BeOS/Haiku

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016
Hey
Iedereen hier lijtk erg into Linux and FreeBSD maar hebben mensen nog gehoord van BeOS?
Ik zocht al een poosje naar BeOS maar omdat er heel wat aan de hand was rond BeOS was het moelijk om ergens een BeOS versie te downloaden...
Vandaag was het dan zover, via www.beosonline.com heb ik BeOS Developper Edition gedownload. Deze Developper Edition heeft het voordeel dat hij de AMD Athlon XP en de Intel PIV ondersteunt wat de normale BeOS niet doet.
De installatie verloopt vlodjes, de kernel is 700kb groot en het volledige OS rond de 357Mb, small but powerfull.
Netwerkverbinding was wel even puzelen, namelijk omdat ik niet door had dat dat ding zichzelf een IP toewees terwijl het via DHCP moet. Na dat te hebben bijgesteld en te hebben reboot hebbik dus gewoon verbinding, en hier ben ik dus.
BeOS ziet er simpel en georganiseerd uit, laad supersnel (ik draai het hier op een Celeron 500MHz) en voelt toch Linux-achtig aan, vooral de desktopachtergrond, die's typisch KDE.
Van BeOS wordt gezegd dat het een krachtig multimedia systeem is en dat ga ik ook zeker uitproberen.
Nu nog even een geschikte MSN bot vinden en ik ben vertrokken.
Voor mensen die wat willen leren over BeOS heeft surfen naar www.be.com geen zin meer.
http://www.bebits.com en http://www.beosonline.com are the place to be.

Zijn er hier andere mensen die ervaringen hebben met BeOS en die me maybe verder overweg kunnen helpen?

cYa

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:49
Well een client: http://www.bebits.com/app/3443/

* simon heeft tijden me beos gewerkt, maar helaas te weinig support voor bepaalde dingen.. Het is wel lekker snel en erg leuk om mee te spelen..

|>

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Ik heb het zo'n 2 jaar geleden geprobeerd: het werkt eenvoudig, een beetje als een Mac wat betreft interfacing. Het is echter niet bekend genoeg waardoor ik het niet bruikbaar vind. Windows en Linux zijn imo de 2 platforms waar je mee dient te kunnen werken. BeOS wordt niet gebruikt maar natuurlijk wel leuk om mee te experimenteren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BeOS is geniaal als je wat oudere hardware hebt en nog nuttig wilt kunnen werken. Ik heb het op twee Pentium-I categorie laptops gehad en een dual P2-400. Momenteel draai ik het helaas nergens, maar dat komt puur en alleen doordat de installer niet overweg kan met mijn huidige laptop (iets van CDrom detectie), als ik weer eens iets ouds vind dat toch snel moet werken, dan komt BeOS er weer op :)

Dat het niet bekend genoeg is, is natuurlijk een non-argument. Het gaat erom of je de taken die je wilt uitvoeren kunt uitvoeren. Zelf wil ik op een laptop kunnen tekstverwerken (ASCII, niet 1001 tierelantijnen :z ), webbrowsen en muziek luisteren. Text kun je op een PDP-11 nog doen, Firefox is er voor BeOS en zat player appjes. En dat je CPU's on-the-fly aan- en uit kunt zetten is natuurlijk redelijk nutteloos, maar erg cool om in actie te zien :+

IMHO maakt precies welk OS je draait geen donder uit, zolang je maar kunt netwerken en bestanden kunt uitwisselen.

