Toon posts:

[XP] windows schijf (e:\) veranderen in (c:\)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn windows draait op de E-schijf, omdat deze schijf er later door mij ingeplugd is. Nu wil ik deze schijf master maken (jep, nu is ie slave) en de andere schijf (ven) als extra houden.

Als ik de voormalige c:\ eruit haal en de e:\ master maak, werkt het niet. Ook als ik de boot.ini kopieer vanaf de c:\ werkt het niet.

Wie weet raad?

Dank!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-03 21:20
Laat em gewoon lekker op de E:\ staan maakt voor de rest niets uit, werkt hier ook prima.
Je zou in systeembeheer even kunnen kijken of je de driverletter kunt veranderen.

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

harry64 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 22:55:
Laat em gewoon lekker op de E:\ staan maakt voor de rest niets uit, werkt hier ook prima.
Je zou in systeembeheer even kunnen kijken of je de driverletter kunt veranderen.
Gaat niet lukken je windows partitie kan niet van driveletter veranderen.
Enidste optie is op master zeteen-->format-->new install

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
..aangezien de schijfletter ook diep in windows zit gefrot :(

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-03 21:20
Copycat schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 23:00:
[...]

Gaat niet lukken je windows partitie kan niet van driveletter veranderen.
Enidste optie is op master zeteen-->format-->new install
Dat idee had ik al maar het was misschien het proberen waard :) (ook al heb ik geen idee of zijn windows daarna nog normaal wil lopen)

Ik vind het zelf trouwens helemaal niet noodzakelijk dat windows op de c partitie staat, misschien doen mensen dit automatisch omdat bijv. windows 98 niet op een andere partitie te installeren was ?

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

je kan met partition magic je schijfletters veranderen! ik weet niet hoe duur dat proggie is, maar je zou het vast wel ergens vandaan kunnen toveren. Het is makkelijk in gebruik en je kan ook nog de grote van je schijven aanpassen. Bij systeembeheer kan je alleen de letters van je cd-drives oid veranderen. :)

No signature required.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:05
Er staan nu overal referenties in de registry etc. naar e:\wherever. Alleen daarom al gaat het dus niet werken.

De letter veranderen is simpel genoeg, alleen werkt vervolgens niets meer.

Driveletters _/-\o_ , een van die dingen die me elke dag weer doen beseffen waarom ik zo blij ben met Linux.

Verwijderd

Topicstarter
Het draait inderdaad prima op E, waarom dan veranderen.
Maar kan ik nu bijvoorbeeld wel de C-schijf formateren?? Dit omdat op deze schijf de boot.ini (en misschien nog andere??) file staat.

Nog iets, bij het opstarten geeft hij nog twee windows versie-keuzes aan. De eerste installatie werkt helemaal niet meer, maar ik heb ook niet het idee dat als ik de C formatteer dat dat dan weg zal gaan...

Verwijderd

Daar had ik zo'n programmaatje voor.

"Ghost" geloof ik, daarmee kon je partities maken, maar volgens mij ook bestaande letters veranderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 19:02 ]

Verwijderd

Klopt. Alleen als je E: in C: hebt verandert, via ghost, en je start windows op....
Dan krijg je nogal wat meldingen dat die de zaakjes niet kan vinden. in je registry staat 'hard' naar de e: verwezen. (door de programma's )
Maar, als je een paar daagjes niets te doen hebt: Startup met de setup-disk van xp. Start recovery-mode console. Maak een copy van c:\windows\system32\config\*.* naar c:\backup (eerst mkdir backup ;) ) Daarna...Normaal opstarten, regedit, de hele meuk exporteren als c:\backup.reg. En dan een tooltje als zoek en vervang e:\ naar c:\ doet. Als ie na een paar uur klaar is, en hopelijk heeft ie dat goed gedaan, en dan backup.reg importeren. Dan schijven omwisselen dat ie de c:\ wordt, windows booten...keep your fingers crossed. :P
Ps. Op eigen risico :) Nouja, je kan altijd die hive weer terugzetten van c:\backup

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 21:53 ]

Pagina: 1