Toon posts:

[iMac] Geen beeld meer naar Speeddisk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
edit:
topic naam moet zijn geen beeld meer NA speeddisk

Omdat de iMac van de vader van mijn vriendin wel erg traag werd, werd ons aangeraden om Norton Systemworks (met name de Speeddisk) erover te laten draaien om het systeem wat sneller en stabieler te maken. Nu heb ik dat gisteravond gedaan, maar na 4 uur draaien was hij niets opgeschoten. Aangezien het toen al 1 uur ´s nachts was, heeft de vader van mijn vriendin besloten om hem maar uit te zetten. Toen opnieuw opgestart en leek er niets beschadigd. Maar nu we vanmorgen de iMac weer aan wilde zetten, doet hij het niet. We krijgen wel de ´doing´ en er is veel HD activiteit, dus hij lijkt wel op te starten, maar het beeld blijft zwart. Ook als ik weer probeer op te starten van de Systemworks CD heb ik geen beeld, maar start hij wel door. (cd drive maakt iig veel herrie). Wat kan dit nu zijn. Heb de iMac al meerdere keren gereset en opnieuw opgestart, maar dit mag niet baten!!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 13:26 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Om wat voor iMac gaat het, er zijn nl. nogal wat verschillende modellen (iMac G3, G4, G5). Wat voor OS staat erop (Mac OS X, Mac OS 9)? Heb je al gekeken op de support pagina van Apple? Om welke versie van Systemworks gaat het? Hoe is Speeddisk gestart (via CD-ROM of HD)?

Er zijn wel een aantal dingen die ontbreken in je startpost. Overigens kan er wel met zekerheid worden gesteld dat er bestanden zijn beschadigd als de computer zomaar is uitgezet tijdens speeddisk. De vraag is alleen of dit belangrijke bestanden zijn en of deze nog terug zijn te halen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 13:33:
Om wat voor iMac gaat het, er zijn nl. nogal wat verschillende modellen (iMac G3, G4, G5). Wat voor OS staat erop (Mac OS X, Mac OS 9)? Heb je al gekeken op de support pagina van Apple? Om welke versie van Systemworks gaat het? Hoe is Speeddisk gestart (via CD-ROM of HD)?

Er zijn wel een aantal dingen die ontbreken in je startpost. Overigens kan er wel met zekerheid worden gesteld dat er bestanden zijn beschadigd als de computer zomaar is uitgezet tijdens speeddisk. De vraag is alleen of dit belangrijke bestanden zijn en of deze nog terug zijn te halen.
Sorry voor de onvolledigheid, hier komt het: Mac OS 9.2/ iMac G3/ Norton Systemworks for Macintosh 3.0/ En speeddisk gestart van CD.

Ik weet niet hoe lang Speeddisk erover mag doen, maar als hij al ruim 4 uur bezig is, zonder dat er ook maar iets gebeurd lijkt het me dat speeddisk is vastgelopen.

Dat er bestanden beschadigd zijn, was ik al bang voor, maar gisteravond gelijk na het resetten deed de Mac het prima en waren alle documenten e.d. gewoon nog aanwezig.

Ik ben nu ook aan het zoeken op de support pagina van Apple, maar heb daar nog niet veel gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 13:39 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het probleem wat jij beschrijft, lijkt verdacht veel op een probleem dat mensen hebben die een iMac G3 hebben en er Mac OS X op willen installeren. Voordat dit kon, moest eerst de firmware van de iMac worden geupdate. Gebeurde dit niet, dan onstonden de problemen zoals jij die beschrijft. In het ergste geval kon dit probleem alleen worden opgelost door een nieuw logic board.

Ik weet niet in welke Mac OS versie de cd van Systemworks boot, maar aangezien het de laatste versie is, kan het zijn dat er in Mac OS X is geboot. Waarschijnlijk zal de firmware van de iMac nooit zijn geupdate, dus ik vermoed dat dit de oorzaak van het probleem is. Op deze pagina vind je een stappenplan om de problemen met de iMac firmware en Mac OS X op te lossen. Let wel goed op wat voor iMac het precies is (slot-loading of tray-loading).

