Toon posts:

Welke hardware voor een web server

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het is de bedoeling om ruimte op de server te gaan verhuren om zo uit de kosten te komen omdat mijn eigen site nu teveel van me adsl lijn begin te vragen dacht ik samen met een paar vrienden die nu webruimte huren een eigen server neer te zetten op een co locatie.
Ik heb er 1 gevonden waar ik voor weinig geld een server neer kan zetten en ik krijg er 250Gb data verkeer bij.
Dit is te veel voor mijn en me vrienden dus dacht ik als ik nu web ruimte aanbied bvb 100mb met 2.5Gb data verkeer voor een paar euro per maand dan kan ik zo nog uit de kosten komen ook.
Maar dan is de vraag wat voor hardware heb ik nodig om een webserver te kunnen draaien waar ongeveer 100 site's op komen.
De server zal in een 1u of 2u kast gebouwd worden en zal rond de 50.000 hits per dag ( ik van 500 hits per site uit ) aan moeten kunnen ik heb echt geen benul of dat veel is voor 1 server.
Wat ik dus wil weten heb ik aan 1 processor genoeg of moet ik een boordje nemen waar er 2 op kunnen welke processor kan ik het besten nemen een Amd64 bvb, een Opteron of is een Xeon daar weer beter voor.
En is 1024mb geheugen genoeg of moet dat veel meer zijn, ik dacht zelf er aan om in raid1 2 Raptors van 74Gb te zetten maar is dat snel genoeg? ik hoop dat ik zo genoeg info heb gegeven ander hoor ik het wel.
Nog vergeten bij te zetten hij gaat denk ik op linux draaien met Php en MySQL en evt een fpt toegang voor gebruiker daar ben ik nog niet uit.
Moet nog goed uit zoeken welke software ik er op wil draaien maar wil eerst weten of het wel haalbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 21:44 ]

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Ga je ook actieve serverside scripting aanbieden inclusief hosted databases (PostgreSQL / Oracle / DB2 / Firebird)?

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• Matthiasje
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
50.000 hits per dag is ongeveer 35 hits per minuut. Da's niet bepaald veel. Hoe zwaar je systeem moet zijn is dus afhankelijk van hoeveel scripting er op de pagina's staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Matthiasje op 22-01-2005 21:37 ]

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-02 10:33
Niet bedoeld als commentaar en wellicht een klein beetje offtopic, maar kan je niet beter een webserver leasen ? Dan scheelt het je op dit moment een grote investering, weinig omkijken naar het onderhoud, wel alles met een server kunnen, vast bedrag per maand en LEGAAL een aantal mensen laten huren van je. Want ik weet niet of dat met een eigen geplaatste server mag of niet ?

Verwijderd

Topicstarter
@ Massiefje waarom zou dat niet mogen lijkt mijn gewoon legaal, een server huren kan ook maar dan ben ik per maand meer geld kwijt nu kan het zelfs geld op leveren al is dat niet veel.
Ik kan voor groothandels prijzen hardware inkopen dus dat is niet het probleem.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Massiefje schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:06:
Niet bedoeld als commentaar en wellicht een klein beetje offtopic, maar kan je niet beter een webserver leasen ? Dan scheelt het je op dit moment een grote investering, weinig omkijken naar het onderhoud, wel alles met een server kunnen, vast bedrag per maand en LEGAAL een aantal mensen laten huren van je. Want ik weet niet of dat met een eigen geplaatste server mag of niet ?
Lijkt me eerder andersom ;) Zeker op een colocated server mag je doen en laten wat je wilt, zolang je geen overlast veroorzaakt voor de rest van 't netwerk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:08
Wat betreft je hits valt het wel mee. Je zou inderdaad ook over een lease server (dedicated) kunnen denken. Of gewoon reseller bij een bestaande hosting provider.

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
Dus 50.000 hits zijn niet echt veel, als ik dan bv een Amd64 3400+ met 1024Mb geheugen en 2 Raptors in raid 1 zet moet dat ruim voldoende zijn begrijp ik hier uit of kan het al goed met lichtere hardware want dat is de vraag.
Het huren van een server kost denk ik toch een stuk meer als je er van uit gaat dat een eigen server een aantal jaren mee gaat.

Verwijderd

Dit strookt niet met Policy - Professional Networking & Servers. Je hebt zelf nog niks uitgezocht over hardware in webservers en over wat welke invloeden heeft. Ga dus eerst zélf aan de slag hiermee.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.