[Debian] Tot minimum strippen

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik wil op een 486DX66 (@80MHz 8-) ) met 32 MB/200M harddisk een nieuwe schone install zetten van debian testing. Nu heb ik ooit een topic gelezen waarin gelinkt werd naar een verhaal waarin uit de doeken gedaan werd hoe je debian tot het echte minimum kunt strippen na de base install, door gebruik van busy box etc, maar ik kan na een halve dag zoeken nergens op internet meer vinden hoe dat allemaal in zijn werk gaat.

Ik heb al wat geprobeerd met busybox installeren, maar aangezien die geen dependency's heeft/oplost ga ik niet zo een twee drie allerlei basis utilities eraf kunnen gooien vrees ik.

Mijn vraag is dus waar zo'n handleiding staat.
ps: Kom niet met niet-debian gebaseerde oplossingen, ik wil dit leren met de officiele debian.

ieeeepppppp :P

• Exirion
  • Laatst online: 00:42

Exirion

Gadgetfetisjist

Als je zoveel gaat hakken, kun je dan niet beter naar Linux From Scratch kijken?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• JaWi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01 21:58

JaWi

maak het maar stuk hoor...

Het meest eenvoudige is denk ik gewoon de Debian basis installatie uitvoeren op je machine, en na het rebooten geen gebruik maken van dselect, tasksel of aptitude. Als je deze stap overslaat heb je een minimale Debian installatie waarmee je wat dingetjes kan uitproberen.

[ Voor 20% gewijzigd door JaWi op 22-01-2005 14:20 ]

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Omdat:
-Ik gewend ben aan debian
-Een paar debian servers heb draaien hier en daar
-Het mij een sport lijkt om debian zo klein mogelijk te krijgen. Ik weet dat het kan, maar niet hoe.

Hiervan met name het laatste. Het wordt en blijft dus debian :)
Het meest eenvoudige is denk ik gewoon de Debian basis installatie uitvoeren op je machine, en na het rebooten geen gebruik maken van dselect, tasksel of aptitude. Als je deze stap overslaat heb je een minimale Debian installatie waarmee je wat dingetjes kan uitproberen.
De handleiding die ik ooit gelezen had stripte dus verder na die basis install. Dat is wat ik zoek.

[ Voor 44% gewijzigd door VROEM! op 22-01-2005 14:19 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Mja, debfoster installeren en gebruiken. Verder installeert de nieuwe Sarge installer zowat elk nutteloos pakket op je systeem als je dat ding niet tegenhoudt.

Verwijderd

idd, het best kan je met de woody installer aan de slag.
Gewoon de basis installeren, en dan localepurge erbij nemen.
Localepurge haalt er nog een 25 tot 30Mb vanaf (als ik me niet vergis, en met dpkg-reconfigure kan je 'm wat verder configureren).

Als de versie er niet toe doet,
zoeken naar potatoe (2.*), deze installeer je op 78Mb.

offtopic:
Deze moet ik in de gaten houden, ik strip ook graag ;)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Nog een paar tips: verwijder /usr/share/doc en /usr/man en link ze daarna naar /dev/null.
Op mijn 100 Mhz 486 heb een root filesystem van 440 Mb, waarvan 25 in /usr/share/doc en 7 in /usr/share/man. H'm dat valt dus nog wel mee, maar met totaatl 200 Mb helpen alle kleine beetjes.
Verder moet je absoluut je eigen kernel compileren. De standaard debian kernel zijn 45 Mb, een zelf gebakken kernel is typisch 5 Mb. Scheelt fors us.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Sir Isaac schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:18:
[...]
Verder moet je absoluut je eigen kernel compileren. De standaard debian kernel zijn 45 Mb, een zelf gebakken kernel is typisch 5 Mb. Scheelt fors us.
mwuah, 5MB is ook wat overdreven na compileren, of niet?
Bash:
1
2
3
root@gidelux:/boot# du -h vmlinuz-2.6.8;du -sh /lib/modules/2.6.8
1.4M    vmlinuz-2.6.8
996K    /lib/modules/2.6.8
Of tel je daar nog bepaalde /lib/* dingen bij? Tuurlijk blijf je met de sources zitten die 45 meg groot zijn, kan je toch zo weer eruit mieteren als het eenmaal naar behoren werkt.

anywayz, je zou natuurlijk een hele kale linux distro kunnen maken met alleen een kernel en een shell, maar dan is de debianfactor eruit. Vraag is dus, wat van debian hang je aan, voor welke functionaliteit?

Kernel + Shell + apt ?

edit:
@ beneath: Ik vermoed dat hij ook doelt op het feit dat dat soort binnengeslurpte versies alle modules aanmaken die niet gebruikt worden, maar wel even fijn staan te staan in /lib/modules/* ... I think

[ Voor 13% gewijzigd door LinuX-TUX op 22-01-2005 16:17 ]

Verwijderd

Sir Isaac schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:18:... De standaard debian kernel zijn 45 Mb ...
Dit lijkt mij toch wel wat overdreven.
Misschien een komma vergeten? ;)

Dit is mijn kernel, gewoon met apt binnengehaald en niets aan veranderd
code:
1
2
alain@camulos:~ $ ls -lh /boot/vmlinuz-2.6.8-1-686 
-rw-r--r--  1 root root 1.2M Nov 25 06:07 /boot/vmlinuz-2.6.8-1-686

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Wat is dat minimum waar je het over hebt eigenlijk? wat moet er wel mee kunnen dan?

