Toon posts:

Langzaam netwerk met hub en switch*

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik binnenkort een laptop ga aanschaffen heb ik in plaats van 1 nu 2 internetverbindingen nodig op m'n kamer.
De situatie is nu als volgt:

Kabelmodem -> Server -> Hub -> PC1
-> PC2
-> etc...

Voor het verkrijgen van twee internetverbindingen op m'n kamer wil ik een extra hub aansluiten. Ik heb een sweex 4 poorts hub gekocht met poorten die zowel als uplink en normaal kunnen fungeren.
Ik maak overal gebruik van straight UTP kabels.

Genste situatie:
-> PC2
-> Hub -> PC3
-> Laptop

Als ik dit aansluit kan ik wel pingen naar het netwerk en internet, maar heel erg traag. Zo traag dat webpagina's openen in een browser niet werkt. Wat is er mis aan mijn opstelling?

Edit: In andere topics hierover las ik ook dingen over een crosskabel maar dat is geen optie, tenminste, de straight kabel die er nu ligt gaat van een kelder naar boven dus het is veel werk om dit te vervangen...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 16:49 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Een switch gebruiken in plaats van een hub kan al veel verschil uitmaken.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:09
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:44:
Omdat ik binnenkort een laptop ga aanschaffen heb ik in plaats van 1 nu 2 internetverbindingen nodig op m'n kamer.
De situatie is nu als volgt:

-> PC2
-> etc...

Voor het verkrijgen van twee internetverbindingen op m'n kamer wil ik een extra hub aansluiten. Ik heb een sweex 4 poorts hub gekocht met poorten die zowel als uplink en normaal kunnen fungeren.
Ik maak overal gebruik van straight UTP kabels.

Genste situatie:
-> PC2
-> Hub -> PC3
-> Laptop

Als ik dit aansluit kan ik wel pingen naar het netwerk en internet, maar heel erg traag. Zo traag dat webpagina's openen in een browser niet werkt. Wat is er mis aan mijn opstelling?

Edit: In andere topics hierover las ik ook dingen over een crosskabel maar dat is geen optie, tenminste, de straight kabel die er nu ligt gaat van een kelder naar boven dus het is veel werk om dit te vervangen...
Heb je de 1e hub wel verbonden met de Uplink van de 2e hub? en niet met een willekeurige poort?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

Pogostokje

* twiet *

Maverick schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:52:
Heb je de 1e hub wel verbonden met de Uplink van de 2e hub? en niet met een willekeurige poort?
Dat maakt toch helemaal niet uit. Een poort is een poort. Als hij poorten heeft die automatisch omschakelen tussen cross en straight dan maakt het niet uit wat voor kabel er tussen zit en op welke poort er iets aangesloten wordt.

Ik ga er trouwens van uit dat TS het over switches heeft, want een hub die kan je tegenwoordig bijna niet meer kopen (om logische redenen).

TS, wat zijn de pingtijden op het interne netwerk, tussen PC en eentje die rechtstreeks aan de eerste switch is aangesloten? En wat zijn tijden tussen twee PC's die allebei op de eerste switch zijn aangesloten? Misschien is je switch wel kapot. Sweex is natuurlijk de Yoko onder de netwerkapparatuur. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Maverick
Pogostokje schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:51:
[...]

Dat maakt toch helemaal niet uit. Een poort is een poort. Als hij poorten heeft die automatisch omschakelen tussen cross en straight dan maakt het niet uit wat voor kabel er tussen zit en op welke poort er iets aangesloten wordt.
Als hij zulke poorten heeft zeg je zelf al, ikzelf doe het iig altijdzo, weet niet beter. Weet je zeker dat het niet uitmaakt welke poort je gebruikt?
Ik ga er trouwens van uit dat TS het over switches heeft, want een hub die kan je tegenwoordig bijna niet meer kopen (om logische redenen).
Of het nu om een switch of een hub gaat maakt voor de werking niet uit natuurlijk.

