USB externe harddisk geeft schrijffouten

Pagina: 1
Acties:

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik weet niet wat het precies is, maar toen ik voor mijn format een backup wou nemen van al mijn files op mijn spiksplinternieuwe 200 Gb externe harddisk in een MaPower case (zonder cooler, maar met heatsinks overal, ijskoud langs alle kanten), bleek achteraf om de zoveel files een file corrupt te zijn. In mijn iso's werden dat crc errors, in jpg bestanden strepen en kleuren die veranderden.

Ik had ook de indruk dat de snelheid soms enorm dropte tijdens het kopiëren van die pakweg 11 Gigabyte naar de schijf.

Verder hangt soms op onverklaarbare reden mijn hele explorer vast (startbalk niet meer aanklikbaar en alle venstertjes van de explorer (niet internet explorer dus) ook niet). Ik wachtte dan gewoonlijk een paar minuten en dacht toen dat het misschien wel eens aan de schijf kon liggen. Ik draaide dan de knop uit van de schijf en jawel: alles begint weer te reageren en ik krijg een melding dat een schrijfoperatie niet voltooid kon worden.

Toen ik in apparaatbeheer ook eens ging snuffelen, merkte ik dat de schijf ingesteld stond als "geoptimaliseerd voor snel loskoppelen", niet voor "beste prestaties". Welke van die twee raad je me eigenlijk aan te kiezen?

En heb je enig idee wat mijn bovenstaande probleem kan veroorzaakt hebben?

groets
S

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:08
Goede USB drivers geïnstalleerd?

(Dat het systeem traag wordt tijdens het kopieren doet me denken aan PIO mode ipv DMA, denk alleen dat dit niet opgaat bij USB disks :P)

En die schrijffouten en CRC errors, weet je zeker dat de schijf wel goed is? Werkt de schijf wel goed rechtstreeks aan je IDE aansluiting (dus niet in de case?)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• bluppfisk
  • Niet online
Hm volgens de manual waren voor windows xp helemaal geen drivers nodig. Ik ga wel eens op zoek, maar kan op 't eerste zicht niets vinden. Dat PIO DMA gedoe heb ik ook niet gevonden bij die USB drive idd.

Ik kan de drive niet uitproberen aangezien ik hier slechts een laptop heb en het is een 3,5" externe harddisk. Maar gewoonlijk doet ie 't dus goed, lezen is bijna nooit geen probleem.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:23

pistole

Frutter

bluppfisk schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 20:51:Toen ik in apparaatbeheer ook eens ging snuffelen, merkte ik dat de schijf ingesteld stond als "geoptimaliseerd voor snel loskoppelen", niet voor "beste prestaties". Welke van die twee raad je me eigenlijk aan te kiezen?
snel loskoppen -> geen schrijf cache
beste prestaties -> wel cache, oppassen dus met ontkoppelen (gebruik "eject" indien mogelijk in explorer)

Ik frut, dus ik epibreer

• bluppfisk
  • Niet online
Het probleem is blijkbaar veel verbeterd sinds ik de Master jumper op de schijf gezet heb, de man die het in de winkel voor me ineen zette was precies overtuigd dat die jumper niet nodig was en had 'm eruit gehaald.

• bluppfisk
  • Niet online
en bovendien is het blijkbaar beter om een externe harddisk onmiddellijk op je pc aan te sluiten en niet via een USB hub. Mja. dan moet mijn muis maar aan de USB hub gaan bengelen, maar kom nu, dat zou toch niet mogen met USB. Ik wil het wel eens zien wanneer je daar je 127ste apparaat op aansluit, als een harddisk reeds op 2nd level problemen geeft.

Config:

2 USB poorten op de laptop
-> 1. Externe HDD
-> 2. USB Hub Belkin
-> -> 2a. Webcam
-> -> 2b. USB stick
-> -> 2c. Digitale camera
-> -> 2d. USB muis

en dan staan ze nog lang niet allemaal tegelijkertijd aan. Wat is dat toch?

S

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:01

Coach4All

I'm a Coach 4 All

bluppfisk schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 05:10:
en bovendien is het blijkbaar beter om een externe harddisk onmiddellijk op je pc aan te sluiten en niet via een USB hub. Mja. dan moet mijn muis maar aan de USB hub gaan bengelen, maar kom nu, dat zou toch niet mogen met USB. Ik wil het wel eens zien wanneer je daar je 127ste apparaat op aansluit, als een harddisk reeds op 2nd level problemen geeft.

Config:

2 USB poorten op de laptop
-> 1. Externe HDD
-> 2. USB Hub Belkin
-> -> 2a. Webcam
-> -> 2b. USB stick
-> -> 2c. Digitale camera
-> -> 2d. USB muis

en dan staan ze nog lang niet allemaal tegelijkertijd aan. Wat is dat toch?
S
Een USB Hub zonder voeding waarodoor het signaal te zwak kan zijn voor sommige apparaten?
:?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02 23:54
bluppfisk schreef op zondag 23 januari 2005 @ 12:47:
Het probleem is blijkbaar veel verbeterd sinds ik de Master jumper op de schijf gezet heb, de man die het in de winkel voor me ineen zette was precies overtuigd dat die jumper niet nodig was en had 'm eruit gehaald.
Hiermee merkte jij verschil?
Als dat echt zo is moet ik eens kijken hoe de jumper bij mij is/staat, want echt jovel werkt mijn NEC 4571 ook nog niet met mijn Mapower H51C1G :/
Pagina: 1