Er is overigens nog een ander probleem, voornamelijk met de eerste iMac's, waarbij na een aantal jaar de "Flyback Transformator" kan doorbranden. In dat geval blijft het beeldscherm ook zwart, maar gaat de iMac na ongeveer tien seconden weer uit. Omdat je zegt dat de computer doorstart, zal dit waarschijnlijk niet het probleem zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Daedalus op 22-01-2005 16:57 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:54:
Het probleem wat jij beschrijft, lijkt verdacht veel op een probleem dat mensen hebben die een iMac G3 hebben en er Mac OS X op willen installeren. Voordat dit kon, moest eerst de firmware van de iMac worden geupdate. Gebeurde dit niet, dan onstonden de problemen zoals jij die beschrijft. In het ergste geval kon dit probleem alleen worden opgelost door een nieuw logic board.

Ik weet niet in welke Mac OS versie de cd van Systemworks boot, maar aangezien het de laatste versie is, kan het zijn dat er in Mac OS X is geboot. Waarschijnlijk zal de firmware van de iMac nooit zijn geupdate, dus ik vermoed dat dit de oorzaak van het probleem is. Op deze pagina vind je een stappenplan om de problemen met de iMac firmware en Mac OS X op te lossen.

Er is overigens nog een ander probleem, voornamelijk met de eerste iMac's, waarbij na een aantal jaar de "Flyback Transformator" kan doorbranden. In dat geval blijft het beeldscherm ook zwart, maar gaat de iMac na ongeveer tien seconden weer uit. Omdat je zegt dat de computer doorstart, zal dit waarschijnlijk niet het probleem zijn.
De versie van systemworks was zowel voor 9.2 als voor OS X. Nou leek de interface van systemworks wel op OS X. Maar ik neem aan dat als beide OS´en worden ondersteund, dit het probleem niet zou mogen veroorzaken. Ander punt is dat we 1x beeld hebben gehad. Opeens deed hij het 1 x, toen was wel alles groenig (alsof de andere 2 kleuren een veel minder sterke intensiteit hadden.) maar daarna deed hij het weer niet.

Andere vraag, is het makkelijk om de HD van een iMac zelf te vervangen?? Aangezien we nu een andere iMac G3 hebben neergezet, maar nog wel graag over alle documenten willen beschikken. (we hadden wel een backup, maar daar stonden alleen de onmisbare bestanden op).

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:59:
...Nou leek de interface van systemworks wel op OS X. Maar ik neem aan dat als beide OS´en worden ondersteund, dit het probleem niet zou mogen veroorzaken. Ander punt is dat we 1x beeld hebben gehad. Opeens deed hij het 1 x, toen was wel alles groenig (alsof de andere 2 kleuren een veel minder sterke intensiteit hadden.) maar daarna deed hij het weer niet.
Dit bevestigd alleen maar dat iMac firmware/Mac OS X de oorzaak van het probleem is. Hoewel dit probleem meestal wordt veroorzaakt door het booten van een installatie cd van Mac OS X, kan het booten van de cd's van Norton, Techtools of Disk Warrior dezelfde problemen te maken hebben. OS X wordt ook wel ondersteund op een iMac, mits de juiste firmware is geinstalleerd. Ik denk dat je verstandig eraan doet de stappen te ondernemen zoals die op de link staan die ik je eerder gaf. Het beste is om ze uit te printen en op je gemak door te lezen.
Andere vraag, is het makkelijk om de HD van een iMac zelf te vervangen?? Aangezien we nu een andere iMac G3 hebben neergezet, maar nog wel graag over alle documenten willen beschikken. (we hadden wel een backup, maar daar stonden alleen de onmisbare bestanden op).
Omdat de iMac een alles-in-een computer is, is het vervangen van HD geen gemakkelijk klus. Het makkelijkst is om gebruik te maken van de FireWire target disk mode. Het is echter aan te raden om zo snel mogelijk de problemen met de firmware op te lossen. Elke boot kan het probleem verergeren, waardoor er uiteindelijk niks anders opzit dan het logic board te vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat de iMac een alles-in-een computer is, is het vervangen van HD geen gemakkelijk klus. Het makkelijkst is om gebruik te maken van de FireWire target disk mode. Het is echter aan te raden om zo snel mogelijk de problemen met de firmware op te lossen. Elke boot kan het probleem verergeren, waardoor er uiteindelijk niks anders opzit dan het logic board te vervangen.
Ik wil uiteraard jou raad niet in de wind slaan, maar wil je even het volgende voorleggen. In tegenstelling tot mijn beginpost is de iMac niet van de vader van mijn vriendin zelf, maar van zijn werk (hoorde ik net pas). Nu hadden ze daar 1 iMac over, met exact dezelfde specificaties, die niet meer gebruikt werd. alleen is hier de cd-rom van defect. Nu dacht ik eigenlijk aan het volgende: Ik haal uit de kapotte mac de HD en Cd speler en zet deze over in de nog werkende iMac. dit lijkt mij een stuk simpeler als met veel moeite proberen de kapotte aan de praat te krijgen. Zeker als dan strax de goeie met kapotte cd-rom wordt weggegooid.

bovendien ik ben niet zo ervaren met Mac´s, maar met pc´s wel. En als je complete CompaQ moederborden vervangt, moeten een iMac HD en CR speler ook wel gaan, of ben je het daar niet mee eens.

