Toon posts:

[Webservice] Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een klant moet ik een webservice maken die gegevens uit een database weergeeft in XML weergave.

Nu is dit redelijk nieuw voor mij een webservice, het teruggeven van strings e.d. is geen enkel probleem, maar nu moet ik bijvoorbeeld een record uit de database teruggeven.

Wat ik tot nu toe heb gedaan is een object aanmaken met de gegevens uit de database die ik vervolgens met een webmethod return in XML, maar waar ik nu tegen aanloop is het volgende er zijn ook gegevens die bij het record horen die uit een 1opN tabel komen, of te wel het record heeft meerdere gegevens uit een andere tabel. Dit zou ik ook weer kunnen oplossen door het aanmaken van een object [] array voor deze gegevens uit die 1opN tabel, echter hoe plaats ik deze in het hoofdobject?

Of ben ik uberhaupt op de verkeerde manier bezig en moet ik het meer zoeken in de XML writer van .net?

Ik kan niet echt goede cases vinden waar ontwikkelaars dezelfde opdracht hebben als ik nu heb. Wie kan mij adviseren?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 22:11

pistole

Frutter

e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van wat je klant wilt. Wie weet wilt hij wel gewoon platte data dat wel in XML zit. In dat geval zal je moeten de-normaliseren.

Mijn advies: stem af met de klant welke data hij wilt.

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
De klant wil zich aanpassen aan mij, ik moet eerst iets aanleveren en dan gaat hij zijn kant ontwikkelen, maar ik weet nu niet wat standaard wordt gebruikt, wat is de beste methode? Hopelijk kan iemand uit ervaring spreken?

Het enige wat we hebben afgesproken is een resultaat in XML weergave.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 22:11

pistole

Frutter

Het is wederom afhankelijk van het doel van je webservice.

Is je onderliggende datamodel (m.n. relaties) van belang? Dan kan je er beter voor kiezen om je data genormaliseerd aan te bieden (eventueel gerelateerde tabellen / records via andere functies aanbieden)

Als je onderliggende structuur niet van belang is voor de klant, dan kan je beter de-normaliseren en je data "plat" aanbieden.

Het is jouw keuze.

Ik frut, dus ik epibreer

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 12:23
Zijn hier geen standaarden beschikbaar voor? Het klinkt als een vrij standaard probleem, ik ben echter niet zo bekend met XML.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Als ik jou was zou ik proberen zoveel mogelijk een afgerond geheel aan data af te leveren bij iedere request. Is het trouwens een REST-style of WS-style (met SOAP en alle MS-shit) service?

Rustacean

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 23:07

MBV

Wat vaak gedaan wordt is een array teruggeven. Volgens mij zijn er ook 'php-achtige' named arrays, dus $array['naam'] = piet. Moet je gewoon even uitzoeken hoe dat zit met de standaard.
op www.w3schools.com staat een tutorial
Pagina: 1