Jeroen, in de 1e reply van het topic wordt al gevraagd naar het type iMac maar je hebt geen antwoord op deze vraag gegeven. Zo kan ik je niet helpen met je vraag of een harddisk gemakkelijk in de bouwen is, maar ook het probleem waarvoor dit topic is geopend zou best wel eens een hardware probleem kunnen zijn.
Er wordt in dit topic gewaarschuwd voor OS X en firmware, maar als ik de TS goed begrijp gaat het hier om OS 9. Ik sluit niet uit dat het wel eens een hardware probleem kan zijn dat toevallig samenvalt met het gebruik van Speeddisk maar er niets mee te maken heeft. Als het om een CRT iMac gaat, zou het wel eens om het volgende kunnen gaan: In CRT iMacs zit het monitor gedeelte en het computer gedeelte in aparte compartimenten. Dat is niet zo vreemd, want binnen het monitor gedeelte bevindt zich hoogspanning. Geloof het of niet, maar uit het monitor-gedeelte steekt gewoon een korte monitor kabel die intern aangesloten zit aan het moederbord. Het gaat om een standaard Macintosh monitor aansluiting, zo'n bredere stekker dus. Als die stekker los zit, krijg je geen beeld. Haal dus de kap aan de onderkant er eens af, dan zie je de stekker gelijk zitten en kun je controleren of dat nog goed zit.
Wat die harddisk betreft: De iMac is een trendbreuk voor wat betreft gemakkelijk te openen kasten. De iMac is moeilijk te openen, maar het kan wel. Doe het vooral voorzichtig. De oude CRT iMacs open je door aan de onderkant een kap te verwijderen. Vervolgens draai je een paar schroefjes los, haalt kabeltjes los en je kunt het moederbord inclusief harddisk en CD/DVD-speler er uit halen. Dan komt het moeilijkste: De CD/DVD-speler moet je er uit halen en vervolgens kun je bij de schijf komen. Om dit er uit te halen en weer terug te zetten moet je wat puzzelen. Doe het voorzichtig, voordat je het weet breek je ergens wat af. De iMac is duidelijk niet ontworpen om vaak geopend te worden. Tip: Met Google zijn genoeg handleidingen te vinden met plaatjes over het vervangen van geheugen of hardeschijven van iMacs.
Door zit zinnetje is mijn vermoeden dat het te maken heeft met de interne monitor kabel wel heel sterk geworden.
NB:
Aangezien je die iMac wel hoort booten aan de gong in het begin mag ik aannemen dat je het resetten van het PRAM (command/Apple + option + p + r) al eens hebt geprobeerd?
[
Voor 14% gewijzigd door
SvMp op 22-01-2005 22:10
]