P_de_B schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:56:
[...]
Waarom dan deze in plaats van de HP? Ik weet natuurlijk niet wat deze IBM kost, maar de HP heeft meer geheugen (1 gig), een snellere processor, een DVD brander, een scherm van 1600*1200 en een profi videokaart met 128Mb geheugen. Ik heb alleen een kleinere schrijf (60Gb). Hij kostte vorige week 2399 euro.
Voor 2195,- ben je de trotse nieuwe eigenaar van deze IBM T42. Een geniaal apparaat.
http://www.campuskorting....ebooks&saSearch[special]=
Helemaal objectief ben ik natuurlijk niet (zie sig), er zijn wat mij betreft een aantal overwegingen die zinnig zijn om mee te nemen in je overweging. Zowel in algemene zin, als met betrekking tot deze specifieke machines.
-
Laat je niet gek maken. Ik werk al een jaar volkomen tevreden met mijn T40 (1.4GHz, 512Mb, 40Gb, 64Mb Radeon, wifi b/g). Ondertussen ben ik qua specs door allerlei machines voorbijgestreefd, maar ik heb nog geen moment nagelbijtend zitten wachten tot er een bewerking voltooid was.
-
Ga voor kwaliteit en dan voor specs. Een laptop moet drie jaar mee. In die drie jaar wordt alles sneller en mooier, een maand na aanschaf loop je al achter. Dus kies een machine die je kunt uitbreiden zonder breekwerk, van een leverancier die logische produktontwikkeling pleegt.
- Een IBM notebook is een gecompliceerd geheel van
op elkaar afgestemde componenten. Het is geen –letterlijk- samenraapsel van onderdelen met een TFT scherm erboven. Het heeft een reden dat IBM per serie voor verschillende accu’s, CD drives, harddisks en schermen kiest. Het moet bij elkaar passen, zonder compromis. Wanneer van de 30 onderdelen, drie onderdelen op 80% van hun kunnen draaien daalt de performance van een machine al snel naar de helft van het haalbare maximum. Het gaat niet alleen over kloksnelheden en hoeveelheden geheugen, het gaat vooral over de manier waarop alles samenwerkt.
Er zijn wel een aantal redenen te bedenken waarom je voor een IBM ThinkPad zou kunnen besluiten. Of je het belangrijke redenen vindt is aan jou.
-
Display bescherming: IBM beschermt een ThinkPad met een behuizing waarin een legering van Titanium/Magnesium en een aantal andere verstevigende materialen zijn verwerkt. Je kunt op een Thinkpad staan zonder hem kapot te maken. Want het gaat niet alleen om de typen bescherming, het gaat ook om de dikte van het materiaal. Er zijn fabrikanten die met kreten als ‘ trimetal chassis’ de indruk wekken dat er een exotische legering van metalen voor de bescherming zorgt, terwijl het niets ander betekent dan dat er op drie plaatsen metaal is verwerkt. Overigens ziet Dell een laagje aluminiuimfolie al als metalen bescherming. Ze voegen dan wel voorzichtigheidshalve wat meeverend schuim toe om het scherm wat te beschermen… Probeer maar eens een ThinkPad scherm te torderen (boven vastpakken met een hand op elke hoek, linkerhand van je af en rechterhand naar je toe. Met beleid, alles kan stuk). En probeer het daarna eens met een ander merk… Sorry!
-
Vergrendeling: Probeer eens een ThinkPad te openen zonder het TFT scherm van de base te ontgrendelen. Lukt niet zonder gereedschap, IBM gebruikt haken die niet vanzelf los gaan. Probeer nu eens hetzelfde met een HP of een Dell. Geen probleem de boel open te trekken. Een bijkomend voordeel van de IBM oplossing is dat er nauwelijks ruimte tussen de base en het scherm is. Er kunnen nauwelijks dingen tussen terecht komen die het scherm kunnen beschadigen. Enig idee hoeveel schade een paperclip kan aanrichten?
-
Scharnieren: IBM gebruikt RVS scharnieren die het scherm stevig ondersteunen. Probeer je voor te stellen dat je voor een wiebelend scherm in de auto of trein zit. Ik zou er niet mee willen werken. Er zijn mensen die hun notebook aan de bovenrand van het scherm optillen. Met een ThinkPad kan dat.
Er zijn andere merken die ook RVS scharnierdelen gebruiken, maar dan in een plastic behuizing. Dit geeft geen stevigheid en plastic slijt. Er zijn allerlei constructies bedacht om lamme scharnieren te verstevigen. Niet bij IBM.
