[Mobo] Krijg P2B niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb recentelijk een 'echte' ASUS-P2B bemachtigd; hiervoor had ik een P2B-VT, maar die werkt niet helemaal jofel. De 'nieuwe' P2B heb ik aangesloten zoals het hoort. Maar ... ik plaats hier natuurlijk niet-voor-niets een bericht: als ik de PC aanzet, begint de powerled te knipperen en gebeurt er verder niet veel meer; de schijven en fans springen aan en dat was het. Bij de vorige eigenaar werkte het mobo wel naar behoren, dus ik vermoed dat het mobo heel is en dat de oorzaak elders ligt.

Wat meer info:
• 3x 256Mb geheugen
• alleen het AGP-slot is in gebruik
• PentiumIII-650Mhz
• keyboard op PS2-poort

Uiteraard heb ik op GoT gezocht; ik heb een draadje gevonden met hetzelfde probleem, maar geen oplossing, en een draadje waar het mobo kapot was.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

[ Voor 4% gewijzigd door pven op 22-01-2005 19:10 ]

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Nesto
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09-2021

Nesto

Chef du production

Mijn ervaring met een P2B-F was dat toen ik de processor niet goed in het slot had geduwd de power led ook ging knipperen. Kijk daar eens naar zou ik zeggen.

Yes - OEM

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

P3-650 is een CuMine CPU. Iirc konden alleen bepaalde revisies P2B dat ondersteunen, post dus even je PCB revisie. Tweede aandachtspunt is dat een P3-650 meestal als FC-PGA geleverd werd (Slot 1 bestaat wel, maar zie je minder vaak) - als het FC-PGA is, post eens wat details over de Slot-Socket converter.

Oslik blyat! Oslik!

• Nesto

Nesto

Chef du production

Sinds PCB revisie 1.12 en BIOS 1013.006 om precies te zijn ;)

Yes - OEM

• pven
  • Niet online
PCB = PC-bios ? :?

Er zat een superkort briefje bij met de tekst '1.04 bios 10.12.350'. Dit klinkt alsof mijn BIOS dus te oud is?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

pven schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 23:56:
PCB = PC-bios ? :?

Er zat een superkort briefje bij met de tekst '1.04 bios 10.12.350'. Dit klinkt alsof mijn BIOS dus te oud is?
PCB is printed Circuit board aka de printplaat :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• pven
  • Niet online
Ok dan ... :P

Hoe kan ik daar het versie-nummer van achterhalen? Ik zie het er (nog?) niet op staan.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

pven schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:01:
Ok dan ... :P

Hoe kan ik daar het versie-nummer van achterhalen? Ik zie het er (nog?) niet op staan.
Gelukkig heb ik hier ook nog een P2B liggen :+

Naast het grote P2B 'logo' staat in kleine letters "rev x.xx" :)
Dat is je PCB versie :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• pven
  • Niet online
Daar staat REV 1.04 ... ;(

Kan ik ergens vinden welke processoren door deze versie worden ondersteund?

• Nesto

Nesto

Chef du production

Dan vrees ik dus dat je PIII 650 niet gaat werken op dat bord... helaas.

Hier kan je je moederbord opzoeken. Dan krijg je een lijst met ondersteunde CPU's.

[ Voor 52% gewijzigd door Nesto op 23-01-2005 00:16 ]

Yes - OEM

• pven
  • Niet online
Ik heb mijn oude mobo er maar weer ingehangen, die werkt als vanouds (met een dezer dagen de gebruikelijke crash).

Dank voor de hulp; ik ga er mee aan de slag en vindt vanzelf nog wel eens een P3 die het wel doet! _/-\o_

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 heeft nog ergens een p3 500 slingeren. die draait nog wel op jouw revisie.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Nesto schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:12:
Dan vrees ik dus dat je PIII 650 niet gaat werken op dat bord... helaas.

Hier kan je je moederbord opzoeken. Dan krijg je een lijst met ondersteunde CPU's.
Goed werk nesto :Y) !
Probeer anders eens op marktplaats naar een mobo te kijken :) (niet veel los te koop met een late revisie). Misschien handig om eens naar ''pc dumpdagen'' te gaan?

• pven
  • Niet online
Dit moederbord heb ik via marktplaats gevonden en nu ik het op ga zoeken, staat REV 1.04 gewoon in de advertentie vermeld ... :X 8)7

Kan BackSlash32 aub contact opnemen met mij? (Ik heb geen mail-adres vana je; dat van mij is wel te vinden. ;))

[ Voor 27% gewijzigd door pven op 23-01-2005 09:04 ]

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 22:57
Je hoeft niet zo zeer op het revisie nummer te letten van je P2B. Waar je wel op moet letten is het type nummer van de voltage-regulator. Uit mijn hoofd weet ik het niet meer precies.

