Toon posts:

Welk bestandstype is de standaard voor tekst met opmaak? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er niet zeker van of ie hier goed staat maar ik zie niet waar die anders moet. Verplaats 'm maar als het nodig is :)

M'n vraag: Ik gebruik Word (in Windows) en OpenOffice.org (Linux) door elkaar maar ik wil ernaar toe dat ik vanuit beide editors dezelfde documenten kan benaderen en bewerken zonder problemen. Bovendien moet het tekst met opmaak zijn.

Ik dacht zelf aan RTF omdat ik meen dat dat een standaard is voor tekst met opmaak, of HTML.

Ik heb al gezocht op GoT maar ik zie geen soortgelijke vraag terug.

Iemand die hier iets over kan zeggen?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

In OOo kun je gewoon .doc's bewerken hoor ? OK, het ziet er waarschijnlijk niet 100% hetzelfde uit, maar dat is ook al goed als onmogelijk, al is het maar om de dpi settings die tussen beide verschillen ;)

Maaruh, je weet toch dat er ook OOo voor Windows is ? Waarom gebruik je die dan niet ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is een beetje dat ik al een zooi documenten heb die ik wil omzetten, maar ik vraag me vooral af of er een standaard is voor tekst met opmaak (waarvan ik dacht dat RTF dat was) om problemen in de toekomst te voorkomen. Ik wil me zeg maar niet weer vastleggen aan een bestandstype zoals .doc.

Ook vanwege uitwisselbaarheid wil ik dus graag een bestandstype dat "iedere" editor kan lezen.

Ik heb even PDF gebruikt maar daar hebben veel bedrijven toch blijkbaar nog moeite mee ("kunt u me het document in (gewoon) .doc formaat toesturen?" :( )

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Tsja, er is geen standaard, zelfs .txt kan ik je 3 versies van laten zien die alle 3 kloppen (MSDOS, unix & MacOS ).
Het beste kun je kiezen voor een open formaat, omdat je dan de meeste kans hebt dat het formaat later nog gelezen kan worden omdat de specificaties beschikbaar zijn, dit i.i.t. bijvoorbeeld het .doc formaat wat nog steeds nergens echt voor 100% wordt ondersteund (zelfs MS Word schijnt tussen de verschillende versies steken te laten vallen )

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Leuke vraag; PDF is een aardige; maar niet meer (/slecht) aanpasbaar. Ik weet niet of er eigenlijk een standaard voor gedefinieerd is; RTF zou bij mij ook als eerste als simpele; altijd leesbaar formaat opkomen :) Ik neem aan dat je het hebt over basic functies als font; fontgroote; bold/italic en geen tabellen of plaatjes? Wat zijn je eisen?

Tekst met opmaak, welk formaat? > Welk bestandstype is de standaard voor tekst met opmaak? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie moto-moi :)

Kun je me iets aanraden of voorbeelden noemen van een open formaat dat opmaak ondersteunt en gelezen kan worden door in ieder geval Word en OpenOffice.org?

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:34:
Leuke vraag; PDF is een aardige; maar niet meer (/slecht) aanpasbaar. Ik weet niet of er eigenlijk een standaard voor gedefinieerd is; RTF zou bij mij ook als eerste als simpele; altijd leesbaar formaat opkomen :) Ik neem aan dat je het hebt over basic functies als font; fontgroote; bold/italic en geen tabellen of plaatjes? Wat zijn je eisen?

Tekst met opmaak, welk formaat? > Welk bestandstype is de standaard voor tekst met opmaak? *
Je moet inderdaad denken aan fontgrootte, underline, bold, maar inspringen en opsommingen zou ook fijn zijn..

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Rtf is een vastgelegde en gedocumenteerde standaard, die weliswaar door Microsoft wordt onderhouden, maar het is dus wel goed gedocumenteerd. Iedere tekstverwerker zou in staat moeten zijn om de rtf standaard perfect te ondersteunen. Wat bijvoorbeeld Abiword doet bij het opslaan van een bestand als Word document is; het gewoon op te slaan als rtf, maar de bestandsextensie .doc te gebruiken. Word zal het gewoon slikken (je kunt zelfs een html bestand als .doc opslaan en erop vertrouwen dat Word het opent, al weet je nooit hoe), en je kunt het dus ook gewoon mailen naar de mensen die perse een .doc willen.

https://timelord.nl

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rtf zou in bijde programma's goed moeten werken zoals hierboven is gezegd. Maar misschien kun je wel iets zoals Latex gebruiken. Dat werkt gegarandeerd goed op zowel Linux als Windows.
Pagina: 1