[probleem] A7V880 boot niet

Pagina: 1
Acties:

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-08 09:30
Sinds kort ben ik bezig om alle onderdelen van de pc te upgraden. Ik ben hiermee begonnen door een Asus A7v880 en een nieuwe videokaart (Sapphire Atlantis Radeon 9600XT 256 MB, beiden bij Mycom) te kopen op de HCC dagen. In het begin ging alles echter goed. Totdat ik ook mn CPU ging vervangen (was 1800+) met een XP 3000+. Toen kreeg ik problemen met vastlopende spellen, waar niet meer aan te ontkomen was op een gegeven moment. Elke keer liep na een 15 min gamen de pc helemaal vast en was er echt niks meer mee te doen behalve de reset knop maar in te douwen.

Toen ik iemand vertelde dat mn voeding altijd zon raar piepgeluid maakte met het erindoen van de stroomkabel, zei hij dat ik het beste mn PSU maar kon vervangen, hij zou waarschijnlijk niet sterk genoeg zijn.. Dit dus ook weer gedaan (Q-Tec 400W dual fan van Alternate). Dit werkte eventjes en nu dus ook weer niet. Na een avondje gamen liep de PC weer geheel vast en maar uitgezet en gaan slapen. Toen ik de Pc de volgende ochtend weer op wilde starten lukte dit echter niet. Ik kreeg allerlei CMOS errors en een CMOS checksum bad error. 1 keer heb ik m nog in WIndows weten te krijgen maar dit lukt nu ook met geen mogelijkheid meer.

Elke keer als ik de Pc nu opstart geeft de melding dat er iets mis is met de CMOS settings / set date and time. Dan doe ik een nieuwe tijd en datum invoeren maar zodra ie dan weer moeten booten doet ie niks. Alles blijft gewoon draaien, maar het beeld geeft geheel niks weer en er lijkt verder ook niks te gebeuren. Ook met het indrukken van de reset knop verandert er niks, nog steeds hetzelfde probleem: beeld blijft zwart en 1x een piepje vanuit de speaker.

Als ik dan toch in de bios wil komen, moet eeerst de stroom kabel eruit en dan opniew weer erin. Dan kan ik weer is in de BIOS komen. maar zodra ie dan moet rebooten om de settings te veranderen slaat ie weer "vast" en kan i niks doen totdat de stroomkabel eruit gehaald word.

Heeft iemand hiermee ervaring of weet iemand wat er aan de hand is? Of iig hoe los ik dit op?

Nog enkele bijz.: Volgends de BIOS draait de CPU op 2414 Mhz, dit is denk ik voor een 3000+ nog te snel.

Ook staat de Graphics Aperture Size in de Bios steeds op 128 MB, terwijl ik zeker weet dat op de videokaart 256 Mb zit...

Is het mischien maar het beste om het Mobo terug te brengen naar mycom?

Of heeft iemand misch het tel. nr van asus support in NL. De nederlandse site van asus doet ut bij mij nl nie.. www.asus.nl en kan verder geen nummer vinden op internet.., naar duitsland bellen vind ik ook niks.. Mein Duetsch is nicht so gut.

prutsert

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:52

boesOne

meuh

Je FSB staat te hoog, denk ik..
Ik denk dat je 3000+ een tbredB is. Die moet op 166MHz.
Check dat.
Flash je bios daarna maar eens..

De aperture size heeft *niets* te maken met het vga geheugen op je kaart.. dus dat boeit niet..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• --WaaZaa--
De FSB staat in de bios op 200, maar dat zou volgens de leverancier van de CPU goed moeten zijn, t was immers een 3000+ die op 400 mhz FSB zou moeten werken...

BTW kan ik de FSB geheel niet veranderen in de BIOS.. alleen de MP is te veranderen..

[ Voor 22% gewijzigd door --WaaZaa-- op 22-01-2005 14:18 ]

prutsert

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:46

Mentalist

[avdD]

Ik denk dat je 3000+ een tbredB is.
Die bestaat niet, iedere 3000+ op het K7 platform is een Barton.
Volgends de BIOS draait de CPU op 2414 Mhz, dit is denk ik voor een 3000+ nog te snel.
Ik vrees dat je bent opgelicht, als je echt zeker weet dat je FSB op 200Mhz staat. Er zijn 3 verschillende 3000+ CPU's, en zover mij bekend hebben allen een multiplier lock die je dus niet onbewust fout kan hebben staan (of deze nog met bridges te unlocken is weet ik zo niet, maar dat zal je denk ik niet gedaan hebben, en je bios zal ook niet snel uit zichzelf een verkeerde multiplier instellen) :

Athlon XP3000+, 166Mhz FSB * 13 = 2166MHz. 2414/13=186. Dat is geen bestaande standaard FSB..

Athlon XP3000+, 200Mhz FSB * 10,5 = 2100MHz. 2414/10,5=230. Ook geen standaard FSB.

Sempron 3000+, 166Mhz FSB * 12 = 2000Mhz. Dit is een budgetproc, maar.. 2414/12=201. Zo'n kleine afwijking, zeker naar boven, komt vaker voor. Hoogstwaarschijnlijk is je dus een Sempron 3000+ in de maag gesplitst, aangezien je in je startpost zegt een XP te hebben gekocht..

In ieder geval, als je deze CPU wel wil gebruiken (hij is nog altijd een stuk vlotter dan je XP1800+, deze Sempron heeft 2x zoveel cache, 166 vs. 133Mhz FSB en 2000 vs. 1533Mhz) moet je 'm dus op 166Mhz FSB zetten.