-
Features: Er zijn allerlei fabrikanten die juichend roepen dat ze features hebben als rubberen beschermvoetjes, metalen HD behuizing en meer van dat fraais. Die zaken heeft iedereen, niets bijzonders.
-
Data: De ThinkPads in de R- en de T-serie hebben een schokdemper die de HD beschermt tegen beschadigingen door stoten en plotselinge bewegingen. Je gegevens zijn het waardevolste deel van je notebook, alleen IBM biedt deze bescherming.
-
Data: IBM heeft het Active Protection System (op bepaalde modellen) die de HD automatisch parkeert wanneer je ThinkPad valt. Die bescherming heb je nodig als je veel onderweg bent. Alleen bij IBM leverbaar.
-
Data: De “Blue Button” zorgt ervoor dat je je data na een software crash weer terugkrijgt via Rescue and Recovery. Zelfs als je geen backup hebt gemaakt. Bij IBM gratis meegeleverd, bij andere fabrikanten is een beperkte poging tot iets dergelijks. Zelfs als je hun betaalde uitbreiding koopt, ben je met IBM R&R zekerder van je zaak.
-
Veiligheid: Op een aantal modellen is een werkende vingerafdruklezer aanwezig, alleen ingevoerde vingerafdrukken geven toegang. Extra veiligheid die je geen PCMCIA slot kost om een losse smartcard in te steken (en te installeren).
-
Veiligheid: Encryptiechip zorgt voor beveiliging van je data op een ThinkPad. Veel fabrikanten vinden het te duur iets dergelijks aan te bieden.
-
Bescherming: Als je een kop koffie op een ThinkPad toetsenbord laat vallen, loopt de koffie via het afvoerkanaal onder de toetsen weer weg. Bij andere merken ligt de koffie op je moederbord.
-
Bescherming: De PCMCIA slots hebben een eigen afsluiting ter bescherming tegen vocht, stof, etc. Andere merken leveren dummy kaarten mee om de slots mee te vullen. En die dummy kaarten zijn na gebruik van de slots vaak weg.
-
Bescherming: De drive wisselbays hebben een metalen behuizing die voor extra stevigheid zorgt. Andere merken hebben daar plastic (of niets) omheen zitten. Het scheelt geld en het notebook is lichter als je het niet doet. IBM heeft liever een stevige constructie.
-
Comfort: IBM ThinkPads hebben gewone keyboards, waar mensen met gewone handen gewoon op kunnen typen. De constructies met kleine toetsjes en opmerkelijke toetsencombinaties om gewone functies te verrichten kom je op een ThinkPad niet tegen. Je zult het alleen zonder numeriek keypad moeten stellen.
-
Comfort: IBM ThinkPads worden niet gloeiend heet als je ze gebruikt. Warme keyboards en polssteunen werken niet zo lekker.
-
Uitstraling: Een ThinkPad is van door en door gekleurd materiaal gemaakt, waardoor je gebruikssporen nauwelijks ziet. De meeste andere merken worden gespoten, de 12 micron verf is meestal niet bestand tegen het ringbandje van een schrijfblok in dezelfde tas…
-
Wireless: De Wifi antenne is verwerkt in het deksel, rond het TFT scherm. Daardoor wordt de ontvangst van elektromagnetische storing van o.a. het geheugen, de processor en de HD afgeschermd. Andere merken bouwen deze antennes in de bodemkast in. Veel goedkoper, veel eenvoudiger. Veel meer storing.
-
Comfort: Met Access Connections kun je per locatie eenmalig de settings invoeren. Als je een notebook meeneemt naar een andere plek is het erg vervelend iedere keer allerlei gegevens te moeten aanpassen. Op een ThinkPad is het een kwestie van een keer klikken.
-
Comfort: Power Management zorgt ervoor dat je de maximale functionaliteit haalt uit een ThinkPad, door schermhelderheid, processorsnelheid, refresh rates etc aan te passen aan de nog beschikbare energie in de accu.
-
Comfort: Het ThinkLight zorgt ervoor dat je ook in een donkere ruimte je toetsenbord kunt zien. In de behuizing van het TFT scherm zit een klein lampje dat het toetsenbord verlicht.
Dit schiet me even te binnen, er is vast meer.
Ik denk dat je niet zo erg op kloksnelheden moet letten, dat Mbs videogeheugen niet altijd even belangrijk zijn, dat een machine waar je later probleemloos een blu-ray burner in klikt misschien zinniger is dan een laptop waar je nu een DVD mee kan branden.
Ik ben van mening dat er na IBM een hele tijd helemaal niets komt en dan heel voorzichtig andere merken in beeld komen.
Afhankelijk van wat je er mee wilt, bepaal je uiteindelijk zelf waar je gelukkig mee bent.
Succes.