Powerdns: Reverse DNS doorsturen

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Op mijn nameservers maak ik gebruik van Powerdns met poweradmin als beheer interface. Werkt prima. Nu wil ik echter de reverse DNS van bepaalde domeinen doorsturen naar een andere nameserver.

Na wat zoekwerk zou dat zijn: "delegate authority reversedns".

Gezocht dus in google hierop en op dingen zoals "delegate authority reverse powerdns" maar helaas zonder resultaat. Ook in de powerdns manual is amper wat te vinden over de configuratie opties.

Hoe stuur ik een aanvraag voor een IP(s) (ptr record) door naar een andere nameserver, vanaf die van mij? (kan dat trouwens per IP, of kleine ip blokjes? Ik neem aan van wel?)

Op dit moment ziet voor een IP adres het er bijvoorbeeld zo uit:

Asking d.root-servers.net for 7.xxx.148.217.in-addr.arpa PTR record:
d.root-servers.net says to go to auth00.ns.uu.net. (zone: 217.in-addr.arpa.)
Asking auth00.ns.uu.net. for 7.xxx.148.217.in-addr.arpa PTR record:
auth00.ns.uu.net [198.6.1.65] says to go to ns2.we-dare.net. (zone: 191.148.217.in-addr.arpa.)
Asking ns2.we-dare.net. for 7.xxx.148.217.in-addr.arpa PTR record:
ns2.we-dare.net [217.148.160.3] says to go to ns2.xxxxx.com. (zone: 7.191.148.217.in-addr.arpa.)
Asking ns2.flexgaming.com. for 7.xxx.148.217.in-addr.arpa PTR record: Error: ns2.xxxxxxxxxx.com [xx.161.56.101] reports a SERVER FAILURE.

Alvast bedankt voor de hulp :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:06

MAZZA

Barbie is er weer!

Tip van een vriend van me die met powerdns werkt:
http://mailman.powerdns.com/pipermail/pdns-users/

Daar was je vraag al eens langsgekomen :) Wellicht ff een kijkje nemen dan :)

• pierre-oord
Ik ben eruit gekomen :)

Eerste wat ik fout deed was allemaal X.in-addr.arpa records aanmaken in een domein, dat moet niet in die internface, in-addr.arpa is zelf een domein. Zet daar de 3 begin getallen van je IP omgedraaid, en je kunt daarna gemakkelijk al je adressen opgeven.

Ik had gelezen dat je recursive kunt doen door een andere nameserver in te stellen voor zo'n record. Dat ga ik zo ook eens proberen.

Wat nu alleen lastig is: Stel dat ik van ip 111.222.333.50 tot 111.222.333.60 naar een andere dns wil doorsturen. Moet ik dan 11 records handmatig aanmaken?

Ik dacht, (mag dat ook deels?) een wildcard maken:
*5.333.222.111.in-addr.arpa

Zodat ik alvast 9 heb. Mag dit officieel? Per 10 is nog wel te doen. Of mag een sterretje alleen in plaats van een getal tussen 2 punten?

Ik denk dat ik hieruit ben gekomen. Anders moet deze misschien naar netwerk troubleshooting oid?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat sterretje zegt mij helemaal niets. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets kan werken. Maar dat ligt natuurlijk aan je programma. Zoek eens in de handleiding?

• pierre-oord
Sendy schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 19:25:
Dat sterretje zegt mij helemaal niets. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets kan werken. Maar dat ligt natuurlijk aan je programma. Zoek eens in de handleiding?
De handleiding beschijft die dingen helaas niet, ik zal ermee gaan testen.
1 sterretje werkt altijd wel bij namen, zoals:

*.iets.nl >verwijstnaar> 111.222.333.444

Zodat alles van domein iets wordt doorgestuurd naar dat ip. Nu andersom :P

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Andersom gaat het precies hetzelfde. Daarvoor is de ook constructie met in-addr.arpa namen. Als je pierre-*.iets.nl A 111.222.255.255 kan instellen, dan kan je ook 25*.255.222.111.in-addr.arpa instellen. Maar ik denk dat dit niet werkt. (Maar je kan het natuurlijk zelf hacken -- er is geen technische reden waarvoor dit niet zo zou kunnen werken.)
Pagina: 1