Althans, ik weet dus vrijwel zeker dat het een Sempron zal betreffen, als je niks raars met je FSB hebt gedaan. Ik zou niet weten hoe je anders aan 2414Mhz kan komen. Maak anders een foto van je proc (of kijk zelf op 't labeltje), want er staat ook gewoon op wat het is.

De FSB kan je overigens wel aanpassen, ik heb dat bord zelf ook en kan je verzekeren dat het kan ;). Bekijk de manual nog eens, flash misschien je bios (zou niet bepaald nodig moeten zijn hiervoor..), maar die FSB kan je gewoon aanpassen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mentalist op 23-01-2005 03:39 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47
Hier ook een A7v880 bezitter. Dit is juist een mobo met zeer veel instellingsmogelijkheden omtrent FSB en multiplier, hij weet zelfs mijn athlon xp 2100 te unlocken en elke multiplier aan te meten die ik wens, momenteel draai ik hem op 13.5 x 166 mhz (=xp 2800)

Maar om op jouw probleem terug te komen, je moet bij het 2e tabblad in je bios naar jumperfree configuration gaan, en dan bij het 3e of 4e mogelijkheid 'manuel' instellen, dan kan je per mhz je FSB instellen, stel deze even op 100 inzodat je zeker weet dat je je proc niet overclockt. Controleer dan of je pc nog steeds kuren heeft.

Ontspan.

• --WaaZaa--
Foto van de proc komt eraan, ff w88 tot mn pa terug is van oefening met de camera..

Ik weet Inderdaad ook wel dat je dat op manual moet zetten, echter, als ik em op manual zet kan ik alleen de MP veranderen en de FSB niet!..

Waarom?? Geen idee?

prutsert

• --WaaZaa--
Goed even geen foto dan. Ik heb de CPU zo er maar even uitgehaald en op http://www.hwspirit.com/tools.php de Athlon XP/Thunderbird Processor Identifier gebruikt.

hieruit komt dit:

http://www.hwspirit.com/t...102109&val3=AQXCA0340UPAW

Dus het is in ieder geval geen sempron...

En nu??

prutsert

• --WaaZaa--
Magnolia schreef op zondag 23 januari 2005 @ 22:20:
Hier ook een A7v880 bezitter. Dit is juist een mobo met zeer veel instellingsmogelijkheden omtrent FSB en multiplier, hij weet zelfs mijn athlon xp 2100 te unlocken en elke multiplier aan te meten die ik wens, momenteel draai ik hem op 13.5 x 166 mhz (=xp 2800)

Maar om op jouw probleem terug te komen, je moet bij het 2e tabblad in je bios naar jumperfree configuration gaan, en dan bij het 3e of 4e mogelijkheid 'manuel' instellen, dan kan je per mhz je FSB instellen, stel deze even op 100 inzodat je zeker weet dat je je proc niet overclockt. Controleer dan of je pc nog steeds kuren heeft.
Ook dit heb ik geprobeerd, als ik die AI overclock tuner op manual zet, kan ik de CPU Frequency niet van de 100 afhalen..

Ik heb echter nu even de oude proc er weer in zitten, en nu kan ik in ieder geval weer even in windows komen. Maarja mn niewe proc, doet t nou nog niet....

prutsert

• --WaaZaa--
Goed, ik heb de pc nu weer aan de praat gekregen met de nieuwe processor..

Echter als ik nu ga gamen dan slaat alles na ongeveer 20 min games vast.. Ik kan dan egt niets anders doen dan de reset knop indouwen of de aan uit knop..

iemand die weet hoe ik dit nou weer weg kan krijgen?

prutsert

• boesOne

boesOne

meuh

Dit riekt toch wel heel erg naar een gaar mobo..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• --WaaZaa--
Zelf ging ik nu toch denken aan een proc. waar iets niet helemaal goed mee is..

prutsert

• --WaaZaa--
Nu weer terug bij af.. Als ik nu windows weer op wil starten, krijg ik het keuze menu met de opties safe mode, normaal enz.. Zodra ik 1 van alle kies, reboot de boel echter. Dan krijg ik weer dit menu en weer reboot...

Nu krijg ik ook steeds met de bios meer en meer gezeur, als ik op t tabblad van de southbridge wil gaan kijken slaat ie iedere keer vast. Ook als ik soms de bios in wil krijg ik een zwart schem met in het midden WAIT... te zien..

Ik denk nu zelf dat er echt wat mis is met het moederbord / BIOS, ik heb echter mycom maar even gebeld en die raaden mij echter aan eens een nieuwe processor te kopen en die te testen, om te kijken of het aan de CPU ligt of niet.. :S:S

prutsert

• boesOne

boesOne

meuh

Heb je je ouwe cpu nog ?
Zo ja, bouw die weer es in.. Doet ie het goed dan is t toch wellicht je nieuwe cpu.
Doet ie t ook niet meer, dan is je mobo gaar..

Verwijderd

Wel goed ingebouwd? Niet zo'n hoeveelheid koelpasta gebruikt dat L2 bruggetjes e.d. sluiting maken?

• --WaaZaa--
Heb je je ouwe cpu nog ?
Zo ja, bouw die weer es in.. Doet ie het goed dan is t toch wellicht je nieuwe cpu.
Doet ie t ook niet meer, dan is je mobo gaar..
Ik heb de 3000+ is in een ander moederbord gedouwd, daar deed ie t gewoon perfect.

T rare is echter, als ik de oude cpu dus in dit bord stop, dat ie t dus weer wel doet...
Wel goed ingebouwd? Niet zo'n hoeveelheid koelpasta gebruikt dat L2 bruggetjes e.d. sluiting maken?
Ik heb het hele boekje al veel te vaak doorgelezen , dus dat zit echt wel goed aangesloten. De hoeveelheid koelpasta is ook eerder te weinig dan te veel..

prutsert

Pagina: 1