Prijzen flash versus gewoon geheugen

Pagina: 1
Acties:

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-08 16:36
een jaar geleden was flash geheugen ongeveer 4 keer zo duur als nu (rond de 250 euro per gigabyte schat ik zo en nu voor 70). DDR is kwa prijs praktisch gelijk gebleven (rond de 120 euro per gigabyte).

Dat flash duurder was vond ik vroeger logisch: de inhoud blijft immers bewaard als de stroom eraf gaat, dat mag wat kosten.

heb ik belangrijke technologische ontwikkelingen over het hoofd gezien of worden we zwaar gepiepeld door de DRAM fabrikanten?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-08 13:17
Is er niet laatst iets geweest met Samsung? Dat ze aan kartel vorming deden om de prijzen kunstmatig hoog te houden?

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Bij Flash zijn de cellen kleiner dan bij DRAM.

In een boek stond dit:
Celgrootte is:
SRAM: 40 * k ^ 2
DRAM: 10 * k ^ 2
Flash: 8 * k ^ 2
Met k = kleinste structuur

Daar komt nog bij dat Flash tegenwoordig "Multi Level Cell"-technologie heeft. Oftewel meerdere bits per cel.

[ Voor 33% gewijzigd door Daos op 22-01-2005 23:36 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:46

Mentalist

[avdD]

Flash is toch wel heel wat anders dan "gewoon" geheugen. Flash is ontiegelijk veel trager. Waar je flashstick tussen de 10 en 20MB/s haalt, haalt een reep DDR honderden megabytes per seconde, nogal een verschil. Helemaal vergelijkbaar is het dus niet ;). Wat wel opvalt is dat DDR geheugen inderdaad niet of nauwelijks goedkoper lijkt te worden. Volgens mij was het HCC 2003 waar 512MB PC3200 voor 66 euro oid een knaller was, en nu is het nog niet of nauwelijks goedkoper dan dat. Dit hoef je echter niet te vergelijken met flashgeheugen, omdat het gewoon een andere techniek is. Je kan net zo goed met -ook sterk in prijs gedaalde- harde schijven vergelijken :)

Maar waarom de prijs vast blijft staan lijkt mij ook wel interessant om te weten. Maar ik vraag me af of iemand er een goed definitief antwoord op zal hebben. http://www.tweakers.net/s...uws&Query=geheugenprijzen dalen, stijgen, dalen, stijgen.. Moeilijk om een lijn in te vinden ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• maxtrash
Daos schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 22:55:
Bij Flash zijn de cellen kleiner dan bij DRAM.

In een boek stond dit:
Celgrootte is:
SRAM: 40 * k ^ 2
DRAM: 10 * k ^ 2
Flash: 8 * k ^ 2
Met k = kleinste structuur
dit zou betekenen dat flash altijd goedkoper had moeten zijn
Daar komt nog bij dat Flash tegenwoordig "Multi Level Cell"-technologie heeft. Oftewel meerdere bits per cel.
aha, dat zou in ieder geval een technische verklaring kunnen zijn voor het feit dat de 'wet van Moore' voor flash beter opgaat dan voor dram

• maxtrash
W3ird_N3rd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:22:

Maar waarom de prijs vast blijft staan lijkt mij ook wel interessant om te weten. Maar ik vraag me af of iemand er een goed definitief antwoord op zal hebben. http://www.tweakers.net/s...uws&Query=geheugenprijzen dalen, stijgen, dalen, stijgen.. Moeilijk om een lijn in te vinden ;)
jammer genoeg heb ik nog geen mooi grafiekje gevonden maar deze links zijn shocking

november 2001, $54 per 512MB PC2100
en
januari 2005, $58 per 512MB PC2100

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

W3ird_N3rd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:22:
Ik denk dat de prijzen vooral niet verder dalen omdat de prijzen erg dicht naderen naar de kostprijs van het geheugen. Inmiddels maakt iedere geheugenfabrikant zonder probleem PC3200 geheugen (het grootste deel van de markt), en kan er dus eigenlijk alleen nog met prijs geconcureerd worden. Zolang het product nieuw is betekent dit dat de prijzen blijven zakken, maar het inmiddels volledig ingeburgerde DDR kan technisch gezien niet zomaar goedkoper gemaakt worden. Flash is nog een opkomende markt, door processverkleining groeiende markten kan dit nog wel zakken, alleen de marges worden hier ook steeds kleiner (als je de jaarcijfers van Intel/AMD mag geloven tenminste) dus de daling die hier in geweest is, zal vermoedelijk niet meer doorzetten. Wel kunnen er op grotere flash-diskjes nog beter marges gehaald worden (die zijn duurder per MB) dus de verwachting is dat die nog wel iets meer door kunnen zakken.

Voor DDR staat overigens DDR2 voor de deur, daarin is nog voldoende concurrentie mogelijk want de uiteindelijke "standaard" snelheid is nog niet duidelijk (tot hoe ver zou het schalen? DDR2-1000 (aka pc8000? ) ofzo?), daarnaast zitten nog nog alle fabrikanten in deze markt, waardoor de vraag en het aanbod onduidelijk blijven (beide groeien waarschijnlijk, alleen hoe precies?)

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• maxtrash
Luxx schreef op maandag 24 januari 2005 @ 21:56:
[...]

Ik denk dat de prijzen vooral niet verder dalen omdat de prijzen erg dicht naderen naar de kostprijs van het geheugen. Inmiddels maakt iedere geheugenfabrikant zonder probleem PC3200 geheugen (het grootste deel van de markt), en kan er dus eigenlijk alleen nog met prijs geconcureerd worden. Zolang het product nieuw is betekent dit dat de prijzen blijven zakken, maar het inmiddels volledig ingeburgerde DDR kan technisch gezien niet zomaar goedkoper gemaakt worden. Flash is nog een opkomende markt, door processverkleining groeiende
naar mijn mening is dit onzin. Stel dat je eerst 16 chipjes nodig had voor een reepje van 1GB. Door technische ontwikkelingen (meer transistors per mm2) heb je er op een gegeven moment nog maar 8 nodig. Genoeg reden voor een lagere prijs
Pagina: 1