Bovendien kan ik dan op mijn gemak kijken hoe een en ander zit in de defecte iMac, en het risico dat ik iets sloop van een werkende iMac drastisch wordt verkleind.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jeroen, in de 1e reply van het topic wordt al gevraagd naar het type iMac maar je hebt geen antwoord op deze vraag gegeven. Zo kan ik je niet helpen met je vraag of een harddisk gemakkelijk in de bouwen is, maar ook het probleem waarvoor dit topic is geopend zou best wel eens een hardware probleem kunnen zijn.

Er wordt in dit topic gewaarschuwd voor OS X en firmware, maar als ik de TS goed begrijp gaat het hier om OS 9. Ik sluit niet uit dat het wel eens een hardware probleem kan zijn dat toevallig samenvalt met het gebruik van Speeddisk maar er niets mee te maken heeft. Als het om een CRT iMac gaat, zou het wel eens om het volgende kunnen gaan: In CRT iMacs zit het monitor gedeelte en het computer gedeelte in aparte compartimenten. Dat is niet zo vreemd, want binnen het monitor gedeelte bevindt zich hoogspanning. Geloof het of niet, maar uit het monitor-gedeelte steekt gewoon een korte monitor kabel die intern aangesloten zit aan het moederbord. Het gaat om een standaard Macintosh monitor aansluiting, zo'n bredere stekker dus. Als die stekker los zit, krijg je geen beeld. Haal dus de kap aan de onderkant er eens af, dan zie je de stekker gelijk zitten en kun je controleren of dat nog goed zit.

Wat die harddisk betreft: De iMac is een trendbreuk voor wat betreft gemakkelijk te openen kasten. De iMac is moeilijk te openen, maar het kan wel. Doe het vooral voorzichtig. De oude CRT iMacs open je door aan de onderkant een kap te verwijderen. Vervolgens draai je een paar schroefjes los, haalt kabeltjes los en je kunt het moederbord inclusief harddisk en CD/DVD-speler er uit halen. Dan komt het moeilijkste: De CD/DVD-speler moet je er uit halen en vervolgens kun je bij de schijf komen. Om dit er uit te halen en weer terug te zetten moet je wat puzzelen. Doe het voorzichtig, voordat je het weet breek je ergens wat af. De iMac is duidelijk niet ontworpen om vaak geopend te worden. Tip: Met Google zijn genoeg handleidingen te vinden met plaatjes over het vervangen van geheugen of hardeschijven van iMacs.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:59:
[...]

Opeens deed hij het 1 x, toen was wel alles groenig (alsof de andere 2 kleuren een veel minder sterke intensiteit hadden.) maar daarna deed hij het weer niet.
Door zit zinnetje is mijn vermoeden dat het te maken heeft met de interne monitor kabel wel heel sterk geworden.

NB:
Aangezien je die iMac wel hoort booten aan de gong in het begin mag ik aannemen dat je het resetten van het PRAM (command/Apple + option + p + r) al eens hebt geprobeerd?

[ Voor 14% gewijzigd door SvMp op 22-01-2005 22:10 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

