K8V - AMD64 3000+ newcastle - geheugen uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:03

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Sinds een jaar ben ik in bezit van een AMD64 systeem.

specs :

Asus K8V deluxe moederbord 1009 bios
AMD athlon64 3000+ s754 newcastle core (oude revisie . Draai in qnc op 800Mhz)
2 x kingston 512MB DDR400 cas3 double side (1024 MB in totaal)

De laatste paar maanden loop ik tegen de grenzen van het geheugen aan. De computer zit door de toepassingen die ik draai voor school regelmatig op 1,2 a 1,5 gigabyte verbruik. Met als gevoel dat door het vele geswap de computer onnodig traag wordt. Een extra reep geheugen erbij drukken kan dus de oplossing zijn.

Nu heb ik de handleiding van het moederbord er op nageslagen en lees ik het volgende:

ftp://ftp.asus.com/pub/AS...k8v/e1421b_k8v_deluxe.pdf (vanaf pag. 38)

Dat door het plaatsen van 3 dimmen de geheugenbus op DDR200 gaat draaien. Dus het voordeel van een snelle geheugenbus raak ik dan kwijt. Dit moet dan een beperking van de processor zijn. En niet van het moederbord. Omdat de processor rechtstreeks aan het geheugen verbonden zit.

De vraag ?

Zit er echt een beperking in een AMD64 s754 processor dat die het geheugen maar op ddr200 kan aanspreken met 3 dimmen ? Of komt het door het moederbord de beperking oplegd.

Zou het vervangen van mijn 3000+ door een nieuwe revisie, model of snelheid de beperking van drie dimmen kunnen oplossen ?

Of ben ik gedwongen als ik meer geheugen wil hebben om te kiezen voor de dure 1024 MB dimmen of te upgraden naar een s939 platform ?

AKA Rinkel weblog

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:12

CaDje

Framedrops for life

Ik heb een athlon64 3200+ s754 Clawhammer (d8 ik) core, en hetzelfde moederboard. Ik heb het zelfde probleem, kan ook maar 2 reepjes erin kwijt als ik op DDR400 wil draaien. Denk dat je dan toch een ander mobo nodig hebt. Misschien dat de Nforce borden het wel kunnen van de s754.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De beperking ligt idd aan jouw cpu (C0 rev als ik me niet vergis), aangezien de memory controller in de cpu zit.
De oplossing heb je zelf al gezegd:
Zou het vervangen van mijn 3000+ door een nieuwe revisie, model of snelheid de beperking van drie dimmen kunnen oplossen ?
Ja dus. Alleen, je hebt 2 versies:
3000+ CG rev
3000+ D0 rev

Van de CG weet ik niet zeker of die je probleem zal verhelpen, van de D0 wel, probleem is dat deze een socket 939 cpu is, en je dus ook een nieuw moederbord zal moeten aanschaffen.

March of the Eagles

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:03

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Het vervangen van het moederbord is geen optie.. Ik wil dan meteen de overstap maken naar pci-e. En dat betekent dat ik dan moet vervangen. CPU, moederbord, videokaart, en inplaats van één 512 MB reepje moet ik er twee aanschaffen om het voordeel van de dual geheugen bus te blijven behouden. Die uitgave is te groot , en dual memory channel is voor mij nog niet nodig.

Dan kan ik hieruit concluderen dat beter kan gaan hopen dat de 1024 MB dimmen snel in prijs gaan zakken.

AKA Rinkel weblog

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nu, als die CG rev overweg kan met alle banken @ DDR400, dan hoef je enkel een nieuwe cpu te kopen, maar ik kan je niet met zekerheid zeggen dat ie dat kan.

silentsnow weet hier het antwoord wel op :)

March of the Eagles