Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Barebone systeem stil krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb nu een tijd een laptop en deze is zo goed als geruisloos, ik hoor alleen de harde schijf heel zacht en af en toe zacht ratelen. Ik heb hiervoor een gewoon systeem gehad en wil echt niet weer naar die herrie terug.

Mijn idee is om een barebone systeem te bouwen en wel de Shuttle SK83G.
Even de voordelen:
- Onboard videokaart (dus geen videokaartfan, ik geef niks om games)
- Heatpipe voor de de AMD 64 & (stille?) fan, met C & C wordt dat best stil denk ik
- Voeding is als het goed is ook stil, staat op de site
- Klein, compact en toch zeer snel

Alleen het enige wat nog overblijft is de harde schijf, ik echt geen zin meer in gefluit de hele dag van een harde schijf dus zat ik er aan te denken om er een laptop harde schijf(5400/7200rpm) in te zetten of is dat een belachelijk idee? Of heeft iemand anders nog een beter idee?

Wat ik dus wil:
- Stil systeem
- Snel systeem (goede videokaart hoeft niet, wel een AMD64 + 512 of 1025mb ram)

Als iemand deze barebone heeft hoor ik het graag, misschien heb je tips etc.
Alvast bedankt!

Verwijderd

Laptop harde schijven hebben geen standaard ide-aansluiting, dus daar zou je dan een verloopstekkertje voor moeten kopen, maar tegenwoordig zijn harde schijven al heel stil en die hoor je meestal niet uit boven het geluid van 1 fan.

Voor de rest kun je op je cpu of videokaart natuurlijk ook altijd nog een zalman kopen of de boel zelfs terug clocken als je het echt stil wil hebben.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 09:20
Ik heb een shuttle SB61g2 (v3), ultiem stil gevalletje dus heerlijk werken. Totdat de Chipset koeler een naar bijgeluid ging maken (hij draaide zegmaar niet meer 100% recht, maar zwabberde). Fannetje eraf gehaald, en nergens last van sindsdien.

Enige nadeel is nu de VGA kaart, ATI9600XT, die fan heeft hetzelfde probleem. Maar passieve oplossingen zijn er niet voor ivm beperkte ruimte helaas.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:13
Seagate schijven zijn wel redelijk stil, die ratelen niet zo erg. Verder een stille fan er in bouwen, mijn ervaring met de standaard koeler is dat als hij op een grens zit kwa warmte de fan irritant van snelheid gaat wisselen. Met een stille papst zou dat wel minder moeten zijn :) iig niet hoorbaar.. :P

De wijzen komen uit het Oosten!

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Hallo!? laptop hd's zijn echt vele malen langzamer dan normale ide's hoor, dat wil je niet.
Koop een maxtor liquid, die zijn helemaal stil. De fan in de shuttle kan je vervangen door een mooie papst. een silencer om je hd wil je ook niet in een zo'n kleine kast.

[ Voor 17% gewijzigd door PWA op 22-01-2005 16:46 ]

• NoepZor
Ik heb hier 2x Maxtor Diamondmax Plus 9 (ja met liquid bearing) je hoort ze niet draaien, maar als hij leest/schrijft ratelen ze als een tiet zonder tepel.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een Shuttle sn45g en die is van zichzelf al erg stil, mits je er geen dikke videokaart en 3 harde schijven in doet, dan gaan de fans op 100%.
Heb wel de fan op de ICE-unit (heatpipe-systeem) vervangen door een stille papst-fan.
Harde schijven zijn tegenwoordig erg stil, alleen heb ik op de een of andere manier de indruk gekregen dat maxtors toch iets meer lawaai maken. Zelf heb ik een western digital, maar seagates schijnen het stilst te zijn.

Verwijderd

NoepZor schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:43:
Seagate schijven zijn wel redelijk stil, die ratelen niet zo erg. Verder een stille fan er in bouwen, mijn ervaring met de standaard koeler is dat als hij op een grens zit kwa warmte de fan irritant van snelheid gaat wisselen. Met een stille papst zou dat wel minder moeten zijn :) iig niet hoorbaar.. :P
Persoonlijk vind ik die papst fans helemaal niet zo stil. Ik las iedere keer dat die dingen zo stil waren en had toen eentje gekocht. Ze zijn behoorlijk duur en voor mij toch nog te lawaaierig. Ik heb nu alleen nog maar Nexus fans, die zijn stil en goedkoop :) Echte aanrader. Zoals al gezegd zijn seagate schijven het beste qua geluid. Verder moet je goed op de voeding van die dingen letten, die hebben namelijk een heel klein fannetje die heel hard draait, en die kunnen heel erg veel lawaai geven. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de Shuttle SilentX 250 watt, die is relatief stil. check deze site ook ff als je stille computer wilt:

http://www.silentpcreview.com/article28-page3.html

edit:
ik zou ook zeker geen maxtor schijven kopen als je stilte wilt. Ik heb er twee in mn computer hangen en die maken een gigantisch ratelgeluid vergeleken met mn vorge HD (zon IBM deathstar :P, die hoorde ik gewoon niet als ie wat deed. Moest gewoon naar het lampje kijken om te checken of er wel wat gebeurde.) Volgens reviews schijnt de seagate dus heel stil te zijn, maar moet toegeven dat ik zelf nog geen seatage gehad heb

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 17:10 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23
PWA schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:44:
Hallo!? laptop hd's zijn echt vele malen langzamer dan normale ide's hoor, dat wil je niet.
Koop een maxtor liquid, die zijn helemaal stil. De fan in de shuttle kan je vervangen door een mooie papst. een silencer om je hd wil je ook niet in een zo'n kleine kast.
de hitachi travelstar 7200rpm schijf is nog aardig snel hoor.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

PWA schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:44:
Precies, dan zou ik eerder gaan voor een Diamondmax Plus 10 en acoustic management (AMM) inschakelen. Dan lever je ook iets in op performance maar minder geluid.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:56:
Persoonlijk vind ik die papst fans helemaal niet zo stil. Ik las iedere keer dat die dingen zo stil waren en had toen eentje gekocht. Ze zijn behoorlijk duur en voor mij toch nog te lawaaierig. Ik heb nu alleen nog maar Nexus fans, die zijn stil en goedkoop :) Echte aanrader.
Hier ben ik het helemaal mee eens, ik heb dezelfde ervaring als jij. Er word al snel papst geroepen voor stille fans maar ik heb nu een Nexus 80 en 120mm fan en deze zijn toch echt stiller dan vergelijkbare Papst fans (80mm in iedergeval).

Verwijderd

NoepZor schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:46:
Ik heb hier 2x Maxtor Diamondmax Plus 9 (ja met liquid bearing) je hoort ze niet draaien, maar als hij leest/schrijft ratelen ze als een tiet zonder tepel.
Ik heb er ook 1 en die zijn toch behoorlijk irritant als ze gaan lezen/schrijven jah. Ik hoorde hem eerst niet draaien, maar de laatste tijd komt er soms een zeer hoogfrequente gepiep af.
Nieuwe Seagates en WD's zijn wel stil voor zover ik weet.

Toen ik een tijdje geleden bij iemand nieuwe papst-fans hoorde schrok ik ook van het geluid dat er nog afkwam, maar papsten zouden minder snel slijten waardoor ze evenveel geluid blijven maken en niet steeds luidruchtiger worden zoals normale fans?

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-10 11:57
NoepZor schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:43:
Met een stille papst zou dat wel minder moeten zijn :) iig niet hoorbaar.. :P
Dat dacht ik dus ook, stil, ik heb dus 2x 60mm papst laten komen, en die op de rear- en front-fan aansluitingen op me mobo gedaan, bij het opstarten jaagt me mobo er vrolijk 12v doorheen en dan draaien ze rond de 6500 rpm, wat resulteerd in een takkeherrie :) dus nu ben ik een 12v -> 7 volt converter aan het maken zodat ze niet meer door het mobo gestuurd zijn, want tijdens het gamen hoor je ze langzaam harder gaan :(
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:13:
Toen ik een tijdje geleden bij iemand nieuwe papst-fans hoorde schrok ik ook van het geluid dat er nog afkwam, maar papsten zouden minder snel slijten waardoor ze evenveel geluid blijven maken en niet steeds luidruchtiger worden zoals normale fans?
Had die persoon ze toevallig op 12v staan? want dan maken ze inderdaad een takkeherrie ;) gewoon wat lager zetten, ik hoor ze iig niet meer boven de andere geluiden heen als ze op 7v staan en toch hebben ze een erge airflow (bij 12v is het niet meer normaal die airflow, het geluid en de luchtverplaatsing is ongeveer gelijk aan dat van een vliegtuig :p)

[ Voor 39% gewijzigd door Liquid-Man op 22-01-2005 20:00 ]

• NoepZor
heb je dan wel de 12db versie van de 80mm gekocht ? er schijnen ook 25db versies te zijn