Overigens, TS, je zegt dat je de kabel niet wilt vervange, maar gewoon een stukje cross-cable van 10cm achter de normale koppellen met een simpel blokje is genoeg hoor, daar hoeft de kabel niet voor vervangen te worden ;)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Maverick schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:48:
[...]

Als hij zulke poorten heeft zeg je zelf al, ikzelf doe het iig altijdzo, weet niet beter. Weet je zeker dat het niet uitmaakt welke poort je gebruikt?
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:44:
Ik heb een sweex 4 poorts hub gekocht met poorten die zowel als uplink en normaal kunnen fungeren.
Le-zen :P
[...]

Of het nu om een switch of een hub gaat maakt voor de werking niet uit natuurlijk.
Nee joh, een hub heeft immers ook een MAC-adres-table enzo.. |:( (not)

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik in mijn topicstart al aangeef is het een hub onee switch inderdaad ;) waarbij de poorten zowel als uplink als normaal gebruikt kunnen worden.
Overigens, TS, je zegt dat je de kabel niet wilt vervange, maar gewoon een stukje cross-cable van 10cm achter de normale koppellen met een simpel blokje is genoeg hoor, daar hoeft de kabel niet voor vervangen te worden ;)
Een kabel-verleng-blokje bedoel je? Maar is het dan zo dat ik voor de verbinding hub-switch een cross kabel moet gebruiken?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien handig om even de precieze type gegevens van je hubs/switches te posten. Dan is het snel voor iedereen duidelijk wat de poortjes wel en niet kunnen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Maverick
Oeps gemist :+
[...]

Nee joh, een hub heeft immers ook een MAC-adres-table enzo.. |:( (not)
Ok, laat ik het anders zeggen, INTERN werkt het anders, maar op het oog werkt het (op de snelheid na evt) hetzelfde.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:54:
Zoals ik in mijn topicstart al aangeef is het een hub onee switch inderdaad ;) waarbij de poorten zowel als uplink als normaal gebruikt kunnen worden.

[...]

Een kabel-verleng-blokje bedoel je? Maar is het dan zo dat ik voor de verbinding hub-switch een cross kabel moet gebruiken?
Nee, die kabel heb je niet nodig, maar ik dacht laat ik het toch maar even melden :)

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:59:
Misschien handig om even de precieze type gegevens van je hubs/switches te posten. Dan is het snel voor iedereen duidelijk wat de poortjes wel en niet kunnen.
5 x Switch ( 5 Ports 10/100 Mbps Switch) Auto MDI/MDIX capability, 5 x 10/100 Mbps rj-45 ports, every port can be used as an uplink port.

Hub 1 is een 8 poorts, met niet een aparte uplink port.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Vervang je HUB 1 door een switch. Een hubje kan namelijk per definitie niet op full-duplex werken, wat je de helft aan snelheid scheelt. Die winst is vrij eenvoudig te krijgen. Verder heb je met een hub als 'hoofd-verdeler' het probleem van je onnodig grote broadcast domain. Als er iemand een emule (oid) opstart op het netwerk dan houdt het wel op met je performance in huis.
Je hebt tenslotte best kans dat jouw switch wil gaan negotiaten met de hub over de snelheid maar dat dat mislukt omdat je hub dat niet kan. Klapperende poortjes zijn het gevolg: weg snelheid.

Een uplink port doet echt helemaal niet ter zake. Evenmin als je kabel. Er heerst een hardnekkig misverstand dat een uplink poortje iets speciaals is, terwijl het feitelijk gewoon een poort is die crossed is voor het kabel-gemak. Al jouw poortjes zijn MDI/MDIX en herkennen dus zelf of ze crossed moeten zijn of niet. Daarom maakt het ook niet uit wat voor kabel je gebruikt, je poortjes passen zich helemaal vanzelf aan de situatie aan. Breek daar je hoofd niet over. ;)

Verwijderd

Topicstarter
En stel dat ik Hub 1 vervang door de switch en de hub aan de switch hang (dus omruilen), heb ik dan wel normale snelheid?

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Volgens mij kunnen die hubs/switches nooit het probleem zijn al gebruik je 2 10mbit hubs dan nog moet je makkelijk fatsoenlijk kunnen inetten.