Als je het echt klein wilt houden moet je ook uclib (oid) gebruiken ipv glibc.

Verder kun je eerst met "find / -exec 'touch {}'" de atimes van alle bestanden aanpassen, zodat je een tijdje later kunt kijken wat je allemaal niet hebt gebruikt met "find / -atime -$aantal_dagen" en dan kun je die lijst eens doorkijken wat er nog weg kan allemaal.

Als je het echt minimaal wilt houden moet je ook alle hulpprogrammaas zoals dpkg verwijderen, dat betekent wel dat je in geval van rescue een ander systeem moet hebben (van CD ofzo), die je als donor moet gebruiken.

ikzelf zou met gentoo aan de slag gaan, met -Os alles compileren, alles tegen uclib, alleen de broodnodige dingen in mn USE zetten (evt. per-package), en daarna alleen de bestanden die ik nodig heb kopieren. maarja, als jij denkt dat debian prettiger werkt ;)

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Of gewoon voor 50 euro een 2dehandse pc aanschaffen die 500x zo krachtig is dan de 486 waar je nu mee werkt? Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
LinuX-TUX schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:53:
[...]

mwuah, 5MB is ook wat overdreven na compileren, of niet?
Bash:
1
2
3
root@gidelux:/boot# du -h vmlinuz-2.6.8;du -sh /lib/modules/2.6.8
1.4M    vmlinuz-2.6.8
996K    /lib/modules/2.6.8
Of tel je daar nog bepaalde /lib/* dingen bij? Tuurlijk blijf je met de sources zitten die 45 meg groot zijn, kan je toch zo weer eruit mieteren als het eenmaal naar behoren werkt.

anywayz, je zou natuurlijk een hele kale linux distro kunnen maken met alleen een kernel en een shell, maar dan is de debianfactor eruit. Vraag is dus, wat van debian hang je aan, voor welke functionaliteit?

Kernel + Shell + apt ?

edit:
@ beneath: Ik vermoed dat hij ook doelt op het feit dat dat soort binnengeslurpte versies alle modules aanmaken die niet gebruikt worden, maar wel even fijn staan te staan in /lib/modules/* ... I think
Initrd wel meegenomen in je telling? Ik werkte meestal met een 16MB /boot en een 120MB / (/usr en /var op losse partities), maar had met een debian standaard 2.6 kernel niet eens genoeg ruimte om een upgrade te doen van de ene versie naar de andere.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Even wat reakties op hierboven:
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:01:
Of gewoon voor 50 euro een 2dehandse pc aanschaffen die 500x zo krachtig is dan de 486 waar je nu mee werkt? Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan...
Gaan we niet doen, ik gooi namelijk moeilijk zooi weg en dan heb ik en de 486 en de nieuwe :) Vergeet ook niet het sport element, ik wil gewoon eens zien wat er mogelijk is.
Verder:
Kernel heb ik idd al zelf gemaakt, die is kleiner dan 1mb :)
De machine moet als server/router dienen, dus: Shorewall, dhcpd en misschien nog een ftp daemon, zodat ik/mijn vriendin op de uni via internet wat dingetjes op kunnen halen die niet op flop gaan. USB sticks doen ze voor zover ik weet niet overal aan waar we bij een compu kunnen, dus dit zou ietwat schelen.
Als het kan ook nog distcc erbij voor als ik een kernel ga bakken op een andere uber trage PC. Samen zijn ze dan net weer ietsje werkbaarder :)

Verder, als ik wat wil installeren vind ik apt-get gewoon da bom, dus dat is eigenlijk de debian factor waar ik het om doe.

[ Voor 6% gewijzigd door VROEM! op 22-01-2005 18:16 ]

• Sir Isaac
Als we gaan discussieren over de grootte van kernels:
code:
1
2
3
4
du -hs /lib/modules/2.6.9-1-k7/
42M     /lib/modules/2.6.9-1-k7/
du -hs /boot/vmlinuz-2.6.9-1-k7
1.2M    /boot/vmlinuz-2.6.9-1-k7

Dat zit dus dicht bij de 45 Mb. Mijn eigen kernel komt op 4.2 Mb.
Je kunt best de standaard sarge installer gebruiken. Dingen die je niet nodig denkt te hebben kun je gewoon weggooien (hotplug, discover, andere hw tools, you name it)
Verder moet je uitkijken met /var/cache/apt. Die kan behoorlijk ruimte innemen.

edit:

op mijn servertje, dat vergelijkbaar is met die van TS heb ik 850kb voor de kernel + nog 800kb modules

[ Voor 20% gewijzigd door Sir Isaac op 22-01-2005 21:11 ]

• LinuX-TUX
VROEM! schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:08:
Even wat reakties op hierboven:

[...]