Verwijderd

Ik had 80mm papst 12 db gekocht en vond die nog steeds te veel herrie maken, en heb er toen zon fanmate van zalman tussen gezet, dan nog steeds maakt ie meer herrie dan zon Nexus fan! Ligt er natuurlijk helemaal aan hoe stil de rest van je systeem is. Bij mij hoor je alles wat ook maar een beetje herrie maakt en dat gaat dan irriteren :P Een barebone is sowiezo lastig stil te maken omdat alles zo dicht op elkaar zit, maar niet onmogelijk :P

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

maxtor plus 10 schijven, dat sowieso. Die zijn ook stiller dan seagates 7200.x schijven
plus ze zijn ook nog es retesnel :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

Exirion

Gadgetfetisjist

pokeran schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 21:06:
maxtor plus 10 schijven, dat sowieso. Die zijn ook stiller dan seagates 7200.x schijven
De stilste schijven die er zijn dat zijn de Samungs. Speciaal bedoeld voor stille systemen en snel zat. Ik heb zelf een Samsung 5400rpm schijf in een HTPC zitten.

In m'n desktop machine heb ik 2x200GB Seagate 7200.7 en die zijn een stuk stiller dan Maxtors en WD's die ik allebei ook gehad heb. Mijn ervaring met Maxtor is dat ze in reviews stil genoemd worden (dan zijn ze splinternieuw) maar dat ze na verloop van tijd allemaal kabaal gaan maken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

pokeran schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 21:06:
Ik heb een maxtor plus 10 schijf en die is nou niet bepaald stil :( Ik zou wel eens wille weten wat nu wel de ultieme stille schijf is....

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 21:14

MBV

WD moet je echt niet nemen, pokkeherrie. Ik heb mijn server nu zo stil als mogelijk is met beperkte airflow (3x fan op 7V: intake, voeding en proc). Als ik linux een keer afsluit (was laatst nodig omdat iemand er wilde slapen) dan hoor ik echt niks meer zodra de harde schijf stil is gezet. Ratelen valt best mee (bij weinig IO zoieso geen probleem), maar het constante hoge gezoem van die schijven is zo onwijs irritant :(.
Het gaat hier om een Western Digital 7200RPM 160GB IDE, die volgens de fabrikant 35 Db moet leveren. Nou, dat lukt hem heel goed |:( Volgende harde schijf wordt een Samsung, dankzij het advies van een collega heb ik dat voor mijn server niet gedaan :(

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 21:15:
Ik zou wel eens wille weten wat nu wel de ultieme stille schijf is....
Zoals ik zei: Samsung. Maar die gaan nogsteeds maar tot 160GB geloof ik. Hopelijk verandert dat snel.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik heb een Maxtor 20GB die een _ontzettend_ hoog continue fluit geluid geeft. Dat is dus echt irritant.
Mn Maxtor 120GB ratelt heel erg bij het schrijven. Beide schijven zijn totaal niet stil.

Van de week krijg ik mn Seagate binnen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Oyster op 22-01-2005 21:32 ]

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 23:06
al aan een zalman reserator gedacht??

errug stil en koelt super

[ Voor 69% gewijzigd door wippo76 op 22-01-2005 21:40 ]

Ja zou ik ook zeggen

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

wippo76 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 21:38:
al aan een zalman reserator gedacht??

errug stil en koelt super
Lezen is ook moeilijk he..... Het gaat hier over HARDDISKS.

En verder:

TS zegt dat de videokaart passief gekoeld is.
Dan nog: de reden om voor een barebone te kiezen is omdat het zo'n compact ding is. En dan ga jij er zo'n zalman koeltoren aan hangen? :X

[ Voor 30% gewijzigd door Exirion op 22-01-2005 21:40 ]

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 23:06
Exirion schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 21:39:
[...]

Lezen is ook moeilijk he..... Het gaat hier over HARDDISKS.

En verder:

TS zegt dat de videokaart passief gekoeld is.
Dan nog: de reden om voor een barebone te kiezen is omdat het zo'n compact ding is. En dan ga jij er zo'n zalman koeltoren aan hangen? :X
hehe ik dacht al wat hebben ze het toch over harddisk wippo gaat naar ze nest 8)7

Ja zou ik ook zeggen

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

wippo76 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 21:41:
hehe ik dacht al wat hebben ze het toch over harddisk wippo gaat naar ze nest 8)7
Doet dat 8)7 :P

Pagina: 1