Daarnaast is een switch alleen nuttig als meerdere pc's op je netwerk tegelijk gaan kopieren van elkaar. Als je dat niet al te veel doet voldoen hubs goed genoeg. Dat ze niet full-duplex zijn maakt ook niet zo veel uit want dat betekend alleen dat je 100mbit up en down tegelijk kunt gebruiken, maar goed wie doet dat nou? Full duplex zou daarnaast wel sneller zijn ivm met pakketjes terug enzo maar dat zal zo weinig schelen.

Zijn de kabels wel allemaal goed geknepen en geen breuken ?

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 23:28
Altijd switches gebruiken, op deze manier heb je de hoogste snelheden binnen je netwerk (en strakke pingtijden). TS. je switches kunnen automatisch crossen, dus je hebt geen aparte kabels nodig!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

eppie schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 21:04:
Volgens mij kunnen die hubs/switches nooit het probleem zijn al gebruik je 2 10mbit hubs dan nog moet je makkelijk fatsoenlijk kunnen inetten.
Daarnaast is een switch alleen nuttig als meerdere pc's op je netwerk tegelijk gaan kopieren van elkaar. Als je dat niet al te veel doet voldoen hubs goed genoeg. Dat ze niet full-duplex zijn maakt ook niet zo veel uit want dat betekend alleen dat je 100mbit up en down tegelijk kunt gebruiken, maar goed wie doet dat nou?
Als ik dit zo lees geloof ik niet dat je veel praktijk ervaring hebt met netwerken. :) Wat je denkt dat niet gebeuren kan, gebeurt daar juist vaak wel.
Een non-manageble (lees: vast te zetten) switch en een hub kunnen in een loop terecht komen. Normaal gesproken zal een switch aan een eenvoudige hub terugschakelen naar 10Mbit half-duplex, trager kan je het niet krijgen. Als de switch dan, omdat hij niet vast te zetten is en omdat hij wellicht wat minder van kwaliteit is ;) , af en toe denkt dat hij sneller kan heb je kans dat er een situatie ontstaat waarbij de poort zo nu en dan gaat klapperen tussen deze snelheden. Dan verlies je kortstondig data.

Het probleem is dus in dit geval niet dat 10Mbit te traag zou zijn, maar dat de combinatie tussen deze twee apparaten een mogelijk ongelukkige is. Het komt vaker voor. Inderdaad, zoals je aangeeft kan de gebruikte kabel daar ook zeker debet aan zijn.

Ik heb de TS gevraagd dat uit te sluiten door twee simpele ping testjes, dan weten we meer. ;)
Alleen switches gebruiken is zonder meer de beste oplossing, de switch en de hub omdraaien helpt niet. De switch in plaats van de hub gebruiken en de hub zelf het raam uitgooien is wellicht een tussenoplossing. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ping resultaten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
// Server op hub 1
PING 192.168.0.1 (192.168.0.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.0.1: icmp_seq=3 ttl=255 time=0.764 ms
64 bytes from 192.168.0.1: icmp_seq=4 ttl=255 time=0.730 ms
64 bytes from 192.168.0.1: icmp_seq=5 ttl=255 time=0.729 ms

// Andere pc in netwerk op hub 1
PING 192.168.0.12 (192.168.0.12) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.0.12: icmp_seq=1 ttl=128 time=1000 ms
64 bytes from 192.168.0.12: icmp_seq=3 ttl=128 time=0.633 ms
64 bytes from 192.168.0.12: icmp_seq=4 ttl=128 time=0.507 ms

// Internet
PING www.nu.nl (62.69.168.12) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 62.69.168.12: icmp_seq=1 ttl=121 time=10.0 ms
64 bytes from 62.69.168.12: icmp_seq=2 ttl=121 time=10.5 ms
64 bytes from 62.69.168.12: icmp_seq=3 ttl=121 time=10.0 ms

'k Heb nog geen andere pc op hub 2 dus heb daar geen resultaten van.