Als er op staat HIP6019CB or HIP6004ACB dan heb je een probleem, als er op staat ...BCB of US3007CW dan gaat het wel..

deze chip vind je in de buurt van de slot-1 connector aan de rand van je mobo

Daarnaast kan het goed zijn dat je een oude processor nodig hebt om het systeem te flashen naar een nieuwere versie..

[ Voor 14% gewijzigd door BovenHond op 23-01-2005 21:03 ]

• pven
  • Niet online
Er staat HIP6019CB op, dus dan heb ik een probleem. :P

Ik heb inmiddels iemand gevonden die me een P3-450 gaat schenken; als die er is, laat ik in dit draadje nog weten of het dan wel werkt.

Verwijderd

Heb hier nog een P2B-S liggen, als je graag experimenteerd kun je hem van mij hebben ligt hier stof te happen.

• BovenHond
Wellicht dat na het installeren van de P3-450 je een BIOS flash kan doen naar versie 1014.3 (uit mijn hoofd) .. en dat je daarnaa alsnog de snellere processor (P3-650) er in kan stoppen.

Succes er mee..

offtopic:
@ ro_ko_71
Als die P2b-s wel een BCB voltage regulator heeft zou ik hem anders graag van je overnemen, maar de TS gaat voor

[ Voor 8% gewijzigd door BovenHond op 24-01-2005 15:09 ]

• pven
  • Niet online
Dank aan ro_ko_71 voor het aanbod! Ik wil het echter bij mijn huidige P2B-zonder-S houden (anders krijg ik zoveel van die boarden en snap ik er helemaal niets meer van :P). Het is BovenHond gegund! :)

Verwijderd

@ ro_ko_71
Als die P2b-s wel een BCB voltage regulator heeft zou ik hem anders graag van je overnemen, maar de TS gaat voor

Van die regulator weet ik niet, maar als je hem wilt hebben, dan kan dat
ben alleen zeer zelden thuis vanwege werk (alleen weekends)
stuur jou wel effe mijn email/gsm nr kunnen we wat afspreken.

PS email komt niet aan op jouw adres (weet niet hoe) laat via forum maar wat weten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 17:36 ]

• _zer0_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 12:38
Ik heb hetzelfde revisie bordje en ik heb de HIP6019CB vervangen door de nieuwere HIP6019BCB (als ik me niet vergis).
Hierdoor draait mijn P3-600 er nu wel op, wat vroeger niet werkte.
Het is een risico natuurlijk, vooral het fatsoenlijk er af halen van het oude ic was effe oppassen geblazen, maar het is gelukt en het bordje draait nu alweer een jaartje met de p3-600.

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:53

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

BovenHond schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:09:
Wellicht dat na het installeren van de P3-450 je een BIOS flash kan doen naar versie 1014.3 (uit mijn hoofd) .. en dat je daarnaa alsnog de snellere processor (P3-650) er in kan stoppen.

Succes er mee..
Ik neem aan dat je daarmee een beta bedoelt? (heb hier een P2B met 1012, volgens mij was dat de laatste stabiele versie?) volgens de changelog ondersteunt de P2B na deze flash ook Coppermines, er staat alleen niet tot hoever (en ik moet ff kijken of het nog tegen de kosten opweegt om een hoge PIII en een converter te kopen ipv een heel nieuw setje... de huidge proc is namelijk een PII 450 ;))

[ Voor 24% gewijzigd door SleutelMan op 30-01-2005 17:39 ]

You've just spent two seconds reading this signature and learned nothing new.

• BovenHond
SleutelMan schreef op zondag 30 januari 2005 @ 17:37:
[...]

Ik neem aan dat je daarmee een beta bedoelt? (heb hier een P2B met 1012, volgens mij was dat de laatste stabiele versie?) volgens de changelog ondersteunt de P2B na deze flash ook Coppermines, er staat alleen niet tot hoever (en ik moet ff kijken of het nog tegen de kosten opweegt om een hoge PIII en een converter te kopen ipv een heel nieuw setje... de huidge proc is namelijk een PII 450 ;))
Inderdaad, de laatste beta versie bedoel ik. Deze betaversies zijn al meer dan 2 jaar zeer stabiel bij iedereen die ik ken die ze heeft getest.

Verwijderd

Hallo , ik heb hier ook nog een Asus P2B;
in het eerste scherm staat Modulair Bios v4.51PG
dan verderop Asus P2B ACPI BIOS revision 1011
hier draait een 350 proc op, op 366 MHz.
Als je er wat mee kan, laat mij weten alsjeblieft?
Ik wijs er nog wel op, dat er géén AGP kaart in kan...
Groet, Martin.

