CPU fan gaat steeds harder draaien ...

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:07
Hoi,

M'n CPU fan begint de laatste tijd steeds harder te draaien. Het gaat om een standaard Intel koeler op een P2 350 van november 1998. Toen ik hem kocht draaide het geval zo rond de 4166 rpm. Tegenwoordig is 4400 - 4500 rpm geen uitzondering. Rara hoe kan dat? Hij maakt verder niet extra veel lawaai oid. (hij draait dus al het spreekwoordelijke zonnetje).
Het lijkt pas begonnen te zijn nadat ik mijn SB 64 PCI vervangen had door een SB Live!, maar daar zal het wel niet aan liggen :)

Verwijderd

Misschien houd tie van muziek.

Verwijderd

Misschien wordt je kast warmer?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Misschien is het voltage van de voeding ook langzaam hoger geworden sinds die tijd? Check je bios!

• biobak
M'n kast is niet warmer geworden. Ik heb niets aan de koeling veranderd. Ook de voeding lijkt stabiel en hetzelfde als vroeger.
Spooky :)

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Is je fan met een extra draadje verbonden met je mamaplank? Grote kans dat het toerental van de fan wordt aangestuurd door een temperatuursensoor op de mamaplank. Als de zaak stoffig wordt kan je koelblok minder warmte dissiperen en gaat je fan dus steeds een beetje harder draaien.
Probeer het dus eens met een stofzuiger....

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

Ja, of die nieuwe geluidskaart trekt minder stroom weg uit je moederbord, en blijft er meer over voor de fan (nahh.zal vast niet zo zijn...ik gok op die temperatuurmeter die hem sneller laat draaien)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Bovendien beginnen nu de lagers een beetje te slijten, waardoor het "wat ruimer in zijn vel zit". Herrie komt nog wel >:)

• biobak
Ik hou de boel binnenin altijd redelijk schoon. Vooral de heatsink en cpu fan (kwastje + stofzuiger). Op de mamaplank zit inderdaad een temp. sensor en op de cpu ook (een kabeltje in de heatsink). In de zomer was m'n compje van binnen 40 graden, want hij stond half in de zon en toen was het toerental gewoon zo rond de 4166 rpm.
Nou ja, ik breng jullie wel op de hoogte van het eventuele overlijden van de fan :(

• Accident
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Ik weet het:
Je hebt een zelf-tweakende fan

• Daan
  • Laatst online: 18:45
Sjesus.. wat een melige reacties allemaal zeg, ongelooflijk!

Maybe wil je fan wel weg en laat hij het zo merken.. Of je CPU heb het warm en de fan helpt een beetje met afkoelen :) Das meestal wel het geval..
Pagina: 1