Toon posts:

DNS client registratie in combinatie met DHCP werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie
- W2k AS DC: AD (DHCP en DNS)
- W2k prof. werkstation

Doel
- Ik wil dat de DHCP-clients automatisch in de DNS worden geregistreerd.

Werk wel
Als op de client handmatig de dns-suffix wordt opgegeven
(control panel/system/tab: network configuration/button: properties/button: more/primary dns-suffix for this computer). Er worden dan 'netjes' twee records aangemaakt in de (Forward en Reverse lookup zone)

Werkt niet
Als de client de dns-suffix krijgt van de DNCP server
(= DHCP scope options: 015 DNS Domain name)
In deze situatie zal er alleen een record worden aangemaakt in de 'Reverse lookup zone'. Het aangemaakte record heeft de inhoud [computername] (zonder dns suffix). Het lijkt er dus op dat dit record al wordt aangemaakt voordat de volledige naam is samengesteld !?
Er wordt dus geen 'forward lookup record' aangemaakt.

De laatste optie is m.i. het beste omdat ik dan centraal de instellingen van de clients m.b.v. de DHCP instellingen kan onderhouden.

iemand een idee?

Verwijderd

Topicstarter
... overigens is het zo dat een 'ipconfig' op het werkstation in beide situaties netjes de 'Connection specific DNS suffix' is ingevuld met de juiste waarde...

Het probleem wordt m.i. veroorzaakt doordat de DHCP de client opneemt in de DNS (met de machinenaam) voordat de volledige naam (dus met dns suffix) is opgebouwd...

Of vergeet ik misschien nog een 'Scope option'? De optie die ik nu gebruik om de DNS suffix naar de clients te sturen (nr 015) lijkt echter wel goed te werken (aan de client kant).

elke hulp wordt op prijs gesteld

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:58
Die primary dns suffix, da's toch gewoon je AD fqdn ? En die wordt toch ingevuld op het moment dat je je client member maakt ?

Ik kan me goed voorstellen wanneer je dat achteraf leeg maakt, dat 'ie dan niet meer de gegevens registreerd in de DNS.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erachter wat het was ...

Op de client moet bij de advanced TCP/IP settings in de tab DNS de optie: 'Use this connection's DNS suffix in DNS registration' aan staan (natuurlijk).

Alleen jammer dat dit een instelling aan de client kant is. Ik had het liever centraal ingesteld.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ergens doe je iets verkeerd. Wat jij wilt zou met de default instellingen al goed moeten gaan.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:21:
Alleen jammer dat dit een instelling aan de client kant is. Ik had het liever centraal ingesteld.
Een andere optie is om de DNS-registratie door je DCHP-server te laten doen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Question Mark schreef op zondag 23 januari 2005 @ 13:53:
Een andere optie is om de DNS-registratie door je DCHP-server te laten doen...
Dat kan (en ik heb geen idee waarom het niet de standaard in W2000 is) maar het zou niet nodig moeten zijn met W2000 clients.

Verwijderd

het wordt juist niet standaard door de dhcp server gedaan, omdat dat als onveilig wordt gezien. Dat zet je alleen aan als je nog pre-win2k clients hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:40:
het wordt juist niet standaard door de dhcp server gedaan, omdat dat als onveilig wordt gezien. Dat zet je alleen aan als je nog pre-win2k clients hebt.
Onveilig? Ga jij me nu vertellen dat je je DNS instellingen bij iedereen handmatig gaat inkloppen? :D

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:48:
Onveilig? Ga jij me nu vertellen dat je je DNS instellingen bij iedereen handmatig gaat inkloppen? :D
Natuurlijk niet maar normaal gesproken zullen clients zichzelf automatisch registreren bij de DNS server en hoef je op server en client daar niets voor in te stellen. Dit is de default in W2K/XP/W2K3.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:48:
[...]

Nee als je het goed geimplementeerd hebt zal een Windows 2000/XP client zichzelf volledig registeren in de DNS server. DHCP kan het voor Win9X of WinNT4 clients afhandelen die dit namelijk niet kunnen.

Verwijderd

idd, de dhcp client regelt de registratie (of de netlogon service op dc's)

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11-2025
DHCP regelt alles voor je, wanneer je toch echter wild dat DNS bv netwerk naam \\XP001 ip 192.168.1.xxx krijgt moet deze buiten DHCP range vallen anders problemen
zo heb k het toch ervaren..., heb daar ook veel problemen me... 8)7 8)7

It's just a matter of time...

Pagina: 1