[SBS2003] RDC Licentieprotocol

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• qwertyuiop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 16:37
Ik zit met het volgende probleem. Wij hebben een SBS2000 server draaien met Terminal Services, eerst in "Remote administration mode" nu in "Application server mode". Wanneer er geprobeerd wordt verbinding te maken van sommige werkstation krijgen wij direct na het invoeren van het ip adres (dus zonder ons eerst aan te melden) de melding

"Deze externe computer heeft de sessie beëindigd vanwege een fout in het licentieprotocol. Probeer of u opnieuw verbinding met de externe computer kunt maken of neem contact met de beheerder van de server op"

De server heb ik nog een reboot gegeven maar deze mocht geen problemen verhelpen.
Bij microsoft laten ze ook niet veel los over dit probleem. En uiteraard is er gezocht op de welbekende zoekmachientjes.

Wie kan mij verlossen van dit probleem? :)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Heb je wel een licentie om de SBS 2000 Server in Application mode te 'mogen' draaien? De Terminal Services binnen SBS 2000 zijn volgens mij alleen bedoeld als Remote Administration mode zonder extra licentie.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• qwertyuiop
Voor Windows 2000 Servers met Terminals Services geldt dat clients die Windows 2000 of XP draaien een geldige licentie hebben. Met Windwos 2003 werkt dit idd niet meer.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:35
qwertyuiop schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 14:50:
Ik zit met het volgende probleem. Wij hebben een SBS2000 server draaien met Terminal Services, eerst in "Remote administration mode" nu in "Application server mode". Wanneer er geprobeerd wordt verbinding te maken van sommige werkstation krijgen wij direct na het invoeren van het ip adres (dus zonder ons eerst aan te melden) de melding

"Deze externe computer heeft de sessie beëindigd vanwege een fout in het licentieprotocol. Probeer of u opnieuw verbinding met de externe computer kunt maken of neem contact met de beheerder van de server op"

De server heb ik nog een reboot gegeven maar deze mocht geen problemen verhelpen.
Bij microsoft laten ze ook niet veel los over dit probleem. En uiteraard is er gezocht op de welbekende zoekmachientjes.

Wie kan mij verlossen van dit probleem? :)
Je zult toch echt een ander server OS moeten pakken; SBS ondersteunt dit niet. De enige manier waarop je een TS in een SBS domein kunt draaien, is als member.

Daarnaast is het niet echt logisch om op je enige DC ook nog je gebruikers te laten werken.

Daarbij komt wat hierboven al gezegd is: je moet voor die terminal server ook nog licenties kopen.

Hou er ook rekening mee dat je SBS-CAL's geen geldige server CAL's zijn voor zo'n member server, dus wanneer je een member als TS neerzet, moet je voor de client die daar gebruik van maken zowel 2k3 CAL's als TSCAL's kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door StevenK op 22-01-2005 15:48 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

qwertyuiop schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:05:
Voor Windows 2000 Servers met Terminals Services geldt dat clients die Windows 2000 of XP draaien een geldige licentie hebben. Met Windwos 2003 werkt dit idd niet meer.
Het hangt echter helemaal af van welke soort TS je draait...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:35
c70070540 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:16:
[...]

Het hangt echter helemaal af van welke soort TS je draait...
Doe dan eens niet zo cryptisch en vertel eens in welke situatie je op een 2k3 TS in application mode geen licenties hoeft te kopen ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
In Administration Mode kan je enkel als admin connecten, maximaal twee sessies.

Met een SBS is het niet mogelijk, tenzijn je een 2003 standard of enterprise server als member toevoegt en daar een terminal server van maakt :)

Je zal hoe dan ook een licentie moeten hebben voor terminal services :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• qwertyuiop
Dan voorlopig eerst maar terug naar Administration Mode :P

Bedankt voor verheldering!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

StevenK schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:41:
[...]

Doe dan eens niet zo cryptisch en vertel eens in welke situatie je op een 2k3 TS in application mode geen licenties hoeft te kopen ?
Ik geloof dat er hier wat ruis op de lijn zit. Dat heb ik in ieder geval niet bedoeld met mijn opmerking.

Ik doelde alleen op de soort ts er gedraaid zou worden bij W2k. (Appl. mode of Adm. mode)
In het geval van Appl. mode: Aparte server met extra licenties.
In het geval van Adm. mode: Zelfde server zonder extra licenties.

Ik hoop dat dit niet te cryptisch is ;)

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 23:08
Via een omweg kan je users wel toegang geven op een TS remote administration mode op SBS 2003.

Echter is het niet echt aan te raden ivm je veiligheid, je SBS server is in basis je alles in je netwerk, 1 gebruiker die iets fout doet, en je hangt.

Join the club

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

c70070540 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 18:53:
[...]

Ik geloof dat er hier wat ruis op de lijn zit. Dat heb ik in ieder geval niet bedoeld met mijn opmerking.

Ik doelde alleen op de soort ts er gedraaid zou worden bij W2k. (Appl. mode of Adm. mode)
In het geval van Appl. mode: Aparte server met extra licenties.
In het geval van Adm. mode: Zelfde server zonder extra licenties.

Ik hoop dat dit niet te cryptisch is ;)
En dit wordt gepost in PN&S waar men geacht wordt dit te weten :) Daarom heet het hier ook "professional".

• qwertyuiop
Owkay, ik heb het zelf opgelost :P

Als je de Terminal Services Licenses vergeet mee te installeren kan niemand meer erin behalve degeen die zich dan als eerste aanmeld 8)7 . Er kon gelukkig nog 1 machine inloggen en nadat de Terminal Services Licesing geïnstalleerd was kon iedereen weer inloggen.
Pagina: 1