf je page controller te maken door voor elk UI componentje je binding te specifieren in je bean. Alle tutorials gebruiken het model en controller echter wel door elkaar! Is het aan te raden om in JSF zo te werken: dus met een binding naar je UI component in je controller bean of ...
Graag wat tips hier om trent!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 23:14 ]