Iig heb ik zelf hier en daar wat aan de HCL (tegenwoordig te vinden op www.bedrivers.com ) toegevoegd, maar heb niets specifieks met MSN-clients gedaan, dus kan helaas daar weinig tips geven :'(

Oslik blyat! Oslik!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

BeOS had ik.. Even denken.. 7 jaar geleden al :) Maar toen had ik nog internet via ISDN en 't ondersteunde m'n ISDN kaart niet dus heb ik er alleen maar wat mee gespeeld en 't toen weer weggeknikkerd omdat ik eigenlijk niets nieuws kon downloaden. 't was inderdaad wel retesnel toen op een PowerMac 8500/180 (ja, PowerPC, geen intel ;))

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Wietse
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10-2025

Wietse

¯¯¯¯¯

Het best kun je opzoek gaan naar de laatste versie van Beos MAX, dit project is helaas gestopt, maar er is zeker weten nog wel ergens een download te vinden.

http://www.au.horde.org/pub/beosmax/BeOS5PEMaxEditionV3.zip
http://beos.spb.ru/program/118/BeOS5PEMaxEditionV31b1.zip

Ook de al eerder genoemde website bebits.com heeft nog aardig wat software online staan.

Op dit moment gaat Beos trouwens verder onder de naam Zeta (http://www.yellowtab.com).

• Daenney
Zeta ziet er op het eerste geaicht best cool uit, screenshots enzo maar ik ga geen 100€ betalen voor een OS, dat heb ik al eens met Windows moeten doen en toen was 't welletjes,
lang leve OpenSource...

Nu hier toch een paar mensen zitten die wat van BeOS lijken af te weten...
Kan iemand me hier eens uitleggen wat dat BONE/Netserver gedoe is en hoe je zo'n programma onder Be moet installeren, der is echt nergens een handleiding te vinden...

• Brent
  • Laatst online: 09:49
Werkt hij ook met de tv-out van een Rage3D II?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Breepee schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:13:
Werkt hij ook met de tv-out van een Rage3D II?
Zie de link naar www.bedrivers.com die ik hierboven gaf :z
I've seen this chipset on a couple other mobo's. It also has a header for the video out. But I'm not sure which pins do what, and the Impac2 TV-out isn't supported under BeOS (but is in Windows, and almost any time you're using a text console).
A very nice 2D card. The video out isn't supported. You can "kind of" make it work in safe mode if you futz with your TV's adjustments.
Lijkt me helaas vrij duidelijk :'(

Wel schijnt de ATi All-in-Wonder 128 ondersteund te worden (wat onder XP sinds DX9.0b niet meer wil)

* dion_b gaat waarschijnlijk weer eens een BeBoxje in elkaar knutselen om dat werkend te zien :D

Oslik blyat! Oslik!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

CyBeR schreef op zondag 23 januari 2005 @ 02:30:
BeOS had ik.. Even denken.. 7 jaar geleden al :) Maar toen had ik nog internet via ISDN en 't ondersteunde m'n ISDN kaart niet dus heb ik er alleen maar wat mee gespeeld en 't toen weer weggeknikkerd omdat ik eigenlijk niets nieuws kon downloaden. 't was inderdaad wel retesnel toen op een PowerMac 8500/180 (ja, PowerPC, geen intel ;))
Jup. zelfde ervaring hier (ook ISDN). Vond het wel erg revolutionair destijds. De GUI was idioot snel en het kon stoere dingen als 'oneindig' aantal applicaties simultaan de wave-out laten gebruiken (wat inmiddels allang gemeengoed is in ieder OS, maar destijds in Windows iig onmogelijk was). Maar ja, zonder internet was er voor mij geen zak aan :P

Verwijderd

hij werkt niet ens hier..

Bij installatie kan ik mn HD niet mounten... hele tijd niks zeggende error...

edit: onderhand al aan het isntallen...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 16:53 ]

• Daenney
Dan heb je of de cd verkeerd gebrand of je hebt je HD niet goed geïnitialiseerd tijdens setup.
Ik had geen enkel probleem met HD mouten, partitioneren e.d met BeOS Dev 1.1....

Verwijderd

Het is een stuk schijt software...

Op een 1 of andere manier was het geluk maar tijdens het booten kon ie opeens te schijf niet meer vinden...

Stuk poep dus :)

• Brent
  • Laatst online: 09:49
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 18:18:

Op een 1 of andere manier was het geluk maar tijdens het booten kon ie opeens te schijf niet meer vinden...

|:(
dion_b schreef op zondag 23 januari 2005 @ 18:23:
[...]

Ahum... probleem lijkt op een of andere manier heel erg tussen monitor en stoel te zitten, vermoedelijk in afdeling 'attitude' :+
^ met slim.

[ Voor 32% gewijzigd door Brent op 23-01-2005 18:25 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum... probleem lijkt op een of andere manier heel erg tussen monitor en stoel te zitten, vermoedelijk in afdeling 'attitude' :+

Zowel hier op GoT als op een paar specifieke BeOS fora zijn er zat mensen die je zouden willen helpen, maar dan moet je wel met iets meer info komen (exact WELKE 'niks zeggende error' zou een begin zijn...). Anders zeggen bovenstaande twee posts een stuk meer over jou dan over BeOS ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-02 15:16

Cybje

First Post!

Ik heb BeOS ook ooit een vrij korte tijd gebruikt, maar het was echt heel cool. Het kon supersnel opstarten, werkte lekker snel, alleen hardware support was brak. Maar als je vrij standaard hardware had kwam dat ook wel goed. Software is er wel voor te krijgen, voor zover ik weet kun je veel open source software er ook vrij simpel op compilen enzo. Het is wel erg jammer dat BeOS niet echt in zinnige vorm meer bestaat.

Wat ruist er door het struikgewas

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

Is Syllable niet op BeOS gebaseerd? Heb daarvan de live-cd wel eens gedownload, maar helaas snapt ie mijn videokaart (Viper II) niet zo goed. Krijg dan vervorming enzo. Als ik met Dion_b hardware heb geruild, kan ik het met een Matroxje proberen. Ga ik dan ook zeker doen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ga jij maar weer fijn met je Duplo spelen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Daenney
Exirion schreef op maandag 24 januari 2005 @ 11:34:
[...]

Ga jij maar weer fijn met je Duplo spelen.
Oke, da's ook niet erg aardig maar je hebt wel gelijk.
omdat iets nu eens een keer niet lukt dan dat meteen schijt-software te noemen is overdreven. Dan was Windows, Mac, Linux, FreeBSD etc. het ook, want er zal altijd wel iets misgaan bij de eerste keer.

Wel zielig, van die closed-minded personen die niet een beetje wilskracht willen steken in iets nieuws, daarom dat iedereen op Windows zit, omdat daar alles goed lijkt te gaan, hoewel dat lang niet zo is.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mensen, laten we lief voor elkaar, en elkaar of software niet meer voor allerlei soorten feces uitmaken, als iets niet gelijk in 1x werkt zegt dat niet meteen iets over de kwaliteit van de software natuurlijk. En dan nu weer ontopic :)

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

De BeBOX was de reden dat ik ooit een dual p1-133 heb gebouwd, lang voor de dual celeron hausse.
Ik kreeg het helaas niet op mijn laptop aan de praat, maar dat is al even geleden. Misschien dat er onderhand nieuwere drivers zijn.

Join TeamBVD!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De BeBox was wel een prachtig stuk machine. Dual PowerPC 604 meen ik dat er in zat, met ueberl33te ledjes om activiteit per proc aan te geven. Ik wil er nog steeds best een hebben ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CyBeR schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:55:
De BeBox was wel een prachtig stuk machine. Dual PowerPC 604 meen ik dat er in zat, met ueberl33te ledjes om activiteit per proc aan te geven. Ik wil er nog steeds best een hebben ;)
Erg leuk apparaat idd, eigenlijk hardwarematig niets anders dan een dual PPC (603 (66MHz) of 603e (133MHz) trouwens ;) ) mobo op extended AT-form factor met PCI en ISA bus en SCSI, IDE en enorme hoeveelheden I/O onboard.

* dion_b zou er ook dolgraag eentje te pakken krijgen, al kun je met een dual So7 platform al aardig in de buurt komen qua look&feel (dual P200MMX ofzo)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1