[...]blablabla[...]
De machine moet als server/router dienen, dus: Shorewall, dhcpd en misschien nog een ftp daemon, zodat ik/mijn vriendin op de uni via internet wat dingetjes op kunnen halen die niet op flop gaan. USB sticks doen ze voor zover ik weet niet overal aan waar we bij een compu kunnen, dus dit zou ietwat schelen.
Als het kan ook nog distcc erbij voor als ik een kernel ga bakken op een andere uber trage PC. Samen zijn ze dan net weer ietsje werkbaarder :)

Verder, als ik wat wil installeren vind ik apt-get gewoon da bom, dus dat is eigenlijk de debian factor waar ik het om doe.
Tja, ik denk dat je eerder naar de speciale projecten voor dit soort doeleinden moet gaan kijken. Dingen zoals bbiagent of clarkconnect. Als je met apt aan de slag wil gaan, zou je die tutorial die hierboven ergens staat door kunnen nemen en dan vooral die manpages en vele bagger er zelf uit moeten slopen. Terwijl die 2 links die hier staan dat eigenlijk al voor je hebben gedaan. Wil je dan nog uitbreiden, moet je het zelf eerst compileren.

Daarnaast is die software wel weer specifiek gericht op het doel dat jij voor ogen hebt, waarbij de extra "needs" die de community heeft ook gelijk opgenomen zijn daarin. Webinterface|bandwidthshaping|DHCP|Printservice etc.

Ik probeer het ID niet uit je hoofd te praten, ik weet hoe verslavend dit soort projectjes zijn, maar je zou bijvoorbeeld wel dingen eruit kunnen pikken en op je toekomstige debian kernel + bash only systeempje zetten ;)

@ hierboven:
Dus toch gelijk met wat hij bedoelde :Y)
Vind persoonlijk heel moeilijk om een 2.6 kernel terug te brengen naar 1MB met daarbij wel alle benodigde FS ondersteuning. Zelfs als ik zo veel mogelijk wil verschuiven naar modules kom ik nagenoeg niet onder 1MB.

• Sir Isaac
Ik las op newsforge zojuist een artikel over Debian From Scratch. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik moest meteen aan dit topic denken. Het lijkt er op dat je de software die geinstalleerd wordt echt tot een minimum kunt beperken.

• LinuX-TUX
Sir Isaac schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 20:58:
Ik las op newsforge zojuist een artikel over Debian From Scratch. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik moest meteen aan dit topic denken. Het lijkt er op dat je de software die geinstalleerd wordt echt tot een minimum kunt beperken.
WOW, thnx very much Sir Isaac _/-\o_ . Staat hier nu ook keihard gebookmarkt, zo ga ik m'n server in de voorjaarsvakantie ook eens goed onder handen nemen! (icm de documentatie strip en alles)

Eindelijk weer eens een clean-mean-machine })
Denk dat de TS ook wel uit z'n dak zal gaan :D . Alleen jammer dat er nergens vermeld wordt hoeveel die installatie nou eindelijk in beslag neemt. Zal natuurlijk ook deels liggen in hoeveel sources ed je in sources.list zet. Ik heb nu een stuk of 15, kom ik toch gauw uit om 30MB trace zut :/

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb zojuist een cleane sarge install weten te doen, ik heb wel terwijl de installer bezig was met de base pakketjes de al eerder geinstalleerde .debs weg moeten flikkeren :D om te voorkomen dat de schijf vol liep, maar uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar. 230MB is dus net niet genoeg om een base install te doen (de 200 waar ik het eerder over had was 200ext3/45 swap, is nu 230/15). 250M root partitie zou waarschijnlijk net gaan.
Na wat klooien met debfoster (aanrader!) zit ik inmiddels op 133MB, met nog wel een standaard kernel :)

• LinuX-TUX
Ik kon het niet 123 vinden in dit topic, vreemd dat ik het niet eerder gepost heb :(

Er bestaat ook een debian gebaseerde linux die op een business card past, zo'n 50 MB groot. En zelfs deze mag je dan nog gaan strippen, omdat je X en fluxbox (dacht ik) niet nodig hebt.

www.damnsmalllinux.org

[ Voor 6% gewijzigd door LinuX-TUX op 23-01-2005 18:48 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

In de installatiereview van Debian die ik ooit geschreven heb en die hier nog altijd in de stickies rondzwerft (Installatie review Debian GNU/Linux), wordt die distributie geïnstalleerd op 55MB en daar kan nog wel wat vanaf (zo had ik daar volgens mij nog geen localepurge overheen gehaald en staan er nog allerlei bestanden in /var/cache/apt en soortgelijke directories) :). Die installatie beschikte gewoon over alle standaard tools zoals dpkg, dselect, apt, en vi - de precieze lijst weet ik niet meer, maar er was in ieder geval goed normaal op te werken. Bovendien nam het systeem tijdens het draaien maar 4MB geheugen in beslag en ook daar kon nog wel wat vanaf: zaken als portmap, klogd en een aantal getty's waren gestart, maar zijn niet altijd strikt noodzakelijk :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1