En de kabel die ik gebruik werkt direct op m'n pc (dus zonder tussenkomst van de hub) wel goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 23:23 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

Duinkonijn

Huh?

veel te lang...

hoe zit het met je coillisions

heb je misschien op 1 kaart full duplex aanstaan

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Even ter verklaring, je hoeft niet bang te zijn dat je de kabel moet vervangen voor een crosskabel.
Als dat het probleem was had je gewoon helemaal geen internet, das dus mooi uitgesloten.
Waarom trouwens modem --> server --> hub --> pc1 en dan verder.
Waarom niet gewoon Modem --> server en dan alle pc via die hub (of een switch) die daarachter zit?
Ook hoorde ik een verklaring dat het internetten beter zou zijn als er een switch achter zou zitten.
Let wel op, je internet is nooit sneller dan 10 Mbit dus zou het geen probleem op moeten leveren.
Wat Pogostokje zegt klopt wel over dat broadcast naar andere hub-poorten, maar dat merk je met internet nie echt.
Dan het volgende, kijk eens goed, poort 8 of 1 zou een uplink moeten zijn, ook een factor "internet vertraging".
Maar ook kan het vanuit je laptop een probleem zijn, zet eens voor een test je netwerkkaart op 10 Mbit half duplex?
Het proberen om op een hogere snelheid te werken vanuit je laptop netwerkkaart kan ook een probleem zijn, hij gaat dan steeds switchen waardoor de snelheid omlaag gaat.
Duinkonijn schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 23:33:
veel te lang...

hoe zit het met je coillisions

heb je misschien op 1 kaart full duplex aanstaan
Kijk, dat is goed advies......

[ Voor 25% gewijzigd door marquis op 22-01-2005 23:46 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Topicstarter
De kaart in mijn pcstaat op Half duplex, die op de server is een 3c5x9 kaartje die draait onder linux, daar kan ik met mii-tool of ethtool niet checken op welke duplex mode ie staat omdat het geen MII-device is...

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 23:22:
Ping resultaten:
64 bytes from 192.168.0.12: icmp_seq=1 ttl=128 time=1000 ms
Dat is lang, maar het zal een ARP zijn, omdat alle volgende pings wel snel gaan.
// Internet
PING www.nu.nl (62.69.168.12) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 62.69.168.12: icmp_seq=1 ttl=121 time=10.0 ms
64 bytes from 62.69.168.12: icmp_seq=2 ttl=121 time=10.5 ms
64 bytes from 62.69.168.12: icmp_seq=3 ttl=121 time=10.0 ms
Dit zijn normale tijden.... ? Je verbinding is dus ok.

Wat gaat er bijvoorbeeld traag? Zoek eens een website die traag gaat voor jou?

En, doe dan in je dosbox:

c:\ tracert www.tragesite.nl

Met de uitkomst daarvan moet je kunnen zien wat jouw vertragende factor is in de schakel.
Wat Pogostokje zegt klopt wel over dat broadcast naar andere hub-poorten, maar dat merk je met internet nie echt.
Zet op je 8Mbit ADSL lijn maar eens een EMule open. Als je dan een 10Mbit hub hebt op half-duplex en andere systemen op hetzelfde broadcast domain ... dan merk je dat HEEL erg. En we zijn tweakers, dus het is geen ondenkbare situatie, toch? ;) De overige dingen die je roept waren al langs gekomen boven jouw posting.

[ Voor 22% gewijzigd door Pogostokje op 23-01-2005 13:54 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een ping result krijg is het wel normale snelheid maar er is heel veel packet loss, maargoed, ik denk dat dan de enige oplossing is de hub bij de server vervangen door een switch...

Verwijderd

titelfix

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kuch beter lezen sorry

[ Voor 70% gewijzigd door Fish op 23-01-2005 22:51 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Pfff iets simpels als dit is me eindelijk gelukt ;). Uiteindelijk bleek Hub 1 ook een Switch te zijn, met poort 1 als uplink, dus straight daaringedaan, verlengt met cross, dit in Switch 2, en voila het werkt 8)7...
Pagina: 1