svdmeer schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 22:05:
...Er wordt in dit topic gewaarschuwd voor OS X en firmware, maar als ik de TS goed begrijp gaat het hier om OS 9. Ik sluit niet uit dat het wel eens een hardware probleem kan zijn dat toevallig samenvalt met het gebruik van Speeddisk maar er niets mee te maken heeft.
Ik weet vanuit de gegevens die Jeroen heeft gegeven wel zeker dat de oorzaak van het probleem ligt bij de firmware. Hoewel dit probleem meestal voorkomt als er OS X wordt geprobeerd te installeren, kan het booten van Norton Systemworks ook dezelfde problemen veroorzaken. Dit staat ook op de link die ik eerder gaf (Panter eats iMac):
...The same problems can be caused in other situations, e.g. booting OS X from a Utilities CD such as TechTools or DiskWarrior (Similar problems have also been reported very occasionally even when OS X has been nowhere near the iMac: such as when application (probably a game) or utility has attempted to set the video adaptor to an invalid settings, and the iMac has subsequently shut down improperly)...
Door zit zinnetje is mijn vermoeden dat het te maken heeft met de interne monitor kabel wel heel sterk geworden.
Maar dit bevestigd ook weer dat de oorzaak van het probleem de firmware is :P. Een van de symptomen is namelijk een gedimd of vreemdgekleurd display:
S1       iMac starts up but with blank display. You should hear the chime, the HD spin up, and the chatter of the HD as the OS loads. (If your iMac didn?t perform a proper shutdown the last time, in order to complete a successful bootup you may need to press the <Return> key (sometimes labelled <Enter>) to a clear a dialog telling you the hard disk is going to be checked, and again when the check is complete.)

S2       iMac starts up normally but with dim or strangely coloured display.

S3       If the user does a restart, the iMac shuts down but then appears to be dead. Similarly, if the user shuts the iMac down and then tries to power the iMac on it seems to be dead. Pressing the power button again does not help. The power LED shows green but nothing else happens and the screen is blank. There is usually no startup chime. You may hear a very faint clicking (seemingly coming from the hard drive).

S4       iMac turns itself off 7 ? 10 seconds after power-on, even if the power cord was pulled and replaced. You should hear the chime, the hard may drive spin up briefly, and the screen (or external monitor) may come on momentarily. This symptom usually follows a PRAM reset.
NB:
Aangezien je die iMac wel hoort booten aan de gong in het begin mag ik aannemen dat je het resetten van het PRAM (command/Apple + option + p + r) al eens hebt geprobeerd?
En dit wil ik weer ten sterkste afraden, omdat dit het probleem alleen maar erger kan maken:
3.                The most important thing is not to reset the PRAM until the firmware is updated, as doing so can make the problems much worse.
Ik blijf er dus bij dat het een firmware probleem is. De kans dat de monitorkabel los gaat zitten lijkt me echt minimaal, tenzij er met de iMac is gegooid :P.

• SvMp
  • Niet online
Daedalus schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:40:
[...]

Ik blijf er dus bij dat het een firmware probleem is. De kans dat de monitorkabel los gaat zitten lijkt me echt minimaal, tenzij er met de iMac is gegooid :P.
Dat is helemaal waar. Gezien die feiten heb je zeker gelijk dat het veel aannemelijker is dat er sprake is van een firmware-probleem. Dus mijn bovenstaande posting - m.u.v. de info over schijf vervangen - maar ff negeren tenzij alle andere adviezen al zijn geprobeerd en niets hebben opgeleverd.

Overigens is het PRAM resetten wel een van de eerste dingen die vaak worden geprobeerd als er opstartproblemen zijn dus vandaar die suggestie, maar als er in dit geval wordt geadviseerd het vooral niet te doen, doe het dan eerst ook maar niet.

Verwijderd

Topicstarter
Dat PRAM resetten had ikl nog niet gedaan, want ik wist niet hoe je dat deed. (ja ik ben een redelijke MAC noob). Voor de volledigheid, het gaat dus over een iMac G3, 350 mhz. Slot in Cd speler. van 30 december 1999.

Hij staat nu op het werk van m'n schoonvader, systeembeheer daar er isvan overtuigd dat het iets anders is en ze gaan er daar naar kijken. Er werd al geopperd om de beeldbuis te vervangen omdat het daar in zou zitten. Ik weet het niet meer, maar laat hun er maar even mee stoeien. Mocht ik jullie hulp nog nodig hebben horen jullei het wel. Als laatste wilde ik nog 1 ding weten, zo'n slot in cd speler, is die lastig om te bouwen of niet?

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:59:
Als laatste wilde ik nog 1 ding weten, zo'n slot in cd speler, is die lastig om te bouwen of niet?
Je bedoelt, vervangen?
Valt mee... Maar het is wel iets meer werk dan bij een PC...

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• SvMp
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:59:
Als laatste wilde ik nog 1 ding weten, zo'n slot in cd speler, is die lastig om te bouwen of niet?
Zie mijn verhaal over vervangen van HDD eerder in dit topic. Voor de CD-speler geldt namelijk precies hetzelfde. Met Google kun je wel howto's vinden hoe je een iMac kunt openen.
Pagina: 1