[2003 server+ 2000 clients] netwerk hangt steeds

Pagina: 1
Acties:

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Situatie:
- windows 2003 server (ingericht als domaincontroller en filesserver)
- 10x windows 2000 SP4 (clients)

Probleem:
Wanneer ik op een share (van de 2003 server) via een windows 2000 client een bestand probeer te openen, hangen opeens alle clients die aan het netwerk hangen. Je kunt dus een paar minuten helemaal niks (zelfs de muis niet bewegen). Met de server lijkt niets aan de hand, taskmanager geeft geen info en de eventlogger rapporteert ook niks.

Het lijkt vooral voor te komen bij office-bestanden en wanneer een document een paar keer achter elkaar geopend en gesloten wordt. Het vreemde is dat XP computers geen problemen geven

Het probleem is er nu al 2 weken, we hebben al wat register hacks geprobeerd maar niets lijkt te helpen? de clients upgraden naar xp is vooralsnog ook geen optie.

Iemand een idee?

Ik weet niet of dit topic hier thuishoort.

[ Voor 4% gewijzigd door Stalkert op 22-01-2005 15:32 ]

Verwijderd

via welk programma / functie share jij je files?

Verwijderd

Windows files sharing (smb protocol)

Verwijderd

Misschien dat het sacks protocol een probleem geeft. Of de fast-retransmission.
sacks. Heb je een mogelijkheid om het netwerk te sniffen? Kijk of er veel packets-out-of-order zijn. Dat is meestal het sacks probleem. 8)
Of, heb je de server op 'autosensing' staan, de netwerkkaart? daardoor kunnen ook wel eens bitjes tussen het wal en schip raken. :9

• Stalkert
Dus ik kan dit eens proberen
Click Start, click Run, type Regedit, and then click OK.
2. Expand the registry subkey specific to your version of Windows:• For Windows 2000, expand the following subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces
• For Windows Server 2003, expand the following subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters

3. On the Edit menu, point to New, and then click DWORD Value.
4. Type TcpWindowSize in the New Value box, and thne press Enter
5. Click Modify on the Edit menu.
6. Type the desired window size in the Value data box.

Note. The valid range for window size is 0-0x3FFFC000 Hexadecimal.

• Stalkert
Bovenstaande heb ik dus geprobeerd met als Value 0-0x3FFFC000 maar dit mocht niet baten. Misschien doe ik iets fout maar het werkt in iniedergeval niet?

Verwijderd

Niemand? Ik heb precies hetzelfde probleem.....

Verwijderd

Auto-sensing/negotiation uitzetten, op de server (netwerkkaart eigenschappen, properties)
Of op je switch vast-zetten op bijv. 100/full duplex.
Heb je een switch? Kun je die logs bekijken? Kijk of die poortjes up/down van de server gaan.

• Stalkert
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 21:13:
Auto-sensing/negotiation uitzetten, op de server (netwerkkaart eigenschappen, properties)
Heb je een switch? Kun je die logs bekijken? Kijk of die poortjes up/down van de server gaan.
Autosensing stond al uit, was vastgezet op 100mbit full duplex
switch logs kan ik volgens mij niet bekijken. Is het trouwens niet vreemd dat windows XP clients geen probleem ondervinden?

• Stalkert
Probleem is nog steeds niet opgelost. Is er nog iemand die met voorruit kan helpen?

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-04 13:40

JHMvP

Veritas logica est

Zijn de Windows 2000 clients ooit gekloond?

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• Stalkert
Hoe bedoel je?

Verwijderd

Stalkert schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 22:09:
Probleem is nog steeds niet opgelost. Is er nog iemand die met voorruit kan helpen?
Harde optie voor na de uren ofzo, maar trek zoveel mogelijk schakels uit het netwerk, pak de server en de switch waar hij aanhangt, en hang er 1 station aan en herhaal de actie. Werkt dit wel, dan sta je een stap verder en kan je langzaam terug opbouwen tot het probleem terug optreedt. Blijft het probleem dan kan je een andere switch testen of in het allerslechtste geval 1 test station met een cross recht aan de server hangen. Blijft het probleem dan nog dan zit er iets heel anders fout maar dan kan je je fysieke netwerk toch al als potentieel probleem uitsluiten.

Redelijk ingrijpend, maar soms werkt dat nog het snelste om zulke problemen te proberen localiseren...

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

- Zijn die W2k clients ooit gekloond aan de hand van een image?
- Is dit misschien wat? http://support.microsoft.com/?kbid=888562

• Stalkert
JHMvP schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 22:20:
- Zijn die W2k clients ooit gekloond aan de hand van een image?
Zou kunnen inderdaad.. maar zou toch gewoon moeten kunnen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 21:13:
Stel de Server-NIC eens in op 100 half of 10 full.

• Stalkert
werkt ook niet :(

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 11:48
Ik zou als ik jou was eens kijken naar DNS op je server, zelf heb ik dit probleem laatst ook meegemaakt. Was een 2000 SBS en XP SP2 clients.

Er is toen iets door iemand in DNS gewijzigd, waardoor het netwerk na verloop van tijd enorm traag werd en mensen ineens geen toegang meer hadden tot het netwerk. Dit was dan ook vaak bij alle clients tegelijk het probleem.

In DNS was overigens een extra zone aangemaakt die de boel in de war stuurde..

Check je DNS zones dus eens even en kopieer je Active Directory desnoods op een tijdelijke server om te testen of de problemen zich na het inloggen nog steeds voordoen

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

He! Topic nog steeds open!?!?

Nogmaals, ik krijg een gevoel dat neigt in de richting van een gekloonde Windows 2000 installatie die 1op1 is gekopieerd naar de betreffende probleem-PC's... Je kunt dan rare problemen krijgen in verband met niet-unieke SID's.

MS zegt (natuurlijk :Z ) dat je het omslachtige Sysprep moet gebruiken maar een tooltje als NewSID werkt perfect, snel en probleemloos. Ik kloon gewoon w2k, w2k3 en wXP net zoals ik dat deed met Windows 3.11, 95, etc. alleen moet je na restore van de image dit tooltje even draaien.

Mogelijke, eventuele, noodzakelijke productregistraties moet je daarna wél even opnieuw doen. O-)

Een ander dingetje wat ik zéker eens even zou uitproberen is het lokaal (dus in C:\Temp of zo) opslaan van alle temporary files i.p.v. op de server (als dat bij jullie het geval is). (Tempfiles lokaal houden heeft sowieso mijn voorkeur...maar goed.) Kijk hierbij niet alleen naar de systeeminstellingen van Windows voor het opslaan van tempfiles maar óók die van andere applicaties.

[ Voor 26% gewijzigd door JHMvP op 17-02-2005 12:56 ]

Pagina: 1