• pven
  • Niet online
Ik heb eindelijk de tijd gevonden om hier mee verder te gaan. Op de P2B is een P3-450 geplaatst en het mobo start zowaar op! Tot zover de feestvreugde, want voorbij onderstaand scherm komt het niet:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/53927/full.jpg

Als dit in beeld komt, reageert er niets meer; reset via keyboard werkt niet en de LEDs van het keyboard doen het ook niet meer. De harde schijf wordt bij het opstarten herkend als de juiste schijf, maar als ik een autodetect doe dan blijft dat 'tot in den eeuwigheid' mijn schijf detecteren. Uiteraard heb ik ook een CMOS-reset gedaan, ook dat baat niet. Voorts heb ik wat 'aanzitten rommelen' in de BIOS, maar ook dat levert helemaal niets op.

Tot een uur gelden werkte alles overigens nog naar behoren, met de P2B-VT.

Iemand enig idee wat ik verder nog kan proberen?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

En als je de schijf afkoppeld ?
Probeer ook eens de IDE-Controller in het BIOS te 'disablen'

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• pven
  • Niet online
Als de schijf af is gekoppeld, dan start ie wel op (maar dan kan ik natuurlijk verder niet zo veel). Ik ga ff experimenteren; THX!

Na het aankoppelen van de schijf, roept ie niet meer dat het een Maxtor is maar komt er een-of-ander hexadecimaal teken te staan. :/

Ik ga het oude moederbord weer inbouwen ; ik heb het namelijk helemaal gehad. Een dezer weken koop ik een nieuw mobo met bijpassende processor, in de hoop dat ik dan van het gelazer af ben. Momenteel zit ik me al maanden te ergeren en dat is het me niet waard. :(

[ Voor 61% gewijzigd door pven op 12-03-2005 17:10 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Het kan zijn dat de schijf incompatibel is (Settings goed staan ?)
Het kan zijn dat de kabel niet goed is of verkeerd is aangesloten.
Het kan zijn dat de IDE Controller van het moederbord stuk is.

• pven
  • Niet online
Uiteraard dank voor je tips! Het oude mobo is inmiddels ingebouwd en die werkt meteen goed (maar dan krijg ik straks weer onverwachte crashes).

• De schijf werd op zich herkend als de juiste schijf;de schijf is 80Gb, dat moet een P2B toch aankunnen?
• De kabel is goed, anders had het met het andere mobo ook niet gewerkt.
• Het lijkt me stug dat de IDE-controller stuk is, want de CDrom werkte wel goed op beide poorten.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hmm, volgens mij kan niet elke P2B standaard een 80GB aan.
Je zou dan kunnen proberen om het BIOS te updaten. Zeker omdat de kabel goed werkte en de CDROM speler geen problemen gaf.

• pven
  • Niet online
De BIOS zit al op de meest recente versie die voor deze versie van het mobo te krijgen is. ;(

Snap je nu waarom ik er moedeloos van word? ;)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:05

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Als je er een <32GB schijfje aan hangt? Boot 'ie dan wel door? Kun je even zien of het aan die harddisk capaciteit ligt.

Hier stond een dode link.

• pven
  • Niet online
Ik heb geen schijven meer liggen die kleiner zijn dan 32Gb. :/

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:08
Ik was het gelazer met grote schijven om mijn P2B-F ook zat. Eenvoudigste oplossing koop een los ide-controllertje waarvan je weer dat hij schijven groter dan 128gb aankan. In performance maakt het niks uit of ga je er zelfs nog op vooruit ATA100 vs ATA66.

Op P2B-F zit de ide-controller toch aan de PCI-bus geknoopt.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:05

strandbal

Was het maar zo'n feest.

ALS het aan die schijven ligt... Wat als je 'm zonder schijven van een cdrom laat opstarten? Boot 'ie dan door?

Hier stond een dode link.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

pven schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 19:09:
De BIOS zit al op de meest recente versie die voor deze versie van het mobo te krijgen is. ;(

Snap je nu waarom ik er moedeloos van word? ;)
Ik heb dit gehad toen ik van een 10 GB naar een 120 GB harde schijf ging (kleine upgrade ;) ), met een P2B. (maar ik weet niet meer precies welke versie P2B)
Bedoel je de officiele versie van dat bios (ik dacht dat dat versie 1012 was). Dan moet je eens versie 1014 proberen. Dat is weliswaar een bèta, maar hij werkt perfect, en hij ondersteunt nu grote harde schijven.

[ Voor 5% gewijzigd door DrivinUCrazy op 13-03-